Odborníci se snad nemýlí.
Máme za sebou prvních 15 let 21. století, což znamená, že máme za sebou dlouhá léta skvělých herních titulů, které se za poslední dvě dekády transformovaly v skutečná umělecká díla. Hovoříme o emotivních zážitcích, akčních adventurách, dějově silných titulech, ale i skutečně nádherných hrách, po jejichž dohrání jsme uvnitř pocítili jakousi prázdnotu. Dobře ten pocit znáte, nemáme ho rádi, ale zároveň ho milujeme, protože je znakem, že jsme právě hráli další nezapomenutelnou hru. Pro někoho jsou to staré tituly na Segu či Playstation (začal bych je vyjmenovávat, ale to bychom nikdy neskončili), jiní si zase ulítli na Xboxu a dalších generacích. Zapomenout však nemůžeme ani na počítače a pobavení se na školních strojích, které rozjely Age of Empires.
Pro každého z nás bude ta a ta hra nejlepší a ten názor nám nevezme nikdo, každý má své vlastní hodnotící kritéria a preference, podle nichž určuje, co se mu v daném roce líbilo/hrálo nejlépe. Na druhé straně jsou tu kritici a recenzenti, kteří se v tomto zábavním průmyslu pohybují dlouhá léta a dané tituly hodnotí. Známe desítky hodnotících médií či předávání různých cen, ale kdysi jich bylo méně. Od roku 2003 stránka gotypicks.blogspot.com sčítá prohlášení daných médií o nejlepších hrách roku, přičemž titul s největším počtem výher získává titul nejlepší hry roku. Game of the Year edice má desítky her podle desítek prohlášení, ale skutečně nejlepší je podle kritiků jen jedna.
2003
Dvacátníci jako já si spoustu her z tohoto roku pamatovat nebudou. Chvíli potrvá, než člověk do tohoto průmyslu pronikne hlouběji, a to se na prvním stupni ZŠ nestává ani v této pokročilé době, natož dlouhá léta zpátky. Ti starší si ale pamatují, jaký rozruch udělalo Star Wars: Knights of the Old Republic, The Legend of Zelda: The Wind Waker, GTA: Vice City, Ratchet and Clank a další. Zatímco Vice City bylo skvělé, bylo to jen Liberty City na steroidech, a tak získalo jen dva hlasy. Na druhém místě se tehdy umístila Zelda s 8 hlasy, no a celkovým vítězem se stalo Star Wars s 18 hlasy.
2004
Řekli byste si, že třetí pokračování Domu či MGS bodovalo naplno? Inu, vůbec ne. Rok 2004 patřil třem hrám. Na třetí místo posunuli kritici GTA: San Andreas (9 Game of the Year ocenění - dále už jen GotY), nesmrtelnou klasiku, při které se nám vzpomínky dosud promítají před oči. Na místě druhém skončilo Halo 2 (11 GotY ocenění), přičemž již druhá část byla předzvěstí velké ságy pro generace konzolí Xbox. Jelikož jsme největší favority již zmínili, je jasné, že výhercem se stalo Half-Life 2 (21 GOTY ocenění). Dobrodružství legendárního Gordona Freemana se nám nesmazatelně vryla do paměti, přičemž na pokračování příběhu čekáme už celá léta, i když se ho asi nikdy nedočkáme. Valve to nepotřebuje, peněz mají dost a nezdá se, že by se pro hráče chtěli roztrhat. Nechme se tedy překvapit, nic jiného nám nezbývá. Half-Life jsme věnovali i samostatný článek.
2005
Zatímco třetí pokračování Resident Evil hodně vody nenamlelo, to čtvrté už nenechalo nic náhodě a s 35 GotY výhrami si zajistilo první místo. Na to neměli nárok jak Fear, tak ani druhý Battlefield, God of War a ani Shadow of the Colossus, které skončilo na druhém místě jen s 6 GotY oceněními. Tvůrci této hry si ale chutě mohou napravit už letos, kdy se snad vlastníci PlayStation konečně dočkají The Last Guardian.
