PS5 se prodává jako po másle, a tak Sony pomalu usíná na vavřínech.
Konzole PlayStation 5 vyšla v Evropě 19. listopadu 2020. V USA ještě o týden dříve. My jsme toho v recenzi pochválili spoustu, ale zároveň jsme PlayStation a jejich nejnovější produkt kritizovali z hlediska softwaru. Dnešní článek bude primárně o nedostatcích PS5, ale dozvíš se i to, že se chystá remake The Last of Us, nové Uncharted a že Days Gone 2 neuvidíme.
Ve zmíněné recenzi se nám nelíbily nedostatky v menu, některá nesmyslná rozhodnutí komplikující prohlížení věcí a jiné. Řekli jsme si ale, že přivřeme oči, protože se nacházíme v pandemii.
Jenže na vypracování softwaru měli inženýři v PlayStationu celé roky. Nemuseli čekat na hardware nebo design konzole. A i když si mysleli, že některá subjektivní rozhodnutí jsou vlastně dobrá, reakce hráčů je měly rychle vrátit do reality. Proto jsme si řekli, že po pár měsících se dočkáme updatů a aktualizací, které vyřeší hlavní problémy. Nakonec, žádná inovace není dokonalá.
Uplynulo ale půl roku a téměř nic se nezměnilo. Akorát teď PlayStation oznámil první velký update, který toho ani tak mnoho nezmění. Upraví se Game Base nebo editace herní knihovny. Ale pokud si chceš vymazat nějakou hru ze seznamu svých her (např. dema nebo hry z fyzických nosičů, které už nevlastníš), zase máš jednou smůlu. Pokud chceš v rámci svého katalogu her vyhledat nějakou konkrétní, aby sis ji nainstaloval... tak také.
No a pokud vlastníš stovky her jako my, čeká tě otravné a manuální hledání jehly v kupce sena. Je nepochopitelné, že na tuto úpravu jsme museli čekat půl roku. Pokud si ovšem chceš vytvořit složky s více hrami jako na PS4, opět se nedočkáš. Z nějakého důvodu chybí několik funkcí, které si hráči vyprosili ještě za dob PS4. A PlayStation se zase jednou rozhodl vynechat je.
Pěkný design, ale nefunkční funkcionalita a chybějící nastavení
Menu PS5 je z hlediska designu velmi povedeným kouskem, o tom se opravdu bavit nemusíme. Nicméně inženýři PlayStationu dbali více na styl než funkcionalitu a praktičnost. K některým složkám a nastavením se dostaneš hůř než na PS4, a některé nenajdeš dokonce vůbec.
Jde o maličkosti a designérská rozhodnutí, na které myslí i úplní amatéři při tvorbě své první mobilní aplikace. Podobných „facepalm“ situací najdeš během hraní na PS5 mnoho. V našich očích je jednou z nejnepochopitelnějších vlastností nutnost manuálního updatovaní PS4 her na PS5 verzi. Tvůrci konzole si řekli, že pokud vlastníš PS5 a chceš si na ní zahrát hru, z nějakého důvodu ti nainstalují verzi hry pro PS4.
Nemá to absolutně žádné logické opodstatnění. Nejhorší je, že ani to pořádně nefunguje. Nedávno jsme si chtěli znovu stáhnout Sackboy: A Big Adventure. Hru jsme měli od PlayStationu přes recenzentský kód ke stažení. A tak jsme otevřeli PlayStation Store, vyhledali Sackboye a chtěli ho nainstalovat. K našemu překvapení ale store uvedl, že hru nevlastníme a musíme si ji koupit znovu.
Otevřeli jsme tedy knihovnu her a stáhli si hru odtamtud. Ale bez možnosti stáhnout si PS5 verzi. A tak jsme byli nuceni na konzoli PS5 stáhnout verzi hry pro PS4, počkat, dokud až se stáhne, a následně v menu hry zvolit, že chceme hrát PS5 verzi. Hádáš správně, ta se musela celá instalovat znovu.
Jde o uživatelský nesmysl a celé upgradování PS4 verzí her na PS5 úroveň je chaotické, problematické a mnohdy vůbec nefunguje. Nemluvě o ztrátě uložených pozic, takže často musíš hru hrát znovu. A i kdyby na to tvůrci konzoly nějakým nepochopitelným zázrakem nemysleli, půl roku po jejím vydání by takové banální chyby a nedostatky měli odstranit.
To ale není zdaleka vše. Opravdu nám překáží i absence sociálních služeb v menu. Na PS4 ses přímo pod hrami mohl podívat, co hrají tví přátelé, jaké získali trofeje a co je nového v komunitě. V menu PS5 nic takového nenajdeš. Sociální interakce je zúžena na absolutní minimum, a pokud chceš vidět, co pařili tví známí, musíš si to vyhledat manuálně na jejich profilech.
Trofeje, hlučnost a zklamání jménem PS Store
A když už jsme u trofejí, jak mohlo někoho napadnout, že současný vodorovný systém jejich prohlížení je tím správným řešením? Takto si musíš otevírat každou jednu trofej, aby sis přečetl, za co ji vlastně můžeš získat. Najednou ti navíc ukáže jen nějakých 5—6, takže namísto přehledného seznamu shora dolů se díváš zprava doleva.
Na konzoli nám vadí i její hlučnost. Poslední 3 měsíce jsme hráli výhradně na Xbox Series X. Ani jsme netušili, že je konzole zapnutá. Je jedno, jestli se updatuje, instaluje hru nebo načítá multiplayer. Vždy byla absolutně tichá. Na druhé straně PS5 vrčí, kdy se jí zachce. Problematické je i hraní her na fyzických nosičích, tedy Blu–ray.
Pokud máš hru v mechanice, konzole ti přibližně každou hodinu bude nahlas hučet. PS5 má i další problémy s hlukem, jako například známý „coil whine“, ale to nás už ani nepřekvapuje. Oproti „stíhačkám“ jménem PS4 je to velký progres. Nicméně v porovnání s Xbox Series X zase viditelný nedostatek.
A to jsme se ještě nezmínili o Playstation Store. Ani několik měsíců po spuštění prodeje PS5 sis na konzoli nemohl prohlédnout aktuální a vůbec jakékoli slevy. Sekce prostě neexistovala, stejně jako mnohé další. Teď už ano, ale stále chybí oblíbené sekce jako na PS4.
Například nové hry, nové DLC či rozdělení na typy her nebo originální seskupení titulů. „Nalezitelnost“ nových, zajímavých a méně známých her je na store pro PS5 katastrofální.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Co nám vadí na ovladači DualSense
- Jaké další chyby PS5 považujeme za nepochopitelné
- Proč neuvidíme Days Gone 2
- Kdo dělá na remaku původního The Last of Us
- Proč se už nikdy nedočkáš her od tvůrců Gravity Rush, Knack či Ape Escape