Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Spoluzakladatel studia CD Projekt Red vydal video, ve kterém přibližuje stav hry Cyberpunk 2077.
Měsíc po vydání hry Cyberpunk 2077 se spoluzakladatel studia CD Projekt Red Marcin Iwiński ukázal ve více než pětiminutovém videu.
Vysvětluje v něm, co mělo způsobit obrovské problémy s technickým stavem hry. Cyberpunk 2077 jsme hráli na PS5, ale i tak jsme zaznamenali pády fps (počet snímků za sekundu), obrovské bugy (technické chyby), neustále padání hry a další problémy.
Mnohem horší to měli hráči na konzolích Xbox One a PS4, kde byl titul téměř nehratelný. PlayStation dokonce udělal něco bezprecedentního. Poprvé v historii stáhl velkou AAA hru ze svého obchodu PS Store. Hra se digitálně na PlayStation dodnes nedá koupit a hráči ji mohou klidně vrátit i v případě, pokud si koupili krabicovou verzi. Vyústilo to až do situace, kdy polskému studiu hrozí žaloby.
Marcin Iwiński vysvětluje, co za tím podle nich stálo. Ve videu níže se dozvíš, že na vině je prý zastaralý hardware konzolí Xbox One a PS4, který nedokázal dostatečně dobře zpracovat obsah hry. V tomto bodě bychom CDPR rádi ukázali obrovské hry od Ubisoftu či dva roky staré Red Dead Redemption 2.
Právě hra od Rockstar Games je lepší v mnoha aspektech žánru otevřeného světa (open-world), vizuálně působí mnohem lépe a na starých konzolích běží v podstatě bez problémů. Je tak jasné, že nejde o hardware, ale nedostatečnou optimalizaci ze strany CD Projekt Red.
Dalším důkazem je stav počítačové verze. Vývojáři z CDPR už přiznali, že se zaměřili hlavně na ni a v podstatě se vykašlali na konzolové verze, přestože věděli, že jsou v katastrofálním stavu. Je divné, že dnes obviňují hardware konzolí, když před měsícem přiznali, že konzolové verze se rozhodli vydat ve stavu, který považovali za nedostatečný z důvodu nedostatku času na doladění titulu.
Jak bude vypadat rok 2021 z hlediska updatů, oprav a DLC
Navíc ani PC verze není bezchybná. Je sice v lepším stavu, ale stále je v ní řada bugů a technických chyb, které tvůrci dosud neopravili. Ve videu slibují, že v lednu a únoru dorazí dva velké opravné patche, zároveň však dodávají, že ani po nich nebude hra ve 100% stavu.
Jak ale mohli vydat konzolové verze v takovém stavu? Spoluzakladatel studia Marcin Iwiński tvrdí, že při testování hry nepřišli na žádné ze závažných problémů, s nimiž se hráči setkávají již od vydání hry. Vedení CDPR se tedy spoléhá na naivní hráče, kteří uvěří, že během měsíců testování si nikdo nevšiml, že hra na PS5 padá každou hodinu.
Rovněž chtějí, abys jim uvěřil, že jejich testovací oddělení (Quality assurance – QA) během testování nezaznamenalo žádné závažné chyby. Je pravdou, že vzhledem k velikosti RPG titulu je možné, že se některé chyby jednoduše při testování neukázaly. Jenže ve hře jich je enormní množství. Několik bugů hráčům zabránilo v projetí hry, přičemž většina z nich trápí 90 % gamerů. Při takovém množství bych je nemožné, aby je testovací oddělení nezaznamenalo.
Jinými slovy, Iwiński lže (shodli se na tom i vývojáři z jiných studií na tomto fóru) a snaží se vinu shodit na testery. Ti si přitom při hraní zřejmě šli vytrhat vlasy. Vývojáři si byli vědomi drtivé většiny chyb, akorát neměli dostatek času je opravit. Tak funguje vývoj velkých AAA her.
Testovací oddělení vývojářům oznámí, jaké chyby našlo, a manažeři a vedoucí týmů se následně rozhodují, které bugy mají přednost a musí se před dokončením hry opravit. Zbývající budou opravovat v day one patchi, který vychází v den vydání hry nebo je jednoduše opraví později, když si na ně najdou čas.
Iwiński ve videu hráče prosí, aby z této situace neobviňovali vývojáře. Ti jsou podle něj nesmírně talentovaní, pracovití a šlo o rozhodnutí správní rady a šéfů studia. I proto je trochu překvapivé, že hru vydali v takovém stavu. CDPR si své hry vydává samo. Nestojí tak nad nimi žádný Ubisoft ani EA, aby je nutil vydat hru co nejdříve.
