28. února 2023 10:37
Tereza Šnajdrová

Vědci objevili novou obří planetu, která by neměla existovat a odporuje teoriím

Zdroj: Carnegie Institution for Science/volně k použití
ZAHRANIČÍ VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

TOI-5205b, jak se planeta jmenuje, je o něco větší a těžší než Jupiter.

Vědci objevili novou gigantickou planetu, která je větší a těžší než Jupiter. TOI-5205b, jak ji pojmenovali, obíhá kolem velmi malé hvězdy, což je kombinace, která zpochybňuje teorii o tom, jak se tvoří planety. Exoplaneta tak vyvolává otázky, jak je možné, že malé a chladné hvězdy dokáží hostit plynné obry, informují ViceThe Astronomical Journal.

Vláda chce nižší valorizaci důchodů, opozice nesouhlasí Vláda chce nižší valorizaci důchodů, opozice nesouhlasí 28. února 2023 7:33

Vědci objevili novou planetu TOI-5205b, která by podle doposud známých teorií neměla existovat. Planeta o něco málo větší a těžší než Jupiter totiž obíhá kolem velmi malé hvězdy, což je kombinace, která je podle výzkumníků dokonce „zakázaná“.

Objev je mimořádné vzácný, stejně jako sama planeta. „Obzvláště nás zajímají obří planety, které obíhají kolem těchto hvězd s nízkou hmotností, protože jejich objev je relativně nedávným vývojem. Až donedávna jsme si nemysleli, že by se mohly tvořit, a měly by být poměrně vzácné. Nyní začínáme vytvářet vzorek dostatečného množství těchto planet, abychom mohli přejít od jejich sběru k pochopení jejich vzorku,“ uvedl autor studie Shubham Kanodia.

TOI-5205b je od Země vzdálena asi 280 světelných let, má jeden z nejvyšších hmotnostních poměrů pro M-trpasličí planety, a odporuje tak konvenčním teoriím o formování planet. Podle nich by totiž taková planeta vůbec neměla existovat.