I tento měsíc jsme pro vás připravili průřez filmovou historií s více než třemi desítkami titulů, které se vyplatí zhlédnout.
Jaro je v plném proudu a naše pravidelná rubrika pokračuje. Na každý den v měsíci vám souhrnně doporučujeme jeden film od 30. let po současnost. Z každé dekády vybíráme tři počiny a zbylé dny doplňujeme bonusy. Výběr je vždy různorodý, takže kromě největších pecek a klasik doporučujeme i méně populární, ale vždy zajímavé snímky z různých koutů světa, které se vyplatí vidět. Nejde o žádný žebříček, ale o tipy na rozšíření kinematografického vzdělání. Doufáme, že vás náš Filmový kalendář osloví a získáte množství inspirace na to, co zhlédnout. Květnové tipy jsou následující.
30. léta
Detektiv Nick v New Yorku (The Thin Man, režie: W.S. Van Dyke, 1934)
První ze šesti příběhů detektivní manželské dvojice. Nepříliš vzrušující kriminální linku neuvěřitelně táhne nahoru úžasná hlavní dvojice. Nick a Nora jsou totiž jedním z nejsympatičtějších párů, jaké kinematografie zplodila. Tradiční klišé pátrání po vrahovi je okořeněné velkou dávkou humoru a jiskření mezi ústředním duem. Čtyři oscarové nominace včetně nejlepšího filmu a režie. Výborná zábava.
Úžasná událost (Mr. Deeds Goes to Town, režie: Frank Capra, 1936)
Mnozí z vás jistě znají verzi, v níž si venkovského prosťáčka, dědice ohromného majetku, zahrál Adam Sandler. Ty pravé hody však podávali mistři Frank Capra a Gary Cooper. Kombinace vynikající romantické komedie s odlehčeným soudním dramatem spolehlivě pobaví i 80 let od svého vzniku. Držitel Oscara za nejlepší režii a dalších čtyř nominací.
Dáma s kaméliemi (Camille, režie: George Cukor, 1936)
Historická romance Alexandra Dumase ml. byla zfilmována mnohokrát. Nejslavnější však zůstává tato verze, kde si ženu toužící žít na vysoké noze zahrála nezapomenutelná Greta Garbo. Strhující děj a fantastický herecký výkon hlavní hvězdy dokáží stále spolehlivě dojmout.
40. léta
Hrozny hněvu (The Grapes of Wrath, režie: John Ford, 1940)
Adaptace Steinbeckovy klasické předlohy, patřící k povinnému čtení, je perfektně natočena a ještě lépe zahraná. Depresivní, kritický a nepříjemný pohled na hospodářskou krizi v 30. letech je dosud řazen mezi nejlepší díla kinematografie. Skvělý filmový zážitek byl oceněn Oscary za režii a herečku ve vedlejší roli. Dalších 5 nominací zůstalo neproměněných.
Otázka života a smrti (A Matter of Life and Death, režie: E. Pressburger, M. Powell, 1946)
S trochou ironie by se to mohlo brát jako romantická verze Nezvratného osudu. Mladý pilot omylem unikne smrti a na druhém světě se nadpozemské síly rozhodují, jak to bude s jeho životem dál. Stejně jako většina počinů slavné režisérské dvojice, je i tento příběh odehrávající se ve dvou paralelních světech vizuálně absolutně úžasný. Život mu dodávají také velmi sympatické postavy. Zapomenutý klenot.
Kráska a zvíře (La Belle et la bête, režie: Jean Cocteau, 1946)
Kina stále válcuje nový muzikál z dílny Walta Disneyho, proto by možná nebylo na škodu si připomenout i tuto slavnou francouzskou verzi s Jeanem Maraisem. Vizuálně nádherné a citlivé dílo už dávno patří do Zlatého fondu kinematografie a byla by velká škoda, aby se na něj pod tlakem současné verze zapomnělo. Příběh sice nepřekvapí, ale stále dokáže strhnout.
