Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Na Slovensku je přibližně 5 000 muslimů a muslimek. Jednou z nich je i mladá Lenka.
25letá Lenka je matkou, manželkou a vyznáním muslimkou. V rozhovoru nám vysvětlila, jak se jí s rodinou žije na Slovensku – v poslední zemi Evropské unie, v níž nestojí žádná oficiální mešita.
Probrali jsme také to, jak k její víře přistupuje okolí, proč si raději na veřejnosti nezahaluje vlasy a kdo jí vyhrožoval smrtí. Dále nám vyprávěla o tom, jak komunita muslimů nahlíží na bývalý Islámský stát a radikální islamisty.
Jak si máme vysvětlit části z koránu, ve kterých se zmiňuje násilí
Jak Lenka reagovala na výhrůžky smrtí
Co mají podle Lenky společné teroristé a kotlebovci
V jaké víře tě vychovávala rodina?
Byla jsem vychovávána v římskokatolické rodině, takže jsem v podstatě k Islámu přešla z křesťanství. Dost věcí mi však na křesťanství z logického hlediska nesedělo, a když jsem šla na vysokou školu, začala jsem se zabývat různými náboženstvími, která jsem se snažila zkoumat. Šlo o několik křesťanských proudů, jako kalvíni, evangelíci, ale například i judaismus. Takže nebylo to tak, že bych ihned přestoupila na Islám. Trvalo to roky.
Jak si na počátku vnímala islám?
Zpočátku se mi vůbec nezamlouval, protože se ke mně v první vlně dostávaly hlavně ty negativní informace, které většinou nejsou ani zcela pravdivé.
Teroristé kazí mínění o islámu. Většinou jsou to velcí fanatici, kteří nemají s komunitou muslimů nic společného.
Kdy tedy nastala změna, při které ses stala muslimkou?
Dlouho jsem pochybovala o tom, proč by měl být Ježíš považován za Boha, když se modlil k Bohu a mluvil o Bohu. Jelikož jsem následně Ježíše přestala vnímat jako Boha, nemohla jsem být křesťankou. Nadále jsem ale věřila, že je něco nad námi. Měla jsem tedy tendenci k něčemu se řadit.
Zkoumala jsem proto například hinduismus či buddhismus. Buddhismus mi přišel jako dobrá životní filozofie, taková praktická do života a dá se používat i v islámu – ale více jsem v něm neviděla. A hinduismus je více polyteistický než římskokatolická víra, takže to určitě nebylo pro mě. Z abrahámovských náboženství mi zůstal už pouze judaismus a islám, a protože jsem uznávala Ježíše jako proroka, „zvítězil“ Islám.
Jak na to reagovali doma?
Nadšeni tedy nebyli (smích).
Takže to brali spíše negativně?
Ano. Většina lidí si spojuje islám s terorismem a jinými extremistickými prvky, ale nedívají se na teologickou stránku. Lidé nahlížejí hlavně na kulturní prvky a záležitosti v muslimských zemích, které mnohdy nemají s islámem moc společného. Některé země, které lidé považují za muslimské, nemají muslimskou vládu ani muslimské zákony. Není dobré, když lidé směšují kulturu s náboženstvím, pak si množství věcí špatně vysvětlují.
Vyhrožoval ti někdo za tvou víru i smrtí?
Našla bych několik příkladů. Paradoxně to byli lidé, kteří nejvíce křičí, že muslimové jsou ti, kteří hrozí druhým násilím a zabíjením. Nevím, zda by toho byli schopni, ale raději se takovým lidem vyhýbám.
Máš takovou zkušenost ze sociálních sítí nebo z ulice?
I to, ale také z rodiny. Avšak co člověk v dané situaci může udělat? Asi jen počkat, než takoví lidé vychladnou. Někteří pak litují toho, co řekli, ale není to moc příjemné. Lidé to většinou neberou jako svobodný výběr víry, ale jako nějakou zradu rodiny či vlasti. Ale Slováci byli dříve pohané, takže nevím, k jaké zradě vlasti by tím došlo.
Ani se tedy nebudu ptát, zda se setkáváš s předsudky, ale rovnou se zeptám – jak často?
Prakticky vždy, když o tom začnu před někým mluvit. Ale po prvním, druhém či třetím rozhovoru to začnou lidé lépe vnímat a berou to už v pohodě. První rozhovory jsou však dosti náročné. Tehdy velkou část debaty pouze prosedí a tiše poslouchám výčitky, které mají lidé nashromážděné z různých polopravdivých či nepravdivých informací.
