The Saboteur
Slyšel*a jsi už někdy o Williamu Grover-Williamsovi? Jestli ne, tak nevadí. Jeho příběh nepatří mezi ty nejznámější, o to zajímavější však je se do něj ponořit. William Grover-Williams byl britský Grand Prix závodník a tajný agent Special Operations Executive (SOE), což byla zvláštní sekce zpravodajské služby MI6, kterou Winston Churchill nechal založit během druhé světové války. Úkolem jejích agentů bylo provádět na území ovládaném nacistickým Německem sabotáže. A právě tímto příběhem je inspirovaná hra The Saboteur.
William Grover-Williams během války pomáhal koordinovat sabotážní akce proti Němcům ve Francii. Nacisté jej však nakonec dopadli a v roce 1945 byl popraven. Tvůrčí tým z Pandemic Studios ve své hře postavil příběh na osudech bývalého závodníka, některé reálie však změnil. Hlavní postava ve hře, která je Williamem Grover-Williamsem inspirovaná, se jmenuje Sean Devlin. Ten je irským závodníkem, který se spojí s francouzským hnutím odporu proti německé okupaci poté, co mu Němci zabijí kamaráda. Příběh herní postavy, na rozdíl od reálné předlohy, však končí šťastně.
Hra z roku 2009 se dočkala docela vřelého přijetí a z recenzí si odnášela převážně kladná hodnocení. Kromě neotřelého příběhu za to mohla i zábavná hratelnost, která kombinovala řízení, akci, lezení nebo plížení. Studio se však bohužel nakonec rozpadlo a žádnou další hru už nevytvořilo.
Attentat 1942
Všichni známe spoustu her, které zachycují události druhé světové války. Český titul Attentat 1942 od studia Charles Games je však naprostým unikátem. Hra se zabývá tématem nacistické okupace z pohledu lidí, kteří válku na vlastní kůži zažili, a je založena na autentických záběrech či filmových rozhovorech. Vznikla ve spolupráci s vědeckým týmem z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky a ne náhodou získala ocenění Česká hra roku 2017.
„Píše se rok 1942 a Reinhard Heydrich, zastupující říšský protektor protektorátu Čechy a Morava, umírá po atentátu. Pomsta nacistů je rychlá a krutá. Neunikl jí ani tvůj děda – po nečekaném zatčení gestapem skončí v koncentračním táboře. Ale proč? Byl zapojený do odboje? A pokud ano, jaký měl důvod to tajit?“ popisují tvůrci svoji hru.
Hráč*ka je ve hře stavěn*a před morální dilemata a sérií rozhovorů, videí či interaktivních komiksů postupně rozplétá nesmírně silný příběh, který odhalí pravdu nejen o dědovi hlavní postavy, ale přiblíží taky osudy jiných lidí.
Na úspěch hry tvůrčí tým navázal dalším skvělým počinem, kterým byl titul Svoboda 1945. Ten vypráví příběh z konce 2. světové války a následného odsunu německého obyvatelstva z pohraničních oblastí. Hra se přitom opět opírá o historické záznamy a autentické záběry. Pokud jsi dosud ani jednu z her nehrál*a a zajímáš se o důležité kapitoly naší historie, rozhodně si je dej.