Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jeho jméno zná prvňák na základní škole i důchodce. Natočil spoustu výborných a úspěšných filmů, ale které jsou ty úplně nejlepší?
Plachý introvert s uměleckou duší zanícený pro film. Je mu sedmdesát let a natočil třiatřicet celovečerních filmů těch nejrůznějších žánrů od animovaných pohádek až po krvežíznivé horory.
V dětství byl šikanovaným outsiderem, dnes se už nemusí starat o peníze, znají ho miliardy lidí po celém světě a na jeho nový film zcela určitě půjdeš zase do kina. Získal uznání všech, běžných diváků i přísných kritiků.
Vybrali jsme pro tebe deset těch úplně nejlepších filmů oscarového vizionáře Stevena Spielberga, nicméně je jasné, že jelikož se jedná o velmi subjektivní žebříček, můžeš na něj mít klidně zcela odlišný názor. Nezapomeň nám ho, kdyžtak napsat do komentářů pod článek.
10. Mnichov (2005)
Tento politický thriller vypráví příběh zasazený do roku 1972, kdy se v Mnichově konaly olympijské hry, přičemž jejich průběh narušili maskovaní teroristé palestinské teroristické organizace Černé září a zabili jedenáct izraelských sportovců a členy olympijského týmu. Po tomto tragickém incidentu izraelská vláda pověřila tajnou zpravodajskou službu Mosad tím, aby vypátrala a zneškodnila Palestince odpovědné za vražedný útok.
„Chtěl jsem, aby lidé pochopili, že Mnichov ztělesňuje problémy dnešního světa, které ohrožují nás všechny. Historie je sama sobě připomínkou, jak špatné to může být. Mnichov je modlitba za mír. Za tvrdě vydřený mír,“ vyjádřil se o svém velmi odvážném, melancholickém a drsném filmu americký režisér v biografickém dokumentu Spielberg z roku 2017 od Susan Lacy.
Přestože nejde o až tak známé dílo, Mnichov je špičkový, napínavý thriller se spoustou šokujících momentů a výbornými hereckými výkony Erica Banua či Daniela Craiga.
Jedno z nejzásadnějších děl režiséra z Ohia a první film, ke kterému si psal scénář, i když mu pomáhali Hal Barwood, Matthew Robbins a Jerry Belson.
Jde zároveň o film, který navždy změnil vizuální, speciální efekty. Spielberg dal svým následovníkům krásný návod, jak to dělat. Zapomeň na šílené výbuchy, střelby a krvavé boje s mimozemšťany. Setkání těchto dvou světů pojal Spielberg úplně jinak, citlivěji a poetičtěji, než později jeho režijní kolegové, kteří udělali z podobných témat hlavně válečné filmy.
Toto je spíše komorní drama, ke kterému má slavný režisér mimořádně osobní vztah i proto, že jím navazoval na jeden ze svých vůbec prvních hraných filmů, konkrétně Firelight (1964) o UFO.
Spielbergův nenápadný, téměř zapomenutý klenot. Druhá světová válka prezentována dětskou optikou. Jde o adaptaci autobiografického bestselleru J. G. Ballarda, který vzpomíná na své zážitky z japonského zajateckého tábora.
Kamera plovoucí nad mrtvolami v obrovských výpravných scénách, krásná práce s rekvizitami – malými letadly – a fantastický výkon tehdy teprve třináctiletého Christiana Bala v hlavní roli. Právě ten ve zmíněném dokumentu Spielberg s odstupem času o filmu říká: „Je to úžasný příběh o dětské houževnatosti. Tento dětský přeživší má v sobě mnohem více síly než všichni dospělí kolem.“
Mnoho emotivních scén mírně kazí jen trochu přepálená minutáž (154 minut), díky níž film bohužel místy ztrácí tempo. Stále však jde o dílo, které si bezpochyby zaslouží místo v tomto žebříčku.
Padesátá a šedesátá léta minulého století, studená válka mezi SSSR a USA, tvrdý boj o moc, machinace FBI, CIA a jeden silný příběh o loajalitě, respektu, přátelství a krutých rozhodnutích, který upřímně dojme i ty nejcyničtější.
Americký režisér ukázal, že i v pozdějším období své kariéry dokáže natočit výjimečný film. Opět šel na jistotu a spojil síly se skvělým Tomem Hanksem. Ten ztvárnil tentokrát uznávaného právníka z Brooklynu Jamese Donovana. Dostane nelehký úkol, hájit sovětského špiona Rudolfa Abela – nepřítele státu.
