Vyzkoušej REFRESHER+ jen za 25 Kč
2. října 2016 18:15

Zpracovala kvalitněji a zábavněji moderní fotbal FIFA 17, nebo PES 17? (Recenze)

Vyzkoušeli jsme nejnovější generace oblíbených fotbalových ročníků. Který se nám líbil více?

Poslední roky jsme se více věnovali hře FIFA a PES tak u nás moc prostoru nedostával. To jsme se však rozhodli změnit. Vyzkoušel jsem si oba ročníky, strávil u nich pěkných pár hodin a snažil se porovnávat důležité, ale i ty méně důležité herní mechanismy. Která hra se mi líbila víc?

Menu

Dlouholetí hráči FIFY budou po přechodu ke konkurenci pěkně zmatení. Nejde přitom jen o celkový design, ale i odlišné názvy módů a možností. Úpravy hráčů, týmů a lig jsou mírně chaotické, horší je, že nabízejí mnohem méně možností než FIFA, nemluvě o absenci licencí. Konami stále nedokázalo nashromáždit peníze na pořádné licence, a tak se kromě FC Barcelona a pár dalších týmů dočkáte sice všech hráčů, avšak ve zcela jiných klubech, s jinými logy, dresy, stadióny... Na pocit velkého derby mezi londýnskými či madridskými kluby zapomeňte, na velkolepé scenérie stadionů a atmosféry na nich také. Některé kluby a ligy dokonce ani neexistují. PES je na tom hůře, i co se soundtracku týče. FIFA sice nebodovala ani tak, jako v minulém ročníku, stále je to však lepší, než u jejich konkurentů. FIFA je lepší i v přehlednosti menu přímo během zápasu, také je mnohem rychlejší při střídáních a bohatší na změny taktiky.

Zdroj: KONAMI - PES

Jednou z velkých chyb u Pro Evolution Soccer je i fakt, že pokud si seriózně nebudete hrát s nastavením, neužijete si jednak fotbal a vlastně ani celou hru. Nastavit si musíte i takové banality, jako automatické ukládání, offsidy a tak dále. Samotné menu je však jen o zvyku a v případě, že jste dlouholetým hráčem PES, snadno si navyknete i na toto. Já osobně spíše preferuji FIFU, a to nejen z hlediska MENU a nastavení. FIFA nabízí více mužstev, stadionů, dokonce všech trenérů anglické Premier League, nemluvě o několika ligách a turnajích. Působí profesionálněji, živěji a barevněji.

Hratelnost

První hodina v PES byla pro mě coby hráče FIFY drsným seznámením s herními mechanismy a celkovým stylem hratelnosti. Jakmile jsem si zvykl, čekal mě zábavný fotbal plný výzev. Bránění je jednodušší než ve FIFĚ, ovšem útočení, to je už o jiném. Jen těžko skórujete na totožné obtížnosti v PES stejný počet branek jako ve FIFĚ. Není to ani kvalitou brankářů, kteří v obou hrách oplývají množstvím chyb, ale na to jsme si už snad všichni zvykli (hlavně na jejich dementní animace a plavání ve vzduchu). AI a celková úroveň bránění a spolupráce týmu je v PES na vyšší úrovni a popravdě, ani jsem se neodvážil jít na nejvyšší obtížnost, pravděpodobně bych s tím neměl nervy. Fotbal se hraje v PES náročněji, AI nedokáže rozeznat, kam jste to chtěli přihrát a síla nahrávky či cent už přímo neurčuje směr či hráče, ke kterému se míč dostane. Musíte být proto velmi přesní a mít to natrénováno, zatímco do FIFY spadnete velmi rychle. I zde systém nahrávání prošel obměnou, kdy je náročnější hrát rychlý fotbal s množstvím přihrávek, stále je to ale jednodušší a plynulejší než v PES. Hlavně hra více tuší, co zamýšlíte. AI soupeře je však monotónní, nepřizpůsobuje se hře a během pár her už budete vědět, jak ji jednoduše přelstít.

