Seriál The Last of Us se ve třetím díle výrazně odklonil od hry. I přesto však tvůrci doručili zážitek, na který asi nezapomeneme.
Seriál The Last of Us od HBO, který je natočen na motivy stejnojmenné hry na konzole od Sony, má za sebou už tři epizody, z nichž každá neustále posouvá laťku kvality výš a výš. Ta nejnovější s názvem Long, Long Time nejenže dostála vysokým očekáváním, ale v mnohém je i předčila.
Velký odklon od hry
Děj třetí epizody je přitom oproti dvěma předešlým poměrně netypický. Po většinu stopáže totiž nesledujeme protagonisty Joela a Ellie, ale příběhovou linku vedlejších postav Billa a Franka. A věz, že tě čeká nesmírně emotivní prožitek, který tě velmi pravděpodobně dožene k slzám.
Třetí epizoda je v porovnání s první a druhou odlišná také v tom, že se v ní filmaři rozhodli pro zatím největší odklonění od hry. Ačkoliv už první i druhý díl přinesly v porovnání s herním titulem několik změn, ve třetím díle jsou odlišnosti dosud největší. To však neznamená, že by tím seriál utrpěl. Právě naopak.
Vláda zabíjela nevinné
V úvodu třetí epizody sledujeme putování Joela a Ellie, kteří se dostali z Bostonu a právě putují přes lesy a venkovskou krajinu za Billem a Frankem. Ti jsou přáteli Joela, který doufá, že by mu mohli pomoct jednak dostat Ellie ke Světlonošům a jednak najít jeho bratra Tommyho, jenž se mu před několika týdny přestal ozývat.
Během jejich cesty se dozvíme i něco víc z doby propuknutí pandemie. Joel, který na rozdíl od Ellie prožil rozšíření nákazy a rozpad společnosti, vypráví mladé dívce o krutém osudu nevinných lidí, jež nechala vláda povraždit, protože už pro ně nebylo místo v karanténní zóně. Tito lidé přitom byli zdraví. Vláda je však nechala postřílet, protože „mrtví se už nakazit nemůžou“. Mezi muži, ženami a dětmi se nerozlišovalo.
Ellie tak u cesty hledí na vybělené kosti zavražděných lidí a uvědomuje si, k jakým hrůzám už před jejím narozením ve světě docházelo.
Temná stránka Ellie?
Výrazná je také scéna, během které Joel a Ellie prohledávají vyrabovanou restauraci. Ellie se za zády Joela vydá do sklepa budovy, kde narazí na jednoho nakaženého. Ten je však bezmocný. Zůstal totiž uvízlý pod sutinami, kouká mu jen hlava a nemůže se hýbat. Ellie tak k němu může docela bezpečně přistoupit a prohlédnout si ho zblízka. Pak ale vezme do ruky nůž a jemným tahem prořízne nakaženému čelo. Po chvilce zkoumání jej následně prudkým bodnutím zabije.
Tato scéna nechává poměrně velký prostor pro interpretaci. Zda za chováním Ellie byla jen jakási „zvědavost“, anebo ji k tomu dohnaly jiné pohnutky, nevíme. V tomto světle jsme však Ellie ve hře neviděli a nelze vyloučit, že se jedná o projev temnější stránky její osobnosti, která se třeba ještě více rozvine někdy v budoucnosti.
I ve třetí epizodě však tvůrci pomrkávají po znalcích herní předlohy. Jako například v momentě, kdy je Ellie fascinovaná herním automatem bojovky Mortal Kombat (ve hře to byla fiktivní bojovka The Turning). Pozorné oko ale podobných odkazů a easter eggů zpozoruje více.
Pasti, pasti, pastičky
Ústředními postavami třetí epizody jsou Bill a jeho partner Frank (hrají je výteční Nick Offerman a Murray Bartlett).
Ve hře jsme se s Billem setkali v „jeho“ městě plném nástrah a pastí, které sloužily jako bezpečností prvek před nezvanými hosty. Protože Bill dlužil Joelovi laskavost, pomohl mu zprovoznit auto a odjet s Ellie dál na západ. Na konci Billovy dějové linky jsme se pak ve hře dozvěděli, že Frank spáchal sebevraždu. Franka jsme tedy ve hře nikdy nepotkali.
Seriál je v tomto směru naprosto odlišný od hry. Filmaři využili kratičkou zmínku o Frankovi ve hře a na jejím základě natočili o jeho vztahu s Billem celou epizodu. A ta je navíc zřejmě díky obrovské dávce emocí zatím tou nejlepší.
