Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
PS5 se prodává jako po másle, a tak Sony pomalu usíná na vavřínech.
Konzole PlayStation 5 vyšla v Evropě 19. listopadu 2020. V USA ještě o týden dříve. My jsme toho v recenzi pochválili spoustu, ale zároveň jsme PlayStation a jejich nejnovější produkt kritizovali z hlediska softwaru. Dnešní článek bude primárně o nedostatcích PS5, ale dozvíš se i to, že se chystá remake The Last of Us, nové Uncharted a že Days Gone 2 neuvidíme.
Ve zmíněné recenzi se nám nelíbily nedostatky v menu, některá nesmyslná rozhodnutí komplikující prohlížení věcí a jiné. Řekli jsme si ale, že přivřeme oči, protože se nacházíme v pandemii.
Jenže na vypracování softwaru měli inženýři v PlayStationu celé roky. Nemuseli čekat na hardware nebo design konzole. A i když si mysleli, že některá subjektivní rozhodnutí jsou vlastně dobrá, reakce hráčů je měly rychle vrátit do reality. Proto jsme si řekli, že po pár měsících se dočkáme updatů a aktualizací, které vyřeší hlavní problémy. Nakonec, žádná inovace není dokonalá.
Uplynulo ale půl roku a téměř nic se nezměnilo. Akorát teď PlayStation oznámil první velký update, který toho ani tak mnoho nezmění. Upraví se Game Base nebo editace herní knihovny. Ale pokud si chceš vymazat nějakou hru ze seznamu svých her (např. dema nebo hry z fyzických nosičů, které už nevlastníš), zase máš jednou smůlu. Pokud chceš v rámci svého katalogu her vyhledat nějakou konkrétní, aby sis ji nainstaloval... tak také.
No a pokud vlastníš stovky her jako my, čeká tě otravné a manuální hledání jehly v kupce sena. Je nepochopitelné, že na tuto úpravu jsme museli čekat půl roku. Pokud si ovšem chceš vytvořit složky s více hrami jako na PS4, opět se nedočkáš. Z nějakého důvodu chybí několik funkcí, které si hráči vyprosili ještě za dob PS4. A PlayStation se zase jednou rozhodl vynechat je.
Pěkný design, ale nefunkční funkcionalita a chybějící nastavení
Menu PS5 je z hlediska designu velmi povedeným kouskem, o tom se opravdu bavit nemusíme. Nicméně inženýři PlayStationu dbali více na styl než funkcionalitu a praktičnost. K některým složkám a nastavením se dostaneš hůř než na PS4, a některé nenajdeš dokonce vůbec.
Jde o maličkosti a designérská rozhodnutí, na které myslí i úplní amatéři při tvorbě své první mobilní aplikace. Podobných „facepalm“ situací najdeš během hraní na PS5 mnoho. V našich očích je jednou z nejnepochopitelnějších vlastností nutnost manuálního updatovaní PS4 her na PS5 verzi. Tvůrci konzole si řekli, že pokud vlastníš PS5 a chceš si na ní zahrát hru, z nějakého důvodu ti nainstalují verzi hry pro PS4.
Nemá to absolutně žádné logické opodstatnění. Nejhorší je, že ani to pořádně nefunguje. Nedávno jsme si chtěli znovu stáhnout Sackboy: A Big Adventure. Hru jsme měli od PlayStationu přes recenzentský kód ke stažení. A tak jsme otevřeli PlayStation Store, vyhledali Sackboye a chtěli ho nainstalovat. K našemu překvapení ale store uvedl, že hru nevlastníme a musíme si ji koupit znovu.
Otevřeli jsme tedy knihovnu her a stáhli si hru odtamtud. Ale bez možnosti stáhnout si PS5 verzi. A tak jsme byli nuceni na konzoli PS5 stáhnout verzi hry pro PS4, počkat, dokud až se stáhne, a následně v menu hry zvolit, že chceme hrát PS5 verzi. Hádáš správně, ta se musela celá instalovat znovu.
