Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
2. listopadu 2017 13:05
Čas čtení 0:00
Pavlína Plecitá

Pražská hromadná doprava je 5. nejkvalitnější na světě. Bodujeme i díky digitalizaci a využívání moderních technologií

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Vystoupání na nejpřednější příčku zabránila Praze hlavně otázka znečišťování ovzduší i častých kolon.

Pražská síť městské dopravy zaznamenala úspěch. V rámci šetření kvality občanské hromadné dopravy stovky světových měst skončila na krásném pátém místě. Studii nedávno vypracovala společnost Arcadis v londýnském výzkumném centru Centre for Economic and Business Research. Ta zhodnotila stav městských dopravců z několika hledisek. Na základě získaných bodů z jednotlivých kategorií naše hlavní město předběhla jen města Curych, Paříž, Soul a Hongkong.

 

Pražská hromadná doprava je 5. nejkvalitnější na světě. Bodujeme i díky digitalizaci a využívání moderních technologií
Zdroj: pixabay.com

Pražská integrovaná doprava je z pohledu studie pátou nejlepší na světě. Přestože její pravidelní uživatelé sem tam nějakou chybku najdou, v konečném výsledku se přeci jen jedná o velmi zdařilý počin města Prahy. Naše tramvaje, metro, autobusy i vlaky totiž poměrně dobře obstály v téměř všech kategoriích

Posuzovatelé ze společnosti Arcadis se zaměřili na tři nejdůležitější aspekty – sociální, ekologický a ekonomický.

Sociální pilíř představuje hodnocení bezpečnosti obyvatel a uživatelů MHD, dostupnost transportních služeb, denní dobu, kdy je cestujícím nejlépe přístupná, bezbariérové přístupy, řešení otázky dopravy k letišti nebo třeba digitalizaci a využívání moderních technologií.

V ekologickém pilíři byl přirozeně hodnocen index šetrnosti k životnímu prostředí, tedy otázka výfukových plynů a znečištění ovzduší nebo cyklistická infrastruktura. Zkrátka záležitosti, které oni sami označili za „zelené faktory“.

A nakonec pilíř ekonomický. Z tohoto hlediska byl hodnocený profit, cena, přístup dopravců k nabízeným službám, poměr nakoupených lístků, výše rozpočtu, který město investuje do budování a inovace městské hromadné dopravy a tak podobně. 

Praze na vítězný Hongkong nestačil jeden jediný bod. Na výslunní ho vyneslo 65,3 bodu, Praha získala 64,5 bodu. Nutno podotknout, že její hodnocení nejvíce pokulhávalo v otázkách šetrnosti vůči životnímu prostředí. Skóre nám v tomto případě snížily poměrně časté kolony nebo zvýšené množství škodlivých částic v ovzduší. Autoři studie však oceňují snahu městské dopravní společnosti tuto situaci stále řešit a zlepšovat.

Pražská hromadná doprava je 5. nejkvalitnější na světě. Bodujeme i díky digitalizaci a využívání moderních technologií
Zdroj: Wikimedia Commons/Šjů

Naopak velmi dobře si vedla v ekonomické kategorii, a dokonce i v otázkách služeb obyvatelům, kde s velikým náskokem přeskočila i Curych, který se v celkovém výsledku umístil na druhém místě. Mimo jiné za to může také nově se šířící digitalizace v prostředcích městské hromadné dopravy. Některé vozy i zastávky nabízejí bezplatné připojení k Wi-Fi, mobilní aplikace s nejaktuálnějšími informacemi o dopravě nebo nákup jízdenek bezkontaktně. 

Zároveň Praha patří na špičku měst, kde mají lidé nadprůměrně veliký zájem o roční jízdenkové kupony. To vypovídá o oblíbenosti využívání hromadné dopravy na úkor využívání osobní dopravy a alespoň částečné šetření pražského ovzduší.

Jak už bylo jednou zmíněno, Prahu v konečném výsledku předběhla pouze čtyři města. Předčili jsme tak řadu dalších významných světových metropolí. V závěsu za Prahou skončila například Vídeň, Londýn, Singapur, Berlín nebo Amsterdam. Severoamerická města také nezaznamenala žádný výrazný úspěch. Například New York skončil až na 23. příčce. Odborníci to odůvodňují zejména všeobecnou neoblíbeností prostředků hromadné dopravy Američany i dlouhé a frustrující dopravní zácpy a velikou znečištěnost ovzduší.

Konec tabulky tradičně patří jihoamerickým, asijským a africkým městům, jejichž dopravní infrastruktura je obecně často na velmi špatné úrovni. Najdeme tam tedy taková města jakoHanoj, Káhira, Kuala Lumpur, Bangkok nebo Limu. Jednotlivé výsledky a tabulky si můžete dobře a přehledně prohlédnout po stáhnutí souboru z výše zmíněného odkazu společnosti Arcadis.

Domů
Sdílet
Diskuse