Jaký nejčastější předsudek posloucháš?
Většina lidí si myslí, že muslimky jsou velmi utlačované. Na sobě a svých kamarádkách muslimkách to tak ale určitě nevnímám. Někdo se pohoršuje nad tím, že jsem doma, starám se o domácnost a o děti. Já to ale beru jako výhodu, že manžel je živitelem rodiny a já se mohu plnohodnotně věnovat dětem a také mám více volného času než on, který využívám i na práci z domu jako podnikatelka. Je to však jen na manželích, jak si rozdělí odpovědnosti.
Takže není podmínkou, aby žena muslimka zůstala v domácnosti a muž živil rodinu?
Ne. Znám muslimy a muslimky, kteří nemají žádné děti a oba chodí do práce. Mnoho lidí si myslí, že muslimky mají mnohé nespravedlivé zákazy. Ale když si to porovnáme například s většinovým křesťanstvím na Slovensku, tak katolická křesťanská žena se oficiálně nemůže rozvést, přitom u muslimky s tímto není problém. V islámu je dále na rozdíl od křesťanství povolená antikoncepce, plánované rodičovství a dokonce v některých případech a do určitého termínu po vzájemné dohodě manželů interrupce.
Nemyslím si proto, že by islám ženu více omezoval. Právě naopak. Z náboženského hlediska má muž povinnost se o manželku a děti finančně postarat, nesmí pít alkohol, hrát hazardní hry. Samozřejmě, vždy se může stát, že je nějaký muž tyran, ale v tom případě se žena může ihned rozvést a řešit to právně. Manželství není vězení, ale oboustranná spolupráce.
Nějaké velké rozdíly mezi právy žen v islámu tedy nevidíš?
Ani ne. Možná bych našla příklady, jako Saúdskou Arábii, kde měly donedávna ženy zakázáno řídit, ale to vůbec nevychází z islámu. Nic takového se v koránu nepíše. Tam jde spíše o to, že jejich společnost je velmi patriarchálně nastavena, podobně jako v Izraeli.
Jsou si z pohledu islámu muži a ženy rovni?
Jsou si rovni, co se týče duše. Ze socioekonomického hlediska však mají muž a žena v Islámu odlišné povinnosti. Není to tak, že by ženy něco nesměly, ale jsou tam zákony, které by se měly dodržovat. Muž má dané Koránem, aby se o manželku finančně postaral a žena má povinnost starat se o rodinu. Ale nikde není napsáno, že žena nemůže pracovat. Taky nikde není napsáno, že muž nemůže starat o děti a domácnost. Vše je na dohodě manželů.
Jak to máte vy s partnerem?
My to máme rozděleno tak, že manželova priorita je práce a já se prioritně starám o domácnost, syna, manžela a přitom se věnuji práci z domu. Za chvíli půjde syn do školky, ale budeme mít další dítě, takže nadále zůstanu doma.
Myslím si, že pokud by lidé věděli, co je a co není islám, nebáli by se a nestavěli by se proti muslimům, ale společně s muslimy by se stavěli proti lidem, kteří se za toto nebo jiné náboženství pouze skrývají.
Byl by problém, kdyby se muslimka rozhodla pracovat a začne vydělávat víc než manžel?
Myslím, že ne, to by mohl být muž jen rád. Mimochodem, pokud žena vydělá peníze, může si je z pohledu náboženství nechat pro sebe. To by ale nebylo spravedlivé, osobně bych to neudělala. Problém by však byl, kdyby žena pracovala a muž ne. Z tohoto pohledu je tedy na muže vyvíjen větší tlak.
Má tedy žena právo pracovat stejně jako muž, věnovat se kariéře a případně se rozhodnout, že nechce mít děti?
Ano. Znám minimálně dvě ženy, které s partnerem nemají děti a ani neplánují. Aktivně se věnují práci a často cestují kvůli práci i do zahraničí. Vždy to je na partnerech, kteří by se měli ještě před manželstvím dohodnout, jaké mají společné cíle.
Co na tvou víru říká manžel?
Manžel nahlíží na teologii podobně jako já. Na začátku se sám divil, že se řadím do křesťanské církve, když mi mnohé věci ohledně osobnosti Ježíše nedávají smysl. Dá se říci, že křesťanství mu vadilo mnohem více (smích).
