Španělská aerolinka Air Nostrum chce pořídit hybridní vzducholodě i kvůli plánu Evropské unie Fit for 55, který si klade za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 %.
Španělská aerolinka Air Nostrum oznámila dohodu s britskou společností Hybrid Air Vehicles (HAV) o možném nákupu hybridních vzducholodí Airlander 10. Oznámila to v tiskové zprávě s tím, že nákup proběhne v momentě, kdy HAV dostane certifikaci. Vzducholoď je zahrnuta v plánu společnosti, která má výrazně omezit emise v letecké dopravě v letech na krátké vzdálenosti. Konkrétně se má jednat o snížení emisí uhlíku o 90 %.
Air Nostrum chce jít vstříc snižování emisí, a proto se dohodla s britskou společností, že bude jako první – v případě získání certifikace – používat hybridní vzducholodě na krátkých trasách. Pro valencijský holding to ale má i praktičtější využití: V první řadě se jedná o velkou úsporu paliva a zadruhé o snížení emisí CO2 až o 90 %.
Nespornou výhodou plavidla je také všestrannost, co se přistávacích ploch týče. Vzducholoď dokáže přistát jak na neudržovaných letištích, tak například na zelených plochách – k hladkému přistání je potřeba akorát rovný povrch. Jedná se tak o dobré řešení pro města, která nemají letiště, nebo například pro ostrovy.
„Zkoumáme všechny způsoby, jak snížit uhlíkovou stopu. Snažíme se o to mnoho let. Airlander 10 dramaticky sníží emise, což je důvod, proč jsme se s HAV dohodli. Udržitelnost je již nezcizitelným faktem v každodenním komerčním letectví a dohody, jako je tato, jsou účinným způsobem, jak dosáhnout cílů dekarbonizace stanovených v legislativní iniciativě ‚Fit for 55,‘ “ upozornil prezident aerolinky Carlos Bertomeu na plán Evropské unie, který si klade za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 %.
Vzducholoď na krátké vzdálenosti
Podle informací CNN by vzducholoď drželo ve vzduchu helium a poháněla by ji elektřina. Jak už bylo řečeno, dostávala by prostor hlavně na krátkých linkách, jejichž trasa by nepřesáhla o moc větší vzdálenost než 400 kilometrů. Využití by tak našla například na cestách z Liverpoolu do Belfastu (270 kilometrů), ze Seattlu do Vancouveru (204 kilometrů) či z Osla do Stockholmu (423 kilometrů).
Cestující (plavidlo pohodlně uveze až 100 pasažérů) by se sice do destinace nedostali nijak závratnou rychlostí, nicméně při maximální rychlosti 129 km/h by se stále jednalo o poměrně rychlý přesun. Navíc by, oproti cestování v letadle, přibyl maximální komfort se širokými sedačkami.
První vzducholoď by po dosažení certifikace mohla být v provozu v roce 2026, prostřednictvím operativního leasingu by aerolinka mohla provozovat až 10 letadel.