Novou sezónu ovládl svým projektem Gleb, potěšili i Fobia Kid a Momo.
Když jsme naposledy hodnotili slovenská rapová alba na konci roku 2021, nechtěně se nám podařilo rozhádat Separa a Rytmuse. Jejich dlouhodobější konflikt utichl až po několika týdnech, alespoň však víme, že hodnocení alb může mít i tak specifický přesah.
Po více než dvouleté pauze slovenská rapová scéna ožívá nejen konflikty, ale i novou hudbou. Interpreti zároveň bourají mýty o tom, že album je třeba vydat na jaře před festivalovou sezónou. I díky streamovacím službám si mohou vybrat libovolné datum a nemít obavy z toho, že se nová hudba nedostane k fanouškům. V konečném důsledku je tato svoboda díky monetizaci ze streamů výhodná i pro fanoušky, kteří se nemusí bát, že budou v létě odkázáni na repete hity.
V dnešním žebříčku si představíme pět nejprogresivnějších projektů z první poloviny letošního roku. Autoři v nich ukázali, že umí překročit nejen svůj stín a že se nepřizpůsobili době a vyčuhují z řady bez ohledu na koncept, který si zvolili. I tato disciplína začíná mít ve slovenském rapu své místo. Alba jsou většinou jen výpovědí krátké části života interpreta, ale zároveň mají hlavu a patu a posluchač dokáže raperovi lépe porozumět.
Naše hodnocení je striktně subjektivní a každý může mít svůj vlastní žebříček alb. Do hodnocení jsme nezahrnuli několik projektů, které jsou v předprodeji, ale vydají je až po 1. červenci.
5. Shimmi – YO
Shimmi má sice své místo na domácí scéně už dlouho, jen těžko se však dokázal prodrat mezi kolegy, kteří jsou mu přirozeně nejbližší, ale i mezi ostatní reprezentanty „nové vlny“.
Dnes se mu to daří i díky „agresivnímu“ přístupu přes spolupráce s největšími jmény scény. Důležité je však podotknout, že ať už mu sekunduje Separ, Nik Tendo, nebo Viktor Sheen a Yzo, atmosféru nastavuje právě Shimmi. Všichni hvězdní hosté se dokázali přirozeně chytit, a ať už je tahounem jednotlivých skladeb kdokoli, nesou Shimmiho jméno i charakteristický kompresovaný zvuk. Celý projekt má spíše pozitivní výraz, a na první pohled obyčejný rap o rapu má tak v playlistu svůj význam.
I když tento projekt nehýbe scénou, minimálně je důkazem, že když je interpret dostatečně cílevědomý, pohybuje se ve správných kruzích a hudbu má jako svou prioritu, dostane možnost dělat velké věci.
4. Fobia Kid – Strašidelný dom
Fobia Kid na novém albu vysvětluje, že se vinou soukromých problémů musel odmlčet. Nesnaží se zbytečně vymlouvat, s fanoušky komunikuje přímo a autenticky, jak jsme byli zvyklí od dob prvních tracků i působení v Comebackgangu. Aktuální životní i hudební rozpoložení oravského rapera asi nejlépe reflektuje skladba Momentálne se*iem na usporiadaný život, ve které popisuje, nad čím uvažuje. Síla celého alba spočívá v tom, že se s Fobikem dokážou mnozí posluchači velmi rychle ztotožnit.
Ať už je to finanční negramotnost, tvrdohlavost, nebo neochota komunikovat, Fobia Kid jmenuje konkrétní příhody, události a postoje, které trápí i jeho posluchače.
Ukázalo se také, že jeho nemalá armáda fanoušků je pro něj ochotna kdykoli se zmobilizovat, a ačkoli to nepřeháněl s promem, vysloužil si velkou pozornost. Už samotný název Strašidelný dom napovídá, že posluchače čeká spíše hluboká sonda do hlavy rapera, který toho zažil příliš mnoho, jako zdlouhavé úvahy nebo mělký popis nezažitých příběhů. Autor navíc přetavil do vizuální a audio podoby svůj pozitivní vztah k japonskému anime.
Fobia Kidovi se podařilo na projektu implementovat spoustu svých myšlenek a emocí a zkombinovat je s prvky reprezent rapu, ke kterým má přirozeně blízko. Zapomínat není třeba ani na jeho smysl pro humor.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 117241 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH.