K jakému vyznání se tedy řadí on?
K žádnému. Co se týče teologického hlediska, islám mu dává největší smysl, ale s určitými teologickými a kulturními aspekty islámu nesouhlasí, a proto se k němu neřadí.
Není problém, pokud se muslimka vdá za nemuslima?
Z náboženského hlediska si muslimka nemůže vzít nemuslima. Je to odůvodněno tím, aby ji muž od jejího víry neodtrhl – například aby jí nezakazoval modlit se, zahalovat se nebo vést děti k islámu. Z opačného hlediska – muž muslim si může vzít nemuslimku, ale pouze v případě, že se jedná o věřící křesťanku nebo židovku, která věří v Jediného Boha a pod podmínkou, že děti budou vychovávány jako muslimové.
Náboženský sňatek muslimky s nemuslimem v islámu není povolen. Myslím, že by to ani nemělo smysl. Islám je velmi provázaný s každodenním životem. Byly by z toho jen problémy. U konvertitů je to bráno trochu jinak, jsou tam výjimky. Pokud je žena vdaná už před konverzí, může v manželství zůstat, pokud jí manžel nebrání v praktikování islámu a podporuje ji. My jsme se brali před mou konverzí a manžel má pozitivní vztah k islámu, a tak v tom u nás nevidím problém.
Neuvažovala jsi o tom se s manželem o odstěhovat se do země s větším zastoupením muslimů, v níž by lidé neměli vůči tvé víře předsudky?
Osobně by mi nevadilo odstěhovat se, ale problémem by byla jazyková bariéra. Přece jen přestěhovat se do neznámého prostředí, v němž neovládáme jazyk a písmo, by bylo velmi složité.
Je něco, co ti na islámu vadí?
Z teologického hlediska ne, ale určitě mi překážejí fanatici. Ty ale najdeme v každém náboženství. Každý, kdo v něco věří, věří, že je to správné. Avšak pokud má někdo pocit, že jeho postoj je ten jediný správný a ani nebere v úvahu názory jiných, pokud jednoduše nerespektuje svobodnou vůli, jsou z toho problémy. Mnohdy to vede k extremismu a násilí, ať už psychickému nebo fyzickému.
Nechci zbytečně dělat problémy a ohrožovat rodinu, šátek si proto dávám pouze v mešitě při modlitbě. Jinak nosím normálně dlouhé kalhoty a halenku nebo dlouhé šaty.
Jak muslimové nahlíželi na krátké období aktivního fungování Islámského státu?
V té době jsem ještě oficiálně muslimkou nebyla, ale co se týče muslimů na Slovensku, tak vždy, když se bavíme obecně o teroristech, všichni jsou na ně velmi naštvaní. Teroristé kazí mínění o islámu. Většinou jsou to velcí fanatici, kteří nemají s komunitou muslimů nic společného.
Z čeho islámští radikálové při svých činech vlastně vycházejí? Vykládají si části z Koránu nesprávné nebo účelově?Ano, myslím, že si vybírají citáty z Koránu bez pochopení celého kontextu nebo účelově. Například si vyberou verš, ve kterém se zmiňuje zabití, respektive trest smrti za určitý skutek, a aplikují to na všechny, kteří se jim nezamlouvají, například na nevinné nevěřící, i když Bůh v Koránu úmyslné zabití – vraždu – zakazuje pod výhrůžkou ztráty ráje.
Většina takto vytrhaných veršů buď mluví o něčem úplně jiném, nebo se dokonce váže pouze k jedné konkrétní historické události a k jedné konkrétní bitvě a není to žádné obecné pravidlo.
Co se týče citátů z Koránu, jeden z nich bych uvedl jako příklad. V Koránu se píše: „A hle, Pán tvůj vnukl andělům: Jsem s vámi, podpořte tedy ty, kdož uvěřili! Já vrhnu do srdcí těch, kdož nevěří, hrůzu a vy bijte je po šíjích a bijte je po všech prstech!“ (8:12). Zmiňuje se zde výzva k útoku na nevěřící. Jak si má běžný laik taková slova vysvětlit?Podívám se na kontext přesněji do koránu. (Poznámka redakce – Lenka si šla do pokoje pro Korán).
