Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 15. 9. 2019 svátek má Jolana

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Ve spolupráci

se Sprite.

Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Zajímavosti - Věci
3
Inzercia
30. červen 2019, 20:42

Od hejtu na internetu až k sebevraždě. Jak se bránit nenávistným zprávám na internetu?

Odlišnost je normální. Hejtování ne, ale může se týkat i tebe. Jak se mu naučit čelit?

Inzercia
30. červen 2019, 20:42
Od hejtu na internetu až k sebevraždě. Jak se bránit nenávistným zprávám na internetu?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Prostředí na internetu umí být někdy pořádně toxické. Stačí vypadat jinak, mít rozdílný názor nebo se prostě dostat do potyčky s nudícím se trollem na Facebooku nebo Instagramu. Hejt, tedy nenávist, je opravdu všude a nepřipraveným se bohužel může lehce zarýt pod kůži. Stačí jeden komentář. Pár slov.

 

Výzkum britské neziskovky Ditch the Label v roce 2017 zjistil, že 54 procent teenagerů někdy zažilo on-line šikanu. Pojďme tento problém nepřehlížet, podívat se na něj do detailu a předvést si, jak by se mu vlastně dalo čelit.

 

Proti hejtrům na internetu bojuje také Sprite, který se svým movementem #stayfresh vyzývá k odlišnostem. Nejlepší obranou je totiž láska. „Nemá smysl roztáčet kolotoč nenávisti dalšími hejty ani se před nimi skrývat, je lepší vše otočit do pozitivní roviny a vyrovnávat hladinu nenávisti na síti láskou.“ Právě odtud pochází hlavní claim kampaně I love you hater i s podtitulem Hejtům dávám zelenou. Podívej se na jejich web, který vyobrazuje konkrétní případy.  

 

 

Nenávist je stará jako lidstvo samo. Nebylo tedy žádným překvapením, že když se v 90. letech utvářela internetová komunita – zcela nový a unikátní svět – musela vzniknout nějaká pravidla, kterými by se lidí v této skupině řídili. Když pak v roce 1996 aktivista John Perry Barlow sepsal Deklaraci nezávislosti kyberprostoru, už v ní myslel na možné projevy nenávisti, na které je anonymní svět bohužel náchylný.

 

„Vytváříme svět, kam mohou všichni vstoupit bez výsad a předsudků spjatých s rasou, ekonomickou mocí, vojenskou silou nebo místem narození. Vytváříme svět, ve kterém může kdokoliv a kdekoliv vyjádřit své přesvědčení, jakkoliv ojedinělé, aniž by se musel bát, že bude násilím umlčen nebo donucen se přizpůsobit,“ uvádí se v deklaraci. Internet měl být bezpečným a liberálním místem, kde muž je to samé, co žena, kde se budou setkávat chudí s bohatými.

 

Internet rostl a každý, kdo měl počítač nebo alespoň pár korun do internetové kavárny, si mohl dělat, co chtěl. Hrací pole bylo naprosto volné a anonymita úžasná, byť samozřejmě zdánlivá. S prvními internetovými fóry se rozrostla i touha hodnotit – svoboda slova. Jenže mezi hodnocením konstruktivním a obyčejnou nenávistí je velmi křehký rozdíl.

 

Bojujeme proti hejtování na internetu. Jak se poprat s ošklivými zprávami na sociálních sítích?

 

Když se v roce 2005 v Česku rozšířil trend komunikace po ICQ a xchatu, byl to první krok k tomu, jak si v reálném čase psát s kýmkoli na celém světě. Uživatelé tu vystupovali pod čísly, případně pod nicknamy. S velkými možnostmi komunikace přichází velká zodpovědnost. Anonymita přinesla hejtrům solidní podhoubí. 

 

Nejhorší forma nenávisti přišla s nástupem sociálních sítí. Když v letech 2009 a 2010 nejvíce expandoval Facebook, jeho uživatelé poprvé okusili sílu internetových trollů a hejtrů. Bylo jim jedno, že musí uvést své pravé jméno a obličej, o to silnější pak jejich projevy začaly být. Hejtovat je v prostředí sociálních sítích jednoduché a jde hodně vidět. 

 

Nenávist jako slepá ulička beznaděje

Američanka Sadie Riggsová ráda pomáhala druhým. Chtěla být hasičkou nebo veterinářkou, chtěla ze světa udělat alespoň o něco lepší místo. Ačkoli sama to neměla v životě příliš jednoduché – její máma, narkomanka, ji opustila, když Sadie byla malá, a tak svůj život žila u své tety. Ráda si malovala nebo trávila čas v přírodě a se svými psy. Jenže pak přišla na střední školu a spustila se vlna toho nejhoršího šikanování.

 

Vrstevníci se jí smáli kvůli tomu, že byla zrzka a nosila rovnátka. „Jenom ďáblově nosí rudé vlasy a ty jsi ďábel!“ křičeli po ní.

 

Nenávist začala být příliš osobní. Spolužáci jí nenadávali jenom ve škole, ale i na Instagramu, Facebooku a Kiku. Od nenávisti nešlo nikam utéct. Sadie nevěděla, jak dál. Nahlásila to tetě, u které žila. Ta šla na policii, do školy, snažila se kontaktovat Instagram. Nikde nedokázali pomoct. S on-line šikanou jako by si nevěděli rady.

