Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
10. února 2019 13:04
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliardy korun

Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliardy korun
ZAJÍMAVOSTI ČESKO
Uložit Uložené

Nad rozporuplnou privatizací dodnes visí otazníky. Pojďme se podívat na příběh o tom, jak rostl malý český sen o velkém českém podnikání.

Připravili jsme pro vás článkový seriál o divokých 90. letech v České republice.
Zajímavý fenomén sledujeme z různých pohledů, v minulém díle jsme přiblížili vznik porevolučních televizních stanic v čele se psem Novákem a pořadem Volejte řediteli.


  1. Jak se žilo v divokých 90. letech? Přejmenovávaly se ulice i města, vznikaly hypermarkety a internetem byly Zlaté stránky
  2.  ČT 3, pes Novák, legendární estrády i čágo bélo, šílenci. Jak se proměnila televizní zábava od 90. let?

Stačila obyčejná tisícikoruna a počkat si v dlouhé frontě. Kuponová privatizace měla přinést férové odstátnění podniků a firem, kromě toho však tehdejším občanům představila první nečestné tuneláře i podnikatele v nepadnoucím fialovém saku.

Pojďme se přesunout do světa oranžových kuponů a vidiny lehce získaných modrých bankovek, z níž mnohým zbyla jen šedivá pachuť nastupujícího kapitalismu. Ovíváni vějíři tisícikorun se totiž nakonec většinou nekonalo.

Prvního října 1991 v 10 hodin dopoledne se z obyvatelů České republiky stávali akcionáři. Vítejte v ryzích 90. letech.

Experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první podvodníky i odstátnění 367,5 miliard korun
Experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první podvodníky i odstátnění 367,5 miliard korun

Malý český privatizační sen

Když Česká republika vstupovala z totalitního světa do světa svobody a demokracie, bylo třeba nějakých způsobem odstátnit tehdejším Československem vlastněný majetek. Už na začátku 90. let politici tušili, že stát, jakožto obrovský, těžce ohybatelný moloch, je pro rychlé rozvíjení hospodářství v zemi nevhodný. 

Přebrusleme k malé lekci ekonomie: komunistický model centrálního plánování (tedy že všechen majetek je v rukou státu) tehdy dbal hlavně na kvantitu produkce, nikoli výdělek. Neexistoval trh, neexistovala motivace, neexistovalo efektivní hospodaření. Docházelo k plýtvání finančními, přírodními i lidskými zdroji.

O cenách a mzdách předem jasně rozhodoval tehdejší vládní aparát a takové podmínky logicky zamezovaly jakémukoli typu podnikání. Proti takovým principům a čemukoli nedemokratickému se chtěla porevoluční společnost hlasitě vymezit. Koneckonců, dobře věděli, že vlastnické právo je jeden z pilířů svobody.

Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun
Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun

Úspěch Čechů byl vždycky spojen s jejich podnikavou duší. Důkazem může být celá řada významných podnikatelů – Tomášem Baťou počínaje a Emilem Škodou konče. K oslabení tuzemského hospodaření došlo ve 30. letech kvůli ekonomické krizi a k jeho úplné likvidaci posléze nástupem komunistů k moci. Ti podnikavé tendence místních velmi efektivně zadupávali.

Bylo potřeba navázat na tuto pozitivní tradici, nahradit princip za ekonomiku tržní a to umožňovala jedině privatizace – převedení co největšího množství státního majetku za co nejrychlejší čas. 

Vymyslet něco takového nebylo jednoduché. Podobu projektu vymysleli přední ekonomové a politici, mezi jinými Dušan Tříska, Václav Klaus nebo Tomáš Ježek. Rozhodli, že privatizace bude provedena kuponovou metodou. Vzniklo Ministerstvo privatizace, které mělo projekt na starost.

Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun
Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun

Může to přinést buď užitek nebo problémy. Tehdejší schopnost odhadnout následky takového rozhodnutí byla vzhledem k absolutně nulovým zkušenostem velmi nízká. Je třeba privatizovat tisíce velkých podniků za co nejkratší dobu, to si s sebou nese patřičný risk.

Do hry spadaly investiční skupiny, jakými byly Česká spořitelna, Investiční banka, Harvard Capital & Consulting, Komerční banka, Česká pojišťovna nebo PPF. 

Privatizaci rozdělili do dvou vln – jednu pětikolovou od května do prosince 1992, kde bylo zprivatizováno 1491 podniků, a druhou šestikolovou od března do prosince o dva roky později, kdy se v rukou soukromníka octlo na 861 podniků.

DIKem za pár minut

Stát se akcionářem, tedy DIKem (držitelem investičního kuponu) mohl téměř každý za jedno odpoledne. Stačilo k tomu dosáhnout plnoletosti a mít v peněžence přebytečný obnos nebo alespoň naději, že se tento obnos peněz navýší. Každý plnoletý občan měl možnost koupit si za 35 korun kuponovou knížku a k ní známku, která stála 1 000 korun.

Registrace probíhaly na poštách, od rána do večera a také v sobotu dopoledne. Princip byl v zásadě složitý a mnoho lidí mu nerozumělo, ale díky masivnímu marketingovému šílenství, které později rozpoutaly reklamní agentury na zadání takových lidí, jakými byl např. Viktor Kožený, se stal i mimořádně oblíbeným. 

Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun
Divoký experiment, který měl z Čechů udělat boháče. Kuponová privatizace přinesla první tuneláře i odstátnění 367,5 miliard korun

Koženého kampaň na Harvardské fondy byla nesmírně úspěšná. Šlo tady přece o peníze a Kožený sliboval svou dodnes legendární „jistotu desetinásobku“. V reklamách neúčinkovaly hvězdy, ale obyčejní lidé. 

Domů
Sdílet
Diskuse