Spoluzakladatel studia CD Projekt Red vydal video, ve kterém přibližuje stav hry Cyberpunk 2077.
Měsíc po vydání hry Cyberpunk 2077 se spoluzakladatel studia CD Projekt Red Marcin Iwiński ukázal ve více než pětiminutovém videu.
Vysvětluje v něm, co mělo způsobit obrovské problémy s technickým stavem hry. Cyberpunk 2077 jsme hráli na PS5, ale i tak jsme zaznamenali pády fps (počet snímků za sekundu), obrovské bugy (technické chyby), neustále padání hry a další problémy.
Mnohem horší to měli hráči na konzolích Xbox One a PS4, kde byl titul téměř nehratelný. PlayStation dokonce udělal něco bezprecedentního. Poprvé v historii stáhl velkou AAA hru ze svého obchodu PS Store. Hra se digitálně na PlayStation dodnes nedá koupit a hráči ji mohou klidně vrátit i v případě, pokud si koupili krabicovou verzi. Vyústilo to až do situace, kdy polskému studiu hrozí žaloby.
Marcin Iwiński vysvětluje, co za tím podle nich stálo. Ve videu níže se dozvíš, že na vině je prý zastaralý hardware konzolí Xbox One a PS4, který nedokázal dostatečně dobře zpracovat obsah hry. V tomto bodě bychom CDPR rádi ukázali obrovské hry od Ubisoftu či dva roky staré Red Dead Redemption 2.
Právě hra od Rockstar Games je lepší v mnoha aspektech žánru otevřeného světa (open-world), vizuálně působí mnohem lépe a na starých konzolích běží v podstatě bez problémů. Je tak jasné, že nejde o hardware, ale nedostatečnou optimalizaci ze strany CD Projekt Red.
Dalším důkazem je stav počítačové verze. Vývojáři z CDPR už přiznali, že se zaměřili hlavně na ni a v podstatě se vykašlali na konzolové verze, přestože věděli, že jsou v katastrofálním stavu. Je divné, že dnes obviňují hardware konzolí, když před měsícem přiznali, že konzolové verze se rozhodli vydat ve stavu, který považovali za nedostatečný z důvodu nedostatku času na doladění titulu.
Jak bude vypadat rok 2021 z hlediska updatů, oprav a DLC
Navíc ani PC verze není bezchybná. Je sice v lepším stavu, ale stále je v ní řada bugů a technických chyb, které tvůrci dosud neopravili. Ve videu slibují, že v lednu a únoru dorazí dva velké opravné patche, zároveň však dodávají, že ani po nich nebude hra ve 100% stavu.
Jak ale mohli vydat konzolové verze v takovém stavu? Spoluzakladatel studia Marcin Iwiński tvrdí, že při testování hry nepřišli na žádné ze závažných problémů, s nimiž se hráči setkávají již od vydání hry. Vedení CDPR se tedy spoléhá na naivní hráče, kteří uvěří, že během měsíců testování si nikdo nevšiml, že hra na PS5 padá každou hodinu.
Rovněž chtějí, abys jim uvěřil, že jejich testovací oddělení (Quality assurance – QA) během testování nezaznamenalo žádné závažné chyby. Je pravdou, že vzhledem k velikosti RPG titulu je možné, že se některé chyby jednoduše při testování neukázaly. Jenže ve hře jich je enormní množství. Několik bugů hráčům zabránilo v projetí hry, přičemž většina z nich trápí 90 % gamerů. Při takovém množství bych je nemožné, aby je testovací oddělení nezaznamenalo.
Jinými slovy, Iwiński lže (shodli se na tom i vývojáři z jiných studií na tomto fóru) a snaží se vinu shodit na testery. Ti si přitom při hraní zřejmě šli vytrhat vlasy. Vývojáři si byli vědomi drtivé většiny chyb, akorát neměli dostatek času je opravit. Tak funguje vývoj velkých AAA her.
Testovací oddělení vývojářům oznámí, jaké chyby našlo, a manažeři a vedoucí týmů se následně rozhodují, které bugy mají přednost a musí se před dokončením hry opravit. Zbývající budou opravovat v day one patchi, který vychází v den vydání hry nebo je jednoduše opraví později, když si na ně najdou čas.
Iwiński ve videu hráče prosí, aby z této situace neobviňovali vývojáře. Ti jsou podle něj nesmírně talentovaní, pracovití a šlo o rozhodnutí správní rady a šéfů studia. I proto je trochu překvapivé, že hru vydali v takovém stavu. CDPR si své hry vydává samo. Nestojí tak nad nimi žádný Ubisoft ani EA, aby je nutil vydat hru co nejdříve.
Nepřímo si tím ale protiřečí. Na jednu stranu říkají, že si velkého množství chyb nebyli vědomi, ale na stranu druhou zas tvrdí, že vydat hru v takovém stavu bylo jejich rozhodnutím. Dobře tedy věděli, co dělají.
Místo toho, aby Cyberpunk 2077 nejprve dokončili, rozhodli se zkazit si jméno a ztratit důvěru hráčů, jen aby titul vydali před Vánocemi a vydělali. Spoluzakladatel studia sice říká, že udělají vše proto, aby si důvěru hráčů získali zpět, ale je to jen spousta prázdných řečí.
Co se dozvíš po odemknutí?
- V čem všem tvůrci hráčům lhali
- Co všechno odstranili nebo radikálně zhoršili ve finální hře
- Proč bys jim neměl důvěřovat a kdy plánují vydat next-gen verzi pro PS5 a Xbox Series X