Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
4. listopadu 2020 v 9:33
Čas čtení 4:19
Matej Krajčovič

Vyhraje souboj o budoucnost dopravy auto na vodík, nebo elektromobil? Podívali jsme se na výhody a nevýhody obou pohonů

TECH SLOVENSKO
Uložit Uložené

Elektromobily aktuálně válcují trh, téměř každá větší značka už prodává svůj vlastní model. Mají ještě šanci na úspěch motory na vodík?

Po světě jezdí stovky milionů automobilů, přitom většinu z nich stále pohání benzín nebo nafta. Kdy můžeme očekávat, že je masově nahradí nové druhy motorů?


A jak jsou na tom alternativní paliva? Podívali jsme se na to, zda budoucnost patří jen elektřině, nebo se dá počítat i s vodíkem.

Doporučeno
Charger z roku 1970 od SpeedKore má přes 1 000 koní a karbonovou karoserii Charger z roku 1970 od SpeedKore má přes 1 000 koní a karbonovou karoserii 9. února 2021 v 8:49
V tomto článku si přečteš:
  • Zda souboj o budoucnost dopravy vyhraje vodík, nebo elektromobily
  • Jaký je největší mýtus o vodíkových autech, a proč se stále neprosadila
  • Kdo chce, aby se Slovensko v krátkém čase stalo vodíkovou velmocí
  • O různých pokusech vyrábět „ekologičtější” benzín a naftu

Důvodem, proč všude posloucháš o šílenství s alternativními palivy, elektromobilech a dokonce zákazu prodeje klasických spalovacích motorů do roku 2035, jak o tom uvažuje Velká Británie, je, že vůbec nejsou zásoby rop, a také jejich údajný nedostatek v budoucích dekádách.


Ropa je zodpovědná za 12,27 miliard tun škodlivého CO2 vypouštěného do ovzduší ročně. Statistiky z Evropské unie říkají, že samotná doprava se na celkových emisích CO2 podílí třiceti procenty.


Proto přicházejí zákazy, omezení a tlak na snižování emisí benzínových a naftových motorů. I když moderní turbomotory v nových autech vypouštějí extrémně nízké emise, na nutné snižování skleníkových plynů je to stále málo. Problém je v tom, že počet lidí a aut na světě neustále roste rychlým tempem. Pokud tedy chceme reálně snížit emise, je zapotřebí hledat jiné pohony.

Boom elektromobility

Nejvíce na očích jsou, samozřejmě, elektromobily. O jejich rozmach se postarala hlavně americká automobilka Tesla, která nejúspěšněji bojuje s nevýhodami elektromobilů, jakými jsou například nízký dojezd, vysoká cena a sporná životnost samotných akumulátorů


Elon Musk otestoval trh, zpopularizoval celou elektromobilitu a otevřel tak dveře i pro ostatní evropské automobilky. Elektrifikovaný či plně elektrický model by v nejbližší době neměl chybět v portfoliu žádné významnější z nich.


Pozorně sledovat bys měl zejména Volkswagen a jeho horkou novinku ID.3, u které by se cena po započítání státních prémií na některých trzích mohla dostat pod 800 tisíc korun. Auto slibuje dojezd více než 400 kilometrů, což je oproti běžným nebo naftovým autům zhruba polovina.

Zabudni, čo ťa učili v škole. Svetové zásoby ropy nikdy nevyčerpáme
Zdroj: VW.com

Na stejné podvozkové platformě vzniká i elektromobil Škoda Enyaq. Pointou je, že relativně levné automobily „domácích” a dobře známých značek by mohly zaručit, že na baterie bude už brzy jezdit spousta řidičů, kteří Tesle z nejrůznějších důvodů nevěří a nikdy by o ní neuvažovali.

Vodíkový pohon byl velká naděje, dnes o něm není téměř slyšet

S něčím jiným než s benzínem ale automobilky experimentovaly už o hodně dříve. BMW například už v roce 2005 ukázalo vodíkem poháněnou limuzínu třídy 7.

Zabudni, čo ťa učili v škole. Svetové zásoby ropy nikdy nevyčerpáme
Zdroj: Sachi Gahan

Ta dokonce dokázala vodík „spalovat” jen ve velmi mírně upraveném klasickém motoru, který předtím běžel na klasický benzín. Němci tenkrát hovořili o „prvním autě na vodík, připraveném na sériovou produkci”.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 87065 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy nebo 20 % sleva na nákup v The Streets
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse