13. července 2022 10:38
Adéla Ježková

Astronomové žádají NASA o přejmenování vesmírného teleskopu. Webb se měl podílet na diskriminaci LGBTQ+ lidí

Zdroj: Wikimedia Commons/James Webb Space Telescope/volně k užití
NEWS VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

Zveřejnění prvních snímků z vesmírného dalekohledu Jamese Webba obnovilo výzvy astronomů, aby společnost NASA tento přístroj přejmenovala.

Nejvýkonnější dalekohled, který byl kdy vypuštěn do vesmíru, je pojmenován na počest druhého správce NASA Jamese Webba. Tento americký úředník vedl vesmírnou agenturu během mnoha misí Apollo v 60. letech 20. století a v letech 1949 až 1952 působil také jako náměstek ministra zahraničí USA.

Jméno teleskopu bylo nicméně mnoha vědci kritizováno kvůli obvinění, že Webb byl v 50. a 60. letech 20. století spojován s pronásledováním LGBTQ+ lidí. Údajně měl hrát roli v tzv. „Levandulové panice“, která v polovině 20. století vedla k hromadnému propouštění LGBTQ+ osob z amerických vládních služeb, píše server The Guardian

V době Webbova působení ve funkci administrátora byl například propuštěn zaměstnanec NASA Clifford Norton za „nemorální, neslušné a hanebné chování“ poté, co byl vyslýchán pro „podezření z homosexuality“. Norton později úspěšně podal žalobu pro neoprávněné propuštění.

Americký státní úředník James Webb.
Americký státní úředník James Webb. Zdroj: Flickr/NASA's James Webb Space Telescope/volně k užití

O přejmenování teleskopu vědci vyzývají již od počátku roku 2021. Petici podepsalo více než 1 700 lidí z astronomické komunity.

„Webbův záznam je přinejlepším komplikovaný. A v nejhorším případě podle mého názoru v podstatě jen posíláme na oblohu tento neuvěřitelný přístroj se jménem homofoba,“ uvedla loni pro NPR Chanda Prescod-Weinstein, kosmoložka z University of New Hampshire a spoluautorka článku vyzývajícího k přejmenování teleskopu. Vedení NASA podle ní tvrdošíjně odmítá uznat, že James Webb si nezaslouží, aby po něm byla pojmenována velká observatoř poté, co o informace o něm vyplynuly na povrch.

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

„Dnes mám hořkosladký pocit. Jsem tak nadšená z nových obrázků a tak rozzlobená na ústředí NASA,“ napsala Prescod-Weinstein na Twitteru po odhalení prvních snímků z teleskopu.

V září loňského roku NASA nicméně oznámila, že název teleskopu nezmění. Společnost prý nenašla žádné důkazy, které by k tomu opravňovaly. V březnu přitom zveřejnil časopis Nature 400 stran interních dokumentů, ve kterých se uvádí, že „NASA se rozhodla, že odstranění homosexuálních zaměstnanců bude její politikou. Během Webbova působení ve funkci administrátora měli na výběr, zda tuto politiku stanoví, nebo změní“.

„Teleskop je pojmenován po někom, kdo je neodvolatelně spojen s bigotností a homofobií, a navíc NASA zpackala způsob, jakým se s touto situací vypořádala,“ komentoval na Twitteru situaci astronom Phil Plait.