Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako řidič autobusu nasbíral Ondrej tolik vtipných zážitků, že o nich napsal knihu a zanedlouho nás čeká rovnou její pokračování.
Ondrej Sokol se do autobusové dopravy zamiloval už dávno. Na vlastní kůži si vyzkoušel povolání řidiče autobusu v Norsku. Výsledek? Dnes je žádaným člověkem na pracovním trhu, v Norsku udělal parádní kariéru a mezitím stihl napsat knihu Jak jsem vozil Nory. A už zanedlouho vyjde její pokračování.
Bavili jsme se s ním o platu, norské mentalitě, korupci či nejhorších zážitcích. A Ondrej přiznal i to, zda mu už druhá kniha vydělává více než řízení auta.
V tomto článku si přečteš:
Co zažíval, když do Norska poprvé odešel;
jak hodnotí napětí v norské společnosti;
kolik jako autobusák v Norsku vydělává;
jak se mu změnil honorář díky psaní druhé knihy;
kdy měl kvůli arogantnímu cestujícímu chuť odejít i s laptopem;
do jakých fyzických konfliktů se v autobuse dostal;
jaká nejkrásnější a pro řidiče nejnáročnější místa Norska už zdolal;
kdy měl už pocit, že by se chtěl nejraději vrátit domů.
Pije se v Norsku stejně jako u nás?
Norské alkoholické zvyky jsou ovlivněny tím, že mají k alkoholu ztížený přístup. V supermarketech koupíte jen pivo a cider, pro cokoliv tvrdšího musíte do státního obchodu, který má na prodej alkoholu monopol. Nebo do baru, jenže ty jsou také nebetyčně drahé.
Režim běžných Norů je být přes týden na suchu a opijí se pouze v pátek a v sobotu. Ale také na to musí jít finančně zodpovědně, takže večer začnou tím, že se alkoholem z obchodu připíjí do nálady doma.
Pak kolem deváté večer jdou do města, stráví večer v baru, kde se opijí akorát natolik, aby dokázali nad ránem přijít domů a tam se ze svých zásob dorazí. Zvláště v neděli pak obvykle ulice vypadají jako z postapo filmu. Prvního živého člověka uvidíte někdy kolem oběda.
Když v Norsku žiješ běžný život, kolik tam utratíš za živobytí?
U současného zaměstnavatele víceméně nic, protože mi hradí ubytko a stravu; vyvážené je to tím, že pro něj pracuji pouze v letní a zimní sezóně, a celý podzim jsem doma. Když jsem předtím pracoval celoročně, stály mě bydlení, strava, splátky na auto a občasný výlet asi tak polovinu měsíční mzdy. A to jsem se nijak zvlášť neomezoval.
Jak dlouho ti trvalo, než ses naučil norsky?
Firma, která mě sem dotáhla, pro nás nové zaměstnance uspořádala šestitýdenní rychlokurz, ale než jsem byl schopen mluvit jakžtakž plynule, trvalo to alespoň rok. Měl jsem štěstí v tom, že ve firmě, kam jsem nastoupil, nás cizinců bylo jen pár, takže jsem se socializoval převážně s domorodci.
Ve své knize se bavíš nad partou Poláků, kteří neměli ani ponětí o norštině, ale řidiči byli potřební, tak je hned nasadili na linky. Funguje to tam takto běžně?
Běžné to není, ale občas se to stane. Tehdejší situace byla specifická v tom, že se měnil dopravce. Řidiči od předchozího k novému odmítli přestoupit a našli si jiné práce. Navíc město navýšilo objednané výkony, takže i kdyby přestoupili hned všichni, i tak by měli málo lidí.
Obvykle takové změny proběhnou hladce, i když nedostatek profesionálních řidičů je celoevropský problém. Norové mají štěstí v tom, že mají jedny z nejvyšších platů v Evropě, a k tomu výborné pracovní podmínky, takže jsou, byť s problémy, stále schopni přilákat alespoň gastarbeitery z celého kontinentu. Kromě Poláků tu dělá i hodně Švédů nebo Němců.
