Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Tento článek je PR zpráva společnosti McDonald's.
22. prosince 2022 v 13:35
Čas čtení 2:36
Sponzorovaný obsah

100 plastových táců na výrobu jedné lavičky. Podívej se, jak McDonald's využil odpad

100 plastových táců na výrobu jedné lavičky. Podívej se, jak McDonald's využil odpad
Zdroj: Jiří Šolc
ZAJÍMAVOSTI EKOLOGIE MCDONALD’S
Uložit Uložené

Do projektu zapojil i místní umělce.

V českých ulicích, nejen v okolí restaurací McDonald's, přibudou lavičky a koše. Na tom by nebylo nic nevšedního, avšak jsou zajímavé nejen svým originálním vizuálem, ale také materiálem, ze kterého jsou vyrobeny. Síť oblíbených restaurací se totiž rozhodla pro jejich výrobu využít opotřebované nebo nefunkční plastové tácy. O originální grafickou podobu se postaralo české vizuální studio DRAWetc.

Lavičky a koše s unikátními designy inspirovanými přírodou se v těchto dnech objevují nejen v okolí vybraných restaurací McDonald's, ale i jinde ve veřejném prostoru. Všechny byly vytvořeny z vyřazených plastových táců, které se dříve používaly v českých restauracích sítě rychlého občerstvení. Společnost díky projektu předešla vzniku velkého množství plastového odpadu, což jde ruku v ruce s její dlouhodobou globální strategií podnikání šetrného ke svému okolí.

mc donald's
Zdroj: McDonald's

Ke spolupráci navíc oslovila české talentované umělce ilustrátorského ateliéru DRAWetc. Ti se postarali o osobitý design, který vytvořili přímo na míru. Z většího množství návrhů byly pro realizaci nakonec vybrány čtyři. 

„Vyřazené tácy jsme se rozhodli znovu použít, vdechnout jim nový život a vyrobit z nich originální lavičky a koše. Nevznikl tak odpad, naopak jsme vytvořili něco smysluplného, co budou moci využívat nejen naši zákazníci v okolí restaurací, ale také lidé jinde ve veřejném prostoru,“ uvádí Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald's pro Českou republiku a Slovensko.

100 táců na jednu lavičku

Na výrobu jedné lavičky bylo použito přibližně 100 táců vážících dohromady cca 50 kilogramů. Na jeden koš pak připadlo okolo 25 kg táců. Finální váha lavičky je zhruba 95 kilogramů a koše kolem 60. Na výrobu nebyly použity pouze samotné tácy, ale také speciální směs, díky které vše drží, jak má. O výrobu a technologické řešení se postarala slovenská firma TOPlast.

Takto vypadaly lavičky předtím, než je pomalovali umělci.
Takto vypadaly lavičky předtím, než je pomalovali umělci. Zdroj: McDonald's

Projekt dalšího zpracování a přeměny vyřazených táců na lavičky a koše je jen dalším krokem v dlouhodobé snaze McDonald's o šetrnější přístup k podnikání s ohledem na životní prostředí. Společnost letos na podzim otevřela také svou v Česku první udržitelnější restauraci vybavenou ekologickými prvky a technologiemi, pozornost věnuje i obalovému portfoliu. Díky dílčím změnám tak restaurace předejdou spotřebě více než 100 tun plastového odpadu ročně. Další úsporu pak znamenalo třeba zavedení prodeje vody Rajec v rPET lahvích, což zabraňuje vzniku dalších 26 tun plastového odpadu ročně.

Pro umělce to byla výzva

Mezi návrhy od vizuálního studia DRAWetc. byly vybrány ty, které nejlépe prezentují myšlenku udržitelnosti a šetrného podnikání. Každý z ilustrátorů vdechl lavičkám a košům svůj osobitý ráz. 

Prvním z nich je Karel Cettl, který je autorem motivu s lesními zvířátky. „Zpracování lavičky pro mne bylo výzvou. Nikdy jsem na takovýto formát nekreslil a technologické zpracování je ojedinělé. Přírodní motivy jsou téměř ve všem, co vytvářím, a tak jsem se snažil dobrý pocit z přírody do výtvarného řešení otisknout. Budu rád, když má lavička někomu vykouzlí třeba jen příjemný pocit nebo úsměv na rtech,“ uvádí Karel Cettl.

Jiří Šolc
Zdroj: McDonald's

Ilustrátor Matěj Špatenky popisuje projekt podobně jako jeho kolega: „Tenhle projekt byl pro mě kvůli netradičnímu formátu lavičky výzvou jak z hlediska vymýšlení kreativní ideje, tak realizace. Výsledek vyšel skvěle a jsem moc rád, že jsem se mohl do této akce zapojit,“ říká Matěj. Ten se také vydal cestou přírodních motivů, ale více zaměřených na rostliny a stromy.

mc donald's
Zdroj: McDonald's

Výtvarnice a ilustrátorka Troy připravila pro lavičky a koše originální motiv s velkým důrazem na recyklaci a obnovitelnost. „Spolupráce na tomto projektu byla výzva a zároveň příležitost nechat někde veřejně svoji stopu. Budu ráda, když to udělá někomu radost,“ doplňuje Troy.

Poslední z motivů, jehož dominantou jsou legendární zlaté oblouky, bez kterých si McDonald's snad ani nejde představit, realizoval zakladatel studia DRAWetc. Vladimír Strejček. „Konečně jsem v přírodě zanechal kus sebe, což snad udělá radost všem, kdo půjdou okolo. McDonald's mě baví tím, jak dělá věci jinak – funkčně, a přitom myslí nejen na přírodu, ale i na to, aby to dobře vypadalo,“ uvádí. Spolupráce McDonald's a ateliéru DRAWetc. v rámci udržitelné kampaně není historicky první. Ta proběhla již v roce 2017, kdy spojily síly a vytvořily unikátní edici kelímků na kávu.

mc donald's
Zdroj: McDonald's
Domů
Sdílet
Diskuse