Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 17. 5. 2021 svátek má Aneta

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava

Duševní zdraví: Mnozí se o tom stydí mluvit, často se podceňuje, a přitom dokáže více, než si umíme představit

Co má nějaká duše vůbec společného se sixpackem na břiše nebo novým osobákem na zadní dřep? Tak trochu všechno.

Zuz
8. září 2017, 9:37 Čas čtení: 0:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Zdraví - Strava
0
Zuz
8. září 2017, 9:37

Duševní zdraví: Mnozí se o tom stydí mluvit, často se podceňuje, a přitom dokáže více, než si umíme představit

Co má nějaká duše vůbec společného se sixpackem na břiše nebo novým osobákem na zadní dřep? Tak trochu všechno.

Zuz
8. září 2017, 9:37
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Duševní zdraví. Na první pohled možná ne dost sexy téma pro vznikající článek. Nebo dokonce sérii článků. Protože co má nějaká duše vůbec společného se sixpackem na břiše nebo novým osobákem na zadní dřep? Tak trochu všechno. V připravovaném seriálu se mrkneme na to, jak nám pravidelný trénink i obyčejný pohyb můžou pomoct z drobných trápení i předcházet vážnějším psychickým těžkostem. Nevynecháme ani úskalí světa činek a zdravé stravy. Poruchy příjmu potravy skrývající se za nálepku „fitness“. Peklo jménem záchvatovité přejídání, které se týká více lidí, než kolik jich to kdy bude ochotno přiznat. Posedlost vlastním vzhledem nebo patologická obsese zdravou stravou.

 

Na úvod ale trochu z jiné stránky – proč vůbec o duševním (ne)zdraví mluvit?

1 z 5 dospělých má zkušenost s duševním onemocněním. Úzkosti, deprese, panické ataky, OCD, nebo sociální fobie patří k nejčastějším původcům psychického trápení a vyskytují se kolem nás častěji, než si myslíme, protože se pořád ještě moc nenosí o nich mluvit. Není ale nutné setkat se s plně vyjádřenou nemocí duše – úplně „stačí“ chronický stres z práce, nespavost, obavy spojené se zkouškami nebo náročnou životní situací… a to známe snad všichni. A když nejsi v pohodě, nikdy nemůžeš podat top výkon. V práci, doma, ani na tréninku.


Bez klidné hlavy se těžko dosahuje vytyčených cílů. A i když se ti to nakonec podaří, asi z toho nebudeš mít takovou radost. Takže ať už se snažíš o nárůst svalové hmoty, ztrátu tuku nebo silové a vytrvalostní výkony jako takové, je psychická pohoda něco, co by mělo stát vysoko na žebříčku tvých priorit.

Pohybem ke spokojenějšímu životu

Cvičení samo o sobě je stresor, tedy vyvádí organismus z jeho přirozené rovnováhy a vyvolává obranné a adaptační mechanismy, které mají za úkol jej do ní zase vrátit. Stres ale není nutně vždy špatná věc. Naopak se ukazuje, že pokud prováděno v adekvátní míře, zlepšuje cvičení naši odolnost proti jiným stresorům, se kterými se v životě potkáváme. Sportovci a aktivní lidé popisovali obecně lepší náladu než ti, kteří se pravidelně nehýbali. Trénink pozitivní vliv na sebevědomí, pocit duševní pohody a logicky i spokojenost s vlastním vzhledem. U starších osob, které zůstávají aktivní, se objevuje větší elán a radost ze života. Ženy, které cvičily, ve studiích méně často vykazovaly známky klinické deprese a naopak projevovaly vyšší důvěru ve vlastní schopnosti.

 

Není nad příjemnou únavu, se kterou padneme do postele po fyzicky náročném, ale skvělém dni. Cvičení zlepšuje kvalitu spánku a pomáhá normalizovat cyklus spánku a bdění, což je mimo jiné mechanismus účinku některých antidepresiv.

 

 

Pokud se cítíme v pohodě, odrazí se to i na výsledcích našeho studijního výkonu a práce. To není ale jediný důvod pozitivního vlivu pohybu na naši produktivitu. Pokud je tělo zvyklé se hýbat, hlavě to pak i lépe myslí. Pravidelné cvičení funguje jako prevence vzniku neurodegenerativních onemocnění, mezi které patří Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Pozitivní vliv sportu na kognitivní (rozumové) funkce a mentální výkonnost je ale patrný i u mladých zdravých jedinců.

 

Jak už to tak u výzkumů z oblasti sportu bývá, drtivá většina z nich se zaobírá vytrvalostním tréninkem. Ani siloví sportovci ale nemusí smutnit – studie srovnávající vliv anaerobní a aerobní zátěže na duševní pohodu obecně potvrzují minimálně srovnatelný pozitivní efekt (Stathopoulou et al., 2006). Takže nezáleží na tom, jestli si jdeš po práci vyčistit hlavu mezi činky, nebo starosti radši necháváš někde na běžeckých stezkách.

Mechanismus účinku – jak to? Proč to?