Tato část se váže ke konkrétní bitvě, k bitvě u Badru z roku 624. Jde tam o to, že Bůh na jednu stranu dává naději bránící se straně muslimů, kteří byli v početní nevýhodě, a zároveň oslabuje ty, kteří odmítli věřit přesto, že dostali různá znamení od Boha. Považuji to spíše za symboliku. V Koránu bychom našli několik podobných psychologických výstrah pro nevěřící a odměn pro ty, kteří uvěřili. Lidé v minulosti zkrátka přemýšleli jinak, nebrala bych to doslovně.
Takže to považuješ za symboliku, nikoliv za vyzývání k násilí na nevěřících.Ne, nemyslím si, že by šlo o nějakou výzvu k útočení na nemuslimy. Určitě bych si teď z toho neodvodila, abych páchala násilí na nevěřících. Navíc je tam psáno, že pan vnukl zprávu andělům, takže ani nejde o vzkaz pro lidi.
Jak tedy mají muslimové podle koránu přistupovat k nevěřícím?Záleží na tom, co se bere jako nevěřící. Z Koránu známe pojem kafír – to je nevěřící člověk, který zná pravdu přímo od Boha, ale odmítl ji a chce úmyslně škodit. Není to člověk, který islám nezná nebo jej poznal jen z bulváru či z doslechu. Pak jsou v Koránu zmiňovaní křesťané a židé jako takzvaní „lidé Knihy“. Lidé Knihy nejsou považováni za kafíry, ale spíše za zbloudilé lidi, věřící v existenci Boha.
Křesťané a židé sice věří, že Bůh existuje, avšak podle Koránu mají o Bohu nesprávné informace smíchané s tradicí a ovlivněné překlady textů. Křesťané si totiž udělali z proroka Ježíše svého Boha a židé proroka Ježíše a Mohameda nepřijali, a tak nemají celý zákon. Můj postoj jako muslimky by měl být takový, že bych se měla snažit je vést na správnou cestu. Určitě bych s nimi neměla „bojovat“.
Co se týče nevěřících ve smyslu ateistů nebo jiných, může se stát, že časem v Boha uvěří. Já si nemohu dovolit posuzovat jejich víru či „nevíru“. To může pouze Bůh. Takže můj postoj je takový a většina muslimů, které znám, to vnímá podobně. Nevidím tam smysl pro nějaké hádky či nenávist. Každý z nás má svobodnou vůli.
Pokud nějaký muslim spáchá trestný čin, automaticky se to spojuje s jeho vírou. Pokud tak učiní věřící jiného náboženství, hovoří se nejčastěji o psychicky labilním jedinci.
Jaké povinnosti týkající se zahalování platí pro muslimky?
Takové, jaké platily v minulosti i pro křesťanky a židovky. Panna Maria je řekněme takový standard. Čili zakryté celé tělo kromě rukou, chodidel a obličeje. Tak by to mělo být optimálně.
Takže si můžeš vybrat typ zahalování a není nutné, abys měla například nikáb?
Není to nutné. V islámu je povinen hidžáb – to je to zahalení celého těla kromě obličeje, rukou a chodidel. Nikáb je jakoby „nadstandard“ – tak se zahalovaly manželky proroka, jde o zahalení celého těla s výřezem pouze na oči. Základem tedy je, aby bylo zakryté vše kromě obličeje, rukou a nohou. A je úplně jedno, jakým stylem toho žena dosáhne. Zda bude nosit halenku a kalhoty, šaty, nikáb nebo skafandr.
Jaký typ zahalování upřednostňuješ?
Nikáb určitě ne, protože zde by to bylo velmi nepraktické. Na začátku pandemie koronaviru jsem takovým způsobem ale nosila šátek. Někteří muslimové si tehdy dělali srandu, že se lidé přes koronu začali chovat jako vyznavači Islámu (smích), protože přestali chodit na diskotéky, začali nosit přes obličej šátky a podobně. Běžně si ale nezahaluji ani vlasy. Všimla jsem si, že to mnoho lidí zlobí, i když nechápu proč. V minulosti i babičky nosívali šátky přes vlasy a nikomu to nevadilo.
Takže šátek přes vlasy nenosíš jen kvůli předsudkům kolemjdoucích?
Ano. Nechci zbytečně dělat problémy a ohrožovat rodinu, šátek si proto dávám pouze v mešitě při modlitbě. Jinak nosím normálně dlouhé kalhoty a halenku nebo dlouhé šaty.
