Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 8. 5. 2021 Den osvobození od fašismu (1945)

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava

Pijeme protein po tréninku úplně zbytečně?

Jisté informace říkají, že ano. Jak výsledky následující studie můžeme chápat a jaký to má pro nás přínos v praxi? Vždyť protein po tréninku je klasika!

Simon K.
17. duben 2016, 8:32 Čas čtení: 0:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Zdraví - Strava
6
Simon K.
17. duben 2016, 8:32

Pijeme protein po tréninku úplně zbytečně?

Jisté informace říkají, že ano. Jak výsledky následující studie můžeme chápat a jaký to má pro nás přínos v praxi? Vždyť protein po tréninku je klasika!

Simon K.
17. duben 2016, 8:32
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Protein (berme tento výraz jako proteinový prášek) je jen doplněk výživy. Doplněk, který obsahuje bílkoviny na doplnění jejich celkového příjmu během dne. Pokud dokážeme přijmout dostatečné množství bílkovin ze stravy, suplement v podobě proteinového prášku je nám k ničemu. Možná tuto větu bereš jako samozřejmost, ale garantujeme, že stále si mnozí myslí, že protein je nějaký magický suplement umožňující větší nárůst svalové hmoty (i když technicky je, u těch, kteří díky proteinu svůj neadekvátní příjem bílkovin přivedou na optimální úroveň). Jeho pití po tréninku je již jakýmsi standardem u většiny cvičenců a dnes se podíváme, zda je tento standard absolutně zbytečný a přeceňovaný, jak říká jedna ze studií.

 

Pijeme protein po tréninku úplně zbytečně?
Zdroj: www.abstersthailand.com

 

Suplementace proteinem nemění intramuskulárnÍ anabolické signální a endokrinní odezvy po cvičení u trénovaných mužů. Tato krkolomná věta, kterou můžeme ve zkratce přeformulovat na „protein po tréninku je zbytečný“, pochází ze studie z konce uplynulého roku. Studie se zúčastnilo 10 mužů, kteří cvičí už zhruba 7 let, mají věk 25 let a kolem 14% tělesného tuku, přičemž dřepnou 170 kg. Slušné, že? Na základě těchto věcí, kterých si všimneme na první pohled, bychom měli označit pití proteinu po tréninku jako maximální zbytečnost. Ale! Nejdeme vás kompletně zatěžovat všemi metodami, praktikami výzkumu, takže jen velmi ve zkratce. Hlavním zjištěním bylo, že protein po tréninku nemá žádný vliv na anabolické signály.
 
Brad Dieter (další jméno, které doporučujeme zapsat) je relevantní člověk, který si tento šokující výzkum (nebo ne?) vzal na paškál. Zjistilo se, že abychom si metodami a výsledky mohli být jisti, potřebovali bychom v této konkrétní studii až 9800 subjektů, aby byly údaje přesné a jednoznačné. Ve studii se také perou metody pro sběr dat - Multiplex ELISA vs. Western Blots, přičemž zde konkrétně šlo o kvantifikaci mTOR aktivity a rozdíly v odchylkách, které byly v tomto, versus v jiných výzkumech. V diskusi se objevily další nejasnosti. Subjektům byl totiž podáván suplement obsahující nízké množství bílkovin + nízké množství leucinu, což se v konečném důsledku nemusí jevit jako dostatečný impuls na popisované anabolické procesy. Natož ne u takto trénovaných mužů. Autoři také neuvádějí komplexní data ohledně stravování těchto chlapů, takže opět další limitace.

 

Pijeme protein po tréninku úplně zbytečně?

 

Sice závěry této studie jsou jasné a jsou proti proteinu po tréninku, chtěli jsme poukázat na to, že záleží víc než jen na krátkém abstraktu. Záleží na složitosti výzkumu a metodách, které v tomto případě neříkají celou pravdu a tak větičku: „protein po tréninku je zbytečný“, kterou uvádí tento výzkum, musíme považovat za nevhodnou. Díky této studii můžeme jen říci, že sice malé množství bílkovin (0,22g/kg) v podobě proteinu po tréninku nevyvolá u trénovaných lidí dostatečnou reakci na procesy ovlivňující pro intramuskulární anabolické signály při tréninku mírné intenzity, vyšší (respektive běžná) dávka proteinu je pochybná a rozhodně neuškodí, spíše pomůže, stejně jako vyšší celkový příjem bílkovin, resp. kalorií.
 
