Právě mnemotechnika má na svědomí většinu, pokud ne všechny paměťové rekordy.
Zimní semestr, ale i první pololetí se naštěstí pomalu blíží ke konci, ale i ty sis možná během tohoto stresujícího období uvědomil, že učitelé a profesoři toho od nás chtějí někdy příliš mnoho.
Mluvíme o kvantech informací, kterými bys měl na zkoušce či písemce disponovat. A pokud nepatříš mezi ty, kteří by holdovali průběžnému učení, pak ti nezbývalo nic jiného, než se vše naučit během pár dní.
Natlačit takové množství informací do hlavy přitom není vůbec jednoduché, ale i zde existují určité triky, které ti mohou pomoci více, než bys čekal. Nazývají se mnemotechnické pomůcky.
Mnemotechnika jako taková má velký praktický význam. Díky ní se můžeš naučit učivo na zkoušku, doslovné znění věty, osnovu přednášky, hesla, argumenty, dokonce i celou knihu zpaměti.

Mnemo...co?
Pojem mnemotechnika pochází z latinského slova „ars memoria“, čili umění paměti. Mnemotechnické mechanismy slouží k pořádání paměťových dojmů, zlepšování vzpomínek a pomáhají při slučování a vytváření myšlenek.
Mnemonika je zvláště užitečná k zapamatování si informací, které nejsou dobře strukturované. Jsou to tedy paměťové triky, pomocné mechanismy, které usnadňují zapamatování a následné vybavování si informací z paměti. Mohou být založeny na verbální, akustické a vizuální bázi, ale také na bázi volných asociací.
Mnemotechnika je ve své podstatě formou mediačních procesů. Ptáš se, co jsou mediační procesy? Mnohé skupiny slov se člověk neučí nazpaměť jako izolované podněty, ale jako jisté zprostředkovávající mediační mezipodněty. Tyto mediační mezipodněty mohou mít formu slova či věty.
Pro ilustraci ti uvedeme rychlý příklad. Dejme tomu, že si chceš zapamatovat názvy planet v přesném pořadí, tak, jak jdou za sebou. Čili Merkur, Venuše, Earth – Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. Na jednodušší zapamatování použiješ větu „My Very Educated Mother Just Served Us Nougat“.
Abychom uvedli i český příklad, pojďme do říše římských číslic, kde I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000. Ivan Vedl Xénii Lesní Cestou Do Města.
Zde je ukázka Němce Simona Reinharda, který se naučil 52 karet za 21,9 sekundy
Typy mnemotechnik
Typologická – jde o spojení nového s dobře známým, pokud možno se svým protějškem
Substituční – spočívá v nahrazování čísel písmeny a slovy nebo naopak
Združovací – jde o vázání zapamatovaných slov do pomocných vět, tzv. mostů
Jednotlivé druhy
Metoda paměťových paláců
Tato metoda funguje dobře, pokud si chceme zapamatovat nesouvisející slova v určitém pořadí. Hlavní princip je, že položky, které si chceme zapamatovat, si představíme na určitých místech. Obecně je vhodné, pokud si konkrétní věci představíme na místech, kde bychom je běžně nečekali.
Vhodný příklad by mohl být seznam věcí, které chceme koupit a ty přiřadit například k místnostem v bytě. Kolik položek chceme koupit, tolik symbolických míst si představíme.
V praxi: Vcházím do bytu, vejdu do chodby, kde jsou místo koberce rozbitá vajíčka, napravo jsou dveře do obývacího pokoje, na kterých je přibitý rohlík, když vejdu do obýváku, televizor vypadá jako krabice od cereálií, namísto záclon na okně jsou krajíce chleba, namísto koberce je podlaha zasypaná moukou, v kuchyni z kohoutku teče kofola, v šálku rostou květiny.
Metoda klíčových slov
Použitelná zejména při učení se cizích slov. Představme si, že se máme naučit cizí slovo „CABALLO“, což ve španělštině znamená kůň. Jako první v něm najdeme něco, co nám asociuje české slovo – kabalo – balo zní jako balón, čili balón by mohl sloužit jako klíčové slovo.
Ve druhém kroku si vytvoříme nějakou spojitost mezi klíčovým slovem a českým překladem slova, které se chceme naučit, např. kůň, který leží na míči. Takto si vytvoříme spojení mezi španělským a českým slovem a když si budeme chtít vybavit význam slova caballo, nejprve si vybavíme slovo balón a potom uloženou představu, která spojuje klíčové slovo s významem, čili s koněm.

PQR3 (preview, question, read, recite, review)
Preview – Předběžné prohlédnutí textu, titulků, podtitulků, vysvětlivek.
Question – Stanovení otázek, na které bychom chtěli po důkladném prostudování textu dokázat odpovídat.
Read – Důkladné prostudování daného materiálu.
Recite – Zodpovězení otázek stanovených v druhé fázi.
Review – Zhodnocení, na co jsme dokázali odpovědět uspokojivě, resp. co si dodatečně vyžaduje ještě jedno prohlédnutí.
PQR3 může perfektně sloužit při učení se nové látky do školy.