Martin se se svou vášní pro auta propracoval až k hollywoodskému filmovému průmyslu.
Třicetiletý Martin Semerád je bývalým profesionálním závodníkem rallye. Po dopravní nehodě v roce 2012, při níž zemřel jeho spolujezdec, se pracovně přesunul k filmovému byznysu a začal dělat automobilového kaskadéra.
Na place se setkal se světovými hvězdami jako Keira Knightley, Robert Pattinson či Jean Reno. Jeho poslední a zároveň největší zkušeností je práce na připravovaném projektu Christophera Nolana s názvem Tenet.
- Jak Martin vzpomíná na autonehodu, při níž zemřel jeho spolujezdec
- Ve kterém filmu musela Martinova postava zemřít třikrát za den
- Z jakého důvodu by nikdy nechtěl být hercem
- Jak se přes natáčení marvelovky dostal až k Christopheru Nolanovi
- Jak hodnotí takzvané production párty, při kterých chodívali s herci na drink
- Jaký měl dojem z Keiry Knightley, se kterou natáčel v Česku
Jak ses dostal k závodům rallye?
V podstatě to bylo přes otce, který občas závodí až do dnešního dne. Nejvíce se tomu ale momentálně věnuje devatenáctiletý bratr. Osobně jsem začal už ve 3 letech s takovou malou buginkou (smích) a od té doby se to se mnou vezlo. Ve 14 letech jsem zkoušel normálně auta a když mi bylo 16, začal jsem soutěžit v rallye.
Dokázal sis takto na seba vydělat?
Od 18 jsem jezdil na Mistrovství světa v rallye (WRC), čili v podstatě profesionálně, ale nikdy mě to rozhodně neživilo. Není to jako Formule 1, že by jezdec dostával miliony eur. V rallye to obecně funguje tak, že člověk musí sám shánět partnery a sponzory, kteří ho financují. Pokud něco ze sponzoringu vyjde, tak je to super a možná se tím někdo dokáže i živit, ale takových lidí je málo.
Mohli bychom říci, že rallye patří mezi nejnebezpečnější automobilové sporty?
Dalo by se říci, že ano. Jde hlavně o to, že se jezdí na „neznámé trati“, kterou člověk nezná zpaměti. Podmínky při závodech se dost často radikálně mění a jezdec nikdy neví, co ho za další zatáčkou čeká. Jezdí se na úzké cestě, mezi stromy a ve vysoké rychlosti. V létě či v zimě, na sněhu, drobném štěrku či asfaltu, na všech možných površích. V kategorii motoristických sportů bychom to mohli považovat za nejnebezpečnější disciplínu.
Kdy jsi přesedlal na filmový byznys?
Po havárii v roce 2012, při níž zemřel můj spolujezdec a kamarád Bohuslav Ceplecha (†35). Tehdy jsem začal uvažovat, co bych mohl dělat dál. Jelikož jsem v dané době nevystudoval žádnou vysokou školu a kromě řízení auta jsem se nic jiného v životě pořádně nenaučil, moc mi toho nezbývalo. Už rok předtím jsem sice začal dělat na našem projektu Driving Academy, kde učíme jezdit lidi na okruzích, ale další věc, kterou jsem chtěl k tomu přidat, byla právě kaskadérská práce.
Po smrti svého spolujezdce jsi skončil s závoděním. Byl to hlavní důvod, proč jsi dal kariéře v rallye „stopku“?
Jednoznačně. Už v roce 2011, když jsem 3 roky závodil na mistrovství světa, jsem zjistil, že nemáme dostatek financí na to, abychom v tom pokračovali. Musel jsem se tedy vrátit k českým mistrovstvím, což byl pro mě takový krok zpět. Po takové nehodě člověk vystřízliví a už jsem nikdy neměl tu potřebu a chuť se s někým přetahovat o sekundy jen tak pro zábavu a riskovat něčí zdraví. Řekl jsem si, že to zřejmě za to riziko nestojí a nechci to na této úrovni dělat.
Jak tě ta nehoda změnila?
Samozřejmě, není to věc, na kterou by člověk zapomněl. Je to součást mého života a každý den s tím musím umět fungovat. Určitě to člověka změní a myslím na to téměř každý den. Abych ale dokázal žít dál, nemohu si to moc připouštět k tělu. Vzpomínky ale zůstaly. Udělal jsem chybu a zaplatil za to někdo jiný, což je na tom asi to nejhorší.
Dělám všechno pro to, aby se taková věc nikdy neopakovala. Snažím se pomáhat bratrovi a usměrnit ho, aby jeho přístup k závodům nebyl takový, jako kdysi můj. A tím, že v Driving Academy učíme lidi pracovat na vlastních řidičských schopnostech, určitým způsobem přispíváme k tomu, aby bylo na silnicích bezpečněji.
Jsou podobná tragické úmrtí při závodech rallye stále běžná, nebo se bezpečnost v tomto sportu někam posunula?
Vývoj je kontinuální. Dnes by už člověk neřekl, že by se mohla stát taková nehoda, jakou jsem zažil v roce 2012. Tehdy to byl pro české rallye dost zásadní a černý rok, když při závodech zemřelo dost lidí – spolujezdců, pilotů či dokonce diváků. Mám pocit, že se od té doby nic takového nestalo.
Závody rallye jsou ale svým charakterem stále nebezpečné, protože existuje mnoho neovlivnitelných faktorů. Stačí nešťastná shoda náhod a nehoda může mít fatální důsledky i dnes. A to přesto, že se auta i bezpečnostně stále posouvají vpřed. Za úplně bezpečný se tento sport rozhodně považovat nedá.
Vraťme se k tvé kariéře kaskadéra. Cos musel udělat, aby ses k tomuto řemeslu dostal?
Jednoho dne jsem napsal do největší české stuntman agentury s názvem Filmka, kterou vede Ladislav Lahoda. Tam si mě vyzkoušeli, uznali, že něco umím, no a pomalými kroky jsem s nimi začal pracovat. Věřím, že dnes jsem už v takovém nejužším kruhu českých „stunt driverů“.
Je práce automobilového kaskadéra bezpečnější než závody rallye?
Na 100 %... nebo spíše na 1000 %. Práce automobilového kaskadéra zní mnohdy hrozivěji, než jak je to ve skutečnosti. V 99 % jezdíme na přesnost a není to o nějaké extrémní rychlosti. Skutečně se dbá na bezpečnost, ta je na prvním místě.
Pracuješ při kaskadérských scénách výhradně s auty, nebo bys dokázal natočit i bojové scény s mečem či jízdu na koni?
Na koni jsem naštěstí ještě nejel, těch se bojím (smích), protože nemají volant ani brzdu. Drtivou většinu své práce dělám v autech, ale občas se stane, že mě použijí na něco jiného. Zjistil jsem ale, že nemám dostatečné zkušenosti k tomu, abych dělal i jiné a náročnější kousky mimo svůj obor. Občas jsem místo práce v autě spadl z kola a jednou jsem se účastnil filmu, kde jsem místo jízdy v autě běhal 14 dní se samopalem a každý den jsem třikrát umíral.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Při jakém filmu musel i třikrát za den zemřít
- Co dělal Martin na filmu Tenet, a proč byl z práce Christophera Nolana úplně nadšený
- Jak si Robert Pattinson užíval přítomnost dívek
- Jak probíhá natáčení automobilové nehody
- Jak si dokáže automobilový kaskadér spolupracující s Hollywoodem vydělat
- Z jaké kaskadérské scény by měl Martin obavy