Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Slovenská rapová scéna se v uplynulých dnech otřásla v základech. Jak to hlavní aktéři vnímají dnes?
Po nedávné výměně názorů na Instagramu jsme oslovili Ega, Bitmana, Strapa a Separa. Položili jsme jim otázky týkající se aktuální situace, aby se měli možnost vyjádřit věcně, nejen reagovat na instagramové příběhy kolegů.
V tomto článku si přečteš:
Jak vnímají výměnu názorů s odstupem pár dní Ego, Strapo, Bitman a Separ
Proč si Separ myslí, že konflikt měl i osobní, nejen hudební rovinu
Proč si Strapo myslí, že není náhoda, že Ego vytáhl kritiku na rychlý rap právě v době kritiky na Porsche Boye
Jak by podle Separa měly vypadat „zkoušky raperství“ a proč by ve většině případů skončily ostudou
Podle Strapa nemusí být náhoda, že Ego kritizoval rychlý rap právě v době kritiky na Porsche Boye
Když Smart zveřejnil několik ukázek amerických skladeb, o kterých tvrdil, že se podobají Porsche Boyově tvorbu, ještě jsme netušili, že služebně starší slovenští rapeři se „pohádají“ kvůli něčemu úplně jinému.
Tématem bouřlivé diskuse, kterou rozjel Ego, byl rychlý rap, jehož nejviditelnějším reprezentantem je v současnosti Bitman, a to i díky jeho provedení Eminemovy Godzilla Challenge. Strapo si myslí, že není náhoda, že člen Kontrafaktu zvolil toto načasování, když zveřejnil sérii instagramových příběhů, ve kterých říkal, že ho rychlý rap neokouzlil:
„Povedzme si pravdu, ako veľmi je podozrivé, že bolo treba niekam odviesť pozornosť deň po tom, čo si spravil hanbu niekto, kto absolútne vykráda na plnej čiare a robí extrémny fail a niečo, čo treba fakt zavrhnúť, ale zároveň je profanovaný a tlačený Egom a všetkými okolo neho,“ odpověděl Strapo pro REFRESHER na otázku, zda si myslí, že Ego s Bitmanem zastínili kritiku na Porsche Boye. „Toto sa stalo deň po tom, čo si tento človek spravil najväčšiu hanbu a všetci si povedali, že ježiši kriste, to je kokot a ježiši kriste, to je fejker. Nepríde mi to ako úplná náhoda,“ dodal Strapo.
Podle Separa může být problémem, že fanoušci raperů jako Porsche Boy nemají vyšší nároky:„Ja som Porsche Boyovi hovoril v Trenčíne na koncerte v backstagei, že cením, jak mu v textoch jebe, že je to smiešne, ale to som ešte netušil, že je na kompletku vyčórovaný. Odpovedal, že ma cení tiež a tam naša debata skončila, takže neviem, aký je to človek a nechcem to ani riešiť, ale robiť veci tak okato 1:1 je divné. To sa týka aj toho producenta (neviem, jak sa volá). Ale je to ich vec, ak im to takto stačí, resp. to ich stačí ich fans. Mám pocit, že dnešným deckám je jedno, aká je miera originality alebo umeleckého vkladu. Stačí im, že tomu rozumejú, podobá sa to na nejakú Ameriku a daný interpret sa vie v pohode obliekať,“ řekl REFRESHERu člen DMS.
Separ dále konstatuje, že do značné míry může za současnou situaci i internetová doba: „Tá mladá vlna raperov sa u mňa delí na to, v čom vidím niečo zaujímavé a potom tých zvyšných 80 – 90 %, čo sú úplne trashe. Ale tak to bolo aj v ostatných generáciách, ktoré sú „služobne“ staršie. Preto je dnes 5 – 10 áčkových raperov a ne 35 – 40, vždy sa to pretrieďovalo a ostalo len to najlepšie a hlavne to, čo sa páči ľuďom. Nikoho, ani môj, názor nezmení to, čomu sa darí a čomu ne. Toto určujú fans. A všimol som si aj to, že mladí chlapci majú pocit, že internet je astrálny kryt a ich činy a vyjadrenia sa v ňom neprenášajú do reálneho života. Toto je omyl. Veľký omyl. To isté platí aj o memečkároch,“ dodává Separ, po tom, co se Porsche Boye zastal i Wugabo.
