Muzikálový snímek z distribuce Netflixu Emilia Pérez vzbuzuje už delší dobu kontroverze. Nyní bude bojovat o Oscara, což ještě posílilo hejt, který film na internetu sbírá.
Emilia Pérez získala v letošní sezóně řadu nominací a ocenění, jednou z nich je i prestižní nominace na nejlepší film na Oscarech. Stala se navíc nejvíce nominovaným cizojazyčným filmem všech dob a se 13 nominacemi vyrovnala rekordy filmů jako Oppenheimer, Pán prstenů: Společenstvo prstenu či Forresta Gumpa. Nebývalý úspěch ovšem leckoho zaskočil. Filmoví kritici a kritičky se v názorech na snímek rozchází, většina diváctva ho potom vůbec neocenila.
Pokud by Emilia Pérez nakonec vyhrála Oscara za nejlepší film, stala by se výhercem s nejnižším hodnocením od snímku Crash (Ten byl kritiky ohodnocen 73 procenty). Na Rotten Tomatoes má totiž Emilia Pérez 76 procent od kritiků a pouze 28 procent od diváků, což je nejnižší skóre mezi nominovanými na letošní Oscary a jedno z nejnižších v historii vůbec. Pro porovnání – za posledních dvacet let měli doposud pouze dva výherci tohoto prestižního ocenění hodnocení pod příčkou 90 procent. Jedná se o zmíněný Crash a Zelenou knihu.
Přestože Emilia Pérez vyhrála Zlatý glóbus za nejlepší muzikál nebo komedii a získal řadu oscarových nominací, je pravděpodobné, že Oscara nezíská. Mezi favority na vítěze se zdají být spíše filmy jako Konkláve, Brutalista nebo Substance. Nicméně vzhledem k tomu, jak filmové akademie v poslední době Emilii Pérez favorizují, není jeho vítězství úplně vyloučené.
Co lidem vadí?
A proč, že s ním vlastně tolik lidí má problém? Režisérem tohoto unikátního mixu muzikálu s kartelovým dramatem odehrávajícím se v Mexiku je totiž francouzský režisér Jacques Audiard, jenž si částečně za kontroverzi může i sám. Prohlásil totiž něco ve stylu, že si o stěžejním tématu snímku, kterým je tranzice ústředního narkobarona z muže na ženu, nemusel nic zjišťovat, protože to nejdůležitější dobře ví. Možná i proto to působí tak boomersky.
Navíc se při vyobrazování Mexika a mexické kultury nevyhnul těžké stereotypizaci tamějších obyvatel, do toho obsadil hlavní role Zoe Saldanou a Selenou Gomez, jejichž španělština podle všeho není dobrá a to až do takové míry, že se jim rodilí mluvčí museli smát. Zejména, když musí ve španělštině často i zpívat.
Kritizují se tak i samotné songy, špatná muzikálová choreografie nebo podivný tón snímku, kdy hlavní postava smaže všechny své minulé činy čistě tím, že změní pohlaví a získá novou identitu. Na tuzemské ČSFD.cz má film v době psaní 63 procent a klesá. Nicméně i zde si film naopak našel řadu zastánců a zastánkyň. Ať už tedy Oscara získá, nebo ne, jedno je jisté – rozdělovat zřejmě bude i dlouho poté, co budou ceny rozdány.
Snímek v Česku do kin distribuovala společnost Aerofilms.