Evropa zažívá v posledních letech vlnu nevole vůči imigraci. Jak se kdysi, když jsi poprvé nastoupil, a dnes vyrovnávají místní obyvatelé s přílivem levnější pracovní síly ze zemí jako Česko či Polsko? Nemají pocit, že jim krademe práci, čímž argumentují například podporovatelé Brexitu?
Norsko, na rozdíl od Česka, je cílem imigrace už desetiletí, takže domácí jsou na cizince zvyklí. U kolegů, dokonce ani v maloměstské firmě, kde do té doby gastarbeitery neměli, byla převládající reakce spíše zvědavost. A pokud měl někdo námitky, nechal si je pro sebe. Samozřejmě, záleží i na tom, jak k novému prostředí přistoupíte vy
Paradoxně nejčastěji jsem blbé řeči o cizincích slyšel od lidí, kteří o deváté ráno páchli chlastem a vypadali, že v životě neodpracovali ani minutu.
Co mi opravdu vytřelo zrak, byl cestující, který si na zastávce usmyslel, že si chce jít koupit kávu na cestu. A aby se pojistil, že mu neodjedu, nechal si uvnitř tašku s notebookem i kabát.
Když jsme už u politiky, v Norsku jsi zažil i výlet do míst u ruské hranice, kde jsi narazil na důchodce, ze kterého se vyklubal voják německého Wehrmachtu působící přímo v těch místech za druhé světové války. V Evropě zároveň poslední roky narůstají myšlenky pravicového extremismu. Setkal ses s takovými projevy i během svého života v Norsku?
Osobně ne a jako politický proud jsou tu osůbky s takovými názory marginální a zanedbatelné figurky. Hlavně proto, že za rétoriku, s jakou u nás běžně operují, se v Norsku jde natvrdo do basy.
Vybudoval sis v Norsku po letech úspěšného působení na pozici řidiče renomé, díky kterému se o tebe autobusové společnosti pomyslně perou, aby tě získaly do svých služeb?
Rád bych si pohladil ego, ale ne. Perou se o mě hlavně proto, že jsem nedostatkové zboží, osobní charakteristiky nebo renomé s tím bohužel nic nemají. Mám potřebnou kvalifikaci, dvanáct let praxe, dobré reference a ovládám plynule několik jazyků a na současném trhu práce to úplně stačí, abych neměl problém najít si práci kdekoli v Evropě.
A to je příjemné vědět hlavně teď, když můj současný zaměstnavatel prohrál velký kontrakt a toto je podle všeho moje poslední léto u něj. Nedostatek profesionálních řidičů je akutní problém v celé Evropě, jen v Německu chybí podle oficiálních údajů přes sto tisíc řidičů.
Zatím se situace má tak, že západní země vysávají řidiče z V4 a V4 na oplátku vysává Balkán a Ukrajinu. Ale podle toho, co jsem četl, se už i Němci začali dívat východnějším směrem.
Otázka, které zřejmě zajímá každého „správného“ Čecha. Pravděpodobně je to individuální, vždyť i ty jsi prošel několik různých společnosti i typů dopravy. Nicméně i tak, kolik vydělává řidič autobusu v Norsku?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik jako autobusák v Norsku vydělává;
jak se mu změnil honorář díky psaní druhé knihy;
kdy měl kvůli arogantnímu cestujícímu chuť ujet i s laptopem;
do jakých fyzických konfliktů se v autobuse dostal;
jaké nejkrásnější a pro řidiče nejnáročnější místa Norska už zdolal
kdy měl už pocit, že by se chtěl nejraději vrátit domů.