Člen DMS, kterému 18. dubna vyšlo nové album, si myslí, že by bylo zajímavé zkontrolovat, zda jsou mladí rapeři skutečně kreativní jednoduchou zkouškou.„Myslím si, že by mali existovať nejaké „skúšky raperstva,“ kým by mohol niekto začať dávať von skladby. Pozostávala by z toho, že by si bol zatvorený s pár hudbami na pár dní bez internetu v štúdiu a musel by si vyliezť von EPčkom, jediný, kto by tam mohol byť s tebou by bol zvukár. Myslím, že veľa z nich by odtiaľ vyliezlo s hanbou a nie s EPčkom,“ zamyslel se Separ.
I právě Separ se stal nedávno obětí, když mu producent Kaapo prodal kradený beat na track OG. „Hlavne je obrovský rozdiel medzi tým, keď sa ti stane, ako mne a rôznym iným interpretom, že sa do očí oje*e producent, že sa neinšpiroval a namočí ťa do vykopírovanej hudby a tým, keď do vykopírovanej hudby naje*eš ešte aj ten istý flow, jak je v pôvodnej verzii, to je čórka a vyhovárať sa, že ne, je strašná tragédia.“
Ego: pravda není pokrytectví
Abychom ujasnili fanouškům výchozí situaci, Ega jsme se nejprve zeptali, zda když prvotně kritizoval rychlý rap a zmiňoval i případné zrychlování skladeb v programech, myslel právě Bitmana. „Myslel som tým techniku v „doubletime“ rape,“ upřesnil Ego. Člen Kontrafaktu zároveň v krátkém rozhovoru pro REFRESHER ocenil způsob, jakým výměna názorů probíhala. „Som rád že sa bavíme príkladne, vecne a bez osobných invektív,“ odpověděl, když jsme se zeptali na Separa a Strapa.
Je rychlé rapování skutečně jednoduché na naučení se? „Áno, ale hint nemôžeme povedať, chápeš, presne o to im ide, poviem ti, keď sa stretneme, hahaha,“ odpovídá Ego. Už na Instagramu naznačil, že existuje způsob, jak se dá naučit rapovat rychle. Zároveň však lidi nabádal, aby na to přišli sami.
Ega jsme konfrontovali i se Strapovym vyjádřením o tom, že je pokrytec, když navádí lidi na to, co by neměli cenit. „Pravda nie je pokrytectvo a rýchly rap je len rovnako dôležitý ako pomalý, iba si niekto myslí, že je niekto väčší frajer. A keď bol (pozn. red. rýchly rap) objavený, chvíľu nim možno aj bol, ale dnes, v dobe spravodlivosti a bezhraničných digitálnych úprav je len rovnaký frajer, ako všetci ostatní. A nereagoval som, lebo som o tom nevedel,“ dodává s vysvětlením, proč Strapo neodpověděl na tento názor.
Ego svou výpověď k situaci uzavírá názorem na to, zda mu nevadí, pokud se mladší slovenští rapeři inspirují cizí hudbou: „Pokiaľ svetovou, tak mi to vôbec nevadí a ak sa to nepreháňa, tak to úspešne funguje ako jedna zo súčasných foriem tvorby na celom svete. Zbližuje kultúrne, ľudí baví aj live a ak to raz pôjdeš spraviť do Ameriky opačne, tak to možno vychytáš a poďakuješ pánu Bohu, že Ti dobre poradil. Platí tu vzorec UPDATE je menej ako UPGRADE je menej ako CREATE NEW!!! A Odkedy Cardi B takto spravila najväčší hit, tak sa to vraj môže, peace!“
I Bitmana jsme se na úvod zeptali, zda vnímal Egovy první instagramové příběhy na toto téma jako osobní invektivy a obvinění z toho, že si zrychlil track v programu.. „Bohužiaľ, tak sme to pochopili všetci. Je úplne v poriadku, ak sa niekomu nelúbi môj rap alebo všeobecne rýchly rap, každý má rád niečo iné, ale tvrdiť, že ľudia by nemali byť IMPREST a nemali ma ceniť, lebo sa dá zrýchliť pasáž cez program, bolo absolútne zbytočné, načo ? prečo? dúvod? Nehovoriac o tom, že kde, kto, kedy v živote si zrýchľoval repovú pasáž? to už by musel byť vážny prípad,“ zamyslel se Bitman.