Jde o uživatelský nesmysl a celé upgradování PS4 verzí her na PS5 úroveň je chaotické, problematické a mnohdy vůbec nefunguje. Nemluvě o ztrátě uložených pozic, takže často musíš hru hrát znovu. A i kdyby na to tvůrci konzoly nějakým nepochopitelným zázrakem nemysleli, půl roku po jejím vydání by takové banální chyby a nedostatky měli odstranit.
To ale není zdaleka vše. Opravdu nám překáží i absence sociálních služeb v menu. Na PS4 ses přímo pod hrami mohl podívat, co hrají tví přátelé, jaké získali trofeje a co je nového v komunitě. V menu PS5 nic takového nenajdeš. Sociální interakce je zúžena na absolutní minimum, a pokud chceš vidět, co pařili tví známí, musíš si to vyhledat manuálně na jejich profilech.
Trofeje, hlučnost a zklamání jménem PS Store
A když už jsme u trofejí, jak mohlo někoho napadnout, že současný vodorovný systém jejich prohlížení je tím správným řešením? Takto si musíš otevírat každou jednu trofej, aby sis přečetl, za co ji vlastně můžeš získat. Najednou ti navíc ukáže jen nějakých 5—6, takže namísto přehledného seznamu shora dolů se díváš zprava doleva.
Na konzoli nám vadí i její hlučnost. Poslední 3 měsíce jsme hráli výhradně na Xbox Series X. Ani jsme netušili, že je konzole zapnutá. Je jedno, jestli se updatuje, instaluje hru nebo načítá multiplayer. Vždy byla absolutně tichá. Na druhé straně PS5 vrčí, kdy se jí zachce. Problematické je i hraní her na fyzických nosičích, tedy Blu–ray.
Pokud máš hru v mechanice, konzole ti přibližně každou hodinu bude nahlas hučet. PS5 má i další problémy s hlukem, jako například známý „coil whine“, ale to nás už ani nepřekvapuje. Oproti „stíhačkám“ jménem PS4 je to velký progres. Nicméně v porovnání s Xbox Series X zase viditelný nedostatek.
A to jsme se ještě nezmínili o Playstation Store. Ani několik měsíců po spuštění prodeje PS5 sis na konzoli nemohl prohlédnout aktuální a vůbec jakékoli slevy. Sekce prostě neexistovala, stejně jako mnohé další. Teď už ano, ale stále chybí oblíbené sekce jako na PS4.
Například nové hry, nové DLC či rozdělení na typy her nebo originální seskupení titulů. „Nalezitelnost“ nových, zajímavých a méně známých her je na store pro PS5 katastrofální.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co nám vadí na ovladači DualSense
Jaké další chyby PS5 považujeme za nepochopitelné
Proč neuvidíme Days Gone 2
Kdo dělá na remaku původního The Last of Us
Proč se už nikdy nedočkáš her od tvůrců Gravity Rush, Knack či Ape Escape
Mnozí hráči nechápou, jak je možné, že si k PS5 stále nemůžou připojit své externí SSD pro potřeby hraní PS5 her. Hry v současnosti zabírají mnoho místa, a tak když už má PS5 méně prostoru než Xbox Series X (825 GB vs. 1 TB), každý by byl rád za možnost rozšířit si ho. Ani půl roku po vydání konzole ale není jasné, která SSD budou kompatibilní a hlavně kdy je konečně bude možné připojit k PS5 a využívat je na hraní next–gen her.
V menu PS5 chybí několik funkcí, které by měly být samozřejmostí. Nemůžeš si prohlédnout ani historii patchů a to, co vlastně opravily. Nevyužitý je i potenciál funkce Switcher, která je víceméně zbytečná. Těch nedostatků a chyb je habaděj, ale to bychom už zacházeli do maličkostí. Každý uživatel má s PS5 své vlastní zkušenosti a nepochybně ti něco z našeho článku leze na nervy, něco ti možná vůbec nevadí a něco jsme možná ani nezmínili.