Jak to funguje?Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.:
100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
, 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy
nebo 20 % sleva na nákup v The Streets
Zobrazit všechny (9)
3. Momo – Dravec
Vydávat album každý rok je pro rapera přirozený závazek, ale musí spolknout fakt, že s každým novým albem pravděpodobně potopí svůj vlastní předchozí projekt. Momo je s tím však smířen a sám přiznává, že je to v první řadě o tom, že na nosiči sdruží vše, co za krátký čas ve studiu vytvoří. Více než snaha vytvořit album ho pohání myšlenka, aby skladby zbytečně neroztrousil.
„Už dávno není doba legendárních alb. Když se někomu zadaří, tak veškerý respekt. Když udělám dvanáct tracků, nepotřebuji je nutně dávat na CD, ale vždy je to tak, že když to lidé chtějí, tak s tím nemám problém. Je normální, že když vznikne v jednom období mnoho tracků, tak je dáš na CD,“ říká Momo v rozhovoru pro Refresher.
Na první pohled sice může jít o shluk „náhodných“ skladeb, Momo však do tvorby velmi autenticky protlačuje i svoji osobnost, jíž je dnes dravý motivátor a nostalgický lyrik poučený vlastními přiznanými chybami.
„Když si někdy pustím track, který jsem udělal pro své dcery a ženu z dovolené, řeknu si, že toto bych před pár lety asi neudělal. Ale zároveň se mi zdá velmi přirozené, že jsem to udělal teď, takže mi to je jedno,“ přiznává Momo, kterému se podařilo zpečetit náročnou misi a napravit téměř všechny vztahy na domácí rapové scéně.
2. Boy Wonder – Jeseň 2015: Človek z planéty Zem
Boy Wonder stál před těžkým úkolem – musel jednak dohnat zameškané od vydání Špinavého poeta a zároveň fanouškům ukázat, že umí být zvukem, tématy a vnímáním stále aktuální. Tuto misi zvládl také díky tomu, že si zvolil nejtěžší možnou cestu a na nosič uspořádal až 23 skladeb. Mapuje tak svůj postupný vývoj v letech, ale také aktuální stav.
„Začíná to v roce 2015 a poslední tracky jsou už z tohoto období. Chtěl jsem, aby lidé ještě zažili i toho starého Wondera, ale chtěl jsem ukázat i tento můj vývoj, který neměli možnost zachytit. Takže tak – chtěl jsem trochu toho starého, ale i nového a hlavně připravit lidi na to, co přijde,“ říká Wondy v našem nedávném rozhovoru. Avizuje také, že už dnes pracuje na dalším projektu, v němž ho nebude limitovat závazek vůči fanouškům.
Trnavskému raperovi prospívá i to, že se v rámci práce ve studiu obklopuje mladými lidmi. Samozřejmě platí, že skladby je třeba vnímat s dostatečným nadhledem, i když se samotný interpret často nebere vážně, ve většině případů však trefuje velmi přesně, obzvlášť pokud jde o vážnější odkazy jako Zcela horké léto nebo Člověk z planety Země.
Jen těžko bychom dnes hledali většího bojovníka za respekt vůči jakýmkoli menšinám, zároveň se vyhraňuje vůči „kotlebám a dezolátům“ a válce na Ukrajině.
1. Gleb – BIG BOY FM
Tandem Gleb–Komander funguje stále výborně, tato spolupráce může doručovat konstantní kvalitu i díky jednoznačně zadefinovaným prioritám. Na prvním místě mají oba hudbu a snahu produkovat experimenty, které se zároveň budou nést v mantinelech toho, co si Gleb definuje. I tentokrát máme možnost slyšet spoustu nostalgie a návratů do historie, ať už díky volnému pokračování Blbých příběhů s názvem Známky života, nebo vzpomínkové ódě na Bratislavu s názvem Soundtrack malé metropole.
V konečném důsledku se na albu prolínají zvučné hymny s důrazem na refrén se skladbami, ve kterých chce autor potěšit všechny náročné posluchače kontrolující každý rým. Storytellingy roztáhl Gleb na celé album, zbytečně je nesoustředil na jedno místo, díky čemuž se při rozličných příležitostech dozvíš, na co myslí, když na dovolené píše skladby, jak zatočil s promotérem, který se neuměl chovat, a jak vnímá válku na Ukrajině.
Gleb zaobalil komplexní projekt do „fm“ konceptu z rádia, čemuž přizpůsobil zejména skity. Odkazy od různých typů fanoušků už sice v minulosti vymyslel Kontrafakt, i v moderní obměně však mají svůj smysl, neboť jimi autor vykresluje sám sebe v polohách, které mohou být jiným interpretům nepříjemné. Velmi elegantně zvládá Gleb i výběr hostů – i díky svému jednoznačnému áčkovému postavení si nevybírá provařené spolupráce, které jsou dnes již spíše známkou lenosti než kreativity a kvalitativního statusu.