Nejvýkonnější sériový Golf v nabídce je realitou.
Volkswagen nám loni představil zcela novou, v pořadí 8. generaci svého ikonického modelu Golf. Téměř do dne přesně od samotného odhalení nám automobilka akorát servíruje jeho nejvrcholovější verzi s tradičním dodatkem R.
Ta se poprvé ukázala v roce 2002. Od chvíle, kdy Volkswagen magické písmeno postupně přiřadil i k jiným modelům (Arteon R, T-Roc R, Tiguan R a Touareg R), nadále platí, že právě Golf R zastupuje nejsportovnější počin.
Jak je zvykem, opticky Golf nabral na atraktivitě, za což vděčíme zejména ostřeji tvarovaným nárazníkům – vpředu s mohutným otvorem pro přívod vzduchu, zatímco vzadu s rozměrným difuzorem a čtveřicí velkých koncovek výfuku.
Ty mohou být za příplatek titanové přímo od renomované firmy Akrapovič, kterou VW nabídne přímo ve svém konfigurátoru. Víko kufru dostalo masivní spojler, zatímco v jeho spodní části evidujeme nové logo i font písmene R. Po bocích jsou nové prahy a v blatnících specifické 19" disky.

Volkswagen nám zatím ukazuje pouze verzi hatchback, je ale více než jisté, že díky velkému zájmu bude i nová generace v nabídce i jako R Variant. Kokpit dostal sportovní sedadla s integrovanou opěrkou a hrstku pozměněných detailů nové palubní desky. Standardně dodávané digitální budíky disponují sportovní grafikou s novým zobrazovacím stylem (centrálně umístěný otáčkoměr), na volantu přibylo tlačítko R (rychlá změna režimu), zatímco za ním jsou rozměrná pádla. Centrem palubky je nadále 10" displej infotainmentu.
Po stránce motorické techniky se žádné velké překvapení nekoná. Řeč je je známém dvoulitrovém benzínovém čtyřválci s výkonem až 235 kW / 320 koní a točivým momentem 420 Nm. Zpřevodování má na starosti nadále výhradně sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. V USA bude v nabídce i manuál. Tisková zpráva přitom překvapivě hovoří o tom, že automat v manuálním režimu podrží motor v otáčkách a nepřeřadí. Samozřejmě, jak je již tradicí pro R, poháněna jsou všechna čtyři kola.

Automobilka uvádí, že akceleraci z 0 na 100 km/h dokáže nový Golf R zvládnout jen za 4,7 sekundy, maximální rychlost je na úrovni 250 km/h. V případě volby příplatkového balíku R-Performance se ale maximálka posouvá až na hranici 270 km/h.
Důležitou novinkou je ale skutečnost, že pohon všech čtyř kol nezastupuje klasický Haldex, ale systém R-Performance Torque Vectoring Rear Axle Drive – kromě klasického diferenciálu je součástí zadní nápravy dvojice vícelamelových spojek. Na zadní nápravu je tak možné nejen přenést až 50 % výkonu, ale systém umí dokonce z tohoto výkonu podle potřeb přenést 100 procent na dané kolo zadní nápravy. Toto řešení má tak potlačit nedotáčivost, ba co víc, zaručit přetáčivé vlastnosti.
Volkswagen tak novinku označuje za nejzábavnější Golf vůbec, přičemž v rámci balíčku R-Performance nabízí dodatečný režim Drift, který má využít potenciál samotné techniky a zaručit driftování v nějaké formě. Připomeňme, že velmi podobným systémem disponuje nové (CL) A 45 S od AMG, se kterým se dá opravdu jet bokem, i přesto, že primární je přední pohon.
Druhý režim v rámci balíčku R-Performance je Special, který je přizpůsoben na Severní smyčku na slavném okruhu Nürburgring. Právě tam novinka zaznamenala pozoruhodný čas – 7:51, což je až o 19 vteřin méně než předchůdce. Za parádním výsledkem mají stát specificky naladěné adaptivní tlumiče, o 20 milimetrů snížený podvozek a změněný odklon předních kol. Cenové relace zatím neznáme, do prodeje se ale novinka dostane ještě v průběhu tohoto roku.