 

Jednoho dne jí přišla zpráva: „Zabij se už konečně!“ Bylo jich víc, které takové sdělení obsahovaly. Nakonec teta vzala telefon a zničila ho. Co přesně se stalo dál, není jasné, ale nenávistné projevy se zřejmě naplno přesunuly z internetu do reálného světa.

 

V červnu 2017 se totiž Sadie oběsila.

 

Její rodina se rozhodla případ medializovat, aby naplno upozornila na problém kyberšikany. Bohužel dodnes se děje. A technologičtí giganti proti tomu dělají stále málo. Existenci hate-speeche vyhodnocuje na sociálních sítích robot, popřípadě speciálně školení moderátoři, kteří analyzují problematický obsah. To může být ale problém – byť je strojové učení poměrně pokročilé – neodhalí urážky zdánlivé, dvojsmyslné nebo psychologické

 

Bojujeme proti hejtování na internetu. Jak se poprat s ošklivými zprávami na sociálních sítích?

Jak čelit hejtům?

Odlišnost není problém. Máš nadváhu? Pigmentové skvrny? Asymetrický obličej? Rovnátka, která se ti zdají být nápadná? Přijde ti, že nemáš tolik peněz jako ostatní? Smějí se ti kvůli barevným vlasům? Připadáš si jako poslední člověk na světě, který si určitě nenajde kamarády?

 

Tak to rozhodně není. Je potřeba si uvědomit, že lidi nechtějí šířit nenávist proto, že by to měla být pravda a oni chtěli, aby to přestalo, ale proto, že se sami bojí. Bojí se odlišností, i když nejspíš odlišní sami jsou. Křičí z davu jen když mají jistotu, že v tom budou podpořeni někým dalším.

  

Bojujeme proti hejtování na internetu. Jak se poprat s ošklivými zprávami na sociálních sítích?

 

Víš, kdo jsi (líp než ostatní!)

Hejtři nehledají důvod, nezamýšlí se nad fakty. Pravda je v případě nenávisti (nejen) na internetu odsunuta na vedlejší kolej. Přitom ty víš nejlíp, proč věci jsou, jak jsou a že jejich výkřiky nejsou vůbec relevantní. Buď sám sebou, právě tak jsi nejlepší! Rozmanitost světa je právě díky odlišnostem.

 

Věř svému názoru víc než cizím

Ty víš nejlíp, co si myslet. Doopravdy. Nemá cenu, aby tě přesvědčoval někdo, koho ty sotva znáš a kdo sotva zná tebe. Je to zbytečné a zvlášť v prostředí internetu to nikdy nepřineslo nic dobrého.

 

Nenech se tím pohltit

Snaž se nad tím nepřemýšlet. Negativita a nenávist lidi užírá jako kyselina. Je lehké jí podlehnout. Proto se nadechni, vydechni a věnuj energii raději tomu, co tě baví a naplňuje. Hejtři to budou ještě chvíli zkoušet, ale nakonec uvidí, že jejich snahy jsou zbytečné.

 

Ignoruj, blokuj, řekni si o pomoc

Na sociálních sítích existuje tlačítko blokovat proto, aby si kdokoli mohl otravné uživatele na internetu skrýt. Když ti někdo píše ošklivé zprávy, tak ho prostě zablokuj. Popřípadě ignoruj – stejně jako v reálném světě, kde už je to o něco těžší, zvlášť ve škole. Tam je nutné se obrátit na lidi, kteří ti dokáží pomoct. Na kamarády z jiné třídy, školní psycholožku, ředitelku. Nejsi práskač, když upozorníš na špatné chování.

 

Jsou sami nešťastní

Zkus se na svého hejtra podívat jinou optikou. Takový člověk nebývá konstruktivní, jen nadává. Má to dobré v rodině? V práci? Je šťastný? Nechybí mu něco? Neskrývá nějaký komplex? Neneseš za hejtry zodpovědnost. Nejsi jejich rodič, lékař ani kamarád, takže je zbytečné jim v tomto pomáhat. Hejtování je jejich obranným mechanismem před strachem z toho, že by se jejich nedokonalost měla projevit. I když to tak na první pohled nevypadá, sami jsou nešťastní a tuto energii šíří dál.

 

Bojujeme proti hejtování na internetu. Jak se poprat s ošklivými zprávami na sociálních sítích?

 

Poradit se dá i přímo hejtrům, kteří se hejtry stanou nechtěně. Žijeme v době digitální komunikace, naše mozky nejsou zvyklé vyhodnocovat si situaci jen na základě textu. Věc nakonec může být myšlena nějak jinak, než jak byla interpretována

Než napíšeš komentář, zkus...

...být v kritice konstruktivní

...zkus řešit věci osobně

...se vyvarovat vulgarit

...se zamyslet, jestli komentář někoho neurazí

...být tolerantní

...se nadechnout, vydechnout

...dát energii do svých zájmů

...být otevřený novým věcem


 

„Nikdy nikomu neurážím mámu,

nikdy kolem sebe nechci šířit hate,

nenávist je to, co jde nejhůř smejt…“

Hugo Toxxx – Krabice vod bot

Ohodnoť článek
6
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.