Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Poznej zajímavosti o nábytkářské firmě, jejíž výrobky má doma každý Evropan.
Snad žádná jiná firma neevokuje slovo nábytek tak jako právě IKEA. Její skandinávský minimalismus a masové kuličky si zamilovali lidé po celém světě. Jíst je můžeš už i čínskými hůlkami. S momentálním počtem 474 obchodů si totiž v Ikei nakoupí zákazníci v 64 zemích světa.
Značku IKEA založil Ingvar Kamprad, dnes již zesnulý švédský podnikatel, který přišel s nápadem pěkného, levného, snadno skládatelného nábytku s minimalistickým designem již před 79 lety.
Pokud jsi milovník tohoto obchodu, určitě víš, jak těžké je z něj odejít. Najednou zjistíš, že místo jednoho povlaku na polštář potřebuješ pět malých ručníků, rámy na obrazy, baldachýn nad postel či alespoň jednu jedinou věc – svíčku.
Ještě před cestou domů se zastavíš na oběd, který je hotovým virálním hitem. Jaký psychologický trik využívá IKEA k tomu, abys z ní vždy odešel s nákupem, a jak je možné, že se její majitel tak dlouho vyhýbal daním a tajil svou fašistickou minulost? To a mnoho dalších zajímavých faktů, o kterých jsi možná nevěděl, se dozvíš v článku.
Založil ji 17letý teenager
Příběh zakladatele značky IKEAmůže být inspirací pro všechny, kteří sní o tom, že v raném věku založí vlastní byznys. Ingvar Kamprad rozjel svou společnost, když mu bylo pouhých 17 let, a to za peníze, které obdržel od svého otce jako odměnu za dobré výsledky ve škole. Kamprad měl podnikatelského ducha už odmalička. Jako sedmiletýsi vydělával prodejem zápalek a v deseti na kole rozvážel vánoční ozdoby, tužky nebo ryby.
V Refresheru ti rádi přinášíme zajímavé příběhy o historii značek a inspirativních lidech, kterým se daří budovat byznys. Pokud se chceš dostat k neomezenému obsahu, staň se členem klubu REFRESHER+.
Fašistická minulost pronásledovala Kamprada až do smrti
Kamprad se přibližně ve stejnou dobu, kdy založil Ikeu, připojil ke švédskému fašistickému hnutí. Pravidelně se účastnil setkání s pronacistickými extremistickými skupinami a podle některých zpráv byl aktivním členem Hitlerovy mládeže. Paradoxem bylo, že právě Kampradův první zaměstnanec a blízký přítel Otto Ullmann byl Žid. Rodiče ho poslali do Švédska, aby unikl před nacisty v Rakousku.
V roce 1994, kdy bylo Kampradovi 60 let, zveřejnily švédské noviny Expressen zprávu o tom, že majitel Ikei byl přívržencem Pera Engdahla, vůdce fašistického hnutí.
Podle The Washington Post není zcela jasné, jak se Kampradovi podařilo před svým přítelem Ottou Ullmannem utajit své aktivity, avšak po provalení těchto informací byl prý první, komu volal, aby se omluvil. Kamprad se pak několikrát v médiích vyjádřil, že svého „nacistického profilu“ lituje a považuje to za obrovskou chybu z dob své minulosti.
Média a kritici mu ale nedali pokoj a Kampradovo jméno se nadále objevovalo nejen v článcích, ale i knihách, které jej jasně identifikovaly jako nacistu a podrobně se vrtaly v jeho aktivitách. Kapitola z Kampradovy biografie má na obranu název Kdy budou starému muži odpuštěny hříchy jeho mládí?
IKEA kdysi neprodávala nábytek
Švédská nábytkářská firma kdysi překvapivě vůbec nezačínala s prodejem nábytku. Soustředila se na produkci drobností, jako byla pera, rámy, obrazy, ale také peněženky, hodinky a šperky. Společnost, která byla založena v roce 1943, se na výrobu nábytku začala zaměřovat až o čtyři roky později, přičemž šlo o výlučně katalogový prodej.