Jak jsme zmínili dříve, cvičení přivádí organismus do stavu stresu. Tyto ochranné mechanismy má na starosti zejména hypothalamus a hypofýza v mozku společně s nadledvinkami produkujícími stresové hormony a celým sympatickým nervovým systémem. Tahle dost složitá soustava bývá v dnešní době dlouhodobě přetěžovaná působením chronického stresu, na který není naše tělo stavěné. Přirozenější býval velký krátkodobý stres (honím mamuta/honí mě mamut) než ten plíživý nekončící (náročné pracovní povinnosti, školní zápřah apod.).


Trocha toho akutního stresu tu a tam nám prospívá, celý systém „trénuje“ a dlouhodobě podporuje převahu klidového parasympatického autonomního nervstva. Díky kterému jsme prostě víc v chillu.

Ten pocit potréninkové euforie, kterou přičítáme uvolnění endorfinů v mozku, většina z nás dobře zná. Nejspíše za něj ale nevděčíme jenom jim. Zatímco endorfiny se opravdu objevují ve zvýšené koncentraci po cvičení o vysoké intenzitě, středně náročný trénink aktivuje endokanabinoidní systém a jeho receptory. Takže proč riskovat zdraví a utrácet peníze za marihuanu, když si můžeme v hlavě vyrobit vlastní. Pozitivní vliv tréninku na naši paměť, koncentraci a rychlost zpracování informací má pak na svědomí několik růstových faktorů zvýšeně uvolňovaných díky cvičení a skrývajících se za tajemnými zkratkami BDNF, VEGF a IGF-1. Ty podporují prokrvení mozku, přestavbu a obnovování nervových spojů a vznik protizánětlivých látek.

 

Duševní zdraví: Mnozí se o tom stydí mluvit, často se podceňuje, a přitom dokáže více, než si umíme představit
Zdroj: www.eglin.af.mil

Co z toho? Co s tím?

Pokud tě zajímá, jak díky sportu zlepšit a udržet své „mental health“, z předchozího textu si můžeš odnést pár jednoduchých bodů.

  • Hýbej se. Buď aktivní. Minimálně 2-3x týdně.
  • Vyšší intenzita tréninku je efektivnější než střední, střední je rozhodně lepší než nízká. Ale zas to nepřeháněj. Cílem není se strhat.
  • Vyber si sport, který tě těší. Vytrvalostní nebo silový, je to nejspíš jedno. Hlavně, aby tě to bavilo a měl jsi z toho radost.
    Mě osobně asi nikdo nepřesvědčí, že kam se na činky hrabe zumba nebo jumping, ale pokud tě to baví, dělej to. Hlavně něco dělej. Tvoje hlava ti za to poděkuje.

 

A příště se podíváme na to, jak můžou činky léčit a prošlapané tenisky uzdravovat.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Víš, čí pivo piješ? Toto jsou majitelé známých piv v Česku a na Slovensku
Zajímavosti 1
Víš, čí pivo piješ? Toto jsou majitelé známých piv v Česku a na Slovensku
Jen malá část našich populárních piv patří Čechům nebo Slovákům.
Nynější protesty radikálních skupin v Izraeli jsou bezprecedentní. Je to nová situace, kterou ještě nikdo neviděl, říká Szántó
Rozhovory
Nynější protesty radikálních skupin v Izraeli jsou bezprecedentní. Je to nová situace, kterou ještě nikdo neviděl, říká Szántó
Bývalý blízkovýchodní reportér ČT Jakub Szántó pro REFRESHER objasnil, co se to v Izraeli momentálně děje.
John Wick Hex je nejlepší hrou ze světa Johna Wicka, kterou si zamilují akční nadšenci, ale i herní amatéři
Tech
John Wick Hex je nejlepší hrou ze světa Johna Wicka, kterou si zamilují akční nadšenci, ale i herní amatéři
I dnes doporučujeme 3 levné a zajímavé indie hry, které tě zabaví na dlouhé hodiny.
Michal, který uspěl v Coloradu: legalizací marihuany a sňatků homosexuálů přišli konzervativci o strašáka (Rozhovor)
Osobnosti 1
Michal, který uspěl v Coloradu: legalizací marihuany a sňatků homosexuálů přišli konzervativci o strašáka (Rozhovor)
Trh s marihuanou v Coloradu přesáhl loni hodnotu dvou miliard dolarů, což bylo nejvíce od legalizace marihuany v roce 2012. Z této částky vybral stát na daních a různých poplatcích více než 380 milionů dolarů.
Dominikova objektofilie se začala projevovat, když mu bylo 13 let. Nyní má milenecký vztah s několika sanitkami (Rozhovor)
Rozhovory
Dominikova objektofilie se začala projevovat, když mu bylo 13 let. Nyní má milenecký vztah s několika sanitkami (Rozhovor)
S Dominikem jsme si povídali o jeho lásce k sanitkám, sexu s nimi, ale také o tom, jaký je život objektofilů.
VÍCE ČLÁNKŮ
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
více z témy zdraví
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.