25. dubna 2022 17:30
Čas čtení 2:43

RECENZE: X je zatím nejlepším hororem letošního roku

Zdroj: A24
FILMY A SERIÁLY NOVÉ FILMY TIP NA FILM

Společnost A24 přinesla další zábavný, drsný a pořádně krvavý horor pro všechny milovníky slasherů.

Spousta vzdychání, mnoho šokujících překvapení, spousta krve. X je nenápadným, ale zatím nejlepším hororem letošního roku. Nejenže tě rozesměje tak, až se budeš svíjet v křečích na zemi, místy ti vyrazí dech a totálně tě paralyzuje. A občas možná budeš dokonce zavírat oči. Dvaačtyřicetiletý americký režisér Ti West (In a Valley of Violence) natočil své vrcholné dílo.

Nikdy nepodceňuj seniory, nesnaž se z nich dělat idioty a nikdy nechoď do sklepa, když tě o to požádají. To je několik ponaučení, která vyplývají z tohoto skvělého nezávislého hororu. Ten bychom mohli jasně zařadit do kategorie slasherů. X odkazuje na nejslavnější díla tohoto subžánru, ale rafinovaně a inteligentně.

Nekopíruje, ale originálně ozvláštňuje žánrová schémata a stereotypy. Zároveň si zábavně pohrává s diváckými očekáváními. Co je však jeho největší devizou? Neklouže po povrchu a není postaven jen na samoúčelném násilí. Z příběhu je cítit silný sociologicko–politický přesah. Je zasazen do druhé poloviny sedmdesátých let, kdy doznívala sexuální revoluce a řeči o pornografii nebo sexu mezi stejným pohlavím nebyly zdaleka žádná tabu.

X Mia Goth
Zdroj: A24

Nevázaný sex a nehostinný venkov v Texasu

Volnomyšlenkářství a dozvuky hnutí hippies však v té době stále kontrastovaly se silným zastoupením konzervativních náboženských fanatiků označujících opačnou stranu za ďáblovy děti, zvrhlíky a hříšníky, či s militantně naladěnými, věčně zamračenými a zatrpklými válečnými veterány.

Ovládne mysl Anny Geislerové a Tomáše Maštalíra temná síla? Do kin jde thriller Smršť od tvůrců Trhliny Ovládne mysl Anny Geislerové a Tomáše Maštalíra temná síla? Do kin jde thriller Smršť od tvůrců Trhliny 18. března 2024 14:00

X tento konflikt světonázorů krásně analyzuje na příběhu party mladých filmařů, která se vydá natočit šťavnatý pornofilm plný nevázaného sexu na nehostinný venkov ve státě Texas. Jejími členy jsou producent Wayne (Martin Henderson), jeho přítelkyně Maxine (Mia Goth), která chce být novou hvězdou na scéně, sebevědomá a drzá herečka Bobby-Lynne (Brittany Snow) a málomluvný, ale zato obdařený Afroameričan Jackson (Kid Cudi) jako hlavní svůdce všech žen kolem.

Doplňuje je režisér a kameraman RJ (Owen Campbell) se svou přítelkyní, zvukařkou Lorraine (Jenna Ortega). Po příchodu na odlehlou farmu se setkávají s vlastníky — postarším manželským párem, na kterém hned od začátku něco nesedí a chová se maximálně zvláštně. A to, že jim Wayne záměrně zatají, s jakým cílem na jejich pozemek s přáteli přišel, nevěstí nic dobrého.

Zdroj: A24

A24? Záruka kvality

Společnost A24 je jednoduše zárukou kvality. Filmy z jejího portfolia jsou téměř vždy formálně podmanivé a obsahově hluboké. Narativně nekonvenční, napínavé a drsně autentické. A24 nám přinesla skvosty jako Green Room, Hereditary, The Lighthouse, Under the Skin nebo The Killing of a Sacred Deer.

X krásně zapadá mezi ostatní sourozence a je se na něj radost dívat. Má sice mírně pomalý rozběh, ale to ani zdaleka neznamená, že by se divák začal nudit. Naopak, Ti West, který se, mimochodem, postaral i o scénář a střih, předvádí špičkovou práci v budování tajemna a znepokojivé atmosféry. Nevíme, jaká tajemství skrývají senioři, ani co všechno zažili, ale z jejich farmy přímo vyzařuje jakési neidentifikovatelné zlo.

Zároveň ale místy díky precizní kameře Eliota Rocketta a svižné montáži vidíme i to, co postavy přehlédnou, a jsme tak o krok dále než oni. Tvůrci však záměrně hned neodkrývají všechny karty, aby naši pozornost a zvědavost udrželi co nejdéle. Daří se jim to bravurně.

Zdroj: A24

Cynický, drsný, provokativní, krvavý

Když se všechno nakonec rozjede, věci mají rychlý spád a jde o maximální požitek pro všechny milovníky žánru. Finále je téměř dokonalé. X je skutečně nekompromisním, drsným, provokativním, místy pořádně cynickým a krvavým hororem. Nabízí několik nezapomenutelných scén a dějových zvratů, až budeš radostně i překvapeně skákat z gauče.

Nic by ale nefungovalo bez skvělých herců. Mia Goth je absolutní královna bizarních a divných postav. V X působí sexy i děsivě. Střídá zde mladickou naivitu s neoblomnou ambiciózností. Heslo „jde i přes mrtvoly“ v jejím podání dostává zcela nový význam. To, že patří mezi špičku, dokázala už v erotickém dramatu Nymph()maniac od Larse von Triera, potvrdila to v remaku italské klasiky Suspiria.

Skvělá je i teprve devatenáctiletá Jenna Ortega, která už v posledním Vřískotu ukázala, že se nebojí náročných úkolů a výzev. V závěru předvádí možná i životní výkon. Největším překvapením je ovšem rozhodně Kid Cudi, jemuž jde herectví snad ještě lépe než tvorba muziky. Novince Tie Westa chybí k dokonalosti opravdu málo, proto jí dáváme osm a půl bodu z deseti.

Pokud jsi film viděl, nezapomeň ho ohodnotit v naší databázi.
0/10