Mluvíš asi o nějaké neoficiální mešitě, ne?Ano, protože na Slovensku není islám povolen jako oficiální náboženství, tak máme pouze neoficiální. Nemáme totiž dostatek členů na registraci, je nás asi do 5 000 lidí. Je to přitom zcela nespravedlivé, neboť například apoštolská církev má do 500 lidí, je zaregistrována a pobírá příspěvky od státu. Myslím si, že církev by neměla být provázána se státem, byla bych za odluku. Ať je to fér vůči každému.
Pokud bys chtěla v budoucnu přestoupit na jinou víru, jak by na tebe nahlíželi ostatní muslimové?Osobně znám pár lidí, kteří se od islámu odvrátili a neberu je nijak negativně. Nemůžeme ani vědět, zda se časem k víře nevrátí, zda nemají z různých důvodů nějaké špatné období. Nikdy žádné osobě nevidíme do hlavy. Ale nad tím, jak by se zachovali ke mně, ani nepřemýšlím. Nemám se již v podstatě kam zařadit, jiná náboženství mi nedávají smysl.
A jak muslimové obecně vnímají takzvanou svatou válku s účelem rozšíření území muslimů?To bych přisuzovala pouze k radikálům. Extremisté to mohou považovat za něco, čím pomáhají náboženství. Něco, co je má v očích Boha zvýraznit. Běžní muslimové určitě nemají za cíl někoho vraždit či jakýmkoliv způsobem jiným lidem ubližovat. Svatá válka je kromě toho dost nesprávný překlad. Pokud mluvíme o džihádu, tak džihád znamená v první řadě vnitřní boj muslima proti jeho vlastním nedostatkům, a v druhém případě sebeobranu, v případě, že vás někdo napadne. Ne útok.
Považuješ ty a komunita muslimů teroristy za ostudu?Nejen za hanbu, ale i za velké riziko. A nebezpeční nejsou jen pro nevěřící či lidi s jiným náboženstvím, ale i pro nás. Protože pokud má někdo jiný názor než oni, a může být i muslim, tak ho označí za liberála a už jdou proti němu. Něco podobného jako to dělají kotlebovci.
S jakými nejčastějšími mýty o muslimech se setkáváš? Tedy kromě nálepky teroristů.Například často slýchám to, že každý muslimský migrant musí být ekonomickým. Je pravda, že jsou takoví, kteří chtějí využít systém v zemi, ale mnozí opravdu prchají před válkou. Z tohoto vznikají různé konspirační teorie.
Lidé se také rádi vrtají v manželském životě proroka Mohameda. Podle jednoho Hadísu (ústně uchovaná výpověď o životě Mohameda) měla mít jedna z jeho manželek v době svatby pouhých 6 let, a k sexuálnímu styku došlo po její první menstruaci v jejích 9 letech.
Tato informace však není úplně jistá, protože podle jiných Hadís, ve kterých se zmiňuje její starší sestra Asma, měla mít Aiša podle výpočtů v čase svatby 14 let a v době naplnění manželského života 17 let, což není zas tak nízký věk, protože tu bavíme o dávné minulosti, ne o 21. století.
Pokud si to shrneme, proč podle tebe mají lidé z Islámu strach nebo k němu cítí odpor?Myslím, že jde hlavně o házení muslimů do jednoho pytle s teroristy. Lidé většinou islám vůbec neznají a nenazírají na jeho teologickou stránku. A když do toho vidí články o utlačováni žen, problém je na světě. V mnoha facebookových skupinách se přitom cíleně podporuje nenávist k muslimům.
Lidé naschvál posílají tendenční články, například o tom, jak nějaký chlap polil v Pákistánu ženu kyselinou, a všichni hned začnou nadávat, že „to jsou ti vaši muslimové“. Ale to, že se to před rokem stalo i na Slovensku, už nikdo neřeší. Také tomu napomáhají i různá média.
Pokud nějaký muslim spáchá trestný čin, automaticky se to spojuje s jeho vírou. Pokud tak učiní věřící jiného náboženství, hovoří se nejčastěji o psychicky labilním jedinci. Myslím si, že pokud by lidé věděli, co je a co není islám, nebáli by se a nestavěli by se proti muslimům, ale společně s muslimy by se stavěli proti lidem, kteří se za toto nebo jiné náboženství pouze skrývají a páchají nespravedlnosti.