50. léta
Vše o Evě (All about Eve, režie: Joseph L. Mankievicz, 1950)
Po dějové a herecké stránce téměř dokonalé dílo trpí možná až příliš pomalým tempem. To by vás však nemělo odradit. Spolu s La La Landem, Titanicem a Návratem krále dosud spoludržitel rekordu největšího počtu oscarových nominací. Příběh stárnoucí divadelní hvězdy nakonec triumfoval v šesti kategoriích a v malé roli se zde objeví i Marilyn Monroe.
Zabíjení (The Killing, režie: Stanley Kubrick, 1956)
Pětice zločinců si naplánuje vyloupení dostihové dráhy s cílem ukořistit 2 miliony dolarů. Jejich plán však zdaleka není tak dokonalý, jak si mysleli. Výborně vystavěný a perfektně natočený film - noir od jednoho z nejvýraznějších tvůrců kinematografie. Kubrickovo první mistrovské dílo má perfektní spád, napínavý děj i skvělou atmosféru. Prostě lahůdka pro každého.
Šťastie príde v nedeľu (režie: Ján Lacko, 1958)
Jedna z nejslavnějších a nejpovedenějších slovenských komedií. Tři kamarádi permanentně kují plány nad sháněním peněz, aby měli za co podat tiket Sportky. Vidina vítězství podmiňuje všechno ostatní, hlavně když do jejich života vstoupí osudová žena. Sympatické obsazení a množství vtipných situací dokáže rozveselit nějaké to deštivé víkendové odpoledne.
60. léta
Městečko prokletých (Village of the Damned, režie: Wolf Rilla, 1960)
Vzhledem k roku výroby a zemi původu se tento vynikající kousek nedostal do tohoto našeho výběru. Tématicky však na tyto počiny navazuje a v mnohém je i překonává, takže byste o jeho existenci měli vědět. Mrazivé komorní sci-fi o netypické mimozemské invazi má remake z dílny Johna Carpentera, ale působivosti originálu se mu nepodařilo dosáhnout.
Kdyby... (If..., režie: Lindsay Anderson, 1968)
Mládež se bouří snad od počátků lidstva. O tom, co by se stalo, kdyby taková revolta zašla do extrému, pojednává tato britská klasika. Z poloviny barevný a z poloviny černobílý snímek dokáže klást zajímavé otázky, i přinést překvapivý děj. Prostě poctivá autorská práce v hlavní roli s excelujícím Malcolmem McDowellem.
Půlnoční kovboj (Midnight Cowboy, režie: John Schlesinger, 1969)
Naivní venkovan Joe přichází do New Yorku, aby se zde živil jako bisexuální gigolo. Vidina bohatství se však rozplyne téměř okamžitě po příchodu do víru velkoměsta. Jeden z nejvýraznějších počinů své dekády a vítěz 3 Oscarů (včetně nejlepšího filmu a režie) se může pyšnit skvělými hereckými výkony Johna Voighta a hlavně nezapomenutelného Dustina Hoffmana, jehož pouliční krysa patří k jeho nejlepším kreacím.
70. léta
Vanishing Point (režie: Richard c. Sarafian, 1971)
Kultovní béčko se později stalo jednou z hlavních inspirací Quentina Tarantina pro jeho poctu brakové kinematografii Auto zabiják. Cesta za svobodou má různé podoby. V tomto případě je jí Dodge Challenger a zběsilá jízda skrz Spojené státy. Manifest doby má mnoho fanoušků nejen mezi diváky, ale i mezi slavnými tvůrci.
Mladý Frankenstein (Young Frankenstein, režie: Mel Brooks, 1974)
Když se synovec nechvalně známého vědce rozhodne pokračovat v jeho pokusech, může z toho být i královská zábava. Parodie, láskyplná pocta i pokračování hororových klasik studia Universal v jednom. Vynikající dílo patří do výstavní skříně žánru parodie a stále dokáže překvapit množstvím skvělých gagů, i skvělou filmařina. Oscarová nominace za nejlepší scénář a zvuk je pro filmy podobného zaměření obrovskou raritou.
Šílený Max (Mad Max, režie: George Miller, 1979)
Nedávno téměř každého nadchlo oživení této legendární série. Nebylo by tedy od věci si zopakovat, jak to všechno začalo. Depresivní akční jízda s mladičkým Melem Gibsonem se překvapivě stala obrovským hitem. Bezútěšný svět pod nadvládou motorkářských gangů je oproti dalším dílům relativně krotký, ale jeho příběh je nejtemnější. Pokračování Road Warrior v zobrazení civilizace přitvrdilo a stalo se jednou z nejikoničtějších postapokalyptických vizí historie.
