Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
3. března 2016 v 13:25
Čas čtení 0:00
Matúš Moravčík

Francie pokryje cesty solárními panely. Zelená energie bude dostupná pro další miliony obyvatel

TECH
Uložit Uložené

Několik stovek kilometrů solární infrastruktury bude schopno produkovat energii pro téměř 10 % celkové populace.

Boj s klimatickými změnami začíná nabírat docela reálné kontury. Po vybudování největší solární elektrárny v Maroku bude zanedlouho realitou i další ambiciózní projekt, tentokrát ve Francii, kde podle slov ministra ekologie plánují v příštích letech pokrýt přibližně tisíc kilometrů klasických cest pro automobily speciálně upravenými solárními panely, aniž by museli jakkoli předělávat stávající infrastrukturu. A jak jsme se dále dozvěděli, projekt, který nese výstižné pojmenování Wattway a za kterým stojí společnost Colas, prý poskytne zelenou energii až pro 5 milionů obyvatel země, což je zhruba 8 procent celkové populace. Pokud by však přece jen měl úspěch, určitě ho rozšíří na větší počet kilometrů, což by v konečném důsledku připojilo ještě více obyvatel. Ještě před tím musí ale vyřešit řadu problémů stojících v dosažení vytyčeného cíle.

Francie pokryje cesty solárními panely. Zelená energie bude dostupná pro další miliony obyvatel
Francie pokryje cesty solárními panely. Zelená energie bude dostupná pro další miliony obyvatel

„Největší výzvou byla samotná inovace: musíme být schopni ochránit solární buňky (200 mikrometrů tlusté), protože po nich budou jezdit několik tun těžká vozidla,“ uvedl pro web TechInsider jeden z členů týmu, který pracuje na Wattway. A aby se dokázali vyhnout potenciálním dopravním nehodám, museli solární vrstvu vyhotovit s takovou strukturou či povrchem, který zajistí, že když po ní projede automobil, nedostane v dešti nebo při mrazu nebezpečný smyk. Vrstva je navíc přizpůsobena i pro případné změny počasí, takže díky dostatečné flexibilitě nenastane situace, kdy by ji nízká nebo příliš vysoká teplota mohla nějakým způsobem poškodit. Co se týče výdrže, tak ta má být na kvalitativní úrovni povrchu konvenční vozovky. 10 let těžkého užívání (nebo jinými slovy frekventovaného ježdění) by tedy nemělo být žádným velkým problémem.

Podobné nápady jsou čím dál tím víc populárnější. O něčem podobném jsme mohli slyšet už i před několika měsíci, kdy se mluvilo o cestách pro elektromobily na území Spojeného království, které je dokážou bezdrátově nabíjet rovnou během jízdy. V Dánsku zase disponují solární cyklostezkou s velmi pozitivním a zejména neočekávaným přínosem, což zajistí, že současnou délku v blízké budoucnosti ještě výrazně rozšíří a pak se bez jakýchkoliv pochyb přidají další moderní země.

Domů
Sdílet
Diskuse