Nejlepší věcí na PS5 je tak v současnosti ovladač a exkluzivní hry. Bohužel, revoluční vlastnosti ovladače DualSense hry příliš nevyužívají. Tvůrcům to ale nedáváme za vinu, má to více tlačit samotné Sony. Nakonec, ani Spider–Man: Miles Morales DualSense téměř vůbec nevyužíval, což je velká škoda.
Exkluzivní hry a absence nových studií, zatímco Xbox je kupuje jako na běžícím páse
Co se týče exkluzivních her, první opravdové se dočkáme až koncem dubna v podobě Returnal. Demon Souls byla vynikající hra, ale stále jde o remake titulu pro PS3, takže nejde o úplnou „novinku“. Budoucnost je ale velmi přívětivá a my už se těšíme na velké a exkluzivní hry od PlayStationu. V posledním období se toho v PlayStationu hodně změnilo.
Po tom, co začal Xbox kupovat obrovské množství studií, jejichž hry na PlayStationu neuvidíme, šéfové v PlayStationu prohlásili, že k tomu přistoupí jinak. Kupují jen studia, s nimiž mají bohatou minulost, a partnery, kteří vytvářejí kvalitní hry a dobře se s nimi spolupracuje. Od té doby koupili Insomniac Games.
Studio i tak převážně tvořilo exkluzivní hry pro PlayStation, takže to jako posilu pro exkluzivní hry bereme s rezervou. Namísto kupování studií z každé strany se chtěli zaměřit na přirozený růst zaměstnanců, zkvalitňování vývojářů a celkové rozšiřování již zaběhnutých studií.
A určitě to i dělali, protože studia jako Guerilla Games (Horizon: Zero Dawn) či Sony Santa Monica (God of War) nabrala desítky vývojářů. Na druhé straně ale PlayStation propustil mnoho lidí a zavřel i některá studia. Dá se tedy říci, že více než nárůst evidujeme za poslední roky úpadek množství studií a vývojářů.
Xbox za poslední 3 roky koupil neuvěřitelných 15 studií (z toho 7 studií patří Bethesdě, kterou nedávno také celou odkoupili) a otevřel jedno zcela nové AAA studio. PlayStation za posledních 5 let koupilo Insomniac Games a zavřelo 3 studia. To poslední (Manchester Studio) nevydalo ani svou první hru.
Sbohem, Japan Studio...
A aby toho nebylo málo, PlayStation v podstatě zavřel i legendární Japan Studio. Tamní vývojáři se podíleli nebo přímo vytvořili hry jako The Last Guardian, Gravity Rush, Bloodborne, Ape Escape, Folklore, Puppeteer a mnohé další. Japonští vývojáři vytvářeli kultovní, unikátní a originální herní zážitky, které doplňovaly portfolio velkých AAA her od západních studií. Za poslední léta ale vícekrát prošli restrukturalizací, měnilo se vedení a styl vývoje her.
Nikdy se jim ale zřejmě nepodařilo dosáhnout cílů, jaké jim stanovil PlayStation. Šéfové v PlayStationi se tedy rozhodli neprodloužit kontrakty talentovaným vývojářům a ti tak byli nuceni odejít. Dnes už Japan Studio prakticky funguje pouze jako Team Asobi, což je tým vývojářů zodpovědných za dvě hry o Astro Botovi. Žádnou další hru tedy od Japan Studia nečekej.
Zatím poslední špatnou zprávou je reportáž od uznávaného herního novináře Jasona Schreiera pro Bloomberg.com. Ve svém článku uvádí mnohé překvapivé věci, které pocházejí z rozhovorů s více zaměstnanci z různých studií PlayStationu (Schreier je známý tím, že má nejlepší kontakty ve videoherním průmyslu ochotné prozradit mnoho neznámých detailů).
