Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Na to, aby vyprodali ty největší stadiony, jim často stačí několik hodin. Rádi provokují a vyžívají se v pyrotechnice. Zpívají německy, ale jsou hvězdami po celém světě. Přečti si profil jedné z nejlepších koncertních kapel současnosti.
Každý, kdo je alespoň jednou viděl naživo, ví, že jejich koncerty zdaleka nejsou pouze koncerty. Jde o nezapomenutelný zážitek na celý život. Kapela Rammstein — šest šílenců (v tom nejlepším slova smyslu) z Berlína se sklony k pyromanii — dodala pojmu vystoupení zcela nový význam. Jde totiž o divadlo, performance art či happening s jasným názorem a vztyčeným prostředníkem adresovaným všem puritánům, moralistům, náboženským fanatikům, homofobům, xenofobům nebo rasistům.
Jsou typickou postmoderní kapelou. Málokdo dokáže tak rafinovaně skloubit hospodskou přízemnost s intelektem a zabavit či pobouřit tak rozsáhlé divácké spektrum. Rammstein buď nenávidíš, nebo miluješ. V jednom okamžiku jsou jeho členové jako malé děti na hřišti, která se neumí chovat, o chvíli později jsou jako přísní rodiče, kteří se nebojí ukázat varovný prst, přičemž stále mají obrovský nadhled a berou věci s rezervou.
Obscénní, drsné, kontroverzní, šokující
Orální sex od anděla, homosexuální orgie, rituální sebebičování, černoška v uniformě nacistického důstojníka, pomalované děti zavřené v kleci. Jejich videoklipy jsou obscénní, provokativní, místy nechutné, tvrdé, drsné, násilné, brutální, erotické, kontroverzní, šokující, ale vždy do puntíku promyšlené, fascinující a zábavné. Jde o fikanou hru s divákem, kterou musí často dešifrovat. Členové nejpopulárnější německé kapely jsou jednoduše mazaní mistři ironie a dvojsmyslů. Na to, aby sis užil jejich hudbu nebo videoklipy, určitě nepotřebuješ umět německy či mít doktorát z filozofie nebo dějin umění.
Pokud si ovšem chceš užít jejich koncert, možná bys měl zvážit, zda jít do prvních řad. Může se ti totiž lehce stát, že budeš odcházet se spálenými chlupy na rukou, zabarvený jemně načerno nebo dokonce s malými popáleninami. Nejednou s nimi odcházeli po show i samotní členové kapely, zejména frontman Till Lindemann. Ten je ale certifikovaným pyrotechnikem a nebojí se na sebe navléknout obleky, přístroje či rekvizity, které jsou přímo životu nebezpečné. Na pódiu mají hudebníci dokonce i viditelné značky, aby věděli, kde mohou a nemohou stát. Mohlo by se jim to totiž stát osudným.
Majestátní ohnivá show
Ohňostroje, světlice, výbuchy, plamenomety... To vše můžeš zažít během jejich vystoupení. Není tajemstvím, že je synonymem skupiny Rammstein majestátní ohnivá show. Teplota vzduchu na jejich koncertě je téměř identická s tou v sauně, pulzující energie bere dech, člověk zažívá nepoznanou euforii. Rammstein navíc stále posouvají hranice a snaží se přinést věrným fanouškům něco nového, nepoznaného, neviděného a originálního.
Například jejich koncertní pódium z posledního Stadium Tour bylo úchvatnou obrovitánskou kulisou „nenápadně“ připomínající futuristickou architekturu z legendárního německého filmu Metropolis (1927) od Fritze Langa. Jednotlivé části pódia převáželo na místa 90 kamionů a dohromady je dávalo 265 lidí několik dní. V létě 2019 kapela v rámci tohoto turné odehrála 31 představení ve 24 městech a 17 zemích před zhruba 1,2 milionu diváků, přičemž v rámci Evropy nevynechala ani Prahu či blízkou Vídeň.
