Rei Kawakubo je japonská módní návrhářka a představitelka tzv. antimódy, která je spojována především se značkou Comme des Garçons a multibrandovým retailovým concept storem Dover Street Market.
Před pár dny oslavila své 80. narozeniny jedna z nejproslulejších a nejvlivnějších módních designérek současnosti, Rei Kawakubo. K příležitosti tohoto jubilea ti připomeneme jedny z nejzásadnějších momentů její tvůrčí kariéry, jejichž vliv přetrvává do současnosti.
Rei Kawakubo je japonská módní návrhářka a představitelka tzv. antimódy, která je spojována především se značkou Comme des Garçons a multibrandovým retailovým concept storem Dover Street Market. Estetika její tvorby spočívá v ódě na nedokonalost, jež je umocněna avantgardní a punkovou imagí. Setkat se můžeme i s bouráním estetických norem a zavedenými představami o kráse, genderu a těle.
Její cesta do módní branže nepostupovala standardně, nýbrž naopak. Původně Kawakubo studovala umění a literaturu na univerzitě v Tokiu, díky čemuž porozuměla historii a tradicím. Do módního průmyslu vstoupila nejprve jako zaměstnankyně v reklamním oddělení textilní společnosti a později jako stylistka na volné noze. O dva roky později, v roce 1967, založila již zmiňovanou značku CDG, která ztělesňovala nekonvenčnost a její rebelskou stránku, což rovněž pokrylo poptávku jejích klientek po unikátních kouscích.
Znovuobjevení černé barvy
V 80. letech minulého století se synonymem tvorby Kawakubo stala černá barva, která byla v jejích kolekcích používána natolik, že tvořila celou paletu odstínů. Černá barva se sice v 80. letech neobjevila poprvé, nicméně v jejím podání představovala sílu, intelektualismus a rebelii, což změnilo vnímání této barvy na několik desítek let dopředu. V souvislosti s touto filozofií byly ženy oděné do jejích černých modelů označovány jako „vrány”.
Deformace lidské podoby
V kolekcích od Rei Kawakubo jsme jen zřídka mohli zaznamenat odhalení lidské postavy, a to z důvodu, že jedním z nejprogresivnějších přístupů její tvorby bylo bořit zaryté představy o kráse. Příkladem je její ikonická kolekce z roku 1997 s názvem „Body Meets Dress, Dress Meets Body“, kterou tvoří natahovací šaty vyplněné balónovými vycpávkami. Tento plastický efekt s hrboly na povrchu zakrývá erotogenní zóny a nabízí tak divákovi přehodnocení lidského těla. Sama uvedla, že její oblečení je určeno pro ženy, které nepotřebují zajišťovat své štěstí tím, že vypadají sexy pro muže.
Dekonstrukce
Rei Kawakubo bývá často označována jako matka dekonstrukce v oděvu, což je termín, který se začal uplatňovat zejména v 90. letech minulého století. Jedná se především o odhalení výrobního procesu oděvů, a to prostřednictvím nedodělanosti a záměrně viditelných švů či ohybů. Kromě Kawakubo jsou dalšími představiteli například Jódži Jamamoto či Martin Margiela.
Černý svetr s dírami
Tento kousek, který ironicky nazvala krajkou, se do dějin historie módy zapsal svým konceptem zdůrazňujícím nicotu a prázdnotu, což podporuje myšlenku „nebýt omezován hranicemi“. Na rozdíl od vnímání krajky v dřívějších dobách se nejednalo o nic vzácného, technicky byl svetr tvořen pouze dírami v látce, které mají utvářet znepokojující dojem.
CDG Play x Converse
Mezi nejslavnější počiny značky Comme des Garçons se jednoznačně řadí kolaborace s Converse. Spojení know-how amerického výrobce obuvi a japonského domu bylo sjednoceno na modelu boty Chuck Taylor 70, která je zdobena ikonickým červeným srdcem od výtvarníka Filipa Pagowského. Tato obuv se signifikantním srdcem s očima je v současnosti vnímána jako jedna z nejrozšířenějších streetwearových tenisek, kdy můžeme vybírat z několika barevných a vzorových provedení.