Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
3. února 2016 18:53
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

TECH
Uložit Uložené

Okusili jsme kvality nejmenšího želízka v ohni z dílny nekompromisního AMG, které prošlo mezitím faceliftem.

Jsou lidé, kteří při koupi nového auta přemýšlejí výhradně rozumem. Jsou lidé, kteří při koupi nového auta přemýšlejí z části rozumem, ale berou v úvahu i hlas svého srdce. Jsou však i takoví lidé, kteří při koupi nového auta kašlou na rozum a mohou si dovolit řídit se výhradně srdcem. Pokud si myslíte, že patříte do prvních dvou skupin, raději ve čtení ani nepokračujte a možnost přispět v diskusi níže pro „klid v rodině“ přehlédněte. Pokud jste se ale našli ve třetí skupině, zpozorněte! Psal se rok 2012 a ze Stuttgartu přichází konečně pořádný kompaktní hatchback, ostatně, to už víme. To, co však přišlo rok na to, tehdy už ale snad nikdo nečekal. V roce 2013 se totiž do vod s někdejší nadvládou ikonického GTIčkového Golfu doslova nanominovalo nejdostupnější AMG v historii, a hned v úvodu s tamními pěkně zametlo. Řeč je nepochybně o A 45ce, která po vzoru celé třídy A v roce 2015 prošla faceliftem, no a k nám novinka krátce po uvedení na náš trh zavítala exkluzivně na test.
 
Není tomu tak dávno, co jsme mohli jako jedni z prvních přijít na podstatu modernizace nejmenší třídy v portfoliu značky Mercedes-Benz, protože v redakci se nám ocitly hned tři její kousky současně. Výzva to byla tedy statečná, ovšem pravdou je, že původně měly být až čtyři. Ano, jak tušíte, čtvrtým exemplářem měla být právě nejvýkonnější dostupná verze, čili vůbec nejvýkonnější sériový hot-hatch planety, který je mezitím v silové disciplíně ještě jednoznačnějším rekordmanem. My jsme se však rozhodli, že nekompromisní hatchback z Affalterbachu, nově označovaný jako Mercedes-AMG A 45 4Matic, si zaslouží jednoznačně zvláštní pozornost, vždyť písmena AMG znamenají ve světě čtyř kol velké věci. Jenže, co přinášejí a jak funguje jejich spojení s poměrně malým autem, navíc v segmentu, kde se o prvenství odjakživa bijí jiné, otrlejší a daleko ostřílenější, řekněme i renomovanější, ale hlavně podstatně levnější hot-hatche?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Exteriér

Nebudu se zde znovu zbytečně rozepisovat a psát omáčky, i tak v konečném důsledku u vozidla tohoto druhu nikoho nezajímají, takže ve zkratce. Co je dobré, není třeba měnit. Tak by se daly charakterizovat optické změny, které s sebou přinesl facelift. Nejmenší AMGčko si zachovává svou pravou tvář - malé, skladné, ale zároveň hulvátské a agresivní. Základní ingredience tedy zůstaly nezměněny, a už první pohled dává jasně najevo, která bije. Ne, toto není garážový tuning či přemotivovaný výplod japonských inženýrů z Hondy, ale do posledního detailu vypimpovaný bodykit, který nejenže neodolatelně vypadá, ale i plní důležitou úlohu v rovině ukázkové aerodynamiky. Bílo-černá kombinace je již sice i na našich cestách statečně otřepaná, sněhově bílým lakem v kontrastu s černými detaily (balíček AMG Night), včetně panoramatické střechy, či efektními 18" AMG disky za nimiž se nacházejí 350milimetrové kotouče s červenými třmeny prostě nemáte co zkazit. Právě naopak, tato mainstreamová specifikace sedí 45ce naprosto dokonale, postrádat už můžeme jen černé kola a polepy z Edition 1, dodávající ještě větší punc sportovnosti. Toho má však tento hot-hatch na rozdávání, protože tak či onak, má šmrnc, má koule.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Nepsaným pravidlem designérů odjakživa bylo, že k tomu, aby nakreslili krásné tvary a přenesli jednotlivé linie k dokonalosti potřebují velkou plochu, jinými slovy, větší auta vyšších tříd. Omyl vážení, v případě nejmenšího medvěda v nejsilnější verzi jim stačila karoserie o rozměrech 4 367 x 1 780 x 1 417 milimetrů, a výsledek mluví za vše. Atraktivní a zároveň jedinečný design vpředu zkrášluje nový nárazník s ještě masivnějšími otvory, charakteristická áemgéčková maska ​​se zdvojenou lištou a vylepšená světla. Ty nejenže decentně změnila svůj tvar a grafiku, nově nabízejí vysokovýkonné full-LED světlomety i s adaptivním asistentem dálkového světla. Nad jejich účinkem se nejdu znovu rozplývat, stačí když řeknu, že dosud jsem neseděl v autě, které dělá kvalitnější ledky než Mercedes.
 