Mezi 2500 – 3000 eury měsíčně v čistém. Velké firmy jsou vázány vnitrostátní kolektivní smlouvou, takže tam kdovíjaké rozdíly nejsou a udělají je spíše příplatky za večerní směny, víkendy a přesčasy. Na druhou stranu, když zejména v létě velmi chybí lidé a člověk je ochoten na přesčasech máknout, dokáže vydělat přes čtyři tisíce. Tam, kde pracuji teď, mám jen základ, ale zaměstnavatel mi platí ubytování a stravu. Nestěžuji si.
Vydělává lépe práce autobusáka v Norsku či psaní knihy? Kdy vlastně přijde druhá?
Zatím stále práce, i když je pravda, že prodeje knihy překonaly moje nejdivočejší očekávání. Druhá by, po obvyklých zpožděních a průtazích, měla vyjít v létě. Paradoxně, protože budu pracovat na severu Norska až do poloviny srpna, dostanu ji zřejmě do rukou mezi posledními. Vydavatel původně chtěl počkat, než se vrátím, ale přemluvil jsem ho. Bude sice zajímavé křtít knihu měsíc po uvedení do prodeje, ale občas to dělají i opravdoví spisovatelé.
Dlouho jsi své zážitky publikoval na portálu DailyMale. Všiml si vydavatel tebe, nebo jsi ho oslovil ty? A bude druhá kniha lépe zaplacená než ta první?
Vydavatel oslovil mě. Já jsem byl skeptický, pochyboval jsem, že by někdo byl ochoten zaplatit si za obsah, který má na internetu zdarma. I proto jsem trval na tom, že alespoň polovinu knihy budou tvořit příhody, které jsem do té doby nezveřejnil. Tento poměr je zachován i v pokračování.
Co se týče honoráře, byl zvýšen o polovinu, ale odvíjí se od prodejnosti. Takže upřímně doufám, že mi vydělá více než jednička, ale při pokračováních člověk nikdy neví.
Co ti na Norech za ty roky práce v této zemi vadí nejvíce?
Norové trpí na můj vkus trochu nadměrným sebevědomím, co se týče postavení jejich osoby ve vesmíru. Netvrdím, že všichni, ale mnozí z nich trpí iluzí, že pravidla a předpisy jsou jen takové nezávazné směrnice, které se navíc týkají pouze ostatních lidí.
U nás se na autobus dobíhá; běžný Nor, jakmile si je jistý, že ho řidič vidí, ubere do pohodlného vycházkového kroku a očekává, že ho bus a 50 lidí v něm bude čekat. Běžně na mě mávají z chodníku sto metrů od zastávky, jako by autobus byl jejich soukromý taxík. Smetí, zasoplené kapesníky nebo zbytky jídla suverénně hodí na zem nebo na sedadlo, protože je tu přeci někdo jiný od toho, aby to po nich uklidil.
Jaká situace tě nejvíce odrovnala?
Co mi opravdu vytřelo zrak, byl cestující, který si na zastávce usmyslel, že si chce jít koupit kávu na cestu. A aby se pojistil, že mu neodjedu, nechal si uvnitř tašku s notebookem i kabát.
Byl to regionální bus, ve špičce, na palubě kolem 60 lidí, kteří také zřejmě měli nějaký program, možná potřebovali stihnout přípoj nebo vyzvednout děcko ze školy. A všichni jsme čekali, dokud si pan Důležitý nedonese kapučínko. Tehdy jsem byl ještě mladý; dnes bych mu ujel, laptop/nelaptop. Jsou to takové drobounké, každodenní projevy arogance, které mě nejvíce iritují.
Na druhou stranu, v silničním provozu toto chování téměř nevidíte – rychlost dodržují až úzkostlivě přesně, parkování na hulváta na blikačkách, které je u nás běžné, zde také téměř nevidíte. Ale za to mohou pravděpodobně vysoké pokuty a bodový systém.
V knize píšeš o speciálním typu vícedenních výletů, na které ses původně těšil, ale pak jsi dostal za úkol vozit partu Indů. Očividně jste si nepadli do oka, protože ti jeden na podlaze zanechal exkrement. Míváš takové nechutné zážitky s cestujícími často?
