Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
19. května 2018 9:07
Čas čtení 0:00
Oskar Almássy

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?

FILMY A SERIÁLY
Uložit Uložené

Marvel Studios musely ujít pořádně dlouho a klikatou cestou, aby se dostaly tam, kde jsou dnes. Čemu všemu tedy za svoji současnou popularitu vděčí?

Studio Marvel zná v dnešní době snad každý divák, který se alespoň trochu zajímá o filmové novinky a minimálně jednou za čas vyběhne i do kina. Také možná mnozí víte, že se v čele Marvel Studios nachází jistý Kevin Feige, který dohlíží na všechny snímky v MCU.

Ale ne vždy tomu tak bylo. Jak se tedy k této pozici vlastně dopracoval? A co všechno stojí za tím, že je studio Marvel v současnosti králem na poli komiksových filmů a uchyluje se k stále odvážnějším rozhodnutím? To, a ještě mnohem více se už dozvíte v dnešním obsáhlém článku.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Marvel Studios bylo před příchodem do Disney velmi odlišné

Mnozí lidé předpokládají, že studio Marvel odstartovalo svou pouť díky MCU (Marvel Cinematic Universe), když měl v létě roku 2008 premiéru první Iron Man. Skutečnost se ale nachází ještě více v minulosti. Množství informací a podrobností o historii Marvel komiksů a startu Marvel Studios naleznete zde.

Marvel totiž v průběhu sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let minulého století prodal práva na množství svých postav, což vedlo k tomu, že hned několik hrdinů a záporáků je dokonce i dnes stále svázáno s jinými filmovými studii.

Zlom přišel v roce 1993, kdy kompetentní v Marvelu rozhodli, že se budou na své filmové budoucnosti podílet o něco aktivněji. Vznikla tak divize Marvel Films. Jejím prezidentem a generálním ředitelem se stal Avi Arad a hračkářská společnost ToyBiz získala nekonečnou licenci na Marvel postavy.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

V roce 1996 se z Marvel Films stalo Marvel Studios a role Ikeho Perlmuttera ve společnosti stoupla. Marvel Studios tedy pod tímto novým vedením začínalo pracovat na tom, aby na stříbrná plátna přivedlo několik postav.

V roce 2004 pak přišel producent David Maisel s plánem pro Marvel, ve kterém navrhl, aby si své filmy financovali sami a stali se tak řádným filmovým studiem. David byl jmenován provozním ředitelem (COO – Chief Operating Officer) a pomohl zajistit financování nového projektu.

Ten měl vyrůst na postavách jako Captain America, Shang-Chi, Black Panther, Cloak & Dagger či Power Pack. O rok později už studio podepisovalo distribuční smlouvu s Paramountem, přičemž zhruba v té době se do Marvelu vrátili Iron Man, Thor i Black Widow.

Návrat ohlásil i Bruce Banner, přestože si studio Universal udržela práva na odmítnutí, díky kterým může točit sólovky s Hulkem.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios/Universal Pictures

Jak obchod s Disney všechno změnil

Poté, co Marvel Comics opět získaly popularitu a Marvel Studios se dostávaly do stále většího povědomí, se společnost po vyhlášení bankrotu v roce 1996 znovu ocitla v záři reflektorů.

Po MCU debutu v podání snímků Iron Man a The Incredible Hulk v roce 2008 tak cena Marvel Entertainment a Marvel Studios začala prudce stoupat. Společnost Disney se chopila své příležitosti už o rok později a zakoupila Marvel Entertainment za 4 miliardy dolarů. Vzestup Marvelu a jejich filmové divize byl nesporný.

Zatímco společnost Paramount i nadále distribuovala Marvel filmy, Disney v roce 2011 získalo práva na přípravu filmů The Avengers a Iron Man 3. A jak už velmi dobře víme, týmovka dokázala z celosvětových kin vydolovat více než 1,5 miliardy dolarů, což pouze potvrdilo, že v Disney správně předvídali úspěch MCU a Marvel Studios.