Imitovaný BDSM sex, ejakulát v podobě pěny, hořící kočárek
Zájem i návštěvnost jasně dokazují, že Rammstein dnes patří mezi nejlepší a nejžádanější koncertní kapely, přičemž nikdo by se nemohl divit, kdyby v pomyslném žebříčku obsadil rovnou první místo. Živé hraní před publikem je středobodem všeho. Právě to kapelu už od počátku nejvíce zpopularizovalo a lákalo na koncerty stále více fanoušků bizarní, obskurní hudby. Konzervativci rádi označují členy kapely za zvrhlíky, podivíny či devianty, oni to však berou jako kompliment. Nestydí se za to. Proč si ale vybudovali právě takovou reputaci?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Co s oblibou dělá na koncertech Till Lindemann během skladeb Bück Dich nebo Pussy.
Jak reagovali členové na obvinění z neonacismu.
Co udělali kytaristé kapely na koncertě v Moskvě v roce 2019, aby vyjádřili podporu LGBT+ komunitě.
Co dohnalo kytaristu Richarda Kruspeho k depresím.
Kteří slavní režiséři použili hudbu Rammsteinu ve svých filmech.
Němci mají ke každé písni přiřazenou v rámci vystoupení nějakou scénku. Proto pokud začne hrát riff skladby Mein Teil, znalci už vědí, že Lindemann s kuchařskou čepicí na hlavě chytí do rukou plamenomet a bez slitování začne chrlit oheň na spoluhráče Christiana Lorenze stojícího ve velkém kotli na vaření (píseň je inspirována příběhem kanibala Armina Meiwese, který po setkání přes inzerát zabil, uvařil a snědl jednoho muže). Při skladbě Bück Dich zase Lindemann s falešným penisem a ejakulátem rád Lorenze využívá k tomu, aby na něm imitoval některé BDSM praktiky.
V americkém Worcesteru v roce 1998 se ale imitace análního sexu členům kapely příliš nevyplatila. Jak uvádí Kerrang, po koncertě je zatkli a obvinili z oplzlého a lascivního chování. Během skladby Pussy — jejíž videoklip v původní verzi Youtube zakázal, takže měl premiéru na pornografickém webu — zase frontman vždy vyleze na gigantickou maketu penisu, ze které stříká na diváky pěnu. Ti to milují. Povětšinou jen nadšeně a vzrušeně křičí, pískají, tleskají a radostně se jí potírají.
Po vydání nejnovějšího alba Rammsteinu z roku 2019 mají „kratochvíli“ navíc. Během skladby Puppe totiž kapela podpaluje na pódiu kočárek nevídaných rozměrů, přičemž je na obrazovce vidět pomocí speciálních efektů hořící hlavu dítěte. Ve spojení s Lindemannovým projevem — jakoby z útrob těch nejtemnějších koutů psychiatrie — jde o vysloveně mrazivý zážitek.
Jednoduché, ale hypnotické riffy
Pro komplexní zmapování nejpopulárnější německé kapely si však nutně musíme objasnit její počátky. Rammstein založili v roce 1994 kytarista Richard Kruspe a bubeník Christoph Schneider. Později se k nim přidal zpěvák Till Lindemann, druhý kytarista Paul Landers, klávesák Christian Lorenz a baskytarista Oliver Riedel, přičemž formace kapely je již téměř třicet let stejná. To je v kapelách takového velkého formátu poměrně neobvyklé, ale o to sympatičtější.
Debutové album party z Berlína s názvem Herzeleid vyšlo ve spolupráci s Jacobem Hellnerem v roce 1995 a obsahovalo jedenáct skladeb plných jednoduchých, ale o to hypnotičtějších riffů. Ty ve spojení s Lindemannovým agresivním zpěvem a pronikavým zvukem syntezátorů nutily už při prvním slyšení posluchače okamžitě náruživě „headbangovat“. Ze skladeb Du riechst so gut či Rammstein se staly ukázkové hity a kapela je hraje na koncertech dodnes.
Berlíňané spolu s kapelami jako KMFDM, Ministry či Godflesh definovali a výrazně zpopularizovali undergroundový žánr industrial metal, míchající prvky heavy metalu a temné elektroniky. Později žánr rozvinuli Nine Inch Nails, Marilyn Manson nebo Static–X. Magazín Loudwire Rammstein zařadil v žebříčku nejlepších industriálních metalových kapel na cenné třetí místo.
