8. října 2016 0:28

Překonal neprůstřelný Luke Cage bravurního Daredevila? (Recenze)

Měli jsme prý dostat nejlepší seriál z dílny Netflixu. Podařilo se?

Mnoho z nás vzpomíná na netflixácke projekty v kooperaci s Marvelem s pořádným úsměvem na tváři. Není se čemu divit. Není to tak dávno, co nás u obrazovek totálně uzemnil první Daredevil a my jsme začali tušit, že toto nebude obyčejná komiksová série. Pokračovali jsme psychologickou Jessicou Jones, která se opět vydala jiným směrem, ale i tak si našla množství fanoušků a nakonec na pomyslný trůn usedl bezmála dokonalý druhý Daredevil. Když nám bylo řečeno, že svůj vlastní seriál dostane i tvrďák z Harlemu, byli jsme trochu skeptičtí. Jeho postava v JJ byla sice skvělá, počínaje příběhem a konče ztvárněním, ale prostě se nám těžko věřilo, že by dokázal potáhnout vlastních 13 částí. Přišel ale první trailer, který nás solidně odrovnal stejně tak, jako předběžné recenze kritiků. Ty označily první polovinu epizod za nejlepší projekt v rámci žánru a my jsme jásali blahem. Bez dalších omáček se tedy pojďme podívat, zda Luke Cage naplnil všechny předpoklady, které mu byly dány do vínku. Vynasnažíme se vyhnout jakýmkoli příběhovým spoilerům, takže směle do čtení.

Pokud jste už viděli zmíněnou JJ, Luka vám není třeba nijak zvlášť představovat. Nesmírně charismatický sympaťák Mike Colter zosobňuje neprůstřelného hrdinu, jehož sice zabijete těžko, ale sám své schopnosti využívat nechce. Příběh nového seriálu se odehrává nějaký čas po událostech z Jessicy. Luke se přestěhoval do Harlemu, kde zametá podlahu u místního holiče Popa (Frankie Faison) a následně vypomáhá se všemožnými pracemi v klubu Harlem's Paradise, který vlastní Cornell „Cottonmouth“ Stokes (Mahershala Ali). Jak již bylo řečeno, Luke se veřejnému využití svých schopností opravdu štítí. Vidíme ho zvednout rukou starou pračku, když mu pod ni něco spadlo, ale to je z jeho strany vše. Problémem je však samotný Harlem. Někdejší perla Afroamerické menšiny totiž dýchá z posledního a v jejím pomyslném čele jsou pašeráci zbraní, drog, zkorumpovaní politici, fízlové a všemožní pouliční grázlové.

Nemusíte dlouho přemýšlet a určitě vás napadne, že mezi místním králem Cottonmouthem a Lukem se věci nevyvinou zrovna nejlépe. Začne tedy hra o tom, kdo komu dokáže udělat ze života větší peklo a věřte, že pánové si nic nedarují. Cornella doplňuje sestřenice Mariah Dillard (Alfre Woodard), která chce pro čtvrť to nejlepší, ale nebrání se ve svých politických ambicích ignorovat byznys svého příbuzného. Když už jsme se rozpovídali o postavách, doplníme, že po boku uhlazeného gangstera s pomyslnou korunkou bude stát a dohlížet na něj tajemný mafián Shades (Theo Rossi) a všechny ilegální akce bude vyšetřovat nádherná detektivka Misty Knight (Simone Missick). Postav je samozřejmě více a pár důležitých přibude zvláště v druhé polovině, ale tyto budou seriálem rezonovat nejvíce.

Luke Cage je v podstatě skvěle zahraný téměř na všech frontách. Záporáci jsou slizcí, ale mají v sobě pořádný kousek charisma a duše, Luke je emočně rozpolcený, neztotožněný se svými schopnostmi, hlavní policistka má v sobě náboj ohromného sexappealu a v podstatě ve vás emoci vzbudí i všechny ostatní postavy, od Popa až po kolegu naší detektivky Scarfee (Frank Whaley). Skvěle zahrané postavy doplňuje v první polovině i precizně napsaný scénář, který si hraje s dnešními reáliemi a poskytuje náznak jakési výstavby něčeho většího. Bohužel, je to jen náznak. Neukamenujte mě, hned to vysvětlím.