Příliš nízké ceny, nedůvěra zákazníků a nepřející konkurence
Ceny nábytku IKEA byly tak nízké, že zákazníci pochybovali o kvalitě jejích výrobků. Pochopitelně si jich všimli i její švédští konkurenti, kteří se cítili ohroženi. V 50. letech proto Ikeu bojkotovali až do té míry, že omezovali její účast na veletrzích. Ingvar Kamprad našel jednoduché řešení. V roce 1958 založilv Älmhultu první kamennou prodejnu. Osobně se setkával se zákazníky, sledoval, jak reagují na jednotlivé výrobky, a učil se z jejich reakcí. Dnes je z původního obchodu muzeum, které můžeš navštívit.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Jak vypadalo první logo IKEA.
Proč jsou některé produkty pojmenovány ženskými jmény či názvy skandinávských jezer.
Jak IKEA pomáhá uprchlíkům.
Která pobočka nechala přezimovat toulavé psy.
Proč IKEA zničila starověké čínské hrobky.
Jaké psychologické triky používá k tomu, abys v ní vždy nakoupil.
S otevřením prvního obchodního domu IKEA se na jejího zakladatele konečně usmálo štěstí. Zatímco na švédském trhu kvůli nepřející konkurenci sotva navázal spolupráci, díky konzultantovi Hansu Nielsenoviz Norska začal expandovat do ostatních severských zemí a východní Evropy. Právě tam byl o produkty IKEA obrovský zájem. Premiéru mimo Švédsko měl v roce 1963 právě obchod v Oslu.
IKEA kromě toho prorazila také v Asii, Africe, na Blízkém východě, Austrálii, Severní a nově i Latinské Americe. První IKEA u nás otevřela 5. září 1991 ve třech patrech obchodního centra DBK v Budějovické ulici v Praze. České domácnosti tak ovlivňuje již více než třicet let.
Podle portálu Fast Companypečlivě upravuje inventář, design, a dokonce i jídlo tak, aby odpovídaly místnímu vkusu. V nabídce jsou vždy lokální jídla dané země, takže v Indii nebudou zákazníci ošizeni o chicken tikka masala a v Číně zase o tradiční buchtičky. Přesto vždy v menu převládá tradiční švédská kuchyně.
Aby měla IKEA důkladný přehled o potřebách zákazníků, společnost posílá do domácností po celém světě své zástupce, kteří se lidí ptají na výši jejich rozpočtu na konkrétní výrobky, jak rádi nakupují a o jaký sortiment mají zájem.
Logo IKEA nebylo vždy modro-žluté
První logo IKEA, vytvořené v roce 1951, mělo kulatý tvar a tmavě červený design. Název byl napsán kurzívou a na obvodu byl přidán slogan KVALITETS GARANTI (Zaručená kvalita). Toto logo se používalo jen rok. Druhé logo bylo trochu podobné tomu dnešnímu, s tím rozdílem, že jeho velká písmena byla nakloněna a vložena na hnědé pozadí. V roce 1967 nabralo logo IKEA design téměř identický s tím dnešním.
Rozdíl byl pouze v černobílém barevném provedení, později i v červeném. Svou modro-žlutou podobu dostalo až o 20 let později. Právě to se stalo osvědčenou a rozpoznatelnou imagí značky, kterou dnes zná celý svět. Výběr barev není náhodný, jsou to barvy švédské vlajky. V roce 2019 se ještě upravovaly detaily ve věci rozložení písmen, ale toho sis zřejmě ani nestihl všimnout.
Za názvy produktů může dyslexie
Pokud ses někdy zamýšlel nad tím, co znamená IKEA, zřejmě tě nenapadlo, že tento název je akronymem iniciál jejího zakladatele – Ingvar Kamprad – a také farmy Elmtaryd a města Agunnaryd, kde vyrůstal. Na zkratce IKEA si jazyk určitě nepolámeš. Na skříni Sundvik nebo pohovce Friheten možná ano.
K pojmenování výrobků využívá IKEA speciální systém. Například postele mají názvy oblastí v Norsku, pohovky pojmenovávají podle měst ve Švédsku, koberce zejména podle měst v Dánsku nebo Švédsku a látky a závěsy mají ženská jména. U koupelnových doplňků se přiučíš geografii Skandinávie a názvy jezer, zálivů či řek. Kamprad trpěl dyslexií a byl toho názoru, že používání názvů z běžného života je zapamatovatelnější.