Podpora Disney také dovolovala Marvelu zvětšit mediální úsilí, odstartovat televizní produkci a přitáhnout do svých filmů kreativní talenty. Není tedy pochyb o tom, že byla společnost katapultována do nových výšin právě díky Disney.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Marvel Studios už není součástí Marvel Entertainment

Marvel Studios se za poslední dekádu výrazně změnilo, o čemž svědčí i vytlačení Aviho Arada. Událo se tak ještě v roce 2007 během neshod mezi kreativci, když Ike Perlmutter podpořil Davida Maisela. Výsledkem bylo, že se Maisel stal předsedou Marvel Studios a Kevin Feige byl povýšen na prezidenta produkce.

Feige začínal jako komiksový a filmový fanoušek, který se vypracoval vedle režiséra Richarda Donnera (Lethal Weapon 1–4) a jeho manželky Lauren Shuler. Díky jeho znalostem komiksů se z asistenta produkce poměrně rychle dostal do své současné pozice v Marvel Studios.

Koneckonců, byly to Feigovy vize a vedení, které z MCU udělaly to, čím dnes je. Kevin však v roce 2015 dokázal Marvel Studios vymanit zpod kontroly Ikeho Perlmuttera a od té doby podléhá přímo předsedovi Disney Alanu Hornovi.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

A podobně jako v případě Arada, ani Perlmutterovo podnikání se častokrát neshodovalo s tím Feigovým a jeho náklonností ke kreativitě. Ba co víc, kvůli Ikeho konzervativním sklonům byla údajně pozastavena výroba snímku Black Panther či nařízena změna ženské záporačky na muže v Iron Manovi 3.

Feige si uvědomil, že pracovat s Perlmutterem je čím dál obtížnější, a tak využil svůj úspěch k tomu, aby se vysvobodil z jeho moci. No a tím pádem oddělil i Marvel Studios od Marvel Entertainment.

Díky tomuto kroku došlo také k odpojení Marvel Studios od kreativního výboru, jehož členy byli Alan Fine (prezident Marvel Entertainment), Brian Michael Bendis (autor z Marvel Comics), Dan Buckley (vydavatel z Marvel Comics) a Joe Quesada (provozní ředitel Marvelu).

Marvel Studios tedy funguje jako přímá pobočka Disney a Feige má víceméně úplnou kreativní svobodu a kontrolu nad osudem MCU.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Marvel Television není spojeno s Marvel Studios

Stejně jako tomu bylo s výše zmíněnými filmovými právy, Marvel v průběhu let rozprodal i různá práva na televizní projekty. Hraných seriálů se sice vytvořilo jen velmi málo, ale na straně druhé, mnohem úspěšnější se ukázala být animace.

Se stoupající popularitou MCU a po následném přechodu pod křídla Disney se však televize rázem stávala zajímavější a lukrativnější. Televizní společnost ABC (patřící Disney) se tak stala jasným favoritem na odstartování zcela nového materiálu.

V červnu 2010 tedy vznikla divize Marvel Television, jejíž výkonným viceprezidentem se stal komiksový autor Jeph Loeb. Netrvalo dlouho a začaly první debaty s Guillermem del Torem ohledně seriálu s Hulkem, přičemž Melissa Rosenberg zahájila práce na projektu s názvem AKA Jessica Jones.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Netflix

Také se mluvilo o seriálech jako Cloak & Dagger či Mockingbird. A zatímco se Hulk rozpadl, projekty Jessica Jones a Cloak & Dagger potřebovaly ještě nějaký čas. Potom však přišel rok 2012 a trio Joss Whedon, Jed Whedon a Maurissa Tancharoen vytvořilo pro Marvel Television úplně první seriál, Agents of S.H.I.E.L.D.