Co je vlastně ten rychlý rap, o kterém se bavíme? „Bohužiaľ u nás ľudia považujú doubletime za rýchly rap. Doubletime je basic skill, ktorý ovláda, alebo by aspoň mal každý raper, pokiaľ sa bavíme o rýchlom rape, tak sa bavme o tripletimoch miestami kvadra,“ míní Bitman. I on aktuálně pracuje na albu, které vyjde pod Strapovým vydavatelstvím v nejbližších měsících.
Bitman nechce, aby fanoušci vnímali celou situaci tragicky, stejně ani to, že se zapojili i další kolegové ze scény, zároveň je rád, že se ho zastali. Kromě Separa to byli i další členové DMS. Naopak Ega se zastal například Rytmus. „Nemyslím si, že som rozdelil scénu, zase nerobme z toho konec sveta to vúbec, ale každopádne, som rád, že sa ma chalani zastali, celkovo sme to nejak nepochopili, že na čo to bolo dobré ,ale tak čo už,“ vysvětluje Bitman s tím, že se podle něj pomyslná scéna bude vždy dělit na dva tábory.
Je skutečně podle Strapa a Separa, jako pro nejschopnější v tomto skillu, rychlý rap náročný?
Separ má jasno v tom, že existuje kvalitní rychlý rap, ale i jeho špatná verze, rozpoznat ji lze podle něj jednoduše: „Double a trippletime sú technicky veľmi náročné spôsoby rapovania, pretože frázovanie a počet rýmov na dobu je zdvoj, až strojnásobený, čo znamená, že počet rýmov, ktorý by si normálne natiahol na celú slohu vtesnáš do polovice a menej. Začiatočník by si s tým určite neporadil a ak, tak by to znelo smiešne, bolo by to zložené zo slovies, alebo prídavných mien a frázovanie by bolo žalostné. Ak rapuješ nejakú dobu, doubletime zvládneš, ale väčšinou sú to nepočúvateľné hovná, kvôli tomu, ako a z čoho je poskladaný. Bol som jeden z prvých, ktorý ho tu robil, tak ako Čistý, Strapo alebo Delik. Tým pádom ti po vyše 20 rokoch písania textov viem s rukou na srdci povedať, že to dá zabrať viac, ako slow mo rapy, teda pokiaľ nejsi úplné poleno, čo má problém s frázovaním a vymýšľaním liniek. Zrozumiteľnosť je úplný základ a bez nej je doubletime nezmysel.“
Stejný názor má i Strapo, i on vidí jako nejdůležitější determinant právě srozumitelnost: „S rýchlym rapom je to rôzne. Ja by som povedal, že z týchto dvoch názorov – jeden je, že rýchly rap je napi*u, treba tam mať obsah, druhý, že rýchly rap je v pohode, lebo sú to skills – je najväčší skill rapovať rýchlo tak, aby ti bolo rozumieť čo najviac a zároveň, aby si do toho dostal obsah s hodnotou. To znamená, že rýchlo rapovať bez obsahu dokáže teoreticky naozaj každý ko*ot, ale aj tak to nie je úplne easy,“ říká Strapo, který podobně jako Separ naznačuje, že rapovat rychle si může dovolit hlavně člověk, který umí psát texty, protože by to jinak nemělo smysl.
