Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Martin se se svou vášní pro auta propracoval až k hollywoodskému filmovému průmyslu.
Třicetiletý MartinSemerád je bývalým profesionálním závodníkem rallye. Po dopravní nehodě v roce 2012, při níž zemřel jeho spolujezdec, se pracovně přesunul k filmovému byznysu a začal dělat automobilového kaskadéra.
Na place se setkal se světovými hvězdami jako KeiraKnightley, RobertPattinson či Jean Reno. Jeho poslední a zároveň největší zkušeností je práce na připravovaném projektu Christophera Nolana s názvem Tenet.
Jak Martin vzpomíná na autonehodu, při níž zemřel jeho spolujezdec
Ve kterém filmu musela Martinova postava zemřít třikrát za den
Z jakého důvodu by nikdy nechtěl být hercem
Jak se přes natáčení marvelovky dostal až k Christopheru Nolanovi
Jak hodnotí takzvané production párty, při kterých chodívali s herci na drink
Jaký měl dojem z Keiry Knightley, se kterou natáčel v Česku
Jak ses dostal k závodům rallye?
V podstatě to bylo přes otce, který občas závodí až do dnešního dne. Nejvíce se tomu ale momentálně věnuje devatenáctiletý bratr. Osobně jsem začal už ve 3 letech s takovou malou buginkou (smích) a od té doby se to se mnou vezlo. Ve 14 letech jsem zkoušel normálně auta a když mi bylo 16, začal jsem soutěžit v rallye.
Dokázal sis takto na seba vydělat?
Od 18 jsem jezdil na Mistrovství světa v rallye (WRC), čili v podstatě profesionálně, ale nikdy mě to rozhodně neživilo. Není to jako Formule 1, že by jezdec dostával miliony eur. V rallye to obecně funguje tak, že člověk musí sám shánět partnery a sponzory, kteří ho financují. Pokud něco ze sponzoringu vyjde, tak je to super a možná se tím někdo dokáže i živit, ale takových lidí je málo.
Mohli bychom říci, že rallye patří mezi nejnebezpečnější automobilové sporty?
Dalo by se říci, že ano. Jde hlavně o to, že se jezdí na „neznámé trati“, kterou člověk nezná zpaměti. Podmínky při závodech se dost často radikálně mění a jezdec nikdy neví, co ho za další zatáčkou čeká. Jezdí se na úzké cestě, mezi stromy a ve vysoké rychlosti. V létě či v zimě, na sněhu, drobném štěrku či asfaltu, na všech možných površích. V kategorii motoristických sportů bychom to mohli považovat za nejnebezpečnější disciplínu.
Po havárii v roce 2012, při níž zemřel můj spolujezdec a kamarád Bohuslav Ceplecha (†35). Tehdy jsem začal uvažovat, co bych mohl dělat dál. Jelikož jsem v dané době nevystudoval žádnou vysokou školu a kromě řízení auta jsem se nic jiného v životě pořádně nenaučil, moc mi toho nezbývalo. Už rok předtím jsem sice začal dělat na našem projektu Driving Academy, kde učíme jezdit lidi na okruzích, ale další věc, kterou jsem chtěl k tomu přidat, byla právě kaskadérská práce.
Po smrti svého spolujezdce jsi skončil s závoděním. Byl to hlavní důvod, proč jsi dal kariéře v rallye „stopku“?
Jednoznačně. Už v roce 2011, když jsem 3 roky závodil na mistrovství světa, jsem zjistil, že nemáme dostatek financí na to, abychom v tom pokračovali. Musel jsem se tedy vrátit k českým mistrovstvím, což byl pro mě takový krok zpět. Po takové nehodě člověk vystřízliví a už jsem nikdy neměl tu potřebu a chuť se s někým přetahovat o sekundy jen tak pro zábavu a riskovat něčí zdraví. Řekl jsem si, že to zřejmě za to riziko nestojí a nechci to na této úrovni dělat.
Jak tě ta nehoda změnila?
Samozřejmě, není to věc, na kterou by člověk zapomněl. Je to součást mého života a každý den s tím musím umět fungovat. Určitě to člověka změní a myslím na to téměř každý den. Abych ale dokázal žít dál, nemohu si to moc připouštět k tělu. Vzpomínky ale zůstaly. Udělal jsem chybu a zaplatil za to někdo jiný, což je na tom asi to nejhorší.