V něm se nakonec objevovala i postava Mockingbird. Divize Marvel Television v následujícím období rozšířila své projekty o Agent Carter a The Defenders univerzum, do kterého se mohou diváci ponořit prostřednictvím Netflixu, ale i o seriál Runaways z dílny Hulu. A aby toho nebylo málo, zanedlouho startuje Cloak & Dagger.

Nicméně, i přesto, že každý seriál zpod hlavičky Marvel Television nějakým způsobem pracuje s událostmi z filmů, snímky z MCU tuto laskavost televizním projektům nikdy nevyplatily. Ke skutečnému spojení mezi těmito dvěma světy tak nikdy nedošlo.

Koneckonců, oddělení seriálů od filmů bylo jasné dáno ještě v době, kdy Marvel Studios a Marvel Entertainment existovaly pod jednou střechou.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: ABC

Struktura vedoucích funkcí v Marvel Studios

Když v roce 1998 došlo ke spojení společností Marvel Enterprises a ToyBiz, Inc., zrodilo se Marvel Entertainment. V současnosti je tam předsedou Ike Perlmutter a pozici vysloužilého předsedy stále zastává Stan Lee, slavná ikona Marvel Comics.

Dan Buckley a Joe Quesada, tedy bývalí členové kreativního výboru, setrvali ve funkcích prezidenta a provozního ředitele, no a po restrukturalizaci z roku 2015 podléhá Marvel Studios a prezident Kevin Feige přímo Alanu Hornovi z Disney.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Feige je ve spojení s různými kreativci, producenty a také s několika klíčovými režiséry, jakými jsou například bratři Russovi či James Gunn, kteří mu pomáhají vytvářet budoucnost MCU. Feige úzce spolupracuje i s výkonným producentem Marvel Studios Louisem D'Espositem a s producentkou Victorií Alonso.

Tato trojka je zapojena do každého filmu, přičemž producenti jako Nate Moore pomáhají s vedením jednotlivých projektů. Feige se sice zodpovídá Hornovi, je však jasné, že rozsah MCU a tvůrčí rozhodnutí jsou pod jeho úplnou kontrolou.

Naštěstí, Feige je více než ochoten nechat vybrané režiséry a scenáristy přivádět k životu jejich vlastní příběhy. I toto je bezpochyby jedním z důležitých receptů na úspěch.

Zleva: Alan Horn, Avi Arad, Victoria Alonso, Kevin Feige, Louis D’Esposito a Ike Perlmutter

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: YouTube: Alan Horn Talks STAR WARS, CAPTAIN AMERICA 3 & PIRATES OF THE CARIBBEAN 5 -- AMC Movie News, The Amazing Spider-Man Interview - Producer Avi Arad (2012) Marvel HD, IMAX® Presents: Executive Producer Victoria Alonso, MCU Phase One: Marvel Studios President Kevin Feige Recalls the Beginnings | Rotten Tomatoes, "Guardians of the Galaxy" World Premiere Interview with Louis D'Esposito, MARVEL STUDIOS CHANGES! (Civil War Drama) Feige vs Perlmutter Reaction

Jak se v Marvel Studios pracuje na filmech

Na většině filmů, které Marvel přináší divákům na stříbrná plátna, se pracuje i několik let. Přípravy projektů jako Black Panther, Doctor Strange či Ant-Man se datují k prvním dnům existence studia Marvel a k jeho plánu samofinancování svých filmů.

Ta cesta k výslednému produktu ale může být pořádně dlouhá. Marvel Studios obvykle nejprve najme scenáristy (případně dvojici), aby načrtl postavu a samotný příběh. V pozdějším procesu jsou kvůli změnám obyčejně přivedení ještě další scenáristé. 

