Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
8. dubna 2019 v 11:48
Čas čtení 0:00
Adam Smeták

Za vjezd do centra Londýna řidiči zaplatí až 3 tisíce korun. Město tak bojuje proti emisím

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Britská metropole hodlá snížit emise téměř o polovinu do dvou let.

Ode dneška v Londýně začíná platit nejpřísnější opatření na ochranu ovzduší na světě. V centru hlavního města Velké Británie začala platit takzvaná ultra nízká emisní zóna.

Za každý vjezd budou muset majitelé nevyhovujících aut zaplatit 12,5 libry (zhruba 375 korun) a řidiči autobusů a nákladních aut 100 liber (téměř 3 tisíce korun). Přísné nařízení přichází v době, kdy je míra oxidu uhličitého v Londýně srovnatelná s Pekingem nebo Dillí

Starosta města Sadiq Khan argumentuje tím, že míra znečištění, která je způsobena zejména automobilovou dopravou, stojí za tisíci předčasnými úmrtími ročně. Britská metropole si proto zadala úkol do dvou let snížit emise o 45 procent.

Krom vysokých sazeb za vjezd neekologických aut do centra sází londýnská radnice také na nové dvoupatrové autobusy, které musí být buď hybridní, vodíkové nebo elektrické. 

Majitelé starších vozů si cestu do centra Londýna nyní dvakrát rozmyslí. Už nyní musí řidiči všech vozů platit ve všední dny 11,5 libry za vjezd do této zóny.

Ode dneška budou muset sahat do kapsy hlouběji. Konkrétně si připlatí majitelé dieselových vozů vyrobených před rokem 2015 a řidiči benzinových dopravních prostředků starších 13 let. Ultra nízká emisní zóna, která je v současnosti jen v centru, se ale bude v příštích letech rozšiřovat.

Dopravní prostředky zasažené novým nařízením Kolik zaplatí (v librách)
motorky, mopedy, auta, dodávky, minibusy 12,5
nákladní vozy, autobus 100

Zdroj: Transport for London

Ač je tento tvrdý krok jistě přínosný pro obyvatele Londýna a jejich zdravotní stav, našel si své odpůrce. Jsou jimi soukromí taxikáři afrického nebo asijského původu.

Ti totiž většinou neprovozují svoji činnost v klasických černých taxících, které mají výjimku, ale ve starších autech. Čekají je tudíž vysoké náklady a obávají se, že je nové nařízení uvrhne do chudoby. Na novou emisní politiku podali žalobu

Starosta Sadiq Khan ale ustoupit nehodlá. Taxikářům se staršími vozy nabízí program s rozpočtem 50 milionů liber (zhruba 1,5 miliardy korun). Pokud mají zájem, může jim být udělena dotace na ekologicky nezávadné vozidlo. 

Domů
Sdílet
Diskuse