Dělám všechno pro to, aby se taková věc nikdy neopakovala. Snažím se pomáhat bratrovi a usměrnit ho, aby jeho přístup k závodům nebyl takový, jako kdysi můj. A tím, že v Driving Academy učíme lidi pracovat na vlastních řidičských schopnostech, určitým způsobem přispíváme k tomu, aby bylo na silnicích bezpečněji.
Jsou podobná tragické úmrtí při závodech rallye stále běžná, nebo se bezpečnost v tomto sportu někam posunula?
Vývoj je kontinuální. Dnes by už člověk neřekl, že by se mohla stát taková nehoda, jakou jsem zažil v roce 2012. Tehdy to byl pro české rallye dost zásadní a černý rok, když při závodech zemřelo dost lidí – spolujezdců, pilotů či dokonce diváků. Mám pocit, že se od té doby nic takového nestalo.
Závody rallye jsou ale svým charakterem stále nebezpečné, protože existuje mnoho neovlivnitelných faktorů. Stačí nešťastná shoda náhod a nehoda může mít fatální důsledky i dnes. A to přesto, že se auta i bezpečnostně stále posouvají vpřed. Za úplně bezpečný se tento sport rozhodně považovat nedá.
Vraťme se k tvé kariéře kaskadéra. Cos musel udělat, aby ses k tomuto řemeslu dostal?
Jednoho dne jsem napsal do největší české stuntman agentury s názvem Filmka, kterou vede Ladislav Lahoda. Tam si mě vyzkoušeli, uznali, že něco umím, no a pomalými kroky jsem s nimi začal pracovat. Věřím, že dnes jsem už v takovém nejužším kruhu českých „stunt driverů“.
Je práce automobilového kaskadéra bezpečnější než závody rallye?
Na 100 %... nebo spíše na 1000 %. Práce automobilového kaskadéra zní mnohdy hrozivěji, než jak je to ve skutečnosti. V 99 % jezdíme na přesnost a není to o nějaké extrémní rychlosti. Skutečně se dbá na bezpečnost, ta je na prvním místě.
Pracuješ při kaskadérských scénách výhradně s auty, nebo bys dokázal natočit i bojové scény s mečem či jízdu na koni?
Na koni jsem naštěstí ještě nejel, těch se bojím (smích), protože nemají volant ani brzdu. Drtivou většinu své práce dělám v autech, ale občas se stane, že mě použijí na něco jiného. Zjistil jsem ale, že nemám dostatečné zkušenosti k tomu, abych dělal i jiné a náročnější kousky mimo svůj obor. Občas jsem místo práce v autě spadl z kola a jednou jsem se účastnil filmu, kde jsem místo jízdy v autě běhal 14 dní se samopalem a každý den jsem třikrát umíral.
Přidej se do klubu Refresher+ se slevou 25 %
Co se dozvíš po odemknutí?
Při jakém filmu musel i třikrát za den zemřít
Co dělal Martin na filmu Tenet, a proč byl z práce Christophera Nolana úplně nadšený
Jak si Robert Pattinson užíval přítomnost dívek
Jak probíhá natáčení automobilové nehody
Jak si dokáže automobilový kaskadér spolupracující s Hollywoodem vydělat
Např.:
Zľava 300 EUR na laserovú operáciu v Excimer
, Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA
nebo Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa
Byl to film od Michaela Baye s Johnem Krasińskim – 13 Hours.
Chtěl by sis zkusit i práci herce?
Určitě mě to napadlo, protože i při kaskadérských rolích se občas dostaneme k nějakým krátkým dialogům a „hraní“. Párkrát se to týkalo i mě a zjistil jsem, že to určitě není můj šálek kávy (smích). Jsem trochu trémista a vyhýbám se tomu jako čert kříži, herec ze mě rozhodně nebude.
Naposledy jsi pracoval na očekávané novince Christophera Nolana s názvem Tenet. Šlo o tvou největší pracovní zkušenost?
Bezpochyby. S Nolanem jsme loni v létě 2 měsíce pracovali v Estonsku. Takže co se týče délky práce, jde o největší zkušenost, ale zároveň to je celkově největší projekt, na kterém jsem doposud dělal. Velmi se těším, až se film dostane do kin a věřím, že to bude úplná „pecka“.
