A to vše už do tří let.
Pro středoevropské země jako Rakousko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko je typické, že nemáme žádný přímý přístup k jakémukoliv moři. Poláci mají k dispozici Baltské moře, Němci i Severní moře, Slovinci zase Jadran. Jsou tak v menší výhodě, co se týče obchodu, protože lodě k nim chodí přímo, vykládají a nakládají se v důležitých přístavech a podobně. Středem našeho zájmu je však nyní důležité přístavní město Hamburk. Ještě za dob Rakousko-Uherska tu měli na březích ústí řeky Labe své stanoviště i zástupci monarchie, avšak když se říše na počátku 20. století rozpadla a vzniklo hned několik nástupnických států s různými nároky, právě Češi (resp. Československo) díky Versailleské mírové smlouvě v roce 1929 získali v Hamburgu rovnou 3 přístavy.
Mají i svá jména, a to Saalehafen, Peutehafen a Moldauhafen. Nejde o obrovské, několikahektarové plochy, avšak stačí. Ve věci jsou poměrně zašitá místa, kam se velké lodě nedostanou. Situace by se ale měla změnit. Jak uvedly Lidové noviny, po vzájemné dohodě mezi ministrem dopravy ČR a primátorem Hamburku by Česko mělo získat nové lukrativní prostory. Jde o přístav Kuhwerder Hafen nacházející se na vynikajícím místě. Přístup sem mají i velké zaoceánské lodě, což dosud do českých přístavů neměly. Češi tak získají přímé spojení s mořem a následně i světovými oceány.