Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 12. 11. 2019 svátek má Benedikt

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Místa
0
Vojtěch Vanda
18. říjen 2019, 14:56

Nechci, aby sem lidé přicházeli s lítostí, říká provozní brněnské kavárny, v níž pracují lidé s duševním onemocněním (Rozhovor)

S Jaroslavem Hemalou z brněnského Café Práh jsme si popovídali nejen o tom, v čem spočívá trénink zaměstnance s duševním postižením.

Vojtěch Vanda
18. říjen 2019, 14:56
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Dobrých věcí není nikdy dost. Toto tvrzení se nám může vybavit například v souvislosti s kavárnou. U dobrého kafe, dobrých zákusků a chlebíčků. Dobrých cen také není nikdy dost, zvlášť, když jsou dobré pro tebe jako pro zákazníka. V momentě, kdy by taková kavárna byla ještě i dobrá – ve smyslu prospěšná, nebyl by to perfektní podnik?

 

Tato myšlenka dostává reálné obrysy v momentě, kdy zaměříš svůj zrak do středu moravské metropole – do Brna. Pro turistu na vcelku nenápadném místě, kam by normálně nešel – ze strany Galerie Vaňkovka – nalezneš kromě dlouhé cihlové budovy také prosklený vstup s oranžovou cedulí s nápisem Café Práh. Uvnitř na první pohled normální kavárny není nic zvláštního, z největší pravděpodobností tě ale obslouží lidé, kteří se léčí s duševní nemocí.

 

V ranním shonu jsme se sešli s provozním Café Práh Jaroslavem Hemalou, který nám velice ochotně vysvětlil, jakým způsobem tu vlastně tito lidé pracují. A přestože jsme spolu mluvili při snídani, kdy bývá nápor, uvnitř podniku bylo příjemné prostředí. Nehledě na to, že se venku velice hlučně chystal festival.

 Brněnskou kavárnou k volné mysli. Café Práh vrací zpátky do pracovní rutiny lidi s duševním postižením (Rozhovor)

V tomto článku si přečteš:
  • V čem spočívá trénink zaměstnanců s duševním postižením;
  • jestli je o tuto službu zájem;
  • proč se trénuje zrovna v kavárně;
  • kolik pracovníků taková kavárna má;
  • jaký je rozdíl mezi směnami v „obyčejné“ a „tréninkové“ kavárně;
  • kdy je nejlepší do kavárny zavítat;
  • jakým způsobem je projekt financován;
  • jak se zde řeší stresové situace;
  • jestli jsou na projekt negativní reakce;
  • co kromě kavárenského sortimentu může kavárna nabídnout.

 

Všude, kde jsme hledali vaši kavárnu, bylo napsáno, že se jedná o „tréninkovou kavárnu". V čem takový trénink spočívá?

Nově by se dalo říct, že už nejsme tréninková kavárna. Jsme sociální firma. Byli jsme totiž vždycky rozděleni na dvě části – dopolední a odpolední, kde trénink byl. A byl to trénink dovedností zaměstnanců. My totiž zaměstnáváme pouze lidi s nějakým hendikepem. Zaměřujeme se hlavně na lidi s duševním onemocněním.  


Tím pádem, když se u nich nějakým způsobem stabilizuje průběh nemoci a jsou relativně připraveni jít do práce, tak jdou na ten „trénink“, kterého se zúčastňují třeba jednou týdně, a zkouší si vůbec návyky. Vstát ráno do práce, poslechnout šéfa, mít kontakt s kolegou a hlavně s lidmi. Což je pro ně strašně důležité.

 

 

Někdy to nezvládají a musí si to natrénovat, ať se nebojí. A poté, když se jim to podaří a začnou pracovat, tak odcházejí, pokud chtějí, na otevřený trh práce. Mohou se hlásit na místa sekretářek, do skladů – nemusí se jednat jenom o kavárny. Nicméně je nutné si opravdu  natrénovat tu část se vstáváním. Nejprve jednou týdně, pak dvakrát týdně, třikrát týdně. Vývoj u některých klientů trvá třeba rok.


Proč se trénuje zrovna v kavárně?

Protože tady je kontakt s lidmi. Právě ten kontakt pro ně bývá největší problém – nejen se zákazníky, ale i s kolegy. Je tady ta asistence. Ale my máme těch tréninkových míst více. I v rámci sekretariátu na Tuřanské. Mohou trénovat i na zahradě, jelikož máme velkou zahradu, pokud je zájem. Ale největší zájem mají o kavárnu, protože se pak mohou uplatnit v kavárnách. Nejspíš nemohou dělat baristu, ale třeba pomocného číšníka, kdy to zvládají, protože úvazky jsou většinou poloviční nebo čtvrteční.

 

Pro mě je to zaměstnanec, o kterém sice vím, že má nějaké omezení, ale přistupuji k němu a hlavně ho beru jako zdravého člověka.

 

Exkluzivní obsah pro předplatitele REFRESHER+
od 57,50 kč na měsíc
PŘEDPLATIT
Už máš předplatné? Přihlásit se
PROČ SI PŘEDPLATIT?

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Zda je o tuto službu zájem;
  • kolik pracovníků taková kavárna má;
  • jaký je rozdíl mezi směnami v „obyčejné“ a „tréninkové“ kavárně;
  • kdy je nejlepší do kavárny zavítat;
  • jakým způsobem je projekt financován;
  • jak se zde řeší stresové situace;
  • jestli jsou na projekt negativní reakce;
  • co kromě kavárenského sortimentu může kavárna nabídnout.

Náhledový obrázek: Archiv Café Práh Tagy: Brno (Česká republika), Café Práh
Ohodnoť článek
3
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.