A to nejen z pohledu, že to dělá Nolan, což je záruka sama o sobě, ale i kvůli tomu, co jsem na natáčení viděl a jak tam všichni pracovali. Byla to skvělá zkušenost, potkal jsem řadu úžasných lidí ze zahraničí, včetně profesionálních stuntmanů z Los Angeles, kteří dělají hlavních dabléry na filmech jako Spider-Man, Deadpool a podobně.
Pracoval jsi na Tenet jako čistě filmový kaskadér?
Tři čtvrtiny mé práce tvořila auta. Z pohledu Hollywoodu jsme byli takoví ti východňané, kteří udělají za málo peněz hodně kvalitní práce (smích). Většinu času jsme tedy pracovali na kvazi podřadnějších věcech. Například jsme 14 dní jezdili na dálnici tam a zpět a dělali jsme traffic, respektive okolní provoz.
Cílem bylo, aby herci a kaskadéři na dálnici mohli jezdit na přesnost. Museli jsme jim nechávat prostor na tvoření kousků. Ale samozřejmě jsme se dostali i k nějaké větší akci, takže bylo super, že jsme se mohli ukázat a posunout naše zkušenosti na mezinárodním poli dál.
Kolik Čechů a Slováků pracovalo na Tenet?
Z naší skupiny nás bylo asi deset – řidiči a kaskadéři. Dalších zhruba patnáct bylo z USA a Británie.
Býváš při natáčení v pravidelném kontaktu s hlavními hvězdami?
Na place pracují všichni dohromady, takže když se dělají automobilové scény, nejednou auta řídí i herci. U Tenet jsme tedy často pracovali s Johnem Davidem Washingtonem a Robertem Pattinsonem. Při natáčení The Aftermath jsem vozil v autě Keiru Knightley a při jednom čínském projektu s názvem The Adventures pracuji s Jeanem Renoem. Takže těch herců jsem už pár poznal.
No z Keiry takový, že je velmi krásná (smích), ale nebavil jsem se s ní. To na place nemohu. Ale v Estonsku při natáčení Tenet jsme se stihli s herci a s lidmi ze štábu poznat docela dobře. Přes týden jsme pracovali celých 5 dní a každou neděli se dělaly takzvané production párty, čili nějaké grilování nebo jsme šli na drink.
Chodili s vámi na párty i hlavní herecké hvězdy?
Ano, takže i z toho pohledu jsme se cítili jako součást týmu. Bylo to velmi příjemné. I když v případě Roberta Pattinsona jsem měl asi jen několik minut na to, abychom si popovídali, protože když si sedl ke stolu, obklopilo ho 10 dívek a už to bylo složitější (smích). Musím ale říci, že jsem nezažil nikoho, kdo se choval jako primadona a nedalo se s ním normálně promluvit. Myslím, že ti lidé to mají dostatečně v hlavě srovnané. Kdyby neměli, tak s nimi zřejmě ani nechce nikdo pracovat a nedostali by se na takovou úroveň, na jaké jsou.
Jak jsi vnímal práci Christophera Nolana? Je to takový profesionál, jak se o něm říká?
Z jeho práce jsem byl mimořádně nadšený. Jeho tvorbu jsem měl rád už předtím, a když jsem cestoval do Estonska, tak jsem ani netušil, že jde o Nolanův film. Když jsem se to dozvěděl, skutečně jsem se radoval. Práce Nolana je v podstatě taková klasická, poctivá kinematografie.
To znamená, že nevyužívá žádný druhý štáb, při každé scéně musí být přítomen a pokud nejde o nějakou nebezpečnou scénu jako například výbuch auta, dohlíží na natáčení přímo vedle kamery, ne pouze přes monitor. Je to stará škola a myslím si, že se tímto způsobem podtrhuje na jeho filmech ta kvalita. Velmi pracuje s praktickými efekty a snaží se příliš nepoužívat CGI.
Jak probíhalo u Tenet takové ukázkové natáčení automobilové nehody?
U Tenet to bylo náročnější, protože na tomto projektu bylo všechno velmi tajné. Když ale víme, že se bude dělat akce, pár dní předtím trénujeme v bezpečném prostředí. A když přijde Den D, je to vždy velké očekávání. O natáčení se říká, že je to „čekání na to, aby sis pospíšil, a spěchání na to, abys čekal“. Protože často strávíme většinu dne v cateringu, a pak jdeme rychle na věc. Nejprve se udělá pár jízd autem bez natáčení, aby se přesně nastavily kamery.
