Každá kapka parfému vypráví příběh.
Někdy je to příběh lásky, jindy revoluce, občas i skandálu. V historii parfémů existují vůně, které dokázaly mnohem více než jen krásně vonět. Změnily způsob, jakým nyní nahlížíme na parfémy, módu i luxus samotný. Víte, o kterých značkách je řeč?
Chanel No. 5: První moderní parfém (1921)
Představte si Paříž roku 1920. Coco Chanel, již etablovaná módní návrhářka, vstupuje do laboratoře parfuméra Ernesta Beauxe. Má jediný požadavek: chce vůni pro ženu „vonící jako žena". To, co následovalo, navždy změnilo svět parfémů. Beaux vytvořil revoluční kompozici s vysokou koncentrací aldehydů – syntetických složek, které do té doby nikdo v takové míře nepoužil.
Výsledkem byla první abstraktní vůně v historii, tedy žádné jednotlivé vonné tóny, které by šlo jednoduše rozpoznat, ale komplexní vonná symfonie. Když se Beaux zeptal Coco Chanel, který z předložených vzorků preferuje, vybrala pátý. A tak se v roce 1921 zrodila nejslavnější vůně všech dob, Chanel No. 5. O čtyři desetiletí později stačilo, aby se Marilyn Monroe nechala slyšet, že na noc nosí „pouze pár kapek Chanel No. 5“ a legenda této vůně byla definitivně zpečetěna.
Miss Dior: Vůně naděje (1947)
O více než dvě desetiletí později toužila válkou znavená Paříž po návratu krásy a elegance. Christian Dior představil svou revoluční módní kolekci New Look a společně s ní i parfém Miss Dior. Pojmenoval ho na počest své sestry Catherine, členky francouzského odboje, která přežila koncentrační tábor. Vůně měla symbolizovat nový začátek. Dior vsadil na kompozici aldehydů, gardénie, jasmínu, pačuli a dubového mechu. Stvořil parfém, který nebyl jen další vůní, ale manifestem návratu k ženskosti a luxusu po letech strádání. Neméně zajímavým faktem je, že se Miss Dior stal prvním případem, kdy módní dům současně s kolekcí uvedl i parfém. Ustanovil trend, který pokračuje dodnes.
Opium: Parfém, který šokoval svět (1977)
Když Yves Saint Laurent představil parfém nazvaný Opium, vypukl skandál. Název odkazující k droze pobouřil veřejnost. Marketingová kampaň se svlečenou Sophií Dahl jen přilila olej do ohně. V několika zemích byla reklama zakázána a Čínská lidová republika dokonce zatrhla i prodej samotného parfému. Slavný návrhář nepodlehl tlaku. Věřil své vizi a odmítl změnit název či zmírnit provokativní kampaň. Jeho odvaha se vyplatila. Orientální vůně Opia s intenzivními tóny kadidla, myrhy a ambry způsobila v západním parfémářském průmyslu revoluci. Yves Saint Laurent dokázal, že kontroverze může být mocným marketingovým nástrojem, a otevřel dveře odvážnějším vonným kompozicím i názvům.