Řeka Vltava hraje v historii našeho hlavního města již odnepaměti zásadní roli. Je významnou dopravní cestou, slouží k rekreaci a dříve byla i zdrojem obživy. Již odpradávna hledali místní obyvatelé způsob, jak ji překonat.
Postupem času proto v Praze vzniklo celkem 27 mostů, které překonávají koryto nejdelší české řeky. Najdeme tu mosty krátké i dlouhé, staré i nové, některé slouží jen autům, jiné zase jen chodcům. Všechny mají ale jedno společné – jsou něčím zajímavé. V následujícím kvízu si můžeš otestovat své znalosti a možná se i přiučit něco nového.
KVÍZ: Poznáš pražské mosty?
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: Guido Radig – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0
110
Začneme zlehka. Každý ví, že nejstarším pražským mostem je Karlův. Víš ale, ve kterém roce byl dokončen?
1382
1392
1402
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: cs:User:Ladarozan – cs:Soubor:Bránický most 2.jpg, Volné dílo
210
Branický most je druhým mostem po proudu Vltavy ležící na území Prahy. Najdeme na něm železniční trať doplněnou o lávku pro pěší. Na jeho výstavbě se v 50. letech minulého století podílelo mnoho lidí, kteří museli kvůli svým politickým názorům pracovat jako dělníci. Z toho důvodu dostal most svoji známou přezdívku. Víš jakou?
Dělnický most
Most Inteligence
Most Budovatelů
Zdroj:
Wikimedia Commons, Autor: Michal Klajban – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0
310
O vyšehradském železničním mostě se v poslední době hojně mluví. Kvůli jeho špatnému stavu plánuje Správa železnic jeho snesení a nahrazení mostem novým. Část Pražanů i odborné veřejnosti to však odmítá a vyzývá k jeho rekonstrukci. Pro Prahu netypický obloukový most vznikl v roce 1901, kdy nahradil svého předchůdce z roku 1872. Víš, jak dlouho dělníkům jeho montáž tehdy trvala?
Dva dny
Měsíc
Rok
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: Karl Würbs (1807–1876) – http://art.jib.cz/fotogalerie/ntm/sbirky/ntm13/view, Volné dílo
410
Tento most dnes v Praze již bohužel nenajdeme. Vznikl v roce 1841 a byl pojmenován po císaři Františkovi I. K jeho odstranění došlo v roce 1898. Z dnešního pohledu zaujme především svým neobvyklým vzhledem a řetězovou konstrukcí připomínající ikonické mosty v maďarské Budapešti. Víš, ve kterých místech se nacházel?
Mezi Palackého náměstím a Smíchovem
Mezi Národním divadlem a Újezdem, překonával Střelecký ostrov
Na místě dnešního železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem
Vysvětlení
Na jeho místě dnes stojí most Legií.
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: Patrick-Emil Zörner (Paddy), CC BY-SA 2.0 de
510
Čechův most plynule navazuje na Pařížskou ulici a vede až pod metronom na Letné. Díky svému bohatému zdobení ve stylu secese patří mezi nejkrásnější pražské mosty. Most je zároveň mezi svými pražskými sourozenci unikátní díky jednomu technickému parametru. Víš, o co se jedná?
Je nejdelší.
Je nejširší.
Je nejkratší.
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: Estec Co.Ltd – Vlastní dílo, CC BY 3.0
610
Mosty Hlávkův, Mánesův a Legií kombinují jak automobilovou, tak i tramvajovou dopravu. Všechny tři mosty jsou však zajímavé ještě jedním technickým detailem. Jejich útrobami totiž prochází ještě jeden druh dopravy, který oku běžného chodce zůstává skryt. Víš, o co jde?
Metro
Podzemní příměstský vlak S-Bahn
Potrubní pošta
Zdroj:
MOBA studio
710
Se svojí délkou 1120 metrů je Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem ve střední Evropě. Až do roku 1910 byl dokonce nejdelším evropským mostem vůbec. V nedávné době prošel rozsáhlou rekonstrukcí, která byla součástí výstavby železničního spojení z centra města na Letiště Václava Havla. Most spojující Karlín s Holešovicemi je však v pražském prostředí zajímavý ještě jednou věcí. Víš jakou?
Je druhý nejstarší hned po Karlově mostě.
Je nejvyšší.
Je nejnižší.
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: A.Savin – Vlastní dílo, FAL
810
Tento krasavec je jedním z nejnovějších mostů v Praze. Vznikl v roce 2013, kdy nahradil svého předchůdce, provizorní tramvajový most zvaný „Rámusák“. Po tomto mostě dnes pohodlně projedeš autem, tramvají či projdeš po svých. Víš, jak se tento most s ikonickým obloukem jmenuje?
Obloukový
Trojský
Libeňský
Zdroj:
Wikimedia Commons / Autor: Hooolis – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0
910
Mezi lety 1172 až 1342 stál na místě dnešního Karlova mostu jeho předchůdce. Stejně jako Karlův i tento most byl kamenný, jednalo se dokonce o teprve třetí kamenný most v Evropě. Zbytky jeho pilířů se dodnes nacházejí na dně řeky. Památku na něj najdeme v budově řádu křižovníků na nedalekém Křižovnickém náměstí, kde se nachází Muzeum Karlova mostu. Další části dnes již neexistujícího mostu najdeme ve sklepích domů na Malé Straně. Víš, jak se tento most jmenoval?
Janův
Eliščin
Juditin
Zdroj:
Skanska
1010
Štvanická lávka spojující Karlín a Holešovice je nejnovějším pražským mostem. Její výstavba byla zahájena v roce 2021 a k jejímu otevření došlo v létě 2023. Odborníci i veřejnost na mostě oceňují jeho jednoduchost i moderní vzhled. Součástí lávky je i jeden zajímavý konstrukční detail. Víš který?
Část lávky lze díky speciální konstrukci zvednout tak, aby v případě povodní nebyl most ohrožen.
Lávku lze v budoucnu rozšířit tak, aby po ní mohla být během připravované rekonstrukce Hlávkova mostu vedena nedaleká Severojižní magistrála.
Lávka má díky použitým materiálům předpokládanou životnost tisíc let.