Když jde o „opakovatelnou“ scénu, respektive o takovou, kdy auto úplně nezničíme, tak se natočí scéna vícekrát. Pokud je to „crash“ na jeden pokus, tak při těchto velkých projektech je připraveno pro jistotu více aut. Ne vždy se to totiž musí podařit na první pokus tak, aby byl režisér spokojen. Většinou to ale bývá tak, že je na jednu rotaci ve vzduchu nebo výbuch připravené jedno auto. A tehdy se to zkrátka musí podařit na první pokus. Od toho tam ale jsme, abychom zaručili, že to bude natočené hned napoprvé.
Jako automobilový kaskadér jsi pracoval i na Spider-Man: Far From Home. Ve kterých automobilových scénách jsme tě mohli vidět?
Právě přes Spider-Mana jsem se vlastně dostal k Nolanovi, protože film natáčel stunt koordinátor George Cottle, který dělal i na Tenet. Ale jelikož Spider-Man v autě moc nejezdí, byl jsem na place jen pár dní, měli jsme málo práce. V tomto případě je tedy spíše důležitější, že jsme se seznámili s Georgem, který vzal část naší skupiny do Estonska.
Pracoval jsi i na bollywoodském filmu Saaho, ve kterém si zahrál známý indický herec Prabhas. Čeští diváci a zejména předplatitelé Netflixu ho mohou znát díky dvoudílnému snímku Baahubali. V čem se lišila tvá práce, když porovnáme hollywoodskou a bollywoodskou produkci?
Saaho jsme natáčeli asi měsíc a půl v Abu Dabí. Zásadní rozdíly tam nevidím, i když, pravda, možná je to trochu zmatenější než v Hollywoodu. Koordinátor v Bollywoodu často neví, co se jde natáčet, ale ne proto, že by to bylo tajné, ale proto, že to zkrátka neví nikdo (smích). Ale jinak je ta produkce celkově na kvalitní úrovni nejen v Hollywoodu, ale také v Bollywoodu či v Česku. Bylo tam pár deformací, ale jinak to také považuji za dobrou zkušenost.
Nic tak závažného, možná se tam o něco víc řešily peníze, než jindy, ale rozhodně si nemohu stěžovat. Opět to byla velmi zajímavá zkušenost, kterou si rád někdy zopakuji. Nakonec vše dobře dopadlo, Saaho má prý obrovský úspěch a měl jsem ho možnost vidět i v Česku. Byla to zábava, a to je při takovém filmu hlavní.
Jak jsi vnímal slavného indického herce Prabhase?
S ním jsme se často nesetkávali. Prabhas je prý takový bollywoodský Brad Pitt a moc se na place neukazoval. Většina akčních scén se točila s kaskadéry, a když natáčel své herecké scény, my jsme byli jinde.
Zažil jsi při práci nějaké vážnější zranění?
Nechci to zakřiknout, ale při natáčení jsem se ještě ani jednou nezranil a doufám, že se to ani nestane. Jak jsem říkal, bezpečnost je zde fakt na prvním místě. Nebyl jsem dokonce ani svědkem žádného většího zranění.
Chtěl bys dělat automobilového kaskadéra například v Rychle a zběsile nebo v jiném podobně známém filmu, ve kterém se jezdí v rychlých autech?
Chtěl bych dělat na Star Wars, to je moje srdcovka, ale tam se moc nejezdí v autech (smích). Určitě ale toužím pracovat na Jamesi Bondovi. Někteří kluci z naší agentury na něm dělali a říkali, že to není až takový zázrak, ale já to vnímám jako prestižní záležitost, kterou bych měl rád za sebou. Na Rychle a zběsile bych měl možná více práce a rozhodně bych takovou nabídku neodmítl, ale co se týče automobilových honiček, Bonda považuji za kvalitnějšího a zajímavějšího.
Dokážeš si touto prací na české poměry dobře vydělat?
Pokud máme práci, z mého pohledu je placená dobře. Tím, že je ta práce nárazová a kvazi nebezpečná, tak je placená dobře. V Česku je ale jen pár lidí, kteří se tím živí naplno a mají to jako hlavní příjem. Většina z nás má svou práci, která ale musí být časově flexibilní, abychom si od ní mohli dát volno, když přijde nějaký filmový projekt. Já tedy dělám v Driving Academy, takže od volantu se nehnu, a tak to mám rád.