I zde si však musíte dost hrát s nastavením a taktikou týmu, hlavně co se týče náběhů za obranu, které již nejsou tak přirozené jako v předešlých dílech. Co mi na PES vadilo během fotbalu jako takového, byl fakt, že hráči byli enormně pomalí. Asi jako Piqué před dvěma třemi lety v Lize mistrů, kdy si zajistil vznik hned několika meme. Oběhne vás klidně i brankář a nemáte šanci přesprintovat téměř nikoho. Je jedno, že má míč na noze Leo Messi, jeden z nejrychlejších hráčů, co se prvních "tří kroků" týče. Jediná cesta je dokonalé kličkování, respektive přihrávky. Není to však jednoduché, což je na tom to zábavnější a vedle FIFY jde o příjemnou změnu. Obtížnější je i vstřelit góly z dálky, ale jak říkám, téměř celý gameplay je jen o osobních preferencích. Já mám rád "jednodušší fotbal", který se dá uplatnit ve FIFĚ. Možná to bude jen mnou, ale v PES jsem nebyl schopen zaregistrovat výrazné rozdíly v kvalitě hráčů. Útočník s overal ratingem 70 byl stejně účinný jako ten s ratingem 90. Jisté rozdíly přítomny jsou, ale je to nedostačující vzhledem k výrazné propasti mezi schopnostmi skutečných hráčů. Zde se vývojáři mohli snažit mnohem více. FIFA je na tom o něco lépe, stále to však není dokonalé.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Co se ratingů jako takových týče, spokojený jsem nebyl ani u jedné hry. Zatímco v PES může hráč postupovat až nelogicky rychle, a to bez většího důvodu či stabilních vysokých výkonů, FIFA je v tomto vyrovnanější. Ani v jedné z nich jsem však nebyl spokojen s počátečním ratingem hráčů. Vyzvednout zde však musíme PES, protože celkové hodnocení hráčů ve FIFĚ je k smíchu, pláči, zuřivosti a nikdo nechápe, jak se k nim v EA dostali. Jeden příklad za všechny, Ronaldo má lepší hodnocení než Messi a Payet je také lepší nahrávač, než argentinská hvězda. Samozřejmě, takových do očí bijících nesrovnalostí je tu víc, ale média se soustředila hlavně na podobné atributy. Celkový rating je jakoby vycucaný z prstu. Hráči jsou schopni poskočit o 5 bodů dopředu, ale i ti s mizivou sezónou ve srovnání s tou předchozí klesnou maximálně tak o jeden bod. Pokud se však zaměříte jen na fotbal a budete ignorovat nastavení, pozadí a rozdíly mezi hráči, ani jedna z her by vás neměla mít čím vysloveně naštvat. Změnou ve FIFĚ prošlo i zahrávání standardních situací. Rohy se kopou o něco náročněji, což asi každého nepotěší, ale zvýšená náročnost pokutových kopů je vítanou změnou. Také fakt, že se s hráčem můžete vedle míče pohybovat a určovat tak pozici, odkud budete standartku zahrávat.

Zdroj: KONAMI - PES

Další mechanismus, který FIFA zpracovala lépe, jsou rozhodčí. Ti nabízejí výhodu, nevytahují zbytečně karty a fauly pískají zcela spravedlivě. V PES rozhodčí pískají vymyšlené fauly, místo výhody, která by vedla k výhodnému přečíslení hru pozastaví a také jim je jedno, jestli za zápas vytáhnou 4 červené karty bez ohledu na jeho průběh. Poslední aspekt, na který bych chtěl upozornit, je automatické přepínání hráčů, zejména po ztrátě míče. V PES je to vážně "o držku", kdy hra přepíná na vzdálenějšího hráče či na spoluhráče otočeného k míči zády, místo toho, aby přepnula na kolegu v běhu směrem k míči či na toho, který má více prostoru a dokáže založit útok. Nedá se to tak úplně vyřešit ani manuálním přepínáním, protože je dost náročné v shluku hráčů vybrat toho správného. Těšil jsem se proto na FIFU, k mému nemilému překvapení se však překopal systém přepínání hráčů i tady, a to k horšímu.

