Žijete světem sociálních sítí a máte strach, co se s vaším účtem stane, pokud náhle zemřete? Občas je dobré myslet i do budoucnosti a účet si náležitě připravit. I když je to možná trochu morbidní.
Mnoho z nás již bere svou identitu na nejrůznějších sociálních sítích jako velikou součást své identity reálné. Na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru sdílíme naše životy často do těch nejmenších detailů. Je tedy přirozené si v průběhu času klást otázku, co se s tím vším stane, pokud se, nedej bože, snad náhle něco stane s námi.
Stejně jako s předstihem připravujeme závěti nebo uzavíráme životní pojistky, také některé sociální sítě pamatují na to, že se v budoucnosti může stát cokoliv. Pokud tedy patříte k těm, kterým záleží na tom, aby bylo o váš internetový účet po smrti náležitě postaráno a vaše jméno nezůstalo na sociální síti jen tak „viset“ v prázdnotě a dosud nevíte, jak na to, čtěte dál. Všechno se dozvíte.
Začneme Facebookem. Na něm má účet veliká většina z nás. Denně na něm sledujeme své přátele, zpravodajství a aktuální denní, zábavní obsah nebo jen reklamní prostředky. Je tedy přirozené, že vývojáři z Facebooku začali přemýšlet také o tom, jak správně zajistit váš profil v případě, že náhle zemřete. Jednoduše vám tak nabízejí možnost zvolit si kontaktní osobu z vašich přátel na této sociální síti a umožnit mu některé úkony na vašem profilu. Mezi ně patří například zpráva o vašem úmrtí pro ostatní uživatele prostřednictvím příspěvku na zdi, změna profilového obrázku nebo správa žádostí o přátelství. Tímto způsobem váš profil takzvaně zvěční.
Zadání kontaktní osoby pro tyto potřeby uskutečníte v Nastavení -> Obecné -> Správa účtu. Přestože jsou jeho možnosti s úpravami vašeho profilu značně omezené, je přirozeně vhodné zvolit osobu, které plně důvěřujete. Může to být rodinný příslušník nebo nejlepší přítel. Je to na vás. Po zvolení kontaktní osoby se vás Facebook zeptá, zda může dát onomu člověku vědět, že jste si vybrali právě jeho. Pokud si tedy nepřejete, aby se to dozvěděl hned, stačí tuto možnost přeskočit.
Je důležité upozornit, že kontaktní osoba nedostane povolení pro zobrazení vašich zpráv nebo skrze vaše jméno publikovat příspěvky. Ostatně Facebook náležitě hlídá také fakt, zda jste vůbec skutečně zesnulí a daná kontaktní osoba mu to musí nejprve dokázat. K tomu slouží speciální formulář, do něhož byste měli ideálně nahrát například kopii úmrtního listu nebo nějakého jiného dokumentu.
Pokud se ovšem chcete zvěčnění vašeho jména na Facebooku vyhnout, místo kontaktní osoby, která by měla vás účet po smrti obstarat, stačí zvolit možnost odstranění profilu. „Jakmile nás bude někdo o vaší smrti informovat, všechny vaše informace, fotky a příspěvky se z Facebooku trvale odeberou a váš profil už nikdy nikdo neuvidí.“
Také Google myslí dopředu na své zesnulé uživatele. V tomto případě trochu jinak, než jak tomu bylo u Facebooku. Pozůstalí nemusí dokazovat vaše úmrtí zasíláním potřebných dokumentů. Funkce se sama aktivuje po určité době neaktivity, kterou si sami nastavíte ve správci neaktivních účtů.
Google pro nastavení doby vaší neaktivity umožňuje tři až osmnáct měsíců. Měsíc, dva nebo tři před vypršením vámi zadané lhůty vám zašle oznámení, že se čas vašeho účtu naplňuje. Pro jistotu vám bude zasílat i SMS. Teprve v dalších krocích můžete zvolit až deset osob, kterým chcete dát vědět, že váš účet již není aktivní nebo jim umožnit přístup k vašim datům z tohoto účtu, případně nastavit automatickou odpověď pro adresy, které vám i posmrtně zasílají emaily.
Nakonec i zde si můžete zvolit úplného a definitivního smazání vašeho Google účtu. K tomu patří vymazání všech veřejně sdílených dat, jako jsou videa na YouTube, příspěvky na Google+ nebo blogy ve službě Blogger. V případě, že pro svůj účet nevykonáte žádnou z předešlých úprav v nastavení pro úmrtí, pozůstalí mohou smazání vašeho účtu dosáhnout tradičně skrze vyplnění nabízeného formuláře.
Ostatní sociální sítě, jako je Instagram nebo Twitter, podobné služby nenabízejí. V případě náhlého úmrtí mohou pozůstalí pouze zažádat o smazání nebo zvěčnění profilu zesnulé osoby. A to přes instagramový a twitterový formulář. V tomto případě tedy nemáte povolení umožnit nikomu ze svých blízkých nakládat s vašimi daty. Pokud o takový způsob naložení s vaším osobním profilem přesto stojíte za každou cenu, nezbývá vám nic jiného, než s nimi sdílet vaše přihlašovací údaje včetně hesla.