Další výrazné linie umocňující propracovaný design vystupují v jistých úhlech pohledu po bocích karoserie, která směrem vzad vyúsťuje do střešního spoileru. Ne, teď nemyslím to rozměrné frajerské křídlo, to je už jen třešničkou na dortu. A opravdu chutnou! Při pohledu na koncové partie bych rád upozornil na tři skutečnosti. První jsou poměrně svalnaté boky skrývající vcelku široký rozchod kol. Jenže výborná stabilita vozidla nebyla docílena jen tím. Je třeba si kromě toho všimnout třeba i vskutku masivního difuzoru, v jehož rozích jsou schované dvě podlouhlé a vertikálně rozdělené koncovky výfuků. Pointou je, že ani tentokrát nejde jen o estetický prvek. Technici u A 45ky vsadili v případě aerodynamiky zejména na perfektní proudění vzduchu pod autem, které bylo docíleno specifickým tvarováním předního nárazníku, zakrytím podvozku i tlumiče výfuků a následně právě oním difuzorem ukončeným netypickou "lištou", která zvětšuje přítlak. No a na závěr tu máme koncová světla, která ve velkém zajímala okolí. Divit se tomu vlastně ani nemůžeme, aplikace LEDdiod s propracovanou grafikou prostě ihned zaujme, a to především v noci. Člověk si až řekne, jaké detaily dokážou zcela změnit dojem z auta a ukrást vaše pohledy. Paráda.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Interiér

Vnitřek se nese v zásadě v několik let dobře známém duchu. Většinu svých charakteristických rysů sdílí toto AMGčko s "civilnějšími" verzemi, včetně trojice kulatých výdechů klimatizace uprostřed palubní desky. Ty jsou ale pro vrcholnou verzi v červené barvě, kterou je posetý praktický celý interiér - od prošívání palubky, volantu přes dveře a sedačky, až po samotné pásy. Tím sekne červena úplně nejvíc, proto i ti, kteří používání bezpečnostních pásů nemají přímo v oblibě, v tomto autě rozhodně změní na věc, chválabohu, názor. Ano, uprostřed nechybí vztyčující se obrazovka multimediálního systému, familiárně známá jako "tablet". Asi se už budu opakovat, ale ten po faceliftu přináší vylepšené a zároveň modernější prostředí s prvotřídní grafikou a animacemi, a to mimochodem na displeji s úhlopříčkou až 20,3 cm (8"). Hodnotnějším dojmem nově vystupují i ​​samotné budíky, které se pyšní upraveným vizuálem kalibrace.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Nový je i 3ramenný multifunkční volant s plaketou AMG na spodku zploštělého věnce. Kromě toho, že výborně padne do ruky a vám se ho nechce pustit z ruky, nedá mi nepoukázat na jistou zajímavost. Pozorné oko si hned všimne, že uprostřed, tedy v místě toho správného držení volantu se nachází Alcantara. Jak jistě víte, ta je doménou výhradně pravých sportovních "náčiní" aby se zamezilo klouzání rukou. Obdobné řešení najdeme i u snad největší konkurence, čili nové RS3ky. Úsměvné však na tom je, že Audi Alcantarou potáhly pouze vrch věnce, čímž očividně vybízí své řidiče držet volant "na Supermana". Že by součást "Starter packu" majitelů Audi?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Volič převodovky s vytištěným logem divize AMG zůstává zachován na svém tradičním místě ve středové konzoli, změny ale evidujeme v případě nového otočného ovladače jízdních režimů Dynamic Select s možností zvolit buď Comfort, Sport, Sport+ nebo Individual. Z plejády technologií na palubě zmíním především asistenta udržování jízdního pruhu, asistenta sledování mrtvého úhlu, aktivního parkovacího asistenta, aktivní tempomat Distronic Plus, automatickou klimatizaci Thermatronic či bezklíčový přístup a startování. Snad jedinou věcí, kterou bych interiéru, respektive celému autu jako takovému možná vytkl, jsou sedačky. Jde sice o kvalitní sportovnější kousky s dostatečným bočním vedením, téměř identické však můžete mít i v A 160ce. Zde by to přece jen chtělo něco víc. Samozřejmě, Mercedes-Benz vám to "něco" za příplatek zajistí, připravte si přes 54 000 Kč. Předcházející zkušenost s AMG Performance sedadly mi ale dala jasno, a tedy pokud se vyplatí za něco navíc připlatit, tak v první řadě za ně. Jinak, pokud nemám být vysloveně hnidopich, tak ápětačtyřicítce skutečně nemám zatím co vytknout. Změní to pohled pod kapotu?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Motor