Našel jsem v buse už různé věci, od použitých vložek až po mrtvolu předávkovaného narkomana, ale ta konkrétní situace byla skutečně extrém. Na druhou stranu, bavil jsem se s několika řidiči, kteří vozí indické skupiny celá léta, a přestože jsme se shodli na tom, že Indové jsou suverénně největší bordeláři pod sluncem, až takovou zkušenost neměl nikdo jiný. Asi jsem měl prostě začátečnické „štěstí“.
Spousta lidí si myslí, že Norové jsou puntičkáři, kteří vždy investují do kvality. Z tvého vyprávění však víme, že rádi vymýšlejí „zlepšováky“ v dílnách, když se autobusy porouchají, a několikrát sis stěžoval i na nákupy značky Scania, kterou dnes vyrábějí v Číně. Máme o nich mylné představy?
Nákup vozidel se odvíjí od požadavků objednatele dopravy – města nebo kraje. V Norsku se dělají veřejné soutěže, ve kterých si objednatel stanoví požadavky na vozidla – počet dveří, kapacita, nízkopodlažnost, druh pohonu a podobně. A při vyhodnocování je jedním z kritérií – ale ne jediným a často ani ne nejdůležitějším – právě cena.
Každý uchazeč si vyskládá nabídku podle sebe, někteří upřednostní dražší, ale kvalitnější vozidla a někteří se snaží i v tomto směru ušetřit. Můj nynější zaměstnavatel nakupoval společný produkt Scanie a čínské fabriky Higer pro vyhranou zakázku na jihu Norska, a aby vytloukl množstevní slevu, nabalil na ten nákup další busy pro jiné části země.
Bohužel jsou to příšerné, kazivé šmejdy. Ale nějaký hlupák si spočítal, že díky nízké pořizovací ceně se to i při zvýšených nákladech na opravu a údržbu vyplatí. Vzhledem k tomu, že tento rok již kupovali jinou, západní značku, předpokládám že se poučili. Nejsou první ani poslední – většina dopravců si prošla obdobím nadšení z nějakého levného šmejdu a následným vystřízlivěním a návratem k osvědčeným a kvalitním, ačkoli dražším produktům.
Stejný mýtus o Norech panuje i v oblasti korupce, prý žádnou nemají. Ty ale trochu víš, jak to tam chodilo se zakázkami na místní či státní úrovni v autobusové dopravě.
Pokud bychom korupci přirovnali k rakovině, tak v Norsku každý tumor, který objeví, okamžitě vyříznou a zlikvidují. Pokud politika na jakékoli úrovni nachytají při korupčním jednání, nejenže okamžitě skončí, je stíhán a často i uvězněn, ale navíc ho celá společnost vnímá jako vyvrhele a chodí kanály.
U jednoho mého zaměstnavatele bylo za korupci odsouzeno sedm lidí, z toho dva jen proto, že si firmou, která vyhrála tendr na dodávku autobusů, nechali zaplatit pracovní obědy. Zkrátka, pokud je v Norsku někdo zkorumpovaný, našlapuje potichoučku, nehrabe příliš ve velkém a přesto žije v neustálé hrůze, kdy na něj přijdou.
Norové žijí ekologicky zejména díky tomu, že těží fosilní paliva, na kterých pak vydělávají, ale svou zemi si udržují relativně šetrnou k přírodě, všude jezdí elektromobily. Je něco, co tě na tomto konceptu fungování společnosti irituje, nebo naopak těší a rád bys to aplikoval u nás doma?
Co se týče elektromobilů, jsou tak trochu obětí vlastního úspěchu a vede se dost ostrá diskuse o odstranění výhod, díky kterým se vůbec prosadily. Kromě osvobození od daní mohou například jezdit v BUS pruzích, neplatí mýtné, parkovné ani poplatky za trajekty a už je jich na cestách dost na to, aby byly výpadky v příjmech citelné.