Co zůstalo zachováno, je Billova samotářská nátura, nedůvěřivost a záliba ve střádání smrtelných pastí. Díky jedné takové došlo i k osudovému setkání s Frankem, jenž spadl do schované díry v zemi, kterou u svého pozemku Bill vykopal. Frank tvrdí, že je posledním přeživším ze své skupiny, a Bill se mu rozhodne pomoct. Nabídne mu sprchu, dá mu čisté oblečení, uvaří mu jídlo.
Náhodné setkání mezi nimi však rychle přeroste v milostné pouto. Takové, ve které zřejmě ani jeden z nich nevěřil, že v tomto světě ještě může existovat.
Nech mě zemřít ve své náruči
Seriál nám dává nahlédnout na společný život Billa a Franka během dlouhých let jejich soužití. To je naplněné vzájemnou láskou, ale i spory. Frank totiž odmítá do konce života žít v osamoceném městě bez jakéhokoliv kontaktu s dalšími lidmi. Chce, aby si s Billem našli přátele. Těmi se nakonec stali Joel a Tess, kteří z karanténní zóny Bostonu začali dvojici pašovat léky, materiály a zboží, k nimž by Bill a Frank jinak neměli přístup. Jako třeba semínka jahod, která Frank potají zasadí, aby jimi Billa překvapil.
Jejich život v odřízlém městečku ale není vyplněn jen láskou, občasnými partnerskými neshodami a chutí jahod. Bojují i o holý život. Dvojice totiž musí kromě zatoulaných nakažených odolávat také nájezdům banditů a zlodějů, kteří chtějí jejich domov vyrabovat. To se padouchům sice díky nastraženým pastem nepodaří, nicméně Bill je během noční přestřelky zraněn. Frank se o něj ale postará (možná i s pomocí Joela a léků od něj).
Čas však nemilosrdně plyne a ke stáří se u Franka rozvine zákeřná nemoc, která jej upoutá na vozík, a on pomalu umírá. Když se Bill jednoho rána vzbudí, Frank mu řekne, že tento den bude jeho posledním. Na jeho konci chce, aby se spolu oddali a navečeřeli. Poté mu má Bill rozdrtit všechny léky, nasypat je do vína a odnést jej do postele, aby mohl zemřít v jeho náruči.
Bill ale bez Franka nedovede žít. Dříve nenáviděl svět a všechny v něm, to se ale po jejich setkání změnilo. Bill začal poprvé cítit strach ze ztráty někoho blízkého a poznal, že na světě je jediný další člověk, pro kterého má smysl žít. Bill proto víno s rozdrcenými léky vypije také, aby mohli ve vzájemném objetí zemřít spolu.
Cesta pokračuje
Když Joel a Ellie k Billovi a Frankovi nakonec dorazí, oba jsou již po smrti. A jak seschlé květiny napovídají, jsou mrtví už delší dobu. Na rozdíl od hry tak Ellie Billa nikdy nepotkala.
V seriálu čeká na Joela na stole jen klíč s dopisem na rozloučenou. V něm mimo jiné Bill píše, aby si Joel nechal, cokoliv v domě najde, a chránil Tess před nebezpečím. Ta ale v minulém díle zemřela, když se obětovala, aby Joel a Ellie mohli žít dál. Jediným, koho teď musí Joel chránit, tak zůstává Ellie. Spolu nasedají do Billova zprovozněného auta a vydávají se za Tommym (ještě předtím si mimochodem najdou u Billa doma nové oblečení, které přesně odpovídá outfitům postav ve hře).
V závěrečné scéně nás kamera zavede do ložnice s otevřeným oknem, ve které spolu Frank a Bill naposledy ulehli, aby v náruči toho druhého zemřeli.
Za zmínku stojí, že záběr na okno není náhodný a hráčům má evokovat pohled na úvodní obrazovku ve hře, která obsahovala právě podobný záběr na okno. Spolutvůrce seriálu Craig Mazin v rozhovoru pro Deadline zmínil, že si pohled na toto okno ve hře zamiloval, protože mu navozovalo pocity klidu a míru, i když to, co se dělo venku za ním, bylo pravým opakem. V seriálu má pak právě toto okno symbolizovat i lásku mezi Frankem a Billem. Lásku, která s jejich domovem zůstane už napořád spojená.