Jeden z nejstrmějších železničních tratí vůbec.
Někdo si představuje letní dovolenou v tropických zemích u vody, příjemném vlnobití, drinku, nekonečném teple ve dne i v noci. Najdou se však i tací, kteří rádi zavítají do hor, respektive do země, v níž lze obdivovat přírodu od rána do večera a neustále se jí nebudete moci nasytit. Jeden z takových států je určitě Norsko a přestože se v zde v létě nedočkáte tropických veder a koupání v teplých vodách, máte k dispozici jedny z nejkrásnějších zákoutí neposkvrněné přírody na světě. Kam konkrétně se však v Norsku vydat? Z množství míst určitě nevynechejte ani železniční trať Flåmsbana, nacházející se ve fjordu Norwegian.
Železniční trať Flåm spojuje dvě větší vesnice a to Flåm s Myrdalem. Je dlouhá 20,2 kilometru a během cestování překonáte výškový rozdíl až 863 metrů, přesto však nebudete ve vyšší nadmořské hladině než zmíněné nastoupané metry, totiž vesnice Flåm leží pouze 2 m.n.m. Během výletu tak postupně stoupáte, respektive klesáte a od doliny obdivujete ostře vyčnívající hory pohoří. Maximální gradient je 5,5 procenta, přičemž až 12,6 kilometru neklesáte pod 2,8 stupně. Trasa železnice se stala čistě turistickou záležitostí a v posledních letech jde o třetí nejnavštěvovanější atrakci v zemi.
Výstavba odstartovala v roce 1924 a o 16 let později trať slavnostně otevřeli. Relativně krátký úsek posloužil jako jeden z hlavních železničních uzlů spojujících Sogn s Bergenem, druhým největším městem Norska. Již po 4 letech provozu se do oběhu dostaly lokomotivy El 9 využívající elektrickou síť a tedy neposkvrněná příroda byla i nadále ničím nerušená. V průběhu let byly elektrické lokomotivy obměňovány za stále výkonnější verze, avšak první z nich stále naleznete vystavenou na zastávce. Linky byly propojeny s trajektovou dopravou a až do roku 1991 vše probíhalo bez problémů. V roce 1992 bylo však jízdné v příliš velkém nepoměru k nákladům na provoz lokomotiv a celkově linek, což téměř vyústilo k uzavření trati. Od roku 1998 prudce narostlo cestovní a postupně se prioritou tratě stala ukázka čarokrásné přírody pro zvědavé turisty. V současnosti slouží k tažení vozů lokomotivy El 17 s výkonem 3000 kW.
Lokomotiva EL9, první z používaných "tahačů" na elektrickou energii
10 stanic, 20 tunelů, 1 most a hrané představení. To vše vás čeká na jedné z nejstrmějších železničních tratí na světě. Unikátní zážitek si můžete dopřát celoročně a tedy během každého ročního období si při výhledech najdete to své. Kromě samotné přírody mají své kouzlo i jednotlivé zastávky, na kterých se rovněž pár minut zdržíte. Minimalistické stanice obklopené horami táhnoucími se vysoko do mraků a samozřejmě samotami, jejichž počet obyvatel dosahuje maximálně pár desítek, jsou pastvou pro oko. Ti, co mají rádi bydlení na klidných místech, určitě sní o letním domku kdesi v centru ničeho. Jen pár domů a úplná izolace od vnějšího světa.
I během zastávek se můžete kochat domy postavenými v centru divoké přírody
Za zmínku určitě stojí stanice Kjosfossen, na které můžete svévolně vystoupit z vlaku a pokochat se přírodním a zároveň hraným divadlem, když se v mechem obrostlém domku blízko vodopádu Kjosfossen objeví tanečnice oblečená jako Huldra a předvede vystoupení za doprovodu hudby. Jak by řekl náš fanoušek Miroslav: "Šikmáci nedýchali." Voda v Kjosfossene překonává výškový rozdíl až 225 metrů a pokud se ptáte, kdo je Huldra, jde o postavu ze skandinávského folklóru, jejíž jméno značí "tajemství". Představuje horskou nymfu v podobě krásné dívky lákající kolemjdoucí muže vábivým zpěvem.
Vodopád Kjosfossen
Huldra
Nejdelší z tunelů dosahuje délky 1341,5m
Atrakce získala řadu ocenění, které ji mimo jiné označují jako nejlepší, případně jednu z nejlepších železničních tras Evropy. Ročně se vlakem projede více než 550 000 turistů. Zpáteční jízdenka vás vyjde zhruba na 1 270 Kč, což vzhledem k nákladům a celkové ekonomice země rozhodně není přemrštěná částka. Druhou možností je jednosměrný lístek nahoru či dolů. Odvážili byste se překonat tuto vzdálenost po vlastních? Ta bolest nohou by však určitě stála za to.
Jedna ze stanic v zimním období
220 dělníků bylo nuceno během výstavby vytvořit tunel, který usnadnil přístup k částem tratě
Pokud se vydáte pěšky, naskytne se vám i takovýto nádherný pohled
Rallarvegen Road - cestička, která se až 21krát sinusově točí směrem k vrcholu pohoří - Myrdal
Flam, počáteční město železnice a také místo přestupu na trajekt
Bližší záběr na přístav ve Flame