Odmítl jsi už nějakou kaskadérskou scénu?
Zatím jsem odmítl pouze jednu věc, a to oholit si hlavu kvůli jednomu natáčecímu dni (smích).
Našlo by se ještě něco, co by ti určitě vadilo?
Asi bych dopředu neodmítl nic. Možná bych měl obavy z nějaké akce, kde bych musel nabourat do vody. Ale když se natáčí scéna, kde auto vletí do vody, to ještě automaticky neznamená, že v té vodě musí skončit i kaskadér. Je mnoho způsobů, jak to riziko minimalizovat. Celkově bych se při tom možná cítil nekomfortně, ale neříkám, že bych to odmítl. A za takové riskantnější scény jsou samozřejmě i příplatky (smích).
Nechal by ses i zapálit?
To jsem ještě nedělal, ale v současnosti bych s tím už neměl problém. Ne, že by to nebylo složité a nevyžadovalo by si to zkušenosti, ale při natáčení se používají různé gely, které chrání kůži před popálením a ochranné prádlo. To dokáže jistou dobu odolávat ohni, takže bych zřejmě do toho šel.
Sleduješ i práci jiných kaskadérů?
Ano, například na Saahu jsem potkal Slováka Roba Hladíka, který žije v Anglii a udělal si tam kurzy. Tam mají školu, bez níž by nemohli ani v této branži pracovat. S ním jsem řešil fungování anglické a hollywoodské produkce. A když jsem slyšel, co všechno musel udělat, aby mohl pracovat jako kaskadér, tak jsem si řekl, „Martin, zůstaň u aut, nikam se necpi.“ (smích).
Vnímáš některého kaskadéra jako svůj vzor?
Ano, Bena Collinse. Hrál postavu původního Stiga v Top Gear, čímž se dostal do povědomí lidí. Pracuje na většině velkých filmů jako stunt driver včetně bondovek. Vyrůstal na automobilových závodech a udělal si z toho krásnou „mimozávodní“ živnost. Není to žádné „béčko“, patří mezi absolutní špičku.
Co říkáš na práci Slováka Vladimíra Furdíka?
To je ten, který dělal v Game of Thrones, nemýlím se?
Přesně ten.
Přiznám se, že jsem nesledoval celé Game of Thrones, ale viděl jsem závěr a vím, že tam hraje Night Kinga. U něj je tedy zajímavé, že se dostal od kaskadérské práce přes stunt coordinating až k herectví, a to dokonce k takové zajímavé postavě, za což mu skutečně gratuluji! Pro mě osobně by to ale zatím byla noční můra (smích).
Takže kdyby ti nabídli práci herce s pětinásobně větším platem, nepřijal bys to?
Jakože já bych to vzal, ale myslím si, že by to bylo velké trápení a ihned by mě vyhodili (smích). Ať to zkusí, ale nedoporučuji.
Víš už na jakých filmech budeš v nejbližší době pracovat?
Momentálně vím úplné kulové. V současnosti jsem totiž uzavřen na Bali a řeším akorát tak to, abych se dostal zpět do Česka (smích). Takže moje práce na rok 2020 je dost ve hvězdách. Doufám, že se další rok objeví něco zajímavého, letos ale nic takového příliš nečekám.
Takže koronavirus ti v podstatě pracovní náplň v roce 2020 zcela zničil.
Nemůže za to jen koronavirus, protože to, že jsem jel na Bali, bylo moje vlastní rozhodnutí. Nechtěl jsem totiž trávit karanténu v Česku. Na Bali jsem odcestoval s vizí toho, že tu zůstanu asi měsíc, a pak se vrátím. Což se trochu zvrtlo. Mohl jsem to tedy vyřešit lépe a stále pracovat v Česku.
Dá se říci, že se kvůli pandemii na čas značně zastavil celý svět, včetně toho filmového. Pomalu se ale situace začíná zlepšovat, a tak se rozbíhají i natáčení. Já jsem ale pořád tady. A když už je vlak rozjetý, těžko se do něj nastupuje. Koordinátoři si řeší svůj tým a málokdy už během natáčení přibírají další. Možná mi někdo ještě zavolá, ale nyní o ničem nevím. Nezbývá mi tedy nic jiného, než doufat, že se opět rozběhnou kamery a uslyším povel „Akce!“ (Smích).