Nejsilnější sériově vyráběný čtyřválcový motor v osobním autě na světě! Ano, to je on, tolik milovaný a zároveň nenáviděný přeplňovaný 2litr, který naplňuje diskusní kotle, kde internetoví "odborníci" píší o jeho údajné nespolehlivosti a kroutí hlavou nad tím, proč to není pěti či šestiválec. Je vám po chuti větší motor? Račte si vybrat, AMG jich má v portfoliu tolik, jako snad nikdo jiný na světě, na co je ale cpát do kompaktního hatchbacku? Kromě toho, opravdu si myslíte, že taková renomovaná firma jakou je AMG vypustí do oběhu něco nespolehlivého a následně se na to ještě i vlastnoručně podepíše jeho stvořitel, protože i zde platí filozofie "jeden člověk - jeden motor" ?!

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Pokud stále pochybujete, možná vás přesvědčí následující údaje. Motor o zdvihovém objemu 1991 cm3 a označení M133 "vychází" z agregátu M 270 DE 20 AL, který najdeme ve verzi A 250. Určitě si řeknete, že technici ho pěkně "ždímali" s úmyslem vydolovat z něj maximum, pravdou ale je, že vyvinutá (ve spolupráci s experty z F1) byla nejprve jeho 45ková AMG verze, a až z ní bylo následně odvozeno slabší výkonnostní provedení, což je ve světě vcelku neobvyklý akt.


Jeho konstrukce počítá s kovanými písty a klikovou hřídelí, s hliníkovým blokem i hlavou, proměnným časováním sacích a výfukových ventilů, přímým vstřikováním s tlakem 20 MPa či stěnami válců, které jsou potaženy speciálním materiálem Nanoslide. Litrový výkon možná zavání průšvihem, vězte však, že nejen kompresní poměr se v zásadě běžnou hodnotou 8,6 : 1 situaci výrazně zklidňuje. Dále je třeba podotknout, že kromě několika komponentů z osmiválcových motorů, včetně součásti z SLSka, je pohonná jednotka nadčtvercová (píst prochází delší dráhou, než je jeho průměr) s vrtáním 83 a zdvihem 92 milimetrů, což jsou identické parametry, jakými disponuje nejnovější pýcha AMG, elitní 4litrová V8čka. Dále zde máme specifické twin-scroll turbo s plnícím tlakem 1,8 bar a 120 000 otáčkami za minutu, což jsou hodnoty monopostů Formule 1. Nechybí zvláštní vodní okruh určený pro chlazení turbodmychadla ale i dvouspojkové převodovky. Na závěr potěším i vyznavače zeleně. Agregát se s opravdu velkým nadhledem dívá na přísná ekologická kritéria, neboť již v roce 2013 splňoval dokonce emisní normu Euro 6c, která vstoupí v platnost až v roce 2017. A výsledek? Dobře známý, mezitím ještě zvýšený, rekordní výkon 280 kW / 381 koní při 6000 ot./min a točivý moment o hodnotě 475 N.m. Klobouček!

Jízda

Se stisknutím magického knoflíku si vás přitáhnou pásy a zavalí vás euforie radosti. Ptáte se proč? Startování, zejména to studené, se slovy popsat jednoduše nedá, věřím však, že z přiloženého videa jste to pochopili. Při běžné, rozumné a klidné jízdě v režimu Comfort, se snažíte ještě jakž takž zapadnout v davu. Pochopitelně, tuto hru hrát dlouho nevydržíte, a tak už po pár kilometrech rozehráváte druhou. Ta se pro změnu už ale spoléhá na přítomnost výfukové soustavy AMG Performance, která tak činí z malého Ačka něco, co se nedá nemilovat. Stačí vám pár ostrých startů a rychlých přejezdů, nedejbože v tunelu, a vy máte z těch ohlučujúcich výstřelů pocit, že zadní difuzor vám shořel od šlehajících plamenů. Ty se samozřejmě nekonají, tři písmena na jeho zadním levoboku nejsou ale své pověsti absolutně nic dlužné, a tak vaším provinilým výrazem obličeje musíte nejednou uklidňovat zděšené pohledy zbytku účastníků silničního provozu. "Baby" AMG totiž neuvěřitelně rapčí, prdí, střílí, pleská a vás doslova nutí držet motor ve spektru 3500 - 4000 ot./min, neboť právě to je teritorium, kde zvuk rezonuje celým autem nejvíce.