K přestoupení z aut do busů pomáhá hlavně norský styl podpory veřejné dopravy, který bych u nás rád viděl. Při výběrkách se důraz neklade pouze na cenu, ale i na kvalitu poskytované služby – hybridnost vozidel, dostatečná frekvence spojů, pohodlná sedadla, spoje dimenzované tak, aby se mimo špičky cestovalo vsedě.
Klimatizace a nízkopodlažnost, jsou samozřejmosti, o kterých se nikdo nezmiňuje. Prostě, když se Nor rozhodne, že namísto auta pojede veřejnou dopravou, čeká ho relativně slušný komfort a ne hnusná, přecpaná přehřátá (případně rovnou hořící) kraksna, kterou se bude trmácet do cíle třikrát déle.
Jaký nejextrémnější terén jsi musel s autobusem zdolávat?
Těžko říci, několik mých působišť mělo extrémní podmínky. Nyní pracuji v severním Norsku na ostrově Mageroya, kde vozím převážně turisty z přístavu na útes Nordkapp. Kromě drastických převýšení je zde problémem vítr. Ostrov je zcela pustý, roste tu jen tráva, mech a pár zakrslých keřů, ale stromy tu právě kvůli větru nepřežijí, takže ho ani nemá co zbrzdit.
Zažil jsem tu vichřice s rychlostí 25-30 metrů za sekundu, což je podle stupnice úroveň orkánu. Když vítr zvedl ze země drobné kamínky a vrhl mi je proti autobusu, znělo to, jako by ho kropili kulometem. Jednou jsem takto přišel o čtyři okna, jindy mi to dokonce vytrhlo stropní ventilační poklop. Někdy je kumšt udržet se na silnici. Plus, tento rok jsme poslední sněhovou bouři měli 10 června.
Předtím jsem pracoval ve městě Tromso, kde byly povětrnostní podmínky takové, že jsem na autobus MHD přímo v centru běžně musel nasazovat řetězy, abych se vůbec někam dostal. V okolí Kirkenesu jsem zase jezdil během polární noci po rozmlácených okreskách přes liduprázdnou pustinu, kde teplota dosahovala -38 stupňů, a s busem plným asijských turistů hledal polární záři. I když, na zimu jsem zvyklý a nejvíce mě štvalo, že nebylo -40, abych měl fotku teploměru na můj Instagram.
Kdybys měl rozdělit své typické cestující na několik základních typů, jaké by to byly?
Těžko říct. Mě na cestujících zajímají jen dvě věci – jestli je to normální člověk nebo hovado. Přičemž hovado je širokospektrální kategorie, která zahrnuje vše od hlučných opilců, bordelářů, ten typ co hučí do telefonu na celý autobus až po týpka co si vyloží hnáty v zabahněných botách rovnou na sedadlo. 99 % cestujících jsou normální lidé, jenže když denně převezete pět set kusů substrátu, je i to jedno procento víc než dost. I proto mi městská doprava ani trochu nechybí.
Napadl tě někdy cestující? V knize jsi psal i o případech, kdy byl autobusák přepaden či dokonce zavražděn.
Několikrát jsem měl namále, ale vždy jsem to nějak dokázal odvrátit. Někoho jsem zastrašil, někoho ukecal, aby se uklidnil (slova „usměj se do kamery, blbečku“ doprovázené ukázáním na libovolný předmět udělají i s nejagresivnějším individuem divy), někdy se vyřval a uklidnil sám. A ve dvou případech agresora vyvedli přivolaní policisté.
Na které místo v Norsku se již po negativním zážitku nechceš nikdy vrátit? A měl jsi už někdy pocit, že chceš s celým Norskem seknout a už se tam nikdy nevrátit?
Není to ani o konkrétním místě, ale pracovat ve velkoměstské MHD je něco, co mě už skutečně ani trochu neláká. Bez ohledu na to, zda se bavíme o velkoměstě norském nebo německém.