Elegantní, ale zároveň neúprosná hra vysoce postavených patriotů v pomalém tempu a se spoustou dialogů. Další ze Spielbergových vážných politických filmů s komorní atmosférou. Precizní, gradující, místy až přímo depresivní a mrazivý.
6. Indiana Jones a Chrám zkázy (1984)
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Díky kterému filmu měl najednou Spielberg absolutní autorskou volnost.
Který Spielbergův film změnil systém označování divácké přístupnosti.
Které filmy Spielberga inspirovaly při tvorbě jeho nejzásadnějších děl.
Jaké zážitky z natáčení Spielbergových filmů mají slavní herci.
Nejtemnější, ale paradoxně i nejzábavnější a vůbec nejlepší Indiana Jones. Spielberg s Georgem Lucasem (film stříhal) zde výrazně přitvrdili a udělali film více pro dospělé než pro děti. Jak uvádí Vogue, ponurý tón filmu byl umocněn skutečností, že Lucas i Spielberg prožívali během tvorby filmu těžké období. Zatímco Lucas byl uprostřed rozvodu s filmovou střihačkou Marcií Griffin, která mimochodem získala Oscara za Hvězdné války, Spielberg byl čerstvě po rozchodu s Kathleen Carey.
Druhý jmenovaný však dlouho netruchlil. S herečkou Kate Capshaw se během natáčení sblížili natolik, že později tvořili pár a v roce 1991 se i vzali. Chrám zkázy však představuje jeden důležitý milník v dějinách kinematografie. Jak uvádí ABC News, Filmová asociace Motion Picture Association of America (MPAA) při tomto filmu vymyslela nové hodnocení přístupnosti, takzvané PG-13 (šlo o varování, že film obsahuje scény, které nemusí být vhodné pro děti mladší 13 let), používané dodnes.
Bylo to proto, že mnoho děsivých a znepokojivých scén ve filmu vedlo rozzlobené rodiče v Americe k protestu proti hodnocení PG (Parental Guidance), což znamenalo že promítání filmu se mohly zúčastnit děti všech věkových skupin, ale doporučilo se, aby na něj pro nevhodné scény raději šly s rodiči. Jelikož mnohem přísnější označení přístupnosti R (restricted), bylo pro studia téměř vždy prokletím pro výrazné omezení diváků a tím i menší tržby, šlo nakonec o zcela výhodný kompromis.
Film, který Spielbergovi zásadně změnil život a zaručil mu maximální autorskou svobodu. Film o jednom vražedném žralokovi, který vydělal třikrát více, než stál. Přesto na začátku natáčení absolutně nic nešlo podle plánu a ve hře byla i možnost, že se film nedokončí.
Ačkoliv Spielberg mohl Čelisti natáčet ve studiu a místo skutečných lodí použít makety, trval na tom, že se musí natáčet přímo na oceánu, což všechno radikálně zkomplikovalo, protože s tím téměř nikdo ze štábu neměl dostatečné zkušenosti.
„Myslel jsem, že to bude hračka, ale tehdy jsem nic nevěděl o přílivu či mořském proudu. Nevěděl jsem, jak vodu ovlivní vítr. Jak barva oblohy změní barvu vody. A ani to, jak to všechno sladit dohromady. Prostě, byl to jeden obrovský problém za druhým,“ zavzpomínal si samotný režisér na natáčení ve filmu Spielberg.
„Když jsme poprvé testovali žraloka, šel ke dnu. Úplně všechno se nám kazilo,“ dodal. Žraloka tedy začali předělávat, ale režisér musel i tak natáčet pro jasně stanovené dispozice a nemohl si dovolit měsíc jen tak nic nedělat. Nakonec právě díky tomu, že diváci žraloka v zásadních scénách neviděli, bylo všechno mnohem děsivější a napínavější.
Nikdo do té doby nenatočil nic podobného. Film, který opět a navždy změnil pravidla hry. Spielberg dal ostatním návod, že zpočátku šílené a odmítané myšlenky se dají přetavit do úchvatných scenérií, jakých se lidské oko nebude vědět nabažit.
Film, díky kterému musíš milovat science fiction i kinematografii jako takovou. Megalomanský příběh o oživení dinosaurů je dechberoucí jízdou, kterou si musí užít snad každý jedinec zejména díky nezapomenutelným scénám (například útěk před T-rexem nebo schovávání se před velociraptory).
