Více než 150 Američanů požádali o to, aby zpaměti nakreslili známá loga značek. Jak bys obstál ty?
Loga jsou nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jakým rozpoznat značku. Právě proto špičkové firmy a globální korporace kladou velký důraz na jejich design. Logo představuje jakousi vizuální reprezentaci celé firmy. V současnosti se téměř všude setkáváme s logy různých firem, které mají za účel je identifikovat, reprezentovat a samozřejmě by měla být i snadno zapamatovatelná.
Signs.com sestavil průzkum, kde umístil 10 nejpopulárnějších log na konečný test: 156 Američanů bylo požádáno, aby zpaměti nakreslili loga značek jako Apple, Adidas, IKEA, Starbucks či Burger King. Pod názvem Branded in Memory se v experimentu zobrazila přesnost výsledných nákresů na jednoduše sestavených grafech s některými dost překvapujícími výsledky.

Například u logu Apple jeden ze tří lidí nesprávně nakreslil stonek a 8 % účastníků používalo modrou barvu ke kreslení loga adidas, ačkoli samotné logo je úplně černé. Téměř polovina respondentů si myslí, že mořská panna z loga Starbucks nemá korunku.

Výsledky dokazují i fakt, že lidé mají poměrně dobrou paměť na barvy loga. Přibližně 80 % recipientů při kreslení vybralo správné barevné palety, zatímco tvary a jiné prvky jsou už pro lidi hůře zapamatovatelné.

Když se logo značky v průběhu času mění, jistá část lidí nesprávně spojuje starou s novou verzí. Stejně tak když se někdy u reklam vyskytují silné symboly, které se ale v logu nenacházejí, mají lidé tendenci spojovat je s logem dané značky (např. spojování symbolu koruny se značkou řetězce Burger King).

Celkově se pouze 16 % lidí svými náčrty přiblížilo dokonalému logu a 37 % lidí dokázalo nastínit alespoň nejpodstatnější body loga. Jak bychom očekávali, čím složitější je logo, tím méně je pravděpodobné, že si ho lidé úplně zapamatují.


Všechny výsledky experimentu a celou studii najdeš tady.