Další věc je podle Strapa, zda raper dokáže svůj výkon ze studia obhájit i živě: „Potom je skill rapovať tak, aby ti bolo rozumieť a aby si ešte niečo do toho dal a potom je najväčší skill, keď rapuješ úplne rýchlo jak úplný blázen ešte aj naživo a všetci si hovoria, že ty kokos, čávo jak dýcha? To mimochodom do teraz robia na koncertoch obaja členovia Kontrafaktu.To je samozrejme najväčší skill, napríklad, keď si pozrieš naživo nejakého Busta Rhymesa alebo tak. Sú ľudia, ktorých som celý život miloval, rapujú rýchlo, videl som ich naživo a bol som sklamaný. Ale Bitmana poznám, je to môj človek a viem, že tam nepatrí a viem, že aj Ego mal možnosť vidieť, že tam nepatrí,“ dodáva.
Separ a Strapo se shodují i na tom, že je Egova „not impresed“ reakce překvapila
Otázkou pro mnohé určitě bylo, zda tato výměna názorů byla o osobní nebo hudební rovině. Separ i Strapo se shodují v tom, že je v první řadě překvapilo, že to byl právě Ego, kdo na sociální síti nabádal lidi, aby ignorovali rychlý rap.
Člen DMS vysvětluje svou účast na výměně názorů takto: „Ja som sa zapojil iba preto, že sa Ego rozhodol osočiť chalana, ktorý sa na rozdiel od mnohých iných snaží robiť neinšpirované skladby a spochybnil ho ako rapera narážkou o zrýchľovaní rapu v programe. Ďalej ma zarazilo, že týpek, čo sa tvári, jak je stále nad vecou, povie 300-tisícovému fanpageu, že „i am not imprest a vy by ste tiez nemali byt imprest.“ Prečo by si niekto nemal ísť rýchly rap len preto, lebo si ho nejde Ego? Nerozumiem tejto myšlienke. Takže za mňa to bolo na oboch rovinách, keďže Bitmana sa snažím podporiť tým, že som mu dal priestor na mojom albume. To, ako to vnímajú fanúšikovia, je na fanúšikoch,“ vysvětluje Separ svůj pohled na původ výměny názorů.
Strapo má trochu jiný názor, podle něj osobní rovina nehrála roli. Vyjádřil se, protože Ego dlouhodobě sdílí názor o svobodě v hudbě a nakonec přece jen hledá mantinely: „Nemyslím si, že to bolo v osobnej rovine a nemyslím si, že Ego má niečo proti Bitmanovi, zároveň si nemyslím, že má niečo Bitman proti Egovi. Určite nechcem fanúšikom hovoriť, ako to majú vnímať, to si musia povedať oni. To, čo mňa nasralo je, že človek, ktorý vydáva pod mojim labelom a robí nejaký štýl rapu – je podľa mňa veľmi vyskillovaný a viackrát to ukázal, a niekto z pozície, ako je Ego, z pozície človeka, ktorý sa roky rokúce snaží ukázať, že všetci majú šancu, každý môže byť čím chce, tak tento istý človek hovorí, že kto má čo ceniť iba preto, či on to cení alebo necení mi prišlo hrozne pokrytecké a divné,“ řekl pro REFRESHER Strapo.
Pokud by podobnými slovy kritizoval ať už rychlý rap nebo konkrétně Bitmana kdokoli jiný, kdo se dlouhodobě prezentuje jako kritik, vnímal by Strapo situaci diametrálně odlišným způsobem: „Keby iný raper, ktorý viem, že na všetkých pi*uje povedal, že toto nepočúvajte, lebo ja to necením, tak by som si povedal, že okej, je to normálna rapová vec. Ale keď niekto takýto, kto to celý čas stavia na nejakom pozitívnom prístupe a šanci pre každého, aj pre ľudí, ktorých som ja často považoval za takých že fú, toto hajpuješ? Tak keď takýto týpek zahodí niekoho, kto má skills, tak mi to prišlo fakt divné a napi*u,“ uzavírá Strapo.