Prolnutí streetwearu a luxusní módy, sociální rovnost. To je jen výčet klíčových pojmů, které bychom mohli připsat zesnulému Virgilu Ablohovi. Dneska by však slavil své 43. narozeniny a my vzpomínáme na jeho odkaz.
„Pro mě je design o čemkoliv, co najdu a stojí to za vyprávění příběhu,“ pronesl jednou Virgil Abloh. Jeden z nejproslulejších módních designérů posledního desetiletí by dnes oslavil své 43. narozeniny. Při této příležitosti si tak připomeň ty nejzásadnější momenty jeho kariéry, které ovlivnily současné pojetí módy.

Jsou to téměř dva roky, co (nejen) módní svět navždy opustil slavný ghansko-americký módní designér Virgil Abloh. Od roku 2019 bojoval v tajnosti s rakovinou, které nakonec na podzim 2021 podlehl. Již za svého života byl označován za génia, a to nejen z důvodu výjimečného talentu, ale zejména i vlivu, který využíval tím správným směrem.
Virgil nebyl pouze módním designérem, jak si ho široká veřejnost zaškatulkovala, byl to i úspěšný DJ, architekt a inženýr.

Koneckonců to bylo právě studium architektury a inženýrství, čemu se věnoval. Na módní olymp se tak vyšplhal i bez odborného vzdělání v módním designu. První vlaštovkou, která mu otevřela cestu v módní branži, byla spolupráce s Kanyem Westem v roce 2009 u high fashion domu Fendi. Poté Virgilova kariéra nabrala na obrátkách a následoval jeho první byznys počin, Pyrex Vision.


Propojení streetwearu s luxusem
V roce 2013 uvedl Abloh na trh svou luxusní streetwearovou značku Off-White, kterou si ihned zamilovali nejen fashion fanatici, ale i samotné celebrity. Vzpomínáš si na iconic industriální pásky? Dnes se jedná spíše o meme, v době svého největšího úspěchu však nesměly chybět v šatníku každého správného hypebeasta.


Na starost má tento brand také stěžejní momenty v propojení streetwearu a vysoké módy. Důležitá je zejména spolupráce s Nike, která spočívala v dekonstruování signature tenisek. Abloha vyjma klasického umění inspirovala obzvlášť kultura mládeže, jejíž tvář vtiskl do svých projektů. Tím započala naprostá revoluce, od které se odrazilo nespočet módních syntéz podobného charakteru.

Otevírání nových dveří pro černošskou komunitu
Kariéra tohoto designéra se zaměřovala hlavně na sociální pokrok v kontextu otevírání nových příležitostí širší skupině kreativců tmavší pleti. Roku 2018 se Abloh stal kreativním ředitelem pánské sekce u francouzského módního domu Louis Vuitton. Byl také současně jedním z mála představitelů afroamerického původu, kteří stáli v čele tak luxusní společnosti, a historicky vůbec prvním, koho Louis Vuitton povolal.
Mimo jiné Abloh vytvořil v roce 2020 LVMH Black Database neboli databázi černošských talentů, se kterou může LVMH pracovat. Spustil také panel diverzity LVMH, kde se zasazoval o větší zastoupení napříč společností. Zpochybnění statu quo luxusní módy bylo tedy také často opakujícím se motivem jeho tvorby.
A co se děje po jeho odchodu?
Streetstylem nabitou trajektorii po vzoru Virgila přejal u Louis Vuitton další multidisciplinární umělec. Pharrell Williams, známý svým neotřelým módním a hudebním stylem, eklektismem a láskou k módě, byl v únoru letošního roku jmenován novým kreativním ředitelem menswearu u zmiňovaného francouzského domu. LVMH byl průkopníkem inovací již dříve a umožnil tehdejším snílkům jako Alexandru McQueenovi, Johnu Gallianovi nebo právě Virgilu Ablohovi vést prestižní módní domy s dlouholetou tradicí. Jinak tomu není ani v případě Pharrella. Stejně jako Abloh ani Williams neprošel odborným vzdělávacím kurzem módního designu, jeho individualitu a vliv však ani přesto nelze popřít.
První přehlídka, kterou pod LV vypustil do světa, se však setkala se smíšenými ohlasy. Spíše než fashion to byla podle mnohých show. Umělcovy konexe ale přitáhly ty nejslavnějších pop culture osobnosti, z hlediska marketingových strategií se tak bezesporu jednalo o taktický krok. Odkaz Virgila však znatelný byl, a tak můžeme tento Pharrellův debut považovat za pokračování ve šlépějích jeho předchůdce.

Následovníkem v umělecké činnosti Ablohovy značky Off-White se stal rodák ze Sierra Leone Ibrahim Kamara. Ještě před jeho počinem v Off-White se Kamara dostal do povědomí díky svému projektu o černošské africké maskulinitě. Jeho jmenování kreativním ředitelem však nebylo žádným překvapením. Kamara byl nejen Virgilovým dobrým přítelem, což znamená, že rozuměl složitosti a vizi své práce, ale také často spolupracoval se značkou jako stylista a image konceptualista. To mu poskytlo zasvěcené znalosti, díky nimž se stal hlavním kandidátem na pokračování a rozvoj dědictví Virgila Abloha.