Grafika

PES má detailnější a "živější", jakoby lidštější detaily obličeje. Ani při jedné hře vám však grafické zpracování nevyrazí dech. A i ty promakané detaily tváře jsou vlastně zbytečné, protože je vidíte jen při gólech nebo faulech, i tehdy to však každý z nás rušíme a chceme se co nejdříve vrátit do hry. Pro hru jako takovou to důležité není. Důležité ale je, že soupisky jsou neaktualizované a co je horší, hráči se nepodobají svému aktuálnímu já, ať už jde o tetování nebo účesy. Stadiony vypadají krásně, ale FIFA je zde o něco napřed, i když, popravdě, při hře nemáte moc času a možností sledovat tribuny. Nemohu srovnávat PES 2017 s loňským ročníkem, protože jsem ho nehrál, ale co se FIFY týče, velký progres jsem rozhodně nezaznamenal, ale to se nakonec ani od těchto každoročních sportů od EA neočekává. Frostbite engine se však u slavnější ze značek postaral o vylepšené animace a plynulejší pohyb hráčů. Potěšily detaily, jako například komunikace hráčů po vydařeném bránění, kdy si plácnou rukama nebo po sobě zakřičí. Co se plynulosti týče, zase jednou musím více pochválit FIFU, protože PES brzdí gameplay miliony replayů a opakovaček, které musíte přeskakovat nadvakrát, přičemž je toho v případě déle nastavených poločasů až nesnesitelně hodně. V tomto bodě tedy vyhrává FIFA.

Zdroj: KONAMI - PES

Obsah

Zase jednou bude záležet na vašich preferencích. FIFA, stejně jako PES, nabízí už dlouhá léta totéž. Možná vám chvíli bude trvat, než se ztotožníte s jednotlivými módy v PES, ale ze základních módů nepřijdete o nic, co se nenachází u hlavního rivala. Obecně ale platí, že více detaily a rozšířenými možnostmi se může pochlubit právě gamesa od EA. Zatímco Ultimate Team mě u FIFY nebavil už loni, Myclub v PES trpí ještě širším záběrem neduhů. Osobně si nemůžu vynachválit mód Become a Legend u PES. V něm vezmete již existujícího, respektive vámi vytvořeného hráče, upíšete se klubu a začínáte budovat svou kariéru. Dostáváte pochvaly, kritiku a vedle toho stoupáte v hodnocení hráčů po celém světě. Pokud se zaměřujete na individuální ocenění, je to mód jakoby pro vás stvořený, protože pocit z udělení titulu nejlepšího hráče na světě či nejlepšího hráče Evropy je po těžce vydřené sezóně k nezaplacení. Oproti verzi ve FIFĚ je navíc detailnější, systém s vámi více komunikuje a funguje to na autentičtější úrovni.

Zdroj: KONAMI - PES

A protože se mi nepodařilo během tří dnů ani jednou spustit v PES multiplayer, z korektnosti ho nebudu srovnávat, i když to celkové známce rozhodně nepřilepší. FIFA je ve hře pro více hráčů stále extrémně návyková a zábavná, takže se vlastně nic nemění. U obsahu se však ještě na chvíli zastavíme, protože si něco musíme říct o Journey, singleplayerovém módě pro FIFU. Jde o příběhový složku, kde se vžijete do kůže Alexe Huntera, vnuka slavného Jima Huntera. Poznáváte ho už jako malého chlapce, následně se však přenesete do jeho 17. roku života, kdy se popere o první profesionální smlouvu. Vaším cílem je pomáhat týmu, pokročit a dostat se do top klubu. Přitom sledujete Alexův charakterový vývoj, jeho přátelství a rivaly a také vztah s rodinou. Jeho charakter ovlivňují i ​​vaše rozhodnutí v dialozích, ať už jde o rozhovory mezi hráči, rodinou, agentem, médii nebo trenérem. Journey je skvělým přídavkem do série a nabízí atraktivní příběh mladého hráče kráčejícího za svým snem.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Jediným problémem byla jeho délka. V případě, že jste hráli kvalitně a plnili své povinnosti v trénincích, dostávali jste se pravidelně do základu, což znamenalo, že jste museli odehrát celou sezónu. Postupně nastupoval stereotyp a jedinou odměnou za dobré výkony bylo místo na startovní listině, což po chvíli přestalo bavit. Journey mód má velké mezery, do budoucna se to však určitě napraví. Každý z nás už přece ví, že žádná novinka se v podobných hrách s každoročním releasem nemůže zpravidla dotáhnout k dokonalosti hned při svém debutu. Další ročník přece musí být zase o něco kvalitnější a atraktivnější.