2006
Patnáct let zpátky Deset let zpátky. V té době se sice ještě rozhodovalo o nejlepší hře za rok 2005, pomalu se už ale hráči těšili na další skvělé tituly. Za svou historii si tento ročník můžeme pamatovat jako do té doby nejtěsnější. Na prvním místě totiž skončilo The Elder Scrolls IV: Oblivion (40 GotY ocenění), přičemž mu na záda dýchalo Gears of War od Epic Games a Cliffa Blezsynskeho (34 GotY ocenění). Těžko říct, k čemu bychom se v redakci přiklonili, za mě osobně by to ale byly Gears, na které nedám dopustit. Třetí místo bralo The Legend of Zelda: Twilight Princess (26 GotY ocenění). Link se toho prvního místa asi nedočká.
2007
Dá se říci, že pro herní průmysl to byl přelomový rok. Mluvit můžeme o grafice, storytellingu, kreativitě studií a samotné kvantitě, jakož i kvalitě her. Svou pouť začalo Assassin Creed, Mass Effect, The Witcher, Portal či Crysis. Kdo by to byl řekl, co se z těchto ság stalo k dnešnímu dni. Zároveň se však mluvilo o Call of Duty 4: Modern Warfare, i když mně asi nikdy nedojde proč. Miluji vojenské hry z období 2. světové a futuristická či současná zasazení mě příliš nelákají. To je ale úplně jedno, protože Modern Warfare zdaleka nezískalo nejvíce GotY ocenění (mělo jich 22). Borce z Activisionu předběhl ještě Super Mario Galaxy s 45 GotY oceněními. Pokořil se však rekord v těsném vítězství. 47 ocenění získal první BioShock, který mnohým vyráží dech dosud.
2008
Další rok také nebyl slabý. Vyšlo Dead Space, nové CoD, Gears of War 2, Left 4 Dead či LittleBigPlanet. První trojku však tvořilo čtvrté MGS (38), druhé GTA IV (39), no a Fallout 3 (69). Rockstaru tak opět ocenění uniklo a ani v tomto případě to nebylo o chlup. Asi už tušíte, že v roce 2013 to také nevyhráli úplně a brali přinejlepším druhé místo.
2009
První rok, kdy už o hře roku hlasovalo tolik médií, serverů a organizací, že ocenění na prvním místě překročilo hranici 100 hlasů. Než se ale dopracujeme k prvnímu místu, připomeňme si, že Activision to zkoušelo s pokračováním Modern Warfare (25), začala trilogie o Batmanovi od Rocksteady Studios s titulem Arkham Asylum (30), no a zapomínat nesmíme ani na Dragon Age: Origins (21), Assassins Creed 2 (14), Demon Souls nebo Borderlands. První místo však patřilo jednoznačně druhému Uncharted (111), které ve srovnání s jednotkou zlepšilo všechny své herní aspekty a něco málo i přidalo. Zatím nejlepší díl trilogie (brzy tetralogie) nás všechny posadil na zadky a byl předzvěstí, že od tvůrců Crashe Bandicoota se na konzoli PlayStation dočkáme ještě velkých věcí. Všichni dobře víme, čím to vyvrcholilo, ale k tomu se ještě dostaneme.
2010
V tomto roce to Rockstaru konečně vyšlo. Sice ne s Grand Theft Auto, ale s westernovkou Red Dead Redemption. John Marston si odnesl 111 GotY ocenění, přičemž za sebou nechal druhý, geniální Mass Effect se 101 GotY oceněními. Na třetím místě se umístilo Super Mario Galaxy 2. Když vám prozradíme, že získalo jen 19 hlasů, asi vám dojde, jak jedinečné to byly tituly na prvních dvou příčkách. Kromě toho se o hlasy dělili i s Heavy Rain, třetím God of War či Bayonettou (takového Alana Wakea za hru roku zvolila pouze jedna organizace).