Už od začátku začínáme s Lukem soucítit, dostáváme pár pěkně exekuovaných akčních scén, hodně popkulturních referencí, které narážejí na jeho komiksovou minulost, Avengers, různé spisovatele, hudební scénu a množství dalšího. Záporáci začínají řádit čím dál tím více a dokonce se podíváme na to, jakým experimentem prošel Cage v mládí. Vše ale za přítomnosti ochabujícího tempa, které se samo se sebou nedokáže ztotožnit. Upřímně, podobná věc se mi snad ještě v rámci hodnocení filmů a seriálů nikdy nestala. Postavy byly opravdu skvělé a scénář se vyhýbal nelogičnosti, ale drastické změny tempa působily jako pěst na oko. Několikaminutovou výstavbu nahradila skvělá scéna, kterou jste sledovali se zatajeným dechem, zatímco vyvrcholení několika epizodové tahanice mi nepohnulo ani víčkem.

Ještě razantněji to působí v druhé polovině seriálu. V momentě, kdy čekáte, že záporáci dostanou poslední jiskru, která učinila například z Wilsona Fiska perfektní a temné monstrum, seriál s postavami naloží po svém a vy se nebudete stačit divit krokům tvůrců. Od cca 8. do 13. části Luke přidává na akci a koncových cliffhangerech, což by vůbec nebylo na škodu, kdyby to nešlo na úkor scénáře. Z koncových částí jsem stále více dostával pocit spěchu, scenáristických berliček či trapných rozhovorů. Druhá polovina tedy uspokojí naši chuť po akci, ale přidává více podivných momentů. Mimochodem, právě v této třetině tvůrci značně přepálili šedou stránku morálky, čehož důsledkem byl například fakt, že ze záporáků mi byla nejsympatičtější právě vedlejší postava Shades, který byl inteligentní, charismatický, tajemný a zejména rozvážný.

Po technické stránce jsem příjemně překvapen, až na maličké „ale“. Praktické efekty jsou sice super, ale jakmile se dostaneme k těm pár momentům, využívajícím počítačovou technologii, scény vypadají opravdu levně. Žádné obrovské mínus, je to přece televizní produkce a rozpočet se určitě využil v jiných částech děje, ale povětšinou oněch „ošklivějších“ scének představuje jakýsi zásadní bod v ději a na naše emoce by zaútočily mnohem lépe nebýt špatných efektů. Na druhou stranu, kamera v dramatických momentech působí skvěle. Režie je opět zabalena do skvělých barev s retro nádechem a někdy jsem měl pocit propůjčení rukopisu například od Spika Leeho či celkového feelingu například z The Wire. Hudba byla pro mě osobně nádherným a silným podložením celé myšlenky seriálu a perfektně doplňovala jednotlivé scény, ale berte mě s rezervou. Vím, že jazz a hip-hop nebudou vonět každému.

Dostávám se tedy k velmi zajímavému vyhodnocení. Tvůrci vytvořili neprůstřelného černošského hrdinu, který snad konečně vdechne naději do prohnilé společnosti, stále plné činů hodných razantního odsouzení. Nejenže hrdě nastaví tvář Harlemu, ale nastaví ji i všem skeptikům. Luke Cage je hrdina, který je nutný, ale pokud ho chceme hodnotit jako seriál, musíme být kritičtí. Mnohé změny tempa nefungovaly tak, jak by měly, záporákům k dokonalosti chyběla jiskra, druhá polovina obsahuje viditelné zádrhely ve scénáři a závěrečné vyvrcholení se také nemuselo zbytečně uspěchat. Přesto je seriál skvěle zahraný, provedený a v první polovině i napsaný. Mezi postavami panuje neskutečná energie a myslím, že se po něm už nikdo nemůže ohánět hloupým a předpotopním argumentem, že Afroameričané na velká a malá plátna nemají dostatek talentu. Z DD si vzal myšlenku péče o své město, z JJ zas psychologické postupy. Bohužel, po vzájemném spojení nedokázal nastolit svižné tempo, a také si stojím za tím, že 13dílný formát mu víc uškodil, než pomohl. Pokud by jej tvůrci mohli sestříhat na 10 epizod, byl by mnohem lepší. Takto Luke Cage působí jako příliš dlouhé intro k nadějné druhé sérii. Za mě 7.5/10.

0/10