Jurský park je ukázkovou adaptací knihy Michaela Crichtona a Sam Neill, Laura Dern spolu s Jeff Goldblumem jsou nesmírně úderným hereckým triem. Film, který nenudí ani na vteřinu a který můžeš vidět opakovaně, aniž by tě to omrzelo.
Bezpochyby Spielbergovo nejkrásnější a nejemotivnější dílo, kde navíc ukázal, jak špičkově dokáže pracovat s dětskými herci a vydolovat z nich už v takovém věku totálně maximum (není se co divit, že Henry Thomas nebo Drew Barrymore mají za sebou dnes mimořádně úspěšnou kariéru).
I tobě pravděpodobně při závěrečné scéně loučení ukápla nějaká ta slza. Příběh malého sraženého chlapce a přátelského mimozemšťana byl zároveň bolestivou vzpomínkou režiséra na dětství. „Ta rodina ve filmu a všichni ti skvělí dětští herci ve skutečnosti přehráli moje vlastní dětství,“ přiznal v téměř dva a půlhodinovém skvělém dokumentu režírovaném Susan Lacy. „Ten film je v první řadě o tom, co dokáže naplnit srdce osamělého dítěte,“ dodal.
Záběry Allena Daviaua, jako například jízda na kole na obloze před svítícím měsícem či E. T.-eho zářící prst, by se daly zarámovat na obraz do obýváku a patří i mezi často citované v jiných filmech. Nemluvě o nádherném scénáři o který se postarala Melissa Mathison.
Snímek, který vyráží dech a mrazí z něj všude, kde to jen jde. Toto surové válečné drama nabízí možná i nejúchvatnější intro v dějinách světové kinematografie. Tom Hanks na něj vzpomíná v dokumentu režisérky Susan Lacy následovně: „Neměli jsme ani ponětí, jak to bude na pláži v Omaze vypadat. Spielberg nám hercům vůbec nic neřekl. Využil naši paniku, zmatenost a strach, aby pak uvěřitelně zachytil náš šok a překvapení.“
Nemohlo se mu to podařit lépe. Newyorský filmový kritik David Edelstein o filmu ve stejném dokumentu řekl: „Spielberg zde pochopil expresionistické možnosti využití zvuku. Slyšeli jste kolem sebe svištět kulky. Slyšeli jste, jak pronikají do těla a jak ho ničí. Zvonilo vám z toho v uších a byli jste z toho celí dezorientovaní.“
A samotný závěr filmu? Ten diváky trhá na kusy stejně jako kulomety vojáky při zmiňovaném úvodním vylodění. Vysoká škola filmové režie, na kterou se nedá zapomenout. Válečné filmy jsou Spielbergova srdeční záležitost a dává si u nich vždy nejvíce záležet na výsledku. Jak vzpomíná v biografickém dokumentu od Susan Lacy, už jeho první snímky byly válečné a inspirovala ho zejména díla Sands of Iwo Jima (1949), Flying Tigers (1942) nebo Battleground (1949).
Opus magnum. Nejenže jde o bezpochyby nejlepší, nejcitlivější, nejnáročnější, nejdrsnější, nejosobnější a nejsmutnější Spielbergův film, jde zároveň o jeden z nejpreciznějších a nejsilnějších filmů o holocaustu, jaké byly kdy natočeny. Americký režisér v něm tne do živého jako nikdy předtím. Divák zde cítí na vlastní kůži každý jeden výstřel a třese se strachem stejně jako Židé čekající na smrt v plynové komoře.
Strhující herecké výkony tří špičkových herců, Liama Neesona, Bena Kingsleyho a Ralpha Fiennese, doplňuje nádherná hudba Johna Williamse, sugestivní kamera Janusze Kaminského a vysloveně dechberoucí Spielbergova režie. Neeson v dokumentu Spielberg (2017) však říká, že během natáčení byl režisér doslova jako zbitý pes. „Byl nesmírně nešťastný, jen chodil po place tam a zpět. Bylo vidět, jak mu na tom námětu záleží. Vyprávěl příběh o své rodině, své víře, takže jsem si byl vědom závažnosti toho filmu.“
Spielberg podle vlastních slov věděl, že to nebude jen obyčejný film, a věděl i to, že tento film musí být úplně jiný, než vše co do té doby natočil. „Musel jsem k všemu přistoupit s obrovskou úctou. Točili jsme na posvátné půdě. Když jsme točili v Krakově, měl jsem pocit, že točíme na hřbitově. Od základu to změnilo můj přístup k filmu, ke kinematografii,“ řekl ve vícekrát zmíněném dokumentu z roku 2017.