Meme zeleného žabáka zná asi každý uživatel internetu. V roce 2014 byl viděn snad v každém druhém příspěvku na sociálních sítích. Co všechno tě Pepe naučil o internetu?
Cesta jednoho z nejznámějších memes začala již v roce 2005, kdy ho nakreslil animátor Matt Furie. Postavička zeleného žabáka Pepeho si díky své až absurdní univerzálnosti a smutným očím ihned získala mnoho fanoušků napříč internetem. Co se zpočátku zdálo jako legrace, to nakonec skončilo válkou v on-line světě. Co nás žabák naučil o internetu?
Pepeho příběh se začal psát již v roce 2005 a jeho existence inspirovala dokonce i světové filmové režiséry, což vedlo až ke vzniku snímku Feels Good Man. Ten má diváky na základě žabákova života poučit o vlivu on-line světa o tom, jak se satira můžeš přelít do vážných společenských konfliktů, nebo také o manipulaci a šíření dezinformací.
Právě online prostor rok od roku vzrůstá a nepravdivé informace se na něm šíří rychlostí blesku. Proto byl založen evropský výbor věnovaný dezinformacím a zastoupena je v něm i Česká republika.
Jak s tím souvisí Žabák Pepe? Jeho příběh je ukázkovým příkladem toho, jak je vhodné zacházet s informacemi na internetu a jak se bránit trollům, se kterými se den co den setkáváme.
Žabák Pepe se přes 4chan a MySpace dostal až do meme komunity, kde se úspěšně držel na předních příčkách hned několik let. Všechno bylo skvělé a zábavné až do chvíle, než jeho smutné oči upoutaly politické strany. Jako první si Pepeho přisvojila americká ultrapravice alt-right, a to podle Markéty Gregorové byla právě ta chvíle, kdy došlo ke zvratu. „Náš nevinný hrdina se rázem začal objevovat v příspěvcích obhajujících bělošskou nadvládu, rasismus a nenávist. Tam, kde by dřív visel hákový kříž, koukaly na nás rázem smutné oči kresleného žabáka.“
Na pomoc ihned přispěchal animátor Matt Furie a zahájil kampaň #SavePepe. Média však jeho kroky vůbec nepochopila a na nenávistné symbolice smutného žabáka se i nadále přiživovala. Roztomilý žabák byl ztracen.
Kromě alt-right začali v roce 2016 Pepeho ke svým volebním kampaním používat také tehdejší kandidáti na prezidenta Donald Trump a Hillary Clinton. Objevil se také na Twitteru ruské ambasády ve Velké Británii, což vedlo k tomu, že celý svět začal smutného žabáka vnímat jako symbol extrémní pravice. „V tu chvíli vnímal již celý svět žabáka jako ‚nácka‘. A tak ho jeho stvořitel musel ve svém komiksu oficiálně pohřbít. Pepe se začal z veřejného i online prostoru postupně vytrácet,“ poznamenala melancholicky Markéta Gregorová.
Jedná se tedy o zářný příklad toho, jak dezinformace fungují. Lidé se vrhnou na něco opravdového či nevinného a zahalí to do oblaku lží a vlastní ideologie. Následně stačí najít skupinu podobně smýšlejících, kteří budou nově vytvořenou symboliku ochotně šířit dál. Mysli tedy i do budoucna na to, že cokoliv, co sdílíš, může být zničeno a re-brandováno k jiným účelům. Velká krádež žabákova meme nám ukázala, jak složité a zároveň nebezpečné místo internet je.
„Pepe položil svůj krátký život na oltář poznání, že trolly nelze porazit běžnými nástroji. Sama naše snaha usměrnit trolla je totiž ve skutečnosti jeho palivem. Čím víc se trolly snažíme opravovat, vyvracet, anebo odhalovat a třeba i zuřivě mazat či blokovat,tím víc jim dodáváme energie. A tím víc padáme do jejich pasti a jsme vtahováni do jejich hry, která se hraje podle jejich pravidel,“ popsala Markéta Gregorová. Nepřistupujte tedy na trollí hru, nenechte se do ní vtáhnout, protože jakmile jí přestanete věnovat svoji pozornost a svůj čas, tak zmizí jako pára nad hrncem.
O tom, jak se vyhnout účasti v trollí hře, si můžeš v rámci kampaně #pravdaboli přečíst i na oficiálním webu či u Markéty Gregorové. Ta střetnutí s trollem přirovnává k bahennímu zápasu s prasetem: Když je po všem, zjistíš, že jsi celý od bahna, a praseti se to akorát líbí.