80. léta
Sláva (Fame, režie: Alan Parker, 1980)
Civilní a strhující studie prostředí a charakterů odehrávající se na umělecké vysoké škole. Úžasně zachycený přerod ambiciózních studentů na účelově rozmýšlející lid navíc zdobí strhující muzikálová čísla. Držitel dvou Oscarů a dalších čtyř nominací je kultem a má i vlastní, nepříliš zdařilý remake.
Americký vlkodlak v Londýně (An American Werewolf in London, režie: John Landis, 1981)
Za velkou louží mimořádně populární, ale v našich končinách téměř neznámý komediální horor. Balanc mezi humorem, napětím a nechutnosti sice není vyvážený tak dokonale jako například u Sama Raimiho, ale stále jde o jeden z vrcholných filmů s vlkodlačím tématem. Jedna z nejslavnějších scén proměny byla hlavním důvodem pro udělení Oscara za masky.
Snídaňový klub (Breakfast Club, režie: John Hughes, 1985)
Pět spolužáků zůstane po škole a svůj čas se rozhodnou trávit po svém. Další film, kterému se v našich končinách nedostává zasloužené pozornosti a přitom jde o obrovský kult. Pozdější scenárista Sám Doma se proslavil zejména jako tvůrce těch nejlepších a nejopravdovějších teenagerských filmů. A tato generační výpověď je z nich nejlepší.
90. léta
Námořní pěchota (Navy SEALS, režie: Lewis Teague, 1990)
Po Top Gunu byly propagandistické projekty v módě, ale žádnému z nich se nepodařilo dosáhnout slávy svého vzoru. Tentokrát se podíváme do zákulisí fungování týmu námořní pěchoty a je to docela slušná zábava. Množství bojových scén i humoru v podání sympatických postav. Objektivně nepříliš povedený, ale s nostalgickými brýlemi stále velmi dobře sledovatelný akčňák.
Firma (The Firm, režie: Sydney Pollack, 1993)
První a asi i nejlepší z adaptací právnických thrillerů z pera Johna Grishama. Mladý idealistický právník Mitch dostane nabídku pracovat ve velké firmě. Po prvotním nadšení však zjišťuje, že ne vše je tak růžové jak se zdá. Skvělý scénář, výborné herecké výkony (Tom Cruise, Gene Hackman nebo Ed Harris), na Oscara nominovaná hudba a elegantní režie klasika Sydneyho Pollacka jsou zárukou kvalitní žánrovky.
Sedm (Seven, režie: David Fincher, 1995)
Jedno ze základních děl psychothrilleru a nestárnoucí klasika má co nabídnout i ve více vrstvách. Pátrání dvou detektivů po psychopatovi vraždícím podle sedmi smrtelných hříchů, dokáže opakovaně zarazit do sedačky. A třešničkou na dortu je famózní závěr, který nesmazatelně vstoupil do dějin. Obrovská lahůdka po scenáristické, herecké a zejména režijní stránce. Pokud vám tento skvost dosud unikal, je nejvyšší čas to napravit.
00. léta
Smrt přichází v bílém (Dead End, režie: Jean - Baptiste Andrea, Fabrice Canepa, 2003)
Rodinný výlet nabere po změně tradiční trasy na nečekaných obrátkách. Přízrak ženy v bílém znamená pro cestující smrt a pro diváka jedno velké překvapení. Zapomenutý, ale kvalitní horor má hustou atmosféru, funkční lekačky a relativně nepředvídatelný děj.
Revizoři (Kontroll, režie: Nimród Antall, 2003)
Maďarská festivalová lahůdka nemusí sednout každému, ale rozhodně dokáže zaujmout. Parta revizorů prožívá v budapešťském metru množství bizarních situací a jsou pro cestující stejně nebezpeční jako násilníci, které mají pacifikovat. Občas je to jako od Lynche, občas jako od Boyla a celou dobu jako z jiného světa.