Nepřímo si tím ale protiřečí. Na jednu stranu říkají, že si velkého množství chyb nebyli vědomi, ale na stranu druhou zas tvrdí, že vydat hru v takovém stavu bylo jejich rozhodnutím. Dobře tedy věděli, co dělají.
Místo toho, aby Cyberpunk 2077 nejprve dokončili, rozhodli se zkazit si jméno a ztratit důvěru hráčů, jen aby titul vydali před Vánocemi a vydělali. Spoluzakladatel studia sice říká, že udělají vše proto, aby si důvěru hráčů získali zpět, ale je to jen spousta prázdných řečí.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
V čem všem tvůrci hráčům lhali
Co všechno odstranili nebo radikálně zhoršili ve finální hře
Proč bys jim neměl důvěřovat a kdy plánují vydat next-gen verzi pro PS5 a Xbox Series X
Třešničkou na dortu je oznámení, že next-gen verze her budou připraveny až koncem tohoto roku. Mezitím přijdou nějaké menší DLC zdarma a další patche. Dá se tedy očekávat, že singleplayerové datadisky dorazí až v příštím roce, a multiplayer je tedy naprosto v nedohlednu.
CDPR údajně nechce své vývojáře tlačit do dalších přesčasů. Ti vytvářeli Cyberpunk v hrozných podmínkách, takzvaném crunchi, kdy pracovali i 100 hodin týdně.
Navíc v době před vydáním hry šlo o povinné přesčasy. Marcin Iwiński to ale zaobalil tak, že je do toho odteď nebudou nutit, což v herním světě znamená, že crunch bude přítomen i nadále.
Many developers on Cyberpunk 2077, one of the most hotly anticipated games of 2020, have been working overtime hours for months if not years now. But this call for six-day work weeks, "mandatory" crunch, directly reneges on what CDPR's bosses told me last year.
Společnosti totiž nikdy nenutí vývojáře, aby dělali přesčasy. Pokud to ale neudělají, přijdou o bonusy, respekt v týmu a častokrát i o práci. Více jsme si o problematice crunche řekli v tomto článku.
Look, a CDPR dev told me recently that they'd just clocked a 100-hour week. Another (former) dev just told me they saw some of their friends there and they looked "physically ill." So kindly gtfo with the "but but but I work long hours too" responses
Abychom si to shrnuli, CD Projekt Red obviňuje z katastrofálního stavu konzolových verzí hardware konzolí namísto toho, aby si přiznali, že se unáhlili. Lžou, že PC verze jsou v pořádku a vyhýbají se i faktu, že hráče zaváděli a odmítali ukázat konzolové verze byť jen den před vydáním (recenzenti hru dostali až v den vydání). Slibují, že se polepší, ale tomu po měsících klamání už věří jen největší naivka.
My jsme CD Projekt Red mimořádně respektovali. Pokud jsi četl naše články o Zaklínači, společnosti jako takové či Cyberpunku zpočátku vývoje, víš, že jsme studio chválili v každém článku.
Ani ve snu by nás nenapadlo, že se jedno z nejmilovanějších a hráči nejrespektovanějších studií ukáže jako arogantní společnost plná chamtivých šéfů, která bude lhát hráčům do poslední chvíle a podvede je.
Když je řeč o lži a podvodu, je načase, abychom se podívali na to, jaký produkt tvůrci slibovali a jaký ve finále hráčům doručili. Nejde přitom jen o záběry ze starých trailerů.
Cyberpunk 2077 je oproti prezentovaným verzím zcela odlišnou hrou, v níž chybí velké množství obsahu a funkcí, jakými se tvůrci pyšnili i pár týdnů či měsíců před vydáním. Jinými slovy, vědomě propagovali části hry, o kterých věděli, že se v ní ani nenacházejí. Pojďme si některé tyto věci rozebrat blíže díky uživateli na Redditu.
Začneme hned s velkou ukázkou gameplaye z roku 2018
Vývojáři ze hry odstranili velké množství obsahu, které prezentovali v trailerech
Vývojáři ukázali (0:52) proces vytvoření postavy. Řada funkcí a možností o tom, kdo je V, jak vyrůstal a podobně, byly ze hry odstraněny. To zřejmě souvisí i s celkovým množstvím rozhodnutí ve hře, která nemají na příběh a budoucí události téměř žádný dopad.
Minulost V na tom zřejmě byla stejně – pro příběh byly tvé volby irelevantní. Vývojáři sice slibovali, že tato rozhodnutí ovlivní možnosti ve hře, nic takového se ale nestalo.
V čase 2:43 si můžeš všimnout jedné z možností tichého zabití. Ve hře však existuje jen jedna a je nudná.
