Připravovaný elektromobil s třícípou hvězdou ve znaku dostane unikátní palubní desku.
Pokud jde o infotainment na palubě, nejednou jsme se i my na vlastní kůži stihli přesvědčit, že automobilka Mercedes-Benz je v této oblasti lídrem. Řeč je o rozhraní MBUX (Mercedes-Benz User Experience), které debutovalo v roce 2018 v nové třídě A. Od té doby se revoluční systém dostal do většiny současných modelů, včetně nové třídy S, kde loni debutovala 2. generace s názvem My MBUX.
Ta posunula zážitek na palubě opět na novou úroveň, aktuálně se ale dozvídáme, že zdaleka nejde o poslední slovo. Do hry totiž vstupuje připravovaný a napjatě očekávaný model EQS, který má zastoupit elektrickou třídu S a nabídnout dojezd přes 700 km. Na vlajkovou loď řady EQ si sice ještě několik měsíců počkáme, Mercedes-Benz nám ale už nyní ukázal, jak bude vypadat její přístrojový panel, respektive, lépe řečeno, celá palubní deska. Tu bude totiž tvořit obrovský klenutý MBUX Hyperscreen.
Ve skutečnosti jde o spleť 3 rozměrných displejů a krajních výdechů klimatizace ve tvaru turbíny, které jsou zality do jednoho zahnutého skleněného panelu s celkovou šířkou více než 141 centimetrů! Plocha, kterou cestující mohou využít, tak představuje 2 432,11 cm². Krycí sklo se v procesu tvarování trojrozměrně ohýbá při teplotách přibližně 650 °C. Tento proces umožňuje nezkreslený pohled na displej v celé šířce vozidla nezávisle na úhlu pohledu.
Jistě tě napadlo, že takové řešení bude náchylné na poškrábání. Mercedes-Benz uvádí, že ohnuté sklo sestává z křemičitanu hlinitého, který je mimořádně odolný proti poškrábání. Kromě toho, dvě vrstvy krycího skla snižují odrazy a zjednodušují čištění. K bezpečnostním opatřením patří předurčené body zlomu vedle bočních ventilačních trysek, jakož i pět držáků, které díky své voštinové struktuře při nárazu cíleně povolí.
Pod plochami dotykového displeje uprostřed a před spolujezdcem se nachází celkem 12 aktuátorů, které zajišťují taktilní potvrzení – pokud se prst dotkne určitých míst, vyvolá se citelná vibrace krycího skla. Jas obrazovek je přizpůsobován okolí díky parametrům světelného čidla a multifunkční kamery. Pod povrchem klenuté hyperobrazovky se nachází 8 jader CPU, 24 GB RAM, přičemž přenosová rychlost paměti RAM je 46,4 GB za sekundu.
Samotné grafické rozhraní staví na tom, co nám před pár měsíci automobilka ukázala v nové třídě S. Potvrzují to i oficiální fotografie a video, kde je vidět rozložení jednotlivých ovládacích prvků. Model EQS ale dostane infotainment, který bude více přizpůsoben potřebám vozidla s elektrickou soustavou, proto nabídne nové zobrazovací režimy před řidičem.
OLED displej uprostřed poslouží jako hlavní panel multimediálního prostředí s tzv. nulovou vrstvou – pokud se chce uživatel dostat k nejdůležitějším údajům či aplikacím, nemusí vcházet do menu a procházet úrovněmi nabídky. Na základě interního výzkumu totiž technici zohlednili, po jakých položkách majitelé vozidel sahají nejčastěji, a ty vyvedli přímo na úvodní obrazovku. Právě jednoduché a velmi intuitivní ovládání má být tou nejsilnější stránkou nového systému.
Zobrazovací oblast druhého OLED displeje přímo před spolujezdcem bude možné individuálně přizpůsobit až sedmi profily. Vylepšeními prošla i umělá inteligence, která zohledňuje zvyky a preference řidiče či hlasové ovládání s opět širší nabídkou úkonů.