Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 7. 7. 2020 svátek má Bohuslava

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Strava
0
Zuz
8. září 2017, 9:37
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Duševní zdraví: Mnozí se o tom stydí mluvit, často se podceňuje, a přitom dokáže více, než si umíme představit

Co má nějaká duše vůbec společného se sixpackem na břiše nebo novým osobákem na zadní dřep? Tak trochu všechno.

Zuz
8. září 2017, 9:37
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Duševní zdraví. Na první pohled možná ne dost sexy téma pro vznikající článek. Nebo dokonce sérii článků. Protože co má nějaká duše vůbec společného se sixpackem na břiše nebo novým osobákem na zadní dřep? Tak trochu všechno. V připravovaném seriálu se mrkneme na to, jak nám pravidelný trénink i obyčejný pohyb můžou pomoct z drobných trápení i předcházet vážnějším psychickým těžkostem. Nevynecháme ani úskalí světa činek a zdravé stravy. Poruchy příjmu potravy skrývající se za nálepku „fitness“. Peklo jménem záchvatovité přejídání, které se týká více lidí, než kolik jich to kdy bude ochotno přiznat. Posedlost vlastním vzhledem nebo patologická obsese zdravou stravou.

 

Na úvod ale trochu z jiné stránky – proč vůbec o duševním (ne)zdraví mluvit?

1 z 5 dospělých má zkušenost s duševním onemocněním. Úzkosti, deprese, panické ataky, OCD, nebo sociální fobie patří k nejčastějším původcům psychického trápení a vyskytují se kolem nás častěji, než si myslíme, protože se pořád ještě moc nenosí o nich mluvit. Není ale nutné setkat se s plně vyjádřenou nemocí duše – úplně „stačí“ chronický stres z práce, nespavost, obavy spojené se zkouškami nebo náročnou životní situací… a to známe snad všichni. A když nejsi v pohodě, nikdy nemůžeš podat top výkon. V práci, doma, ani na tréninku.


Bez klidné hlavy se těžko dosahuje vytyčených cílů. A i když se ti to nakonec podaří, asi z toho nebudeš mít takovou radost. Takže ať už se snažíš o nárůst svalové hmoty, ztrátu tuku nebo silové a vytrvalostní výkony jako takové, je psychická pohoda něco, co by mělo stát vysoko na žebříčku tvých priorit.

Pohybem ke spokojenějšímu životu

Cvičení samo o sobě je stresor, tedy vyvádí organismus z jeho přirozené rovnováhy a vyvolává obranné a adaptační mechanismy, které mají za úkol jej do ní zase vrátit. Stres ale není nutně vždy špatná věc. Naopak se ukazuje, že pokud prováděno v adekvátní míře, zlepšuje cvičení naši odolnost proti jiným stresorům, se kterými se v životě potkáváme. Sportovci a aktivní lidé popisovali obecně lepší náladu než ti, kteří se pravidelně nehýbali. Trénink pozitivní vliv na sebevědomí, pocit duševní pohody a logicky i spokojenost s vlastním vzhledem. U starších osob, které zůstávají aktivní, se objevuje větší elán a radost ze života. Ženy, které cvičily, ve studiích méně často vykazovaly známky klinické deprese a naopak projevovaly vyšší důvěru ve vlastní schopnosti.

 

Není nad příjemnou únavu, se kterou padneme do postele po fyzicky náročném, ale skvělém dni. Cvičení zlepšuje kvalitu spánku a pomáhá normalizovat cyklus spánku a bdění, což je mimo jiné mechanismus účinku některých antidepresiv.

 

 

Pokud se cítíme v pohodě, odrazí se to i na výsledcích našeho studijního výkonu a práce. To není ale jediný důvod pozitivního vlivu pohybu na naši produktivitu. Pokud je tělo zvyklé se hýbat, hlavě to pak i lépe myslí. Pravidelné cvičení funguje jako prevence vzniku neurodegenerativních onemocnění, mezi které patří Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Pozitivní vliv sportu na kognitivní (rozumové) funkce a mentální výkonnost je ale patrný i u mladých zdravých jedinců.

 

Jak už to tak u výzkumů z oblasti sportu bývá, drtivá většina z nich se zaobírá vytrvalostním tréninkem. Ani siloví sportovci ale nemusí smutnit – studie srovnávající vliv anaerobní a aerobní zátěže na duševní pohodu obecně potvrzují minimálně srovnatelný pozitivní efekt (Stathopoulou et al., 2006). Takže nezáleží na tom, jestli si jdeš po práci vyčistit hlavu mezi činky, nebo starosti radši necháváš někde na běžeckých stezkách.

Mechanismus účinku – jak to? Proč to?

Jak jsme zmínili dříve, cvičení přivádí organismus do stavu stresu. Tyto ochranné mechanismy má na starosti zejména hypothalamus a hypofýza v mozku společně s nadledvinkami produkujícími stresové hormony a celým sympatickým nervovým systémem. Tahle dost složitá soustava bývá v dnešní době dlouhodobě přetěžovaná působením chronického stresu, na který není naše tělo stavěné. Přirozenější býval velký krátkodobý stres (honím mamuta/honí mě mamut) než ten plíživý nekončící (náročné pracovní povinnosti, školní zápřah apod.).


Trocha toho akutního stresu tu a tam nám prospívá, celý systém „trénuje“ a dlouhodobě podporuje převahu klidového parasympatického autonomního nervstva. Díky kterému jsme prostě víc v chillu.

Ten pocit potréninkové euforie, kterou přičítáme uvolnění endorfinů v mozku, většina z nás dobře zná. Nejspíše za něj ale nevděčíme jenom jim. Zatímco endorfiny se opravdu objevují ve zvýšené koncentraci po cvičení o vysoké intenzitě, středně náročný trénink aktivuje endokanabinoidní systém a jeho receptory. Takže proč riskovat zdraví a utrácet peníze za marihuanu, když si můžeme v hlavě vyrobit vlastní. Pozitivní vliv tréninku na naši paměť, koncentraci a rychlost zpracování informací má pak na svědomí několik růstových faktorů zvýšeně uvolňovaných díky cvičení a skrývajících se za tajemnými zkratkami BDNF, VEGF a IGF-1. Ty podporují prokrvení mozku, přestavbu a obnovování nervových spojů a vznik protizánětlivých látek.

 

Duševní zdraví: Mnozí se o tom stydí mluvit, často se podceňuje, a přitom dokáže více, než si umíme představit

Co z toho? Co s tím?

Pokud tě zajímá, jak díky sportu zlepšit a udržet své „mental health“, z předchozího textu si můžeš odnést pár jednoduchých bodů.

  • Hýbej se. Buď aktivní. Minimálně 2-3x týdně.
  • Vyšší intenzita tréninku je efektivnější než střední, střední je rozhodně lepší než nízká. Ale zas to nepřeháněj. Cílem není se strhat.
  • Vyber si sport, který tě těší. Vytrvalostní nebo silový, je to nejspíš jedno. Hlavně, aby tě to bavilo a měl jsi z toho radost.
    Mě osobně asi nikdo nepřesvědčí, že kam se na činky hrabe zumba nebo jumping, ale pokud tě to baví, dělej to. Hlavně něco dělej. Tvoje hlava ti za to poděkuje.

 

A příště se podíváme na to, jak můžou činky léčit a prošlapané tenisky uzdravovat.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.