Nehoda na koncertě i mezinárodní úspěch
Dva roky po vydání debutu přišla další, zlomová nahrávka. Album Sehnsucht kapele nejenže otevřelo, ale přímo rozrazilo dveře do světa. Singly Du hast a Engel odbouraly jakoukoliv konkurenci. Přišlo téměř čtyřleté turné mimo vlast a obrovský mezinárodní úspěch. Jelikož se prodalo více než milion kopií alba, stalo se platinovým.
Zhruba měsíc po jeho vydání ale na jednom z koncertů došlo k nepříjemné nehodě. Jak uvádí portál Ranker, došlo během show v berlínské Treptow Areně 29. září 1997 k požáru pódiové dekorace, která se zhroutila na pódium. Zatímco několik lidí z davu okamžitě uteklo, hudebníci paradoxně hráli dál, jako kdyby se nic nestalo. Tým pyrotechniků ovšem hned naběhl na pódium zachraňovat situaci.
Rammstein byli v každém případě stále silnějším pojmem a kapela i proto brzy podepsala smlouvu s prestižním vydavatelstvím Universal Music, jehož prostřednictvím vydala v roce 2001 svoje nejlepší a nejvyzrálejší album — Mutter. Jde zároveň o nahrávku plnou těch nejpopulárnějších, ale rovněž nejúdernějších hitů, jako například Sonne, Feuer frei!, Ich will nebo Mein Herz brennt. Právě poslední jmenovanou označil časopis Kerrang v roce 2020 za vůbec nejlepší skladbu kapely.
Nenávidíme nacisty
Na albu se objevila i píseň Links 2-3-4, kterou kapela reagovala na dřívější obvinění z toho, že jsou její členové neonacisty. O deset let později se Lindemann k tomuto tématu pro Rolling Stone vyjádřil takto: „Pocházíme z východu a vyrůstali jsme jako socialisté. Byli jsme buď pankáči nebo gotici. Nenávidíme nacisty! Dnes jsme na tom stejně. Nikoho v Americe či Mexiku by ani nenapadlo něco tak absurdního. To se může stát jen v Německu. Na tuto nevraživost jsme odpověděli jasně skladbou Links 2-3-4.“
Zpěváka doplnil Kruspe slovy: „Pokud nás chcete zařadit do politické kategorie, jsme na levé straně. To je důvod, proč jsme tuto píseň složili.“ Berlíňané prakticky od počátku kariéry pomocí svého umění jasně ukazovali, jaké názory či hodnoty prosazují, a nebáli se případně explicitně vyjádřit ke geopolitickým problémům (v roce 2019 například kapela ukázala sympatické politické gesto, když projevila podporu LGBT+ komunitě polibkem na pódiu). Lindemannovy texty jsou tematicky rozmanité, často společensko–kritické (vyrovnávání se s minulostí země), ironické, uštěpačné, ale také smrtelně vážně a ostré.
I na další nahrávce s názvem Reise, Reise z roku 2004 ukázal, jakým je skvělým básníkem a textařem, a také to, že umí napsat stejně dobře balady i dynamické „vypalovačky“. „Mým hlavním cílem při psaní písní je vyjádřit silné stanovisko pomocí alegorie,“řekl Lindemann v jednom z rozhovorů. Čtvrté album je toho důkazem. Písně Mein Teil, Keine Lust, Amerika či Ohne dich dokázaly, že je kapela stále v nejlepší formě a má co říct.
Lindemann v latexové plence a podpatcích
O rok později Němci vydali v pořadí páté album Rosenrot a přinejmenším ukázali, že si pověst zvrhlíků plánují držet i nadále. Ve videoklipu k singlu Mann gegen Mann hrají členové na nástroje zcela nazí. Výjimkou je jen zpěvák, který má ve videoklipu latexovou plenku a boty s podpatky. Kromě toho hraje ve videu množství naolejovaných kulturistů, kteří se k sobě nejdříve tulí a později spolu zápasí.
Surovost a těžký zvuk kapela rozhodne neztratila, což potvrdila skladbami jako Spring, Benzin nebo titulní Rosenrot. Zbytek alba však byl spíše šedý průměr. Rammstein to vyvažovali opět intenzivními živáky. Například během koncertu v Madison Square Garden šlo o pořádně divadlo. Když jeden z členů týmu vyběhl na pódium vydávaje se za náhodného diváka, Lindemann ho podpálil plamenometem. Nato začal hořící „nešťastník“ předstírat vyděšený útěk. Okamžitě ale přiběhli další členové týmu s hasicími přístroji a dekou, uhasili ho a odvedli pryč.
