Jak ukázal průzkum od STEM/MARK, předvolební debaty a volební program budou rozhodující zejména pro absolventy vysokých škol, zatímco u lidí s nižším vzděláním rozhodnou spíše sympatie či emoce.
Téměř pětina voličů ještě není rozhodnuta, komu dá příští týden svůj hlas. Oproti tomu 78 procent už má o svém favoritovi či favoritce jasno. Počet nerozhodnutých voličů se tedy snižuje – na podzim 2022 jich totiž bylo 44 procent. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, který se v druhé polovině prosince 2022 dotazoval 1011 lidí starších 18 let.
„Zatímco předvolební debaty a volební program budou více rozhodujícím činitelem u vysokoškolsky vzdělaných voličů, tak u lidí s nižším vzděláním rozhodnou spíše sympatie či mělké emocionální činitele,“ vysvětluje Jan Burianec, autor výzkumu ze STEM/MARK.
Podle něj je vztah k jednotlivým kandidátům často jen povrchní, a to může měnit konečné preference. „Z tohoto pohledu mají aktuálně nejsilnější volební jádro Andrej Babiš nebo Jaroslav Bašta, jejich zveřejňované volební preference tedy můžeme vzhledem ke konečnému volebnímu výsledku v prvním kole považovat za nejvíce pravděpodobné,“ dodává.
Voliči mají i náhradní plán do druhého kola
Třetina voličské populace má dokonce již případný náhradní plán, pokud její původní favorit či favoritka nepostoupí. Více než polovina voličů by se pak za této situace rozhodla až podle výsledků prvního kola a 13 procent by k druhému kolu nešlo.
K druhému kolu by podle zjištění agentury nešli v případě neúspěchu vlastního kandidáta častěji příznivci Babiše, Bašty nebo kandidátů Karla Diviše a Josefa Středuly. Naopak voliči Petra Pavla, Danuše Nerudové a Pavla Fischera častěji uváděli, že mají náhradní variantu i pro druhé kolo.
První kolo volby prezidenta ČR se uskuteční ve dnech 13. a 14. ledna 2023, případné druhé kolo pak vychází na 27. a 28. ledna. Jiný nedávný volební model, který tentokrát vypracovala agentura Median, zase naznačuje, že v prvním i druhém kole prezidentské volby může zvítězit Petr Pavel. Kompletnější informace se dočteš v našem článku.