Zní to neuvěřitelně, ale ikonická Lada Niva z roku 1977 je nadále na trhu, akorát s drobnými vylepšeními.
Teprve nedávno jsme tě informovali o tom, že ruská automobilka Lada představila „novou“ generaci modelu Niva. To ale způsobilo opětovné zmatky v názvosloví portfolia, protože označení Niva poslední roky Lada oficiálně používala výhradně pod logy značky Chevrolet, se kterou spolupracovala. Aliance se ale rozpadla, a tak Lada (automobilka AvtoVAZ) opětovně získala práva na používání názvu Niva pod svou značkou.
Tím pádem se mohlo zdát, že jde o slavný off-road ze 70. let (VAZ 2121), ten se ale kvůli spolupráci s Chevroletem už dříve musel přejmenovat na Ladu 4x4. Nejnověji se ale dozvídáme, že model 4x4 opět ponese název Niva, akorát s dodatkem Legend. Lada si tak ve svém portfoliu poklidila – slavný počin označuje jako Niva Legend, zatímco jeho „novodobé“ ztvárnění, které prodává současně po boku legendy, nese název Niva Travel.

Lada Niva Travel prošla rozsáhlými změnami, pod povrchem se ale nic zásadního nezměnilo. Více se dozvíš v našem předchozím článku, nyní se zaměřme na proslulý model. Ten má změnou názvu upozornit zejména na jakýsi menší facelift. Niva Legend totiž spolu s novým názvem přichází na scénu i s řadou vylepšení. Kromě drobných kosmetických změn po designové stránce nejzásadnější úpravou prošla karoserie v oblasti zadního C-sloupku.
Díky zpevnění konstrukce a doplnění tlumícího materiálu se nemalou měrou zlepšilo odhlučnění – automobilka informuje, že měřící testy při prudké akceleraci potvrdily snížení maximálního hluku o 3,7 dBA, zatímco při konstantní rychlosti 120 km/h o 2,2 dBA. Technika Nivy, kterou známe již od roku 1977 se přitom ani pro následující modelový rok nemění. O pohon se stará výhradně 1,7litrový benzínový čtyřválec s výkonem 61 kW / 83 koní.
Agregát je spárován pouze s pětistupňovou manuální převodovkou (na automat zapomeň), samozřejmostí je permanentní pohon všech čtyř kol. Zajímavostí přitom je, že samotná Lada označuje Nivu Legend jako SUV, ne jako off-road. Stále ale platí, že vzhledem ke své koncepci a použité technice nelze o Nivě pochybovat ani v těch nejnáročnějších terénních podmínkách. Komfort na palubě je ale druhá věc – Lada sice hovoří o vylepšeném centrálním zamykání na dálku, novém alarmu, audio systému s přidaným USB vstupem či AUX, při pohledu do kokpitu ale „novinka" zdaleka nedokáže držet krok se současnými automobily.
Na závěr zmiňme, že vylepšená Niva s dodatkem Legend bude k dispozici nejen v tří, ale i pětidveřové karosářské variantě. Oficiální distribuce na evropský trh se ale konat nebude, nadále platí, že v rámci individuálního dovozu lokálními importéry není nemožné se k Nivě dostat i u nás.