Pochyby a vnitřní tlak
Kapela si dala několik let před vydáním další nahrávky Liebe ist für alle da (2009) pauzu od tvorby a nahrávání, což ovšem těžce nesl jeden z kytaristů. Richard Kruspe pro televizi Vox otevřeně vyprávěl o svých vnitřních démonech a depresích, které ho sužovali. „Mou drogou je, když cítím, že něco znamenám. Stojím za něco jen tehdy, když tvořím. Když udělám nové album, když jsem na pódiu. Pouze pro tyto nové pocity mohu dál žít. Myslím, že jsem poháněný touto závislostí být, obrazně řečeno, někdo,“ prozradil hudebník.
„Čím jsme byli s kapelou slavnější, tím jsem byl nespokojenější... Ať už hrajete před 4 000, 10 000 nebo 100 000 lidmi, po koncertě se vrátíte do prázdna a automaticky dostáváte depresi. Najednou jste sám v zákulisí, je tam ticho, nikdo nic neřekne, nebaví se s vámi,“ dodal kytarista, který i kvůli potřebě neustále tvořit a vnitřnímu tlaku založil v roce 2005 boční projekt, kapelu Emigrate. Vyprodukoval s ní čtyři alba.
Nejlepší odpočinek je v přírodě
Vlastní projekt si v roce 2013 založil i zpěvák Rammsteinu s jednoduchým názvem Lindemann spolu s frontmanem kapel Pain či Hypocrisy Peterem Tägtgrenem. Stihli nahrát dvě alba — Skills in Pills a F&M. Na rozdíl od Kruspeho se ale Lindemann přiznal, že si od hluku na koncertech a tisíců lidí rád odpočine.
Jak uvádí Loudersound, v roce 2014 zpěvák spolu s hudebníkem a sportovcem Joeym Kellym strávil nějaký čas na kajaku a rybolovu v Yukonu, odlehlé oblasti severní Kanady. „Bylo skvělé být v přímém kontaktu s matkou přírodou. Potřebuji útočiště mimo studia a pódia, být sám nebo s rodinou a přáteli. Může to být můj domov nebo chata v lese na Aljašce,“ prozradil Lindemann.
Ukázkový comeback
V roce 2019 kapela předvedla ukázkový comeback, jaký jim může závidět nespočet hudebních kolegů. Album Rammstein už svým coverem, na kterém v centrální kompozici svítí malá zápalka na bílém pozadí, předpovědělo, že kapela zůstane i po tak dlouhé době konzistentní. Veřejnost v tom Němci utvrdili dalším mimořádně kontroverzním videoklipem k singlu Deutschland. Tentokrát je obviňovali z toho, že zneužívají holocaust.
Jak však uvádí portál DW, novinář a odborník na média profesor Joachim Trebbe z Freie Universität v Berlíně má jiný názor. Podle něj videoklip nijak nezobrazuje oslavování ani zneužívání jakýchkoli symbolů a představuje, právě naopak, velmi jasné distancování se od nacionalismu. „Je to spíš píseň o nejednoznačném vztahu k Německu mezi lidmi, kteří tam žijí,“ řekl Trebbe.
Ti, co skutečně čtou mezi řádky, museli jasně vidět, že jde opět jen o důmyslnou hru a provokaci, ale v první řadě umění. Sedmé studiové album obsahovalo v každém případě další skvělé hity jako Radio, Zeig dich, Ausländernebo Was ich liebe a stalo se jedničkou hitparád ve čtrnácti zemích.
Hudba skupiny se objevila i ve filmech Mortal Kombat: Annihilation (1997), XXX (2002) či Big Nothing (2006). Zalíbila se ovšem i slavným režisérům, jakými jsou David Lynch nebo Lars von Trier. První jmenovaný použil jejich skladbu Rammstein v thrilleru Lost Highway z roku 1997, druhý skladbu Führe mich ve svém drsném erotickém dramatu Nymfomanka z roku 2013. Kapela sice zatím nevyhrála žádnou cenu Grammy či MTV, ale po celém světě prodala miliony alb a hudebně ovlivnila několik kapel, především další německou partu z Fürstenfeldbrucku s názvem Eisbrecher.