Přivítej remake The Last of Us a nové Uncharted, zamávej na rozloučenou Days Gone 2
Článek začíná pohledem na Visual Arts Service Group (VASG). Jde o podpůrné studio pro hry od studií PlayStationu (pomáhali i s The Last of Us 2 od Naughty Dog), ale také od jiných studií (např. return, které vyjde pro PS5 od tvůrců z nezávislého studia Housemarque).
Šéfové ve VASG si řekli, že už nechtějí jen pomáhat jiným studiím a po mnoha letech by chtěli vytvořit herní studio s vlastními nápady. Nakonec, šlo o nesmírně zkušené tvůrce, kteří pracovali na desítkách špičkových titulů, ale při svém prvním titulu chtěli vsadit na jistotu, aby se jejich sen nerozplynul příliš brzy, a rozhodli se remakovat první Uncharted z dob PS3.
Zjistili ale, že hra nezestárla příliš dobře a museli by ji předělat komplet od základů, což by si vyžádalo velký rozpočet. Rozhodli se tedy pro remake The Last of Us z roku 2013. Hra měla vyjít exkluzivně pro PS5, možná 8—10 let po vydání originálního dílu (takové Demon Souls vyšlo 11 let po originále).
PlayStation ale studiu nikdy nedal jméno a neposkytl jim ani dostatečnou podporu. Šéfové přikázali, aby na remaku The Last of Us dělalo stále více původních vývojářů ze studia Naughty Dog, až se VASG stalo zase jednou tím, čím být nechtělo — podpůrným studiem. Šéf studia VASG Michael Mumbaeur, který ho vedl od roku 2007, to už nevydržel a s mnoha kolegy PlayStation opustili. Remake The Last of Us má být v současné době ve vývoji ve studiu Naughty Dog.
Něco podobného zažili i vývojáři v Bend Studio (Days Gone). PlayStation jim zamítlo práci na Days Gone 2. Rozhodnutí bylo pravděpodobně výsledkem ne zcela zářných recenzí a nižších prodejů jako v případě Ghost of Tsushima nebo Horizon Zero Dawn. Days Gone však určitě prodalo více než 5 milionů kopií. Šlo tedy o úspěch. Ale PlayStation nechce pouze úspěšné hry. Chce obrovské blockbustery.
Určitě se ve svém byznysu vyznají lépe než my, ale kdybychom si měli představit, že stejný přístup by zvolili i v roce 2007 po prvním Uncharted, tak bychom se nikdy nedočkali geniální dvojky a série, která dnes prodává desítky milionů kopií.
Days Gone 2 mělo potenciál být velkou a skvěle prodávanou hrou, ale PlayStationu se to nezdálo. Namísto toho dali za úkol studiu Bend začít pracovat na dalším díle ze série Uncharted, na který mělo dohlížet Naughty Dog, tvůrci celé série.
Druhá polovina studia Bend pak měla pomáhat s multiplayerovým titulem ze světa The Last of Us, který stále nebyl odhalen (opět pro studio Naughty Dog). Šéf studia Bend a režisér Days Gone po těchto rozhodnutích PlayStation opustili. Zbylí zaměstnanci se nechtěli stát podpůrným studiem pro Naughty Dog, a tak PlayStation požádali, aby je stáhli z Uncharted a nechali pracovat na nové hře.
V současnosti tak má Bend Studio pracovat na nové značce, zatímco Days Gone je asi mrtvé. Naughty Dog tak zřejmě dělá na remaku The Last of Us a dalších hrách. Není ale jasné, kdo pracuje na novém Uncharted.
Jak vidíš, PlayStation se v posledních letech stále více soustřeďuje na velké blockbustery a obrovské prodeje. Nezáleží jim už až tak na pestrém katalogu her a menších, unikátních hrách. Chtějí gigantické tituly, které budou prodávat miliony kopií. Pokud tě zajímají pouze hry jako The Last of Us, God of War a Horizon, zřejmě tě to potěší. Pokud jsi ale náročnější hráč a od PlayStation vždy očekáváš i originální, unikátní a jedinečné tituly, generace PS5 pro tebe bude dost velkým zklamáním.