Aktuální situace a data jsou taková, že protein bezprostředně po tréninku se nejeví jako důležitý prvek pro zvýšení síly a zlepšení růstu svalové hmoty, ale musíme dbát na dostatečný počet bílkovin ve stravě v rámci dne. Protože i když se objeví pozitivní výsledky u některých výzkumů, není to konkrétně díky proteinu po tréninku, ale díky celkově vyššímu příjmu bílkovin. Potěšíme vás ale, protože stále visí pár otazníků u tohoto tématu, a tak opět platí to, co jsme psali výše. Protein po tréninku rozhodně neuškodí, no a když si byl bez jídla v okolí tréninku déle než pár hodin, ne že neuškodí, ale určitě pomůže! A když už jsme u toho, řekněme si upřímně, co je lepší než chutný studený protein po vyčerpávajícím tréninku?
 
Toto je aktuální situace a aktuální fakta. Uvidíme, co přinese budoucnost, ale myšlenku, že nemusíme do několika minut vypít protein (když jsme před tréninkem jedli), aby měl náš trénink smysl, je třeba si jednoznačně zapamatovat. Určitě je třeba zdůraznit, že celkový příjem bílkovin je mnohem důležitější než jejich časování. Tyto věci se už ale spojují s naším komplexním článkem o pověstném anabolickém okně, který bychom mohli označit za povinné čtení. Takže ještě jednou, když v šatně zjistíš, že sis zapomněl protein, přičemž jsi nebyl velmi dlouhou dobu bez jídla (přibližně 4-5 a více hodin) nic se neděje a škody ti dříve nadělá ten stres, který budeš mít.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Vybrali jsme kraťasy, se kterými zabodujete během letošního léta. Toto je 5 tipů pro muže i ženy
Móda 8
Ve spolupráci
Vybrali jsme kraťasy, se kterými zabodujete během letošního léta. Toto je 5 tipů pro muže i ženy
Stručný seznam trendů, které bys v roce 2021 neměl přehlížet.
EU zakazuje křivé okurky a zabíjačky, za všechno může Brusel. TOP 5 mýtů o Evropské unii
Zajímavosti
EU zakazuje křivé okurky a zabíjačky, za všechno může Brusel. TOP 5 mýtů o Evropské unii
Dezinformace a mýty jsou na sociálních sítích stále populárnější. EU proti nim bojuje, chystá nové nařízení.
Tři mobily kolem sedmi tisíc. Otestovali jsme Xiaomi Redmi Note 10 Pro, Samsung Galaxy A52 a Moto G 5G
Tech
Tři mobily kolem sedmi tisíc. Otestovali jsme Xiaomi Redmi Note 10 Pro, Samsung Galaxy A52 a Moto G 5G
Stále se zlepšují i smartphony, za které si výrobce ani zdaleka neúčtuje bláznivé ceny nad dvacet tisíc korun.
Má devítiletá dcera si uvědomuje dopad klimatických změn více než řada politiků, říká Tomáš Petříček (Rozhovor)
Rozhovory
Má devítiletá dcera si uvědomuje dopad klimatických změn více než řada politiků, říká Tomáš Petříček (Rozhovor)
Pohovořili jsme s bývalým ministrem zahraničních věcí Tomášem Petříčkem (ČSSD).
Recenze: Returnal
Tech
Recenze: Returnal
Nejnovější exkluzivita pro PS5 bude bojovat o titul nejlepší hry tohoto roku.
VÍCE ČLÁNKŮ
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
více z témy zdraví
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news
včera v 20:48
Židovská hvězda na covidových protestech je neúctou. V Německu volají po zákazu jejího zneužívání.
včera v 19:32
Jeff Bezos vezme už letos do vesmíru turistu. Jedno místo na palubě může vydražit i ty.
více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.