V nejnovějším testu jsme se podívali na zoubky CX-30 se 186 koňovým agregátem Skyactiv X.
Automobilka Mazda za poslední roky zmodernizovala téměř celé své portfolio, ba co víc, rozšířila ho o několik zcela nových modelů. Jedním z nich je i crossover CX-30, který jsme měli možnost vyzkoušet a zároveň na vlastní kůži otestovat jeho revoluční techniku pod povrchem. Japonci totiž už delší dobu avizovali novou generaci pohonného ústrojí, které nemá na trhu obdoby, no a právě technologií e-Skyactiv X se pyšnila naše „testovačka“.
Pojďme však pěkně popořadě, nakonec, v první řadě je třeba pozastavit se při designu, protože je dobře známo, že Mazda je japonskou továrnou na ladné křivky. Exemplář s tradičním červeným lakem soul red je toho jasným důkazem.
Tradiční šarm v podání Mazdy
Už na první pohled dává stylový crossover jasně najevo, že technicky má nejblíže k nové trojce. I CX-30 má tedy výrazněji skloněné čelní okno, zpětná zrcátka na stopkách (navíc dále od A-sloupku), dlouhou přední kapotu a nakonec nádhernou čelní část s úzkými full-LED světly. Bohužel denní svícení nedisponuje žádným rozpoznatelným světelným podpisem. Velmi se nám líbí nejen čisté plochy předního nárazníku, ale zejména hrana, doslova stříška (i když plastová), která překrývá rozměrnou masku a mračí pohled světel.
Mimochodem, směrovky nejsou součástí hlavních světel, umístěné jsou netypicky ve spodní části nárazníku. I přesto, že jsou ledkové, netradičně pulzují; mezi polohou vypnuto/zapnuto je efektní doběh. Zajímavé. Jinak to není ani v případě samotného názvu. CX-30 je rozměrově mezi modely CX-3 a CX-5, určitě se ti proto vnucuje otázka, proč Japonci nezvolili označení CX-4. V tamní kultuře je číslo 4 považováno za nešťastné, navíc výhradně pro čínský trh Mazda takto označený model již prodává.
S celkovou délkou 4 395 milimetrů je CX-30 kratší než běžná trojka, crossover tedy tak trochu mate i tělem. Do nemalé míry za to mohou i netradičně mohutné plastové lemy, které dodávají značnou robustnost. Zajímavé a zároveň zvláštní; dosud jsme se nerozhodli, zda se nám to líbí nebo ne.
Tlustší zadek efektně okoření černý spoiler, který opticky seřezává zadní část, a opět úzká full-LED světla, které jakoby z oka vypadly těm předním, jen jsou v červeném obalu. Zavazadlový prostor má 430 litrů, více však chválíme jeho pravidelnost a využitelnost. Nejsou v něm sice háčky, ale když si pohraješ s podlahou, dokážeš ji přeměnit na velmi šikovný organizér.
Celému exteriéru dominují jednoduché a čisté plochy bez zbytečných výstřelků, o jejich ozvláštnění se tedy starají právě výrazné nelakované části. Dvě přiznané koncovky výfuku dokazují, že i v dnešní době je stále očividně možné je tam mít, i když u většiny značek o ně přicházíme. Koncové ledky efektně vystupují do prostoru, boční prahy jsou téměř zcela překryty dveřmi, no a 18" disky jsou ty největší, jaké Mazda pro CX-30 nabízí.
V interiéru stará škola
Musíme se přiznat, že tento model nám je nejsympatičtější svým kokpitem. Dnes je trendem, že neprémiové značky se snaží všelijakými cetkami povyšovat na ty prémiové, ale Mazda je jedna z mála, kde to nejsou jen marketingové pohádky.