Zdroj: EA Sports - FIFA

Rozhodnutí

Abychom to shrnuli. PES je autentičtější fotbal, který se hraje náročněji a častěji si při něm zanadáváte. Míč se tak nelepí na nohy a můžete o něj přijít velmi jednoduše. Grafika je dostatečná a dokonce bych řekl, že při některých momentech dokonce krásnější, než u FIFY. Pochválit musíme i kameru svrchu. Ta je ve srovnání s FIFOU dynamičtější a máte větší přehled o tom, co se na hřišti děje. Na druhou stranu zde máme slabé rozhodčí, menší výběr módů, nefungující multiplayer a nepříliš dobře zpracované menu s nedostačujícím množstvím úprav a nutností nastavování i těch nejmenších maličkostí, které by měly být zakompovány ve hře již od jejího začátku.

Na druhé straně tu máme FIFU s předvídavou AI, společně s PES stereotypním komentářem, který někdy nestíhá ani oznámit góly, špatně zpracované brankáře a směšné ratingy hráčů. Dalo by se ale říci, že v konečném hledisku je FIFA kvalitnější hrou s širší nabídkou obsahu, propracovanějším menu, herními mechanismy a možnostmi. I tak se však nedokáži zbavit pocitu, že z hraní PES jsem měl lepší dojem a hlavně jsem si více užíval střílení gólů, výhry a pěkné kombinace, protože si to vyžádalo i trochu více zručnosti, než u FIFY. Pokud bych vám měl doporučit jednu z těchto her, určitě to však bude FIFA, a to hlavně kvůli bezproblémovému multiplayeru a vydařenému příběhu pro jednoho hráče, který je skvělým a vítaným doplňkem v sérii. A také má licence. Nakonec, skutečně chcete hrát v takové lize?

Zdroj: KONAMI - PES

FIFA 17                                                              PES 2017
Plusy Mínusy Plusy Mínusy
Journey Gólmani Autentičtější fotbal Pochybný a nefunkční multiplayer
Přehlednost menu a nastavení AI soupeře Reálné vlastní góly Rozhodčí
Široký výběr úprav a možností ve hře Ratingy hráčů Hratelnost Zdlouhavé načítání a menu
Zábavný multiplayer Komentátoři Become a Legend Jednoduché skórování hlavou
Frostbite engine a nové animace     Soundtrack

P.S. - A co mi vadilo u obou her, i když v PES to bylo o něco horší, bylo zvedání se hráčů ze země. Je jedno, zda byli faulováni nebo jen ztratili balanc. Je jedno, že mohli dát gól nebo založit velmi slibný útok, všichni se zvedali ze země, jako by byli postřelení. V reálném fotbale se už i ti simulanti zvednou tak rychle, až máte pocit, že mezi trávníkem a jejich zadky vznikl silný podtlak, jen aby vstřelili gól. Zde si však pro míč musí přijít hráč vzdálený 10 metrů, čímž ztrácíte možnost útočit, respektive ubránit se útoku soupeře.

P.P.S. - FIFA by už konečně měla zamezit možnosti skórovat hned z výkopu. V PES prakticky nemáte šanci, což vypadá mnohem lépe.

Za hry děkujeme obchodu Černý drak, kde si je můžete koupit, stejně jako Microsoftu za zaslání Xbox One verze
 FIFA 17.