Vyhýbal se placení daní
Magazín Forbesv roce 2015 informoval, že Ingvar Kamprad se v období mezi lety 1973 až 2015 úspěšně vyhýbal placení vysokých švédských daní. Přestěhoval se na 40 let do Švýcarska, kde samozřejmě daně platil, ale ne v takové výši, v jaké by to bylo ve Švédsku. Poté, co po roce 2015 prošel švédský daňový systém reformou, se Kamprad vrátil do vlasti. Těšil se z blízkosti rodiny, ale hlavně z nižších daní.
Jako první na světě představila reklamu s homosexuálním párem
V roce 1994 se IKEA zapsala do historie, když jako první na světě představila vůbec první mainstreamovou reklamu s homosexuálním párem. Po jejím odvysílání však značku zaplavila vlna negativní kritiky a řada nespokojených lidí společnost bojkotovala. Poté, co někdo vyhrožoval bombovým útokem a obchod v newyorském Hicksville musel být evakuován, IKEA reklamu stáhla.
Katalog IKEA má více kopií než bible
Katalog značky existuje od roku 1951 a říká se, že zabírá téměř 70 procent jejího marketingového rozpočtu. Vychází ročně pro více než 180 milionů lidív 29 různých jazycích v porovnání s přibližně „jen“ 100 miliony kopií výtisků bible.
Objevil se dokonce ve filmu Klub rváčů s Bradem Pittem a Edwardem Nortonem. Norton ve scéně filmu sedí na záchodě, listuje v katalogu nábytkářského gigantu a říká: „Nebyl jsem jediným otrokem svého hnízdního instinktu. [...] Lidé, které znám a kteří kdysi sedávali na záchodě s pornografií, dnes sedí na záchodě s katalogem nábytku IKEA.“
Každý desátý Evropan byl zplozen v posteli IKEA
Nikdo přesně neví, odkud tyto údaje pocházejí, protože magazín The New Yorkerv článku neposkytl svůj zdroj, ale vzhledem ke skutečnosti, že Ikeu ročně navštíví 884 milionů lidí, to možné je. Zeptej se svých rodičů, jestli náhodou i ty nejsi „IKEA baby“.
Všechno je marketingový trik
IKEA používá marketingovou strategii „bulla bulla“. Nejde o šamanské zaklínadlo, ale o psychologický trik, kdy se naskládáním zboží na velké kopy vytváří dojem, že zboží je levné (nebo alespoň ne předražené). Často se do této kategorie zboží řadí plyšové hračky, povlečení, polštáře, ručníky či malé koberečky, které jsou určeny pro takzvané „impulzivní nákupy“.
Francouzská IKEA údajně špehovala své zaměstnance, a dokonce zákazníky
V roce 2021 francouzské pobočce IKEA nařídil soud zaplatit mastnou pokutu 1 milion eur (24,5 milionu korun) za to, že mezi lety 2009 až 2012 špehovala své zaměstnance, uchazeče o zaměstnání, a dokonce zákazníky (mezi nimiž byli i lidé z politického prostředí). Jejich soukromí porušovala tím, že kontrolovala stav a záznamy jejich bankovních účtů, a dopodrobna tak měla přístup k informacím o jejich životním stylu – kde pobývali, v jakém autě jezdili nebo jaké transakce dělali v rámci své profese. Toho později firma údajně využívala ve svůj prospěch, a to zejména ve sporech se zákazníky.
Na shromažďování těchto údajů prý úzce spolupracovala se soukromými detektivy a policejním zaměstnancům platila za přístup ke spisům. Nezákonnětak měla přístup i k rejstříkům trestů a prověřovala své uchazeče o zaměstnání.
Pobočka v Číně zničila starověké hrobky
V roce 2007 dělníci, kteří stavěli pobočku v Nankingu na jihovýchodě Číny, zničiliasi deset starověkých hrobek, které byly postaveny před téměř 1 800 lety. Hrobky byly podle zprávy zničeny buldozery a výkopovými stroji. Archeologové z nankingského muzea požádali developery, aby zastavili výstavbu, než prozkoumají místo a zjistí, zda se na něm nenacházejí artefakty. Nebylo však jasné, zda byla výstavba opravdu pozastavena.