2011
Jsme stále blíže současnosti, a s tím přichází na řadu i stále větší zastoupení novinářů a hlasujících (tedy organizací, které ve své redakci vyhlašují hru roku). Od roku 2003 zde máme největší rozdíl mezi prvním a druhým místem. V tomto případě se jedná o tolik opěvované, hajpované a diskutované The Elder Scrolls V: Skyrim. To za hru roku zvolilo až neuvěřitelných 226 institucí, přičemž se na druhém místě „krčil“Portal 2 s 58 GotY oceněními (do roku 2008 by to stačilo na první místo). Bronzovou medaili by v případě, že by tato čísla měla oficiální charakter (vězte, že jde jen o sčítání ocenění „hra roku“ ze všech relevantních kritiků, serverů a institucí), získal Batman: Arkham City (40). Zabodovalo i třetí Uncharted (20) či The Legend of Zelda: Skyward Sword (18). Nějaké bodíky pobrali i Deus Ex 3, Gears of War 3, Battlefield 3, L. A. Noire či Dark Souls.
2012
Kdo by to byl řekl, že interaktivní adventura dokáže pobavit tolik lidí, přičemž navíc vynese recenzenty do nebes? Telltale Games začalo svou pouť opravdu velkolepě. Za hru roku bylo jejich The Walking Dead zvolené hned 75krát, čímž se dostalo před Journey (57), skvělé Far Cry 3 (51), Dishonored (49), Mass Effect 3 (32), Borderlands 2 (27) či Assassin's Creed 3 (25). Pokud byste chtěli být chvíli frustrovaní, vězte, že takový Max Payne získal jen 4 GotY ocenění. Z výše uvedených údajů se dá vyčíst, že se hlasy dělily střízlivěji (až na AC III) a recenzenti měli po ruce opravdu mnoho skvělých titulů, které bojovaly o přední příčky. Nebýt toho konce pro ME 3, je možné, že by gamesa skončila i před Journey. V každém případě jsem si ale jistý, že první pozice v podobě The Walking Dead vás překvapila.
2013
A jsme téměř na konci. Rok 2013 byl pro herní průmysl obrovský. Kromě toho, že vyšla nová generace konzolí a začalo se výrazněji mluvit o virtuálních realitách, dorazily dvě gigantické hry. O jednu se postaralo Rockstar Studios a o druhou zase Naughty Dog. V prvním případě mluvíme o nejdetailnějším otevřeném světě se skvělými postavami, příběhem, nekonečnými možnostmi a zábavnou hratelností v podobě nejpropracovanějšího GTA dílu celé série, v případě druhém zase mluvíme o pravděpodobně nejlepší hře 21. století. Řeč je samozřejmě o The Last of Us, která nás uzemnila emotivním a dokonale zpracovaným příběhem a storytellingem jako takovým, nádherným a zároveň zkaženým světem, úžasnými postavami... ale no ták, nebudeme se přece s těmi superlativy opakovat. Kdo The Last of Us hrál, ví, o čem mluvíme. Takový silný zážitek z příběhu a tolik zábavy díky znovuhratelnosti a perfektnímu gameplayi jsme nezažili už dlouho. Jakmile se ohlásí dvojka, otevřeme si v redakci chlazené pivečko a budeme horlivě diskutovat, kam nás Naughty Dog zavede. Můžeme jen doufat, že s touto značkou to potáhnou dlouho, nakonec, mají možnost jít s časem vpřed, vzad, ale i vyprávět docela jiný příběh.
The Last of Us získalo 249 GotY ocenění (nejvíce v historii tohoto skromného sčítání GotY Awards), druhé GTA V 159, no a na třetím místě se umístilo Bioshock Infinite s 43 GotY oceněními. Zapomenout nemůžeme ani na skvělé AC IV: Black Flag, restart Tomb Raidera a mnohé další tituly. Rok 2013 byl ale rokem, kdy jsme kvůli jedné lži vymyšlené postavy nedokázali zavřít ústa dlouhé hodiny.