Pouze ty největší projekty jsou svěřeny do rukou zkušených jednotlivců či dvojic. Jako příklad můžeme uvést scenáristy Christophera Markuse a Stephena McFeelyho, kteří spolupracují s Jamesem Gunnem či s bratry Russovými. Po zahájení prací na scénáři se začne hledat režisér a hlavní herecká hvězda.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

I když to občas může být i opačně, a to tak, že je herec angažován ještě před napsáním příběhu či najmutí režiséra. Stalo se tak v případě Chadwick Bosemana a Toma Hollanda, kteří byli obsazení nejprve do snímku Captain America: Civil War a jejich sólovky dorazily až později.

Pak už ale přijde řada na tým umělců pod dohledem Ryana Meinerdinga a Andyho Parka. Jejich úkolem je postarat se o koncepty a vytvořit vzhled nejen postav, ale i samotného snímku. Právě pánové zmínění výše po uvádění filmů často zveřejňují své alternativní designy.

Při hledání režiséra však studio vrhá do rybníka pořádně širokou síť. Například pro ty tvůrce, kteří v dosavadní kariéře dosáhli úspěchu pouze díky nějakým těm indie záležitostem, je v Marvel Studios dokonce připraven i kurz VFX (vizuálních efektů). Práce s vysokým rozpočtem poprvé v kariéře určitě není jednoduchá.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Tato taktika pro Hollywood nefungovala vždy, ale režiséři jako James Gunn, Russovi nebo Peyton Reed potvrdili, že nový žánr bez problémů zvládnou. A je to zejména zásluha studia Marvel, že dokáže najít zkušené i vynalézavé scenáristy a režiséry, kteří si poradí s přechodem z indie scény a televize do velkých blockbusterů.

Vezměme si takového Ryana Cooglera. Ten se nejprve dostal do povědomí menším životopisným dramatem Fruitvale Station, pak natočil sportovní snímek Creed a jeho třetím počinem se stal už Black Panther. A jak určitě mnozí víte, snímek v kinech skutečně dominoval a momentálně patří k těm nejúspěšnějším vůbec.

Black Panther je rovněž důkazem toho, jak Marvel pracuje na více projektech současně. Feige se svým týmem neustále dohlíží na několik různých filmů, přičemž dokonce může nastat i situace, kdy na snímku pracuje hned několik kreativců a režisérů.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Děje se tak z toho důvodu, aby byl zajištěn tón a zachována kontinuita. Uveďme si příklad z posledního období. Týmy stojící za Black Panther a Avengers: Infinity War mezi sebou musely spolupracovat velmi úzce, protože Wakanda a její postavy byly součástí Infinity War.

Kompetentní tak měli zajistit, aby technologicky vyspělá africká země fungovala i v tak velkolepém a očekávaném filmu, jakým Avengers 3 bezpochyby byl. Do procesu tvorby Infinity War byl však zapleten i režisér James Gunn, který napsal dialogy pro Star-Lorda a ostatní členy Guardians of the Galaxy.

Gunn zároveň psal i scénář pro Guardians of the Galaxy Vol. 3. Občas se ale přece jen stane, že se filmový svět MCU musí potýkat s problémy s kontinuitou. To však nic nemění na skutečnosti, že Feige a Marvel Studios poslouchají své tvůrce a v mnohém jim rádi vyhoví, což z nich vytváří velmi efektivní jednotku. 

V Marvel Studios nemusí mít skupinu lidí pracující s náměty ani odborníka na mytologii daného univerza jako v Lucasfilm, oni se jednoduše vypracovali tím, že divákům nabízeli stále další a další snímky, které jsou spolu svázány v jednom velkém světě.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Rozpuštění kreativního výboru a tvorba odvážnějších a ambicióznějších MCU filmů

Odvážné kroky doprovázejí Marvel Studios už od startu světa MCU, tedy od premiéry prvního Iron Mana. O čtyři roky později pak přišel snímek The Avengers, který byl zase postavena na rozhodnutí spojit dohromady postavy z různých sólovek, a to způsobem, který působil soudržně a zároveň zachoval charaktery postav.