Proti pracovníkům ani společnosti IKEA však nebylo vzneseno žádné obvinění a podle portálu HubPagesse na ni nevztahovala ani pokuta, která v takových případech dosahuje výše 50 000 až 500 000 jüanů (přibližně 6 600 až 65 000 dolarů). Podle agentury Reutersvšak čínští developeři ve většině případů raději zaplatí pokutu, než by měli pozastavit nebo zdržovat projekty.
Dětský nábytek ze dřeva z chráněných ruských lesů
Minulý rok byla IKEA obviněna z používání dřeva z nelegální těžby v chráněných ruských lesích. Právě z něho se během deseti let vyráběl populární dětský nábytek Sundvik. Společnost Earthsight tvrdila, že dodavatelé byli vinni z několika porušení zákonů o životním prostředí, jako například kácení lesa nad povolený limit či těžby dřeva v chráněných zónách provedené pod falešnou záminkou sanitární těžby dřeva.
IKEA následně ukončila spolupráci s jedním podezřelým ruským dodavatelem a od té doby přestala také nakupovat sanitární pokácené dřevo od všech provozovatelů v ruských okresech na východě Asie a na Sibiři.
Vytváří domov pro uprchlíky a pomáhá jim získat zaměstnání
Nadace IKEA financuje programy pro uprchlíky již od roku 2010. Dalších 100 milionů eur (téměř 2,5 miliardy korun) vyčlenila v grantech během následujících pěti let, které pomohly uprchlíkům zlepšit jejich příjmy, jazykové či pracovní dovednosti a stát se více soběstačnými.
Takový program pod názvem Skills of Employment probíhá od roku 2021 i díky IKEA Slovensko a její spolupráci s Ligou za lidská práva. Podle informací na stránce poskytla značka více než 30 účastníkům přes 440 hodin školení zaměřených na pracovní dovednosti a jazyk a do příštího roku chce přijmout 19 zaměstnanců s uprchlickým profilem.
Kromě toho navrhla také snadno sestavitelné mobilní domy a poslala 10 000 z nich do uprchlických táborů. Celá konstrukce se dodává ve dvou krabicích a její montáž trvá maximálně osm hodin, přičemž na ni nejsou zapotřebí nástroje.
Italská pobočka zase v roce 2018 poskytla domov toulavým psům a dovolila, aby přezimovali v jejích prostorách. Kromě toho jim dala krmivo, pelíšky a zaměstnanci firmy si některé psy také adoptovali.
Miliardář Kamprad poprvé otevřel restauraci v obchodě IKEA v roce 1960 poté, co si uvědomil, že jeho obchod navštívilo příliš mnoho lidí, ale odešli bez nákupu, protože byli hladoví.
Odpoledne si ve svém oblíbeném obchodě s nábytkem můžeš zpříjemnit v kavárně nebo s talířem tradičních švédských köttbullar – masových kuliček. Právě ty způsobily šílenství a po nábytku se staly hned druhým poznávacím znamením značky. IKEA jich ročně prodá kolem miliardy. V roce 2015 uvedla na trh také vegetariánskou verzi. Švédské masové kuličky, snad nejznámější kulinářský artikl v zemi, jsou ve skutečnosti založeny na receptu, který přinesl z Turecka začátkem 18. století švédský král Karel XII. Od té doby jsou součástí tradičních svátečních jídel a základem každodenní domácí kuchyně.
Celý dům z Ikei? Žádný problém
Mnozí z nás jsme si již při nákupech v IKEA řekli: „Tady bych si dokázal zařídit celý dům.“ Sen se stal skutečností. Firma prodává celé domy, které si zákazníci sami a relativně jednoduše poskládají (stejně jako nábytek). Nesou se ve znamení švédské architektury, a to můžeme říci ať už o holostavbě, nebo i samotném nábytku.
Se zaměřením na udržitelnost IKEA nezapomíná na pohodlí, a to i přes svou kompaktní velikost. Podle Lonely Planetse IKEA spojila se společnostmi Vox Creative, RV a Escape Home, aby navrhly malý dům s ekologickými funkcemi. Najdeš v něm proto solární panely, zařízení pro kompostovací toalety a nechybí ani teplá voda. Cena takového domu začíná na 47 550 dolarech, tedy zhruba 1,1 milionu korun.