„Na první pasažéry budeme připraveni již příští rok,“ slibuje společnost. Kdy však bude skutečný hyperloopový start?
Ve španělském přístavním městě El Puerto de Santa Maria byla včera představena budoucnost, nebo alespoň její zhmotnělá vize. Americká společnost Hyperloop Transportation Technologies totiž odhalila podobu své první kapsle Quintero One.
Ambice jsou obrovské, dopravní prostředek budoucnosti má svištět až 1200 kilometrů v hodině a připraven by měl podle společnosti k možnému startu již příští rok. Je to ale vůbec reálné?
Tělo Quintero One váží 5 tun a je dlouhé 32 metrů, kabina pro cestující 15metrová, technické zázemí by tak mělo zabírat více než polovinu kuželovité kapsle vyrobené z kompozitního materiálu. Kapacita osob v kapsli není zatím známá.
Vagon newyorského metra má podobnou délku a kapacitu zhruba 80 pohodlně sedících lidí, pokud by tedy dokázala společnost vměstnat do svého dopravního prostředku tolik cestujících, nešlo by o vůbec špatnou bilanci.
Kapsle nyní čeká přesun do nedaleké Francie kvůli dalším nezbytným montážím. Společnost slibuje, že bude kapsle připravena pro komerční transport prvních cestujících již v roce 2019. Bylo by však ohromně naivní si myslet, že se dočkáme nějakého prvního reálného převozu.
Futuristická technologie musí projít důkladným testováním, čeká ji boj s fyzikálními zákony, bezpečností, a hlavně všudypřítomnou byrokracií. Tam, kde je železniční a letecká doprava brána jako důvěryhodná, historicky osvědčená a postupně „vybudovaná“ do současné podoby, jde v případě hyperloopu o naprosto nový koncept, který potřebuje novou infrastrukturu. To nebude ani levné a ani snadné.
Přesto se společnost snaží tyto zásadní problémy řešit. Pomalu, ale jistě. Jestli bude mít blyštivá kapsle i stejně blyštivou budoucnost, to je otázka.
Hyperloop se dostal veřejnosti do podvědomí před pěti lety díky kontroverznímu miliardáři Elonu Muskovi a jeho The Boring Company. Donutilo to i další společnosti, aby se zamyslely nad budoucností alternativní dopravy a zkusily vyvinout vlastní řešení.
Princip technologie je založen na kombinaci vlakového způsobu dopravy a přetlakových kapslí, jež se pohybují v téměř plně vakuově izolovaných tunelech. Tím se zminimalizuje odpor vzduchu a nic nebude bránit, aby dosahovaly tyto vlaky velmi vysokých rychlostí.
Právě společnost Hyperloop Transportation Technologies patřící Dirku Ahlbornovi reagovala na Muskův návrh jako první. Držíme palce.