Hokejový zázrak (Miracle, režie: Gavin O´Connor, 2004)
Během mistrovství světa v hokeji si můžete čas zpříjemnit i nejlepším počinem věnujícímu se tomuto populárnímu sportu. Příběh amerického nároďáku pokoušejícího se zdolat na Olympiádě v roce 1980, v té době neporazitelnou, ruskou sbornou. Režisér Warrior dodal výborné tempo či brilantně pořízené a sestříhané scény zápasů. A rovněž množství sympatických hrdinů, kterým prostě musíte fandit. Výborná věc.
10. léta
Bláznivá, zatracená láska (Crazy, Stupid, Love, režie: Glenn Ficarra, John Requa, 2011)
Kvalitních romantických komedií zaměřených na mainstreamového diváka je jako šafránu, proto buďme vděční za každou z nich. Nečekaně propletená mozaika vztahů stojí hlavně na výborném castingu a inteligentním scénáři. Množství humoru a dokonalá chemie mezi hlavními protagonisty dokáže stejně pobavit i pohladit po duši. Příjemná alternativa na večer ve dvou.
The Frame (režie: Jamin Winans, 2014)
Ukázkový mindfuck se stále pohybuje až příliš mimo fanouškovské radary, proto je dobré si ho jednou za čas připomenout. Za minimální náklady, ale za to s velkou chutí a řemeslnou zručností natočené sci-fi vám pořádně provětrá mozkové závity. Pro milovníky děl s nejednoznačným výkladem povinnost.
Hidden (režie: Matt Duffer, Ross Duffer, 2015)
Předtím, než sourozenecké duo okouzlilo svět seriálem Stranger Things, vypustilo do světa tento komorní horor. Skvělá práce s atmosférou i herci vyvrcholí závěrem, který je možno až příliš béčkový, ale pro milovníky hororů je stejně lahůdkový jako jejich mnohem slavnější pozdější počin, čekající na svou druhou sérii.
Seriálový bonus:
Mestečko Twin Peaks (Twin Peaks, režie: David Lynch..., 1990)
Legendární dílo Davida Lynche čeká už zanedlouho pokračování. Vzhledem k tomu, že současná generace není s touto kultovkou seznámena, je na čase se do ní pustit. Tradičně lynchovská atmosféra, bizarní postavičky a maloměstská idylka s více tajemstvími, než dokáže jeden sympatický agent FBI snést. Později vznikl celovečerní prequel s podnázvem Fire Walks With Me. Ten se však nedočkal tak jednoznačně kladného přijetí.
Krátkometrážní bonus:
War Game (režie: Peter Watkins, 1965)
Paradokument věnující se potenciálním dopadům jaderného konfliktu je mrazivější, než většina novějších a dražších velkofilmů věnujících se podobné látce. Strhující dílo bylo oceněno Oscarem za nejlepší dokument. Na jeho úspěch navázal po dvou dekádách stejně vynikající Threads.
Animovaný bonus:
Mravenec Z (AntZ, režie: Eric Darnell, Tim Johnson, 1998)
První animovaný film z dílny Dreamworks byl (a stále je) velmi příjemným oživením mezi animáky. Humor vycházející z prací Woodyho Allena a neuvěřitelné hlasové obsazení (Allen, Sylvester Stallone, Gene Hackman, Jennifer Lopez a mnoho dalších hvězd) dokáže stále potěšit. Velká škoda, že zůstává ve stínu pixarovského Života brouka. Kvalitativně ho totiž v mnohém překonává.
Němý bonus:
Frigo na mašině (The General, režie: Buster Keaton, Clyde Bruckman, 1926)
Pravidelný zástupce v žebříčcích o nejdůležitější a nejlepší počiny kinematografie patří k vrcholným dílům Bustera Keatona. Ďábelské tempo a obrovská dávka kreativity oslňuje v každé pasáži a nabízí jízdu, ze které by si měla brát příklad většina současných komedií. Nezapomenutelná klasika.
Na které filmy z našich předchozích tipů jste se podívali a které vás zaujaly z těch současných?
Dejte nám vědět v diskusi a uvidíme se opět u červnové várky dalších skvělých filmů.