2014
Pokud jste s nějakým ročníkem a jeho výhercem, tedy hrou, kterou jako tu nejlepší v daném roce označilo nejvíce organizací, nesouhlasili, pak se při tomto prvním místě budete asi mlátit po hlavě. Nejde o to, že by bylo Dragon Age: Inquisition zklamáním nebo dokonce špatnou hrou, problém byl spíše v tom, že ve srovnání s jinými lety letošní výherce výrazně zaostával, nemluvě o kvalitativním rozdílu mezi ním a výhercem za rok 2015 (také stejného žánru). Dragon Age získalo 134 GotY ocenění, zatímco druhé Middle-earth: Shadow of Mordor 49. 28 hlasů získalo jak Mario Kart, tak i Super Smash Bros. Far Cry 4 získalo 26 ocenění, Bayonetta 2 jen 22, no a Dark Souls 2 zase 15.
2015
A vy už asi tušíte, že loni to nemohlo vyhrát nic jiného, než klenot a jedno z nejlepších RPG všech dob od polského studia CD Projekt Red, Witcher 3: The Wild Hunt nebo chcete-li, Zaklínač 3: Divoký Hon. Budu se snažit příliš to nerozmazávat, ale ať si říká kdo chce, co chce, tento titul disponoval nejlepšími napsanými main a side questy vůbec. Kromě toho nabídl úžasné dialogy, nejlepší mini-hru v dějinách herního průmyslu (okej, tady už asi mluví čirá subjektivita, ale drtivá většina hráčů strávila nad Gwentem více času než při singleplayeru posledních 3 Call of Duty dohromady), nádherný vizuál, zábavný gameplay a desítky hodin hraní. Chcete-li se nad tímto výtvorem rozplývat i nadále, klikejte na naši recenzi.
Zaklínač získal 230 GotY ocenění (po The Last of Us je tak na druhém místě v počtu ocenění), přičemž druhý Fallout 4 si musel vystačit s číslem 50. Možná jste si to už spočítali. Rok 2015 byl ze všech těch let nejjasnější. Zatímco Skyrim dělilo od druhého Portalu 168 GotY ocenění, Zaklínače od Falloutu dělilo více než úctyhodných 180 ocenění. Zde prostě nebyl pro konkurenci prostor. Zmínit musíme i MGS V (28), skvělý Bloodborne (26) či Life is Strange (12). Takové Rise of the Tomb Raider bylo za hru roku zvoleno jen směšných 4krát, stejně jako nový Batman, což je mimořádně zvláštní.
Je nám jasné, že spoustu vašich oblíbených her nebylo ani zmíněných, což platí i pro mě, ale nemůžeme se věnovat každé jedné hře. Možná vás ale zajímá, jak je možné, že jsme nezmínili druhou Mafii. I přes své neduhy to byla totiž mimořádná hra, jíž uškodil přístup nového studia a amerických mozků, jakož i nepochopitelné oříznutí jako hry samotné, tak některých misí. V roce 2010 získalo nejvíce ocenění zaslouženě Red Dead Redemption, no a "naše" Mafia 2 si nepřišla ani na jedno ocenění. Smůla.
Jaké hry zde chyběly nejvíce vám a které ročníky jsou podle vás přehnané, přestřelené nebo úplně mimo? Ztotožňujete se s výsledky? Pokud byste si měli vybrat jednu hru, která je pro vás ve 21. století tou nejlepší, jaká by to byla a proč? Pokud jste zvědaví na prodeje, a tedy nejlépe prodávané hry posledních let, klikejte sem. Na stránce je snadné se zorientovat a tak získáte dokonalý přehled o tom, jak volili hráči a kritici a kolik jaká hra prodala kusů.