Český obchod s oblečením přišel s kontroverzním marketingovým tahem pro svou cílovou skupinu.
Na dnešní den, 29. listopadu, připadá největší svátek všech shopaholiců – Black Friday. To, že si během něj firmy různě hrají s cenami a slevami, které možná ani slevami nejsou, jsme si zvykli. Hrát si otevřeně s názvem samotného dne a vmísit do něj extrémistický postoj, je nicméně raritou. Český internetový obchod si jej totiž přejmenoval po svém na White Friday.
Black Friday má přitom s opravdovými barvami pramálo společného. Jak je psáno v článku info.cz, není úplně jisté, jak tento název pro nákupní horečku vznikl. Původně, v 19. století, označoval pokles hodnoty zlata, dnes jej máme spíše spojen s krachem newyorské burzy a finanční krizí roku 1929, kdy obchodníci rozprodávali pod cenou, co se dalo. Za Černý pátek, jak zní v českém překladu název dne, označila filadelfská policie také dopravní zmatek, který nastal v době předvánočních slev.
Pro Black Friday, jak ho známé dnes, je ustálen metaforický význam takový, že se obchody v jeden den dostanou z celoročního prodělávání (výdělky pouze v červených číslech) do takzvaných černých čísel. Úplně poprvé přišla s Černým pátkem na český trh firma Apple, která v roce 2011 prostrčila tento fenomén v tuzemských obchodech.
Obchod Original Store si v dnešním dni plném slev s barvami trochu pohrál a rozhodl se tímto kontroverzním způsobem propagovat prodej oblečení značky Thor Steinar. „Německá firma, která je oblíbená mezi pravicovými extremisty, v minulosti využívala různé motivy, které měly na tento směr extremismu při specifickém výkladu vazbu," okomentoval pro REFRESHER situaci odborník na extrémismus Miroslav Mareš. Dodal však, že v tomto oblečení chodí i lidé, kteří na extrémistickou scénu vazby nemají.
V modifikované reklamě vidí Mareš víc než pouhou hru se slovy. „Uvedená reklama na White Friday je podle mého názoru vytvořená tak, aby měla do určité míry provokativní charakter, a aby se dala různě vykládat. Bělošským nacionalistům může souznívat s jejich světonázorem, ale současně pro jiné lidi umožňuje i jiné interpretace," dodal.
V Marešově publikaci „Symboly používané extremisty na území České republiky" z roku 2006 je uvedeno, že bílá barva byla hlavně v pravicových extrémistických skupinách, a také v nacistickém Německu, vykládána jako symbol nevinnosti a čistoty. Což může představovat jak „čistotu myšlenek a ideálů“, tak „čistotu rasy nebo národa“.
Vyvstává zde otázka, jestli má taková reklama v 21. století ještě místo, obzvlášť v České republice, která pravicový extrémismus pocítila za druhé světové války dosytosti.
(Oprava 30.11.; 10:55). V původní verzi článku jsme chybně uvedli, že za reklamou stála oděvní značka Thor Steinar. Není tomu tak, jde o marketingový tah retailového obchodu Original Store. Za chybu se omlouváme.)