V čase 8:05 nám vývojáři slibují, že si budeme do apartmánu moci přinést NPC (nehratelné postavy), například kvůli sexu. Ve finální hře slouží apartmán jen na přespání a nic jiného. Neexistují žádné možnosti na sex v apartmánu a slibované interakce s NPC a otevřeným světem byly zredukovány na absolutní minimum (nakupování zbraní a cyberware vylepšení).
Velkou změnou je i úplné odstranění pohledu z 3. osoby či celkové filmové prezentace s cutscenes. Ve finální hře se nachází pouze jedna taková scéna – na úplném konci. Trailery však slibovaly, že cutscenes budou důležitou součástí vyprávění příběhu.
V čase 8:33 můžeme v rádiu slyšet, že Johnny Silverhand zemřel před rokem (tedy v roce 2076, ne 2023, jak je to ve finální hře). Je to další důkaz o tom, že si Keanu Reeves prosadil více prostoru a tvůrci 2 roky před vydáním překopávali příběh hry, aby v něm bylo více Johnnyho Silverhanda. Je možné, že právě kvůli těmto změnám následně nestihli dokončit obrovské množství slibovaných funkcí a možností ve hře.
Celkově si při prohlížení traileru můžeš všimnout obrovského množství detailů, animací a dialogů, které Night City oživují. Ve hře se však drtivá většina z nich nenachází, což se podepsalo pod polomrtvý svět.
Umělá inteligence a hloubka nehratelných postav i jejich drasticky snížená hustota ve městě, bolí zřejmě nejvíce. A to nám tvůrci v čase 12:56 slibovali, že vytvořili nejživější a nejreálnější otevřený svět v herním průmyslu dosud.
V čase 25:47 nám tvůrci říkají, že náhodné události a útoky jiných gangů jsou zapříčiněny tím, co V průběhu hry dělá. Vztahuje se to na celkové možnosti a dopady jeho rozhodnutí, které však ve finální hře neexistují.
I v oficiálním E3 traileru z roku 2018 se nachází několik scén slibujících živý a fungující otevřený svět. Policejní zásahy jako náhodné události, nehratelné postavy využívající svůj cyberware (například basketbalista skákající velmi vysoko) a podobně. Samozřejmě, ve hře nic takového (což není nascriptované, tedy předem připravené) neexistuje. Chybí i taxíky či nadzemní vlakové dráhy.
Přesuňme se ale blíže do současnosti. Rok před plánovanou premiérou vydal CD Projekt Red Deep Dive video, které šlo více do hloubky systémů a gangů. Naznačovalo, že se ve hře dozvíme více o Pacific a Voodo Boys gangu. Ve finální hře byly součástí jednoho questu a následně se z hlediska relevantnosti stali jen dalšími nehratelnými postavami se zbraněmi.
Zpracování gangů je celkově velkým zklamáním. Měly se rozlišovat ideologiemi, teritorii a V si s nimi měl vytvářet vztahy na základě toho, jak se ve hře rozhodoval, komu pomohl a proti komu bojoval.
Žádné vztahy s gangy ve finálním produktu nejsou a jak jsme již nejednou zmínili, na 95 % tvých rozhodnutí absolutně nezáleží a nemají žádný dopad na okolní svět. Přitom šlo o jeden z hlavních bodů celé hry – extrémně vrstevnatý příběh a systém otevřeného světa, který se neustále mění.
Výrazně oříznuté byly i možnosti hackování a uživatelského prostředí v hackování. Dva měsíce před vydáním nám tvůrci slibovali kosmetické úpravy našich aut. Ve finále ale nic takového neexistuje. V té době jim bylo jasné, že lžou a zavádějí na 100 %.
Stejně tak zmiňovali honičky s policisty. Ti se místo toho spawnou (z ničeho nic objeví) hráči za zády a nejsou schopni pronásledovat ho dál než za roh ulice. A i to pěšky, protože nedokáží ovládat auta.
Zaměřili jsme se na hlavní designérské aspekty hry a na klíčové herní mechanismy. Ve hře se toho samozřejmě změnilo od jejího představování víc, ale to je běžné pro jakoukoli hru. V případě Cyberpunku však šlo o prezentování nereálného produktu, který nikdy neexistoval. CDPR tak vědomě ukazovalo herní zážitek, který měl za cíl přilákat hráče, přestože měl od plánované finální verze na míle daleko.
Na YouTube a po googlení najdeš řadu dalších článků o tom, kolik toho ze hry vymazali, ale už teď by sis mohl udělat dostatečný obraz o tom, jak se CDPR k hráčům zachovalo. Pokud máš stále o hru zájem, nebo pokud jsi ji už koupil, klidně požádej o vrácení peněz a počkej si do konce roku, kdy už bude ve stavu, v jakém měla být v době vydání, a to i na next-gen konzolích.