V poslední době se ale Marvel Studios stalo ještě ambicióznějším, protože rozpustilo kreativní výbor Marvelu (členy tohoto výboru jsme vám představili již v řádcích výše), který svými poznámkami zasahoval do procesu tvorby MCU filmů.

Tento výbor se sice mohl zdát na první pohled jako dobře namazaný stroj, ale ve skutečnosti tvůrcům z Marvel Studios způsoboval pouze nepřetržitou frustraci. James Gunn prozradil, že výbor zvažoval nepoužití retro soundtracku pro Guardians of the Galaxy a také měl podle jeho slov negativní dopad na záporáka Ronana.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Navíc, podle Edgara Wrighta byl kreativní výbor hlavním důvodem jeho odchodu od Ant-Mana před začátkem produkce. Když byl výbor rozpuštěn, snímek Captain America: Civil War už se natáčel a na sólovce Doctora Strange už poctivě makali v před-produkci.

Všechny další filmy už ale kompletně vznikaly bez jakéhokoli zásahu výboru. Není tedy žádným překvapením, že tyto projekty rozhodně patří k těm nejodvážnějším v MCU.

Guardians of the Galaxy, Vol. 2 bylo pokračováním masivního hitu, Spider-Man: Homecoming se nesl ve znamení partnerství mezi Marvel Studios a Sony Pictures, Thor: Ragnarok vsadil na komedii a konečně udělal z Thora jednu z nejoblíbenějších postav.

No a z Black Panthera se stala komiksovka s nejvýraznějšími politickými tématy v rámci MCU. Všechno to naposledy završila obrovská týmovka Avengers: Infinity War se skvělým záporákem, která v závěru vymazala polovinu života ve vesmíru, včetně mnoha oblíbených hrdinů.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

A všechny tyto snímky přitom porušily pravidla superhrdinských blockbusterů. V Guardians of the Galaxy, Vol. 2 nebyl žádný objekt, kolem kterého by se točil příběh, místo toho se film raději soustředil na postavy a cestoval s nimi sem a tam.

Z takového Spider-Mana například studio neprofituje. Jednoduše ho chtělo mít ve svých snímcích, a proto souhlasilo s dohodou se Sony. Co se třetího Thora týká, tam Marvel nedodržel konzistenci ústřední postavy s předchozími částmi, díky čemuž mohl být Thor výrazně změněn a spolu s ním nasazený i nový tón filmu.

Black Panther zase oslovil obrovské množství diváků po celém světě, a to i navzdory skutečnosti, že se zabýval politikou, která si své místo v superhrdinském žánru příliš často nenajde.

No a u Avengers: Infinity War asi jen málokdo čekal, že se po závěrečných minutách nebude cítit šťastně a spokojeně, ale sklíčeně či emocionálně rozrušeně. Feige vizím Jamese Gunna, Jona Wattse, Taiku Waititiho, Ryana Cooglera i bratrů Russů věřil a viděl v nich potenciál pro Marvel Studios.

Studio Marvel: Díky čemu se kvalita jejich filmů za poslední roky zvýšila, jak vypadá proces výroby a jak se zachránili před krachem?
Zdroj: Marvel Studios

Dá se tedy klidně předpokládat, že pokud by byl výbor stále funkční, dostali bychom více či méně odlišné projekty. A možná i s odlišnými režisérskými jmény. To se však už nedozvíme a zbývá nám tak jen doufat, že Feige a spol. budou v budoucnu tvořit ještě více odvážných a ambiciózních filmů.

Koneckonců, pokud chce studio Marvel světu MCU a svým komiksovkám zachovat popularitu i v budoucnosti, nemůže to hrát na jistotu donekonečna. Musí být smělé, nápadité a my se už rozhodne neumíme dočkat, čím vším nás v kinech překvapí v příštích letech.

Domů
Sdílet
Diskuse