To ale není maximum, protože při plně sešlápnutém plynovém pedálu síla motoru exponenciálně narůstá až k metě 6000 ot./min, po jejímž překonání se o slovo přihlásí vyšší stupeň, no a samozřejmě třesk! Apropo převodovka. Tu ztvárňuje sportovní 7stupňová převodovka AMG Speedshift DCT fungující neuvěřitelně rychle a přesně. Stačí jen malý ťukes do pádla pod volantem a ani jen neuvolníte prst, a zezadu už opět slyšet další půvabný výstřel. Ba co víc, vypíchnout je třeba zejména podřazování, kdy dvojspojka hází meziplyny a tedy při opravdu ostré jízdě podřazuje při brzdění přísahám bohu lépe než byste chtěli vy. Toto se jen tak nevidí. Dále zde máme pohon všech čtyř kol 4Matic počítající s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou, která se v době ztráty trakce předních kol během několika milisekund sepne a přenese točivý moment v poměru až 50:50 na zadek. Hydraulické čerpadlo je přitom neustále aktivní, čímž je reakční doba podstatně kratší.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Pokud si to tedy všechno podtrhneme a spočítáme, sumář je následovný. Na takové Pezinské Babe máte bez ohledu na počasí postaráno o pěkný víkend. A to i během pracovních dnů. Tam je totiž A 45ka jako doma, neskutečně drží v zatáčkách a vy můžete i díky Curve Dynamic Assistu, který v případě potřeby přibrzďuje zadní vnitřní kolo, řezat zatáčky pod plným kotlem i na místech, kde se o tom zadokolkám ani nesnilo . Pohon "všech čtyř" oceníte i jinde. V momentě, kdy napíšu, že tento Mercedes vystřelí na stovku jen za 4,2 sekundy, drtivá většina vozidel na našich silnicích včetně všech současných hot-hatchů a starších italských sporťáků, jejichž plakáty vám visí nad postelemi, zůstane v depresi. Ano to je on, pro laiky obyčejný, výše 1500kilogramový kompaktní hatchback, který je již při nastartování vyvede z omylu, dokáže na semaforech pěkně potopit, zatímco na dálnici v 250ce sfouknout i ty vyzývavejší. Řízení je ukázkově přesné a pochválit musím i špičkové tlumiče. Podvozek je pochopitelně tvrdší, komfort pružení je lepší než byste od takového vozidla čekali, všechno je to ale otázka toho, co jste ochotni akceptovat. Na konec údaj o apetitu, po kterém zde pátral asi každý. Pár zábavných dní na Babe způsobuje stále přijatelný průměr přibližně 14 l/100 km, pokud ale zrovna nemáte náladu na dovádění, věřte či ne, toto AMG dokaže s přehledem jezdit za 7,5 litru.

Závěr

Vím, nechal jsem se možná unést, pro toto auto jsem to však rád udělal. Mercedes-AMG A 45 je nejsilnější hot-hatch na světě, nenapíšu ale, že je zároveň i těm nejlepším, protože to byste mě v diskusi ukamenovali, kromě toho, zdaleka jsem nevyzkoušel všechny jeho konkurenty. Mezi nimi to nemá nejmenší AMG věru lehké - 300koňový Golf R, nový naložený Focus RS, všelijaké specialitky ikonického Mégane RS, pětiválcová RS3ka, šestiválcové M135, či hajpovaný Civic Type-R a dejme tomu, že i WRX STI. Ve srovnání s nimi je pekelně výkonné a rychlé, ale v konečném důsledku i také pekelně drahé, a tedy uznávám, pokud po něm vysloveně netoužíte, nikdy si ho nevyberete. Mým favoritem přesto rozhodně zůstane. A víte proč? Výše zmíněné kousky automobilky dlouhá léta tříbí několika generacemi, neustále je v něčem vylepšují a učí se ze svých chyb. Affalterbach však jako blesk z jasného nebe seslal doslova super-hatch, který nikdy v minulosti neměl svého předchůdce, od kterého by zdědil vzácné zkušenosti a předpoklady. Ale A 45ka je má, a to tolik, že je může rozdávat a dlouholeté stálice učit. Je pravda, že v jistém úhlu pohledu je jízda s ním možná až příliš dokonalá (hladí vaše nedostatky), ale s rukou na srdci nevím, co podstatného bych tomuto autu s bezkonkurenčními vlastnostmi motoru vyčítal. Je radost ho vidět, blažený úsměv vám vykouzlí když ho slyšíte živě, a největší pocit štěstí máte za jeho volantem. Přesvědčovat o tom nikoho nejdu, pokud jste ale tyto tři vjemy nezažili na vlastní oči, váš případně opačný názor bude irelevantní. Jistě, když napíšme kolik stojí, padnete na zadek, 3 378 000, respektive 1 700 000 Kč za tento kousek je fakt hodně, jenže když zjistíte jak famózně funguje, padnete na zadek také. To, že jsme v prémiové třídě, čili v lize prvotřídního zpracování, nejmodernějších technologií, luxusních prvků a benefitů značky, je už jen špička ledovce. A o tom to je. Kde se